Aankoop advies 2e hand e-bike

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:50
Mijn vrouw en ik delen momenteel 1 electrische mamafiets. Ooit is het plan om voor mijzelf (man) ook een electrische fiets aan te schaffen. Zelf ik wil het liefst nieuw uit doos, mijn vrouw is heel erg van 2e hands. Haar collega heeft nu een electrische damesfiets te koop. Ik heb een hoop informatie opgevraagd, maar weet niet of/ welke adders er onder het gras kunnen zitten. Ook wil ik graag weten wat een reële prijs is. De fiets zal zeker niet dagelijks gebruikt gaan worden. Mogelijk 1x in de week of twee weken voor een ritje naar kantoor.

Technische gegevens fiets:
  • Cortina E Octa 2018
  • Frame maat 57 (ikzelf ben 1.82)
  • Bafang 400 middenmotor
  • 7 versnellingen
  • 5 standen trapondersteuning
  • 340 wh accu (5 jaar oud, is nog de originele)
  • 9.000 kilometer op de teller
  • Nieuwe acculader (dit jaar gekocht ivm defect oude lader)
  • Originele aanschafprijs €2.275
Waar moet ik op letten?

Zelf verwacht ik dat de accu haar beste tijd gehad heeft. Deze is 5 jaar oud. Een nieuwe accu kost €330 voor een 450 wh capaciteit. De 340 wh is niet meer leverbaar zie ik.

Wat zou een reële prijs zijn?

Ikzelf denk dat een prijs tussen €150 en €225 reëel is. Wat denken jullie?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Beste antwoord (via Panzer_V op 27-06-2023 11:27)

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Zou geen tweede hand fiets kopen die elektrisch is.
De reden is dat er meer slijt dan alleen de batterij.

Het is geen "pietje belle Gazelle" die een heel leven mee gaat.
De onderdelen hebben een bepaalde levensduur en deze zijn lastig of niet te krijgen als consument.

De motor en de accu + aansluiting(en) zouden wel zelf vervangen kunnen worden maar een kabelboom vervangen dat is echt niet leuk.
Wat ook nog meespeelt dat onderdelen voor fietsen in het algemeen lastig te krijgen zijn daarom zou ik voor het geld kiezen voor een nieuw model dan is er nog fabrieksgarantie en kunnen er nog diefstal verzekeringen afgesloten worden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:10
Panzer_V schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:15:
Ikzelf denk dat een prijs tussen €150 en €225 reëel is. Wat denken jullie?
Ik ben heeeeeel benieuwd hoe je bij zulke lage bedragen komt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:55
https://www.marktplaats.n...fietsen/q/cortina+e+octa/

1200 euro lijkt me reel

[ Voor 3% gewijzigd door PheraX op 26-06-2023 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
plofkip schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:19:
[...]

Ik ben heeeeeel benieuwd hoe je bij zulke lage bedragen komt :X
Ikzelf vind een 2e hands fiets voor "erbij" niet meer waard van €400 a €500. Aangezien er een nieuw accupack moet komen doe ik heel eenvoudig €500 minus de kosten van het nieuwe accupack.

En omdat ik hier nul inzicht in heb vraag ik jullie graag om advies. Jouw reactie geeft mij al een hint in de richting dat de 'markwaarde' van deze fiets vele malen hoger zal liggen dan ik bereid ben ervoor te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
8)7 8)7 8)7 Ik schrik van de prijzen op Marktplaats.

Voor dit soort prijzen ga je toch niet 2e hands kopen? Dan kan je toch beter 1e hands kopen en alle garanties etc. hebben? Dit soort prijzen impliceert dat, met een nieuw accupack erbij, de fiets voor 60-70% nieuwwaarde gaat....Vind ik veeeeeeeeeeel te veel.

[ Voor 31% gewijzigd door Panzer_V op 26-06-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 12:00
@Panzer_V
Het grootste risico zit altijd in de staat van de accu. Bij een fietsenmaker kan je die vaak laten doormeten. Maar als een nieuwe accu maar 330 euro is, is dat een prima risico om te nemen.
Alles hangt dus af van de prijs die ze ervoor willen hebben. Op marktplaats zie je dat de prijs als snel rond de 1000 euro kan zitten. Dus alles eronder is mooi meegenomen. Als je meerekent dat je een nieuwe accu op korte termijn nodig hebt, is 750 euro een reële prijs. Tenzij je de staat van accu weet en deze nog goed is.

PS; laatst via een collega ook een tweedehands e-bike gekocht voor erbij (heel vergelijkbaar als bij jou). Circa 7 jaar oud en weinig km's. Accu was nog goed. Nieuw prijs was 1800 euro.
Gekocht voor 500 euro.

[ Voor 16% gewijzigd door chrisborst op 26-06-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:10
Panzer_V schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:29:
[...]

8)7 8)7 8)7 Ik schrik van de prijzen op Marktplaats.

Voor dit soort prijzen ga je toch niet 2e hands kopen? Dan kan je toch beter 1e hands kopen en alle garanties etc. hebben? Dit soort prijzen impliceert dat, met een nieuw accupack erbij, de fiets voor 60-70% nieuwwaarde gaat....Vind ik veeeeeeeeeeel te veel.
Kwaliteitsverschil natuurlijk.

150 euro. 8)7 Sorry hoor, denk dat ze je compleet uitlachen.. Denk dat je minimaal 1000 mee moet nemen om die fiets te kopen. Je kan toch zelf ook gewoon naar de prijzen kijken.

En die accu kan nog prima gewoon nog 90% capaciteit hebben, dat weet je niet. Ligt er heel erg aan hoe iemand er mee omgegaan is.
En zelfs al is er nog maar 50%, kan je hem toch ook gewoon gebruiken?

[ Voor 28% gewijzigd door WEBGAMING op 26-06-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:16
Accu zal reuze mee kunnen vallen, mijn bosch middenmotor met accu heeft er bijna 12000 op staan met originele accu nog en is nog steeds prima.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02

De onderdelen hebben een bepaalde levensduur en deze zijn lastig of niet te krijgen als consument.

De motor en de accu + aansluiting(en) zouden wel zelf vervangen kunnen worden maar een kabelboom vervangen dat is echt niet leuk.
Wat ook nog meespeelt dat onderdelen voor fietsen in het algemeen lastig te krijgen zijn daarom zou ik voor het geld kiezen voor een nieuw model dan is er nog fabrieksgarantie en kunnen er nog diefstal verzekeringen afgesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 19:06
Waarion denk je dat de acu op is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
roffeltjes schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:14:
Waarion denk je dat de acu op is?
Omdat er 9000 km mee gefietst is in vijf jaar. Hij in mei een onderhoudsbeurt gehad heeft en ze er sindsdien 1 keer op gefietst heeft. En de fiets nu opeens in de verkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
onno oliver schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:59:

Hangt ervanaf wat je neemt. Ik heb kortgeleden een Batavus Protanium ebike gerepareerd, lager van voorwiel was vastgelopen. Klokje stond ook vol water kwam ik later achter.
Had voor 70 euro een vervangend voorwiel en voor 30 euro een vervangend klokje. Die kerel had een schuur vol wielen, bagagedragers, controllers, klokjes en dergelijke. Zelfs geteste accu's had ie liggen.
Daarnaast nog een klikobak vol met zgan spatborden en kettingkasten, daar verdiende ie niks op en nam alleen maar ruimte in.

Nieuw is er geen ruk meer te krijgen van dat oude protanium spul. Maar omdat er nog zo vreselijk veel (bak)fietsen met dat systeem in omloop zijn is er een gouden handel in sloopfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kan je achterhalen of de fiets altijd binnen is geparkeerd? Dat maakt uit voor de technische staat.

Voor een woon-werkfiets is het niet gek als die 5.000 km per jaar rijdt. Dan valt 9.000 km mee.

[ Voor 43% gewijzigd door TBTL op 26-06-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 19:06
Panzer_V schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:31:
[...]

Omdat er 9000 km mee gefietst is in vijf jaar. Hij in mei een onderhoudsbeurt gehad heeft en ze er sindsdien 1 keer op gefietst heeft. En de fiets nu opeens in de verkoop is.
9000 km is pindas. Dat is pak hem beet 200 cycli.

De reden van verkoop is gissen, kan van alles Ijn, zoals het toch niet gebruiken van de fiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:31

FreakNL

Well do ya punk?

onno oliver schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:59:

Eens en eigenlijk zou je dat terug moeten zien in de tweedehands prijzen.

Ik ben het wel met de TS eens. De marktprijs van een tweedehands elektrische fiets is veel te hoog. Maar het is nu eenmaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb ooit een tweedehands ebike gehad. Maar ik kwam erachter dat tegen de tijd dat die weer enigszins werkt, je genoeg geld kwijt bent dat je net zo goed een nieuwe had kunnen kopen. En ik had ook nog een fietscomputer die brak was maar niet meer vervangen kon worden.

Zorg er in ieder geval voor dat je accu en fietscomputer generiek zijn. Dat als de maker stopt met dat model fiets produceren, die onderdelen nog volop te krijgen zijn. Ik had een fiets, accu, en computer van Giant. Allemaal in-house. Maar Giant was gestopt met produceren van die fiets. De accu was nog een keer te doen, maar de fietscomputer moest ook vervangen worden en dat ging exht niet meer. En de tandwielen waren ook versleten, maar daarvoor was er ook niets te krijgen dat helemaal correct pastte. Maar goed, je hebt het nu over Bafang onderdelen. Die zijn wel generiek. Je wil niet weten hoeveel gedoe het scheelt om generieke onderdelen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb hier veel aan gehad. Zo lees ik onderandere dat de prijs van 2e hands e-bikes hoog ligt. De markplaats informatie wijst dat ook uit.

Ik heb ondertussen besloten geen bod op deze fiets te gaan doen. De prijs die ervoor betaald zou moeten gaan worden is het mij niet waard. Dan koop ik liever tzt een nieuwe e-bike.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:31
Even toch als tegenargument mijn eigen ervaring: In 2021 een gebruikte eBike uit 2016 gekocht voor 1150 euro, 300 euro betaald voor een accu revisie dit jaar en 370 voor groot/achterstallig onderhoud. Nieuwprijs was >4000, dus ik fiets al een paar jaar heerlijk rond voor een veel lager bedrag. Wel een Koga met Bosch technologie, dus elke FM kan er aan sleutelen en onderdelen vind je makkelijk.
Pagina: 1