CPU/moederbord en geheugen "basis" vervanging voor oude pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuw "basis" systeem nadat mijn 13 oude i7-860K is overleden.

Mijn eisen zijn tegenwoordig een stuk minder spectaculair en ik ben van plan om mijn behuizing te hergebruiken (heb nog een haf922 en nog een andere kast, dus het wordt een van die twee). Een cpu koeler (waar ik nog een bracket voor moet kopen) en nieuwe 450 watt voeding heb ik ook al (+een ssd en schijven).

Ik heb in gedachten om dus alleen cpu, moederbord en geheugen te upgraden (dat laatste omdat het moet ivm DDR4, heb nu nog DDR3). Omdat mijn eisen laag zijn dacht ik om naar een igp te gaan waar in ieder geval (op lage settings) nog iets mee kan (ik heb ook nog een hd5770 hawx, maar die is denk ik ook wel op het einde van zijn Latijn zo langzamerhand).

Zo kwam ik op de 5600G van amd uit, omdat die zover ik kan zien een redelijk goede gpu heeft, aldus: review: Processor Best Buy Guide - De beste cpu's in mei 2023

Omdat ik (erg) op budget zit wil ik het liefst "zo goedkoop" mogelijk, maar geen complete flut. En graag wifi, omdat ik geen kabels meer wil trekken en kwam zodoende op onderstaande uit:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 126,03€ 126,03
1MoederbordenASUS TUF Gaming A520M-PLUS WIFI€ 89,66€ 89,66
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 39,90€ 39,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 255,59

Het geheugen had ik overigens uitgezocht op de qvl lijst van Asus, dus dat leek me goed.

Maar ik ben al een tijd uit het (goed) bijhouden van de hardware ontwikkelingen, dus hebben jullie nog tips/advies etc wat handiger/beter is en wat rond hetzelfde bedrag uit zou komen?

Bedankt alvast!

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:10
Welke CPU koeler heb je ? Want er wordt ook gewoon een koeler meegeleverd...
pak uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS , net zo snel en stukje stabieler (3200c16 is gelijk aan 3600c18, maar draait stabieler).

alternatief kan ook nog een i3 13100 zijn, die is single core sneller - maar de 5600g heeft meer threads en betere iGPU.

wat ga je ermee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:08:
Volgens mij de noctua nh-u12s, zonder de fan, maar heb nog een gentletyphoon liggen die ik erop wilde zetten.

Maar goed moet ik deze nog aanschaffen volgens mij:

https://noctua.at/en/nm-am4-uxs-mounting-kit
99ruud99 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:08:pak uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS , net zo snel en stukje stabieler (3200c16 is gelijk aan 3600c18, maar draait stabieler).
Ok top. Kan me nog wat herinneren dat hogere ram-snelheden, vooral voor Ryzen/igpu goed waren, maar dat is misschien niet meer zo of is de ddr4 al snel genoeg
99ruud99 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:08:alternatief kan ook nog een i3 13100 zijn, die is single core sneller - maar de 5600g heeft meer threads en betere iGPU.

wat ga je ermee doen?
Het wordt voornamelijk om "gewoon" te kunnen gebruiken voor internetten en ik zal er af en toe een spel op spelen (niets te fancy/nieuw. Two point hospital; Jurassic World Evolution, misschien een keer wat oudere shooters, city skylines, dat soort dingen). en ik ben makkelijk met graphics naar beneden zetten als dat moet, mogelijk zal er plex op (gaan) draaien in de toekomst voor ons digitale foto/film "archief".

En over een tijdje vermoedelijk wat powerpoint achtige zaken voor mijn dochter(s) als ze dat wat moeten gaan doen op school (oudste nu 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Tsja, dan zijn zowel de i3 als de r5 prima :)
Even net andere ramsticks en kijken welke koeler je hebt. Soms is het niet waard om nieuwe brackets te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:44:
Tsja, dan zijn zowel de i3 als de r5 prima :)
Even net andere ramsticks en kijken welke koeler je hebt. Soms is het niet waard om nieuwe brackets te kopen.
Zie mijn edit, per ongeluk stond mijn antwoord deels in de Quote ;)

Ik mis eenvoudig tekst quoten ontzettend op Tweakers ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Hogere snelheid is ook goed, maar je moet delen door de cas latency
En dan is 3200c16 even snel als 3600c18.

En dan wetende dat lagere snelheid vaak iets stabieler is, en goedkoper is, is keuze snel gemaakt.

Ps - nice cooler, maar let wel op met prijs van de brackets.

Voor wat betreft i3 of r5, beiden gaan je genoeg vooruit helpen, maakt weinig verschil voor powerpoint etc. R5 is iets beter in gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@cleef niet doen,

ik dacht heel even te lezen dat je ddr4 had en dat geheugen dus wilde blijven gebruiken en in dat geval zou een 5600g wellicht een optie zijn geweest.... nu je naast een mobo en een cpu dan toch al ram moet kopen, naai je jezelf liever geen oor aan. en kies je gewoon voor een Ryzen 7600 en 16gb ddr5. de enige aanzienlijk grotere kostenpost zal je moederbord zijn (die zijn helaas gewoon een stuk duurder dan am4), maar je krijgt er wel een onzettende boost aan extra rekenkracht voor per core, en veel belangrijker, die IGP in een 7000-series is an par met de meeste huidige discrede gpu's - google eens naar vergelijkingen tussen de 5600 en 7600. en je zult versteld staan.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 230,60€ 230,60
1MoederbordenASRock A620M Pro RS WiFi€ 139,90€ 139,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2D6000Z36€ 103,80€ 103,80
Totaal€ 474,30
als ik dan naar het prijsverschil kijk dan ga je wel HEEL erg veel performance inleveren voor slechts 100~150 euro verschil, bovendien is dit setje veel toekomst bestendiger, kun je later eventueel nog eens extra ram toevoegen, of een cpu van een toekomstige generatie... wie weet komt er volgend jaar een spel of stukje software uit waar je wél iets mee wilt.. - relatief gezien natuurlijk wel een aanzienlijk prijsverschil, maar dat heb je altijd als je maar een paar producten vervangt.

[edit] ik zie net dat ik perongeluk een 32gb setje heb aangeklikt

[ Voor 9% gewijzigd door i-chat op 26-06-2023 23:17 . Reden: edit: foutje, ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
@i-chat ik waardeer dat je wil helpen, maar je vergelijking klopt niet. Ik heb het over de 5600G, niet de reguliere 5600... En die staat derde in de igpu bench, zie bijvoorbeeld hier:
https://www.guru3d.com/ar..._processor_review,21.html

De 7600 staat ergens onder het midden...

Daarnaast, als ik (bijna) 2x zoveel geld uit wilde geven en zo hoog mogelijke game prestaties wilde dan zou het logischer zijn om een goedkope(re) cpu te kopen met een losse gpu...

Ik heb in het verleden (toen ik nog wel bij was qua hardware ontwikkeling) erg veel advies voor systemen gegeven en als iemand een bepaald budget heeft en je denkt dat iemand meer uit zou moeten geven dan is het handig om even wat data ter vergelijking erbij te zetten (zeg maar iets als: als je 10% meer uitgeeft krijg je 15% meer performance, zie grafiek/link 1 etc.)

Maar zoals ik al zei alle hulp wordt zeker gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterEFG
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04:13
cleef schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:41:
[...]
Maar goed moet ik deze nog aanschaffen volgens mij:

https://noctua.at/en/nm-am4-uxs-mounting-kit
Gezien er hier aanschaffen staat en het op budget is, als je de bon van de U12S nog hebt kan je de bracket gratis aanvragen.
Owners of Noctua NH-U14S, NH-U12S and NH-U9S CPU coolers can obtain the NM-AM4-UxS Mounting-Kit free of charge via this form. A proof of purchase (electronic version, photo or scan of the invoice) of both a Noctua CPU cooler and either a socket AM4 mainboard or socket AM4 CPU are required.
Zoals beschreven moet er ook een bon bij van de aankoop van het moederbord of CPU. Weet niet of het ook veel haast heeft maar het kan dus zijn dat er een tijdje gewacht moet worden op de mounting kit terwijl de andere onderdelen al geleverd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
cleef schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:01:
@i-chat ik waardeer dat je wil helpen, maar je vergelijking klopt niet. Ik heb het over de 5600G, niet de reguliere 5600... En die staat derde in de igpu bench, zie bijvoorbeeld hier:
https://www.guru3d.com/ar..._processor_review,21.html

De 7600 staat ergens onder het midden...

Daarnaast, als ik (bijna) 2x zoveel geld uit wilde geven en zo hoog mogelijke game prestaties wilde dan zou het logischer zijn om een goedkope(re) cpu te kopen met een losse gpu...

Ik heb in het verleden (toen ik nog wel bij was qua hardware ontwikkeling) erg veel advies voor systemen gegeven en als iemand een bepaald budget heeft en je denkt dat iemand meer uit zou moeten geven dan is het handig om even wat data ter vergelijking erbij te zetten (zeg maar iets als: als je 10% meer uitgeeft krijg je 15% meer performance, zie grafiek/link 1 etc.)

Maar zoals ik al zei alle hulp wordt zeker gewaardeerd!
holy fuck! - i stand corrected

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
WinterEFG schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:20:
[...]

Gezien er hier aanschaffen staat en het op budget is, als je de bon van de U12S nog hebt kan je de bracket gratis aanvragen.

[...]

Zoals beschreven moet er ook een bon bij van de aankoop van het moederbord of CPU. Weet niet of het ook veel haast heeft maar het kan dus zijn dat er een tijdje gewacht moet worden op de mounting kit terwijl de andere onderdelen al geleverd zijn.
Mmm, dat is interessant, bedankt. Ik heb deze van een collega gekregen en die heeft volgens mij de bon niet meer, maar er staat letterlijk bij:
In case you've lost the invoice of your Noctua CPU cooler, please write your full name and the current date on a piece of paper, take a photo of the paper next to your CPU cooler and upload it as proof of purchase. Please note that your name has to be clearly readable and that we can't process requests without proper proof of purchase.

Dus dat is misschien genoeg. Ik moet namelijk ook nog koelpasta enzo kopen (want dat heb ik niet meer na 13 jaar ;)). Zijn daar nog goede tips voor? Vroeger had ik Artic Silver volgens mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-03 01:01
cleef schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:13:
[...]

Zijn daar nog goede tips voor? Vroeger had ik Artic Silver volgens mij...
Pak de goedkoopste. De pasta gaat het verschil niet maken. In bijna elke test ligt het verschil tussen de top en de grote middenmoot op 5-10 graden verschil. Of je CPU nu op 55 of 65 graden zit, maakt niets uit. Dus ga voor goedkoop en makkelijk. Artic, Thermal Grizzly, Noctua, Cooler Master, allemaal goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:08:
pak uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS , net zo snel en stukje stabieler (3200c16 is gelijk aan 3600c18, maar draait stabieler).

alternatief kan ook nog een i3 13100 zijn, die is single core sneller - maar de 5600g heeft meer threads en betere iGPU.

wat ga je ermee doen?
Nog even terugkomend op dat geheugen. Ik zie deze niet zo in de QVL van Asus staan. Zie ook:
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf-gaming/tuf-gaming-a520m-plus-wifi/helpdesk_qvl_memory/?model2Name=TUF-GAMING-A520M-PLUS-WIFI

Om issues te voorkomen lijkt me dat wel handig, of maakt dit niets uit (en is die QVL misschien niet up-to-date)?

Overigens zal het "complete" systeem (heb nog een SSD), zoals ik er nu naar kijk dit worden:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 126,03€ 126,03
1MoederbordenASUS TUF Gaming A520M-PLUS WIFI€ 89,69€ 89,69
2Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 44,25€ 88,50
1BehuizingenChieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP€ 60,75€ 60,75
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 33,79€ 33,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,76

Toch een andere kast, omdat het geen zin heeft om die enorme kast aan te houden als ik maar zo weinig hardware heb (heb nog minstens 2 120 mm fans die in die kast kunnen, en ik denk eerlijk gezegd dat ik nog ergens wat heb). En de 2x2TB aan Harddisks zijn om de privé foto/video collectie in RAID 1 op te slaan. die nu nog op minder dan 1 TB staat op een laptop die het binnenkort zou kunnen gaan begeven ... dus dat moet even veilig gesteld worden.

[ Voor 52% gewijzigd door cleef op 29-06-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
pepsiblik schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:27:
[...]

Pak de goedkoopste. De pasta gaat het verschil niet maken. In bijna elke test ligt het verschil tussen de top en de grote middenmoot op 5-10 graden verschil. Of je CPU nu op 55 of 65 graden zit, maakt niets uit. Dus ga voor goedkoop en makkelijk. Artic, Thermal Grizzly, Noctua, Cooler Master, allemaal goed genoeg.
Ik heb nu deze op het oog: product: Gelid Solutions GC-4 Extreme Thermal Paste

Ik heb het systeem zoals hierboven aangeschaft, dus hier mag wat mij betreft een slotje op. (ik heb de gok maar genomen dat het geheugen ok moet zijn, ook al staat niet exact deze in de QVL).

[ Voor 13% gewijzigd door cleef op 29-06-2023 14:04 . Reden: systeem gekocht ]

Pagina: 1