Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
De situatie is als volgt : Ik wil vanaf mijn netwerk (192.168.8.x/24) dmv een HomeAssisant, LibreNMS of iets anders diverse Fritzbox remote toestellen monitoren en de data ervan loggen. Zelf gebruik ik een 7590 FritzBox (maar wanneer dit iets anders moet worden mag het ook), dus verbinding FritzBox naar FritzBox mag geen probleem zijn.

De toestellen die ik wil loggen zijn allemaal met het standaard subnet uitgevoerd (192.168.178.x/24) waardoor een lan naar lan koppeling dus niet gaat werken. Alle te loggen toestellen hebben allemaal hetzelfde ip adres (192.168.178.1/24). Helaas kan ik deze subnets niet zo maar veranderen.

Het handigste zou zijn dat er tussen de FritzBox toestellen een eigen subnet gemaakt wordt (192.168.10.x/24) waarbij iedere FritzBox zijn eigen ipadres gaat krijgen. Hierdoor kunnen alle FritzBoxen individueel gemoniterd en geloged worden.

Met Wireguard en IPsec in de FritzBox lijkt dit niet te gaan werken. Hierbij loop ik steeds vast op het probleem dat alle remote locaties hetzelfde subnet hebben. Wat ik geprobeerd heb is poort 49000 open te zetten op de WAN kant van de remote locaties, maar dat staat de Fritzbox (gelukkig) niet toe.

Wie heeft een goed idee om dit toch voor elkaar te krijgen ? Ik weet dat de handigste oplossing is om de remote locaties aan te passen zodat ze allemaal een ander subnet hebben. Dit is niet zo maar 1-2-3 mogelijk omdat er veel vaste ip adressen in het verleden gebruikt zijn en hierdoor zou dus eea "in de soep gaan lopen".

Goede ideeën zijn van harte welkom

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 15:15
Kun je niet iets met de standaard opties in de FritzBox ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNkhjjetlDAguxAAARwXlsOyW8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Aq2ZFDKHJrAzvnla7sG8OEj6.png?f=user_large

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Simpel gezegd je kan hier omheen blijven kloten en doen, waarbij je steeds weer heel veel tijd verbrand hieraan. Of eenmalig slikken een goed plan maken en het probleem voor eens en altijd om zeep helpen.
Dit blijft je namelijk anders heel erg lang achtervolgen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
@Dracoz Heb ik aan staan en dat doet al iets, maar wil veel meer zien (up en download snelheid etc etc)

@Frogmen Je hebt zo ontzettend gelijk, maar het gaat om een flink aantal en alle locaties afgaan om de instellingen aan te passen en dan maar te hopen dat het goed gaat blijft spannend. Ook heb ik eigenlijk helemaal geen lan2lan koppeling nodig. De overige apparatuur op het netwerk wil ik helemaal niet kunnen benaderen. Met andere routers (TP-Link, Asus en Xiaomi allemaal met OpenWRT) werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:19

allure

Titaan fase 2/3

Is een Zabbix server opzetten geen oplossing voor dit issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
@allure Ik zal eens kijken, heb nog niet gevonden of Zabbix een plugin heeft om via het wan IP adres de data op te halen. Ik vrees dat het hetzelfde is als met LibreNMS en dat het via het interne IP adres moet. Bedankt voor de tip, ik ga er direct naar kijken.

Pagina: 1