Mijn vraag
Af en toe tijdens het gamen valt de PC uit. Ik moet de stekker eruit halen om de PC weer aan te krijgen.
Sommige games gebeurt het nooit. Andere altijd binnen 5 min.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb wat upgrades gedaan.
Huidig:
- RTX 3080 (Kom van GTX 1080) (Gebeurt ook zonder overclock)
- ryzen 5850x3d (Kom van ryzen 3600)
- 32GB (2 maanden geleden 16GB er bij gedaan)
Mijn PSU is al 7 jaar oud:
uitvoering: Seasonic Focus Plus 650 Gold
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vermoed dat ik te weinig wattage heb. Ik kan niet direct geloven dat het door het geheugen komt want sommige games kan ik zonder crashes prima spelen. Andere weer niet.
Ik heb een wattage meter tussen de stekker en stopcontact gezet. Komt niet boven de 500 watt uit. Maar misschien dat een component net niet genoeg krijgt gealloceerd?
Ik bedenk mij nu pas dat ik misschien toch even het ge-upgrade stukje geheugen eruit moet halen en dan even testen maar ik ben ook benieuwd naar jullie mening MBT het benodigde wattage voor deze set-up en de ervaringen met de symptomen die mijn pc ondergaat.
En als ik het stukje geheugen eruit haal gebruikt mijn pc net weer wat minder en dan kan het lijken alsof het geheugen de boosdoener is
Af en toe tijdens het gamen valt de PC uit. Ik moet de stekker eruit halen om de PC weer aan te krijgen.
Sommige games gebeurt het nooit. Andere altijd binnen 5 min.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb wat upgrades gedaan.
Huidig:
- RTX 3080 (Kom van GTX 1080) (Gebeurt ook zonder overclock)
- ryzen 5850x3d (Kom van ryzen 3600)
- 32GB (2 maanden geleden 16GB er bij gedaan)
Mijn PSU is al 7 jaar oud:
uitvoering: Seasonic Focus Plus 650 Gold
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vermoed dat ik te weinig wattage heb. Ik kan niet direct geloven dat het door het geheugen komt want sommige games kan ik zonder crashes prima spelen. Andere weer niet.
Ik heb een wattage meter tussen de stekker en stopcontact gezet. Komt niet boven de 500 watt uit. Maar misschien dat een component net niet genoeg krijgt gealloceerd?
Ik bedenk mij nu pas dat ik misschien toch even het ge-upgrade stukje geheugen eruit moet halen en dan even testen maar ik ben ook benieuwd naar jullie mening MBT het benodigde wattage voor deze set-up en de ervaringen met de symptomen die mijn pc ondergaat.
En als ik het stukje geheugen eruit haal gebruikt mijn pc net weer wat minder en dan kan het lijken alsof het geheugen de boosdoener is
[ Voor 5% gewijzigd door bulletproof93 op 26-06-2023 16:53 ]