Tv zonder reflecties gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Mede Tweakers ,
Jullie hulp gevraagd bij het volgende.
Sinds februari wonen we in onze nieuwe woning en nu met de zonnige dagen is ons opgevallen dat onze oudere Sony tv erg vervelende reflecties heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMFchfvmG6W88h_Rs4Q9GuYigCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKtKnJhuVhzLM9G2f2GHMrVi.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kan zien op de foto zijn er zelfs vervelende reflecties te zien bij kleurige en heldere beelden. Dit is ook nog eens met de gordijnen zo veel mogelijk gesloten. Als de tv uit is kan deze vergeleken worden met een zwarte spiegel

Ik zoek een?
Tv met zo weinig mogelijk reflecties en welke in een heldere kamer goed beeld geeft

Wat is je budget?
Het liefst onder de 1000 euro, maar als het echt beter is om voor een net iets duurder model te gaan kan groter budget overwogen worden

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Tv te kijken / streamingdiensten. Zolang de tv een HDMI ingang heeft is het voldoende omdat we een losse media player gebruiken

Wat heb je zelf al gevonden?
Een mooie artikel van Rtings

https://www.rtings.com/tv...n-finish-matte-and-glossy

Hierbij komen de Samsung tv’s (s90/ q90 q80) goed uit de bus voor weinig reflecties maar een andere review zegt weer dat deze tv’s niet veel helderheid hebben waardoor ze bij een kamer met veel licht niet vel genoeg kunnen worden. Ook schijnt er een probleem te zijn dat de beeldscherm een grijze waas krijgt met veel licht inval. Dat lijkt mij ook niet wenselijk

Welke vragen heb je hier nog over?
Misschien interpreteer ik de data niet correct van het genoemde artikel of hebben jullie andere ervaringen. Ik zoek advies voor een tv met zo weinig mogelijk reflecties en die het erg goed doet met veel licht in de ruimte

Aanvulling: ik zoek een 55 inch tv. En heb geen voorkeur voor merk.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-07 18:44
Ik zou je tv niet tegenover een raam zetten. Reflecties voorkom je niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutrino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 10:51
Wellicht is een anti-reflectie-folie een idee?

https://anti-glare.co.uk/...-coatings-for-tv-screens/
Are OLED TVs anti-glare?
Thankfully, the leading manufacturers of the panels that go inside OLED TVs are going to fix that in 2023 by improving the anti-reflective coating that can reduce glare by 25%
Hier een best buy guide voor TV's die weinig/geen last hebben van reflecties:

- https://eagletvmounting.com/best-anti-glare-tvs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:52
Ik hoorde onlangs een collega heel er blij zijn met een Samsung The Frame TV. Die zou heel erg anti-reflectie zijn. Ik heb er zelf alleen geen enkele ervaring mee en ik weet ook niet of die binnen je budget past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:04
Dat Rtings test in welke maten een tv reflecteert is mooi meegenomen echter kun je niet teveel bouwen op deze uitslagen aangezien de setting die zij hanteren een donkere kamer met één lichtbron is, hierdoor zijn de uitslagen niet representatief voor invallend daglicht zoals in jou situatie. Om een voorbeeld te nomen, de LG C serie OLED tv's scoren volgens Rtings beter dan de A8 serie OLED tv's van Sony echter is dit in de praktijk met invallend daglicht juist andersom doordat Sony gebruik maakt van een semi glossy toplaag i.p.v. glossy toplaag dat door LG wordt gebruikt.

Het zit 'm dus in de toplaag, waarbij de meeste fabrikanten een glossy toplaag implementeren omdat hierdoor de kleuren 'meer van het scherm spatten'.

De Samsung The Frame heeft een matte toplaag en zal het dichts in de buurt komen van wat jij wenst, echter kent dit model ook beperkingen. Door de matte toplaag verlies je (schaduw)details, bij donkere scenes valt een gedeelte van de scene (groten)deels weg, dit model kan HDR niet goed weergeven je bent dus minder future proof, Tizen is imo erg matig (o.a. laggy) een externe mediaplayer is hierdoor aan te raden.

High end tv's zoals de QN90x of X95J/ X95K kunnen zeer hoge helderheden behalen en hebben een speciale reflectie filter, kanttekening hierbij is dat de geïmplementeerde reflectiefilter een regenboog effect geeft en deze modellen boven jouw budget liggen.

Wat is het modelnummer van jouw huidige Sony tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
TereZz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:01:
Ik zou je tv niet tegenover een raam zetten. Reflecties voorkom je niet helemaal.
Helaas is dit de enige indeling van de woning welke mogelijk is. De buren zitten er net zo mee
En ik weet dat geen reflecties niet mogelijk is maar wil wel proberen er dichter bij te komen zodat met gordijnen dicht overdag ook tv gekeken kan worden.
Neutrino schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:06:
Wellicht is een anti-reflectie-folie een idee?

https://anti-glare.co.uk/...-coatings-for-tv-screens/

[...]

Hier een best buy guide voor TV's die weinig/geen last hebben van reflecties:

- https://eagletvmounting.com/best-anti-glare-tvs/
Anti glare film, nog nooit van gehoord maar zeker interessant! Zal dit eens verder bestuderen
Freshouttheoven schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:10:
Dat Rtings test in welke maten een tv reflecteert is mooi meegenomen echter kun je niet teveel bouwen op deze uitslagen aangezien de setting die zij hanteren een donkere kamer met één lichtbron is, hierdoor zijn de uitslagen niet representatief voor invallend daglicht zoals in jou situatie. Om een voorbeeld te nomen, de LG C serie OLED tv's scoren volgens Rtings beter dan de A8 serie OLED tv's van Sony echter is dit in de praktijk met invallend daglicht juist andersom doordat Sony gebruik maakt van een semi glossy toplaag i.p.v. glossy toplaag dat door LG wordt gebruikt.

Het zit 'm dus in de toplaag, waarbij de meeste fabrikanten een glossy toplaag implementeren omdat hierdoor de kleuren 'meer van het scherm spatten'.

De Samsung The Frame heeft een matte toplaag en zal het dichts in de buurt komen van wat jij wenst, echter kent dit model ook beperkingen. Door de matte toplaag verlies je (schaduw)details, bij donkere scenes valt een gedeelte van de scene (groten)deels weg, dit model kan HDR niet goed weergeven je bent dus minder future proof, Tizen is imo erg matig (o.a. laggy) een externe mediaplayer is hierdoor aan te raden.

High end tv's zoals de QN90x of X95J/ X95K kunnen zeer hoge helderheden behalen en hebben een speciale reflectie filter, kanttekening hierbij is dat de geïmplementeerde reflectiefilter een regenboog effect geeft en deze modellen boven jou budget liggen.

Wat is het modelnummer van jouw huidige Sony tv?
toon volledige bericht
Goed om te weten dat die test niet representatief is.

We hebben nu een Sony Bravia KD55XF9005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:04
ronald92 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:38:

Goed om te weten dat die test niet representatief is.

We hebben nu een Sony Bravia KD55XF9005
Dit model scoort al relatief goed op het gebied van reflecties en kan een hoge helderheid behalen. Je kunt de instellingen doorlopen en kijken of de eco stand en lichtsensor aanstaan en ze beide uitzetten, je zult dan handmatig twee maal per dag de helderheid moeten aanpassen echter heb je overdag dan wel minder last van de reflecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:24:
[...]

Dit model scoort al relatief goed op het gebied van reflecties en kan een hoge helderheid behalen. Je kunt de instellingen doorlopen en kijken of de eco stand en lichtsensor aanstaan en ze beide uitzetten, je zult dan handmatig twee maal per dag de helderheid moeten aanpassen echter heb je overdag dan wel minder last van de reflecties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTySkZeerAr0widNweHoWzdeOE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAxOp6vW6HJa71LB3u2adsHb.jpg?f=fotoalbum_large
Onze ervaring is toch heel anders. Net een spiegel in donkere scènes.

Denk dat we de anti glare film gaan proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huizinity
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-07 20:04
Beter laat dan nooit! Maar ik ben benieuwd naar de uitkomst.

Wij zitten met exact hetzelfde probleem.
Op dit moment hebben wij een;
Samsung Crystal UHD 43tu7020-2020

Maar overdag TV kijken is bijna onmogelijk.

Ik zag de volgende voorbij komen, en ben benieuwd of er nog mensen zijn die ervaring hebben met dit model;
Hisense 55 Inch 55a72kq (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
We hebben de anti glare film geprobeerd.
Dit werkte in principe erg goed alleen bleven er bepaalde plekken die erg moeilijk stofvrij en zonder bubbels aan te brengen was. waardoor je kleine plekjes op de tv zag (mijn vrouw zag ze alleen als ik ze aanwees)

Uiteindelijk zijn wij voor samsung the frame 2023 gegaan.
Tijdens onze zoektocht konden we geen andere tv vinden met een mat scherm.
En nu eindelijk een tv waarbij we normaal tv kunnen kijken overdag. Geen moment spijt van gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigApple
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-06 21:32
Hoe zit dat dan met Qled tv's? Wij hebben vrijwel dezelfde situatie en wouden eigenlijk voor een qled gaan omdat die geen tot nauwelijks reflectie zou hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:33
EdwinB schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:10:
Ik hoorde onlangs een collega heel er blij zijn met een Samsung The Frame TV. Die zou heel erg anti-reflectie zijn. Ik heb er zelf alleen geen enkele ervaring mee en ik weet ook niet of die binnen je budget past.
Kan dit beamen. Dit is ook de tv die wij zouden kopen als we een tv zouden willen. Ik heb 'm bij meerdere vrienden al mogen bewonderen en is inderdaad ontzettend mat. Het idee is dat het meer op een schilderij lijkt, zit ook een setting op waar je afbeeldingen kunt tonen als je m niet gebruikt. Niet heel zuinig, wel mooi (en geen "zwart gat" in je woonkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb juist om die reden de oled de deur uit gedaan en nu een Samsung QN95C
Deze kan overdag zo fel dat je, in combinatie met het scherm dat een stuk minder reflecteert dan oled, een prima beeld geven.
Waar ik met de oled (LG C2) niet fatsoenlijk de Formule 1 kon zien overdag, gaat dit met de Samsung prima
Tv staat recht tegenover een raam

Heb ook “the frame” op de slaapkamer. Deze is erg mat, maar denk dat je veel inlevert wat beeldkwaliteit betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Onze ervaring is dat The Frame erg Mat is en hierdoor in vergelijking met andere Tv's het allerbeste reflecties tegen houdt. (met een zeer grote marge)

Het nadeel, dat het beeld niet zo mooi is als de nieuwe Qled- Oled tv's. Dat verschil vonden wij in de winkel redelijk groot. ( waar de Tv's naast elkaar hangen) Maar nu hij in de kamer hangt (en je daarom niet echt vergelijking hebt) valt het ons reuze mee en is het bijna volledig ontbreken van reflecties echt een grote pre.

Ik heb wel wat met de settings van de TV gespeeld om zo op de Frame ook betere beelden te krijgen dan hoe deze geleverd wordt.
Pagina: 1