netwerk conflicten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 21:33
All,
Omdat ik in mn huis een nieuwe vloer heb laten leggen, heeft de legger mn router/lan er even uitgehaald. Op zich geen probleem, maar ik heb het idee, dat alles niet goed terug geplaatst. Lijkt wel of router gereset terug geplaatst is. Sinds kort is mijn netwerk instabiel:
- nieuwe apparaten toevoegen lukt niet (in ieder geval niet gelijk, eerst moet ik de router opnieuw opstarten en dan pas kan die toegevoegd worden).
- ik moet minimaal eens per dag mn router opnieuw opstarten, omdat verbonden apparaat opeens het netwerk niet meer kunnen vinden of het is wel zichbaar, maar geen internet.
Veel ervaring met netwerk/instellingen heb ik niet (loopt al 6 jaar goed/stabiel zonder omkijken), maar het is als volgt terug geplaatst:
1. Ziggo kastje in bridge modus (signaal is goed; tv werkt goed) is middels ethernet kabel uit poort 3 verbonden met mn router Asus RT-AC87U (internet poort)
2. Asus RT-AC87U staat in router modus (niet AP modus) en zendt 2 netwerken uit (2.4 op channel 6 en 5Ghz op channel auto). Network Key Rotation Interval beide op 0.
3. Asus staat in verbinding met Netgear 16-port Gb Ethernet Unmanaged PoE+switch with PoE
4. in deze Netgear zitten diverse ethernetkabels geklikt die alle kamers voorzien van een ethernetuitgang. Drie poorten worden gebruikt door 3 Ubiquiti AP AC Pro.
5. Deze 3 Ubiquiti AP AC Pro (met elkaar verbonden) liggen verspreid in het huis en hebben dezelfde SSID/WW als wifi Asus.

Voorheen werkte dit dus gewoon. Nu dus instabiel (werkt dus wel, maar dus niet stabiel). Er is ergens een conflict lijkt mij. Waar moet ik op letten bij de instellingen van de diverse apparatuur? Moet de ASUS ook in AP modus? Maakt de poort nog iets uit waarin ethernetkabels geplugd wordt? Moet ik mijn Ubiquiti nog speciale dingen instellen? Moet ik nog iets doen met DHCP? Graag jullie hulp/inzicht. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:16
Heb je toevallig ook iets van powerline toegevoegd? Just to be sure ;)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
nee, geen powerline

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zit er een lus in je switch? Of ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
@jeroen3 wat bedoel je met lus? Mn Netgear heeft 16 poorten. Poort 1 zit de verbinding naar de Asus in; in de andere poorten de overige ethernetkabels richting de kamers (en dus 3 naar de Ubiquiti AP); ik heb nog 4 poorten vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou beginnnen met het vergelijken met je ip adres op het moment dat het wel en niet werkt
dus een ipconfig /all doen op beide momenten en de resultaten vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je zegt dat je AP's met elkaar verbonden zijn, doel je dan puur op bedraad vanuit de switch, of zijn ze ook als mesh verbonden?

Als ze zowel een mesh hebben als ethernet backhaul zou dat in theorie twee paden terug naar de router kunnen bieden. Daarnaast ook belangrijk dat die AP's in AP modus staan en niet router modus (dus geen eigen DHCP).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmeijlink
@Oon ik denk bedraad vanuit de switch. Ik zie in menu/setting Ubiquiti dat ze alle 3 connected zijn. Zo bedoelde ik het. Volgens mij heeft mn Ubiquiti geen mesh mogelijkheid. Het is iets ouder model UniFi AP AC Pro 450/1300 Mbps. Volgens mij is dit alleen een AP en heeft deze geen router functie.
De Asus staat wel de router functie aan (dus niet de AP optie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Een netwerklus, zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.downloads.netgear.com/files/answer_media/HomeSerialN/real%202.png
Dit is natuurlijk vrij extreem en simpel te vinden, maar zoiets kan ook minder zichtbaar ontstaan. Zoals @Oon suggereert.

De switch gooit de poort er dan tijdelijk uit. En dan kun je inderdaad van dit soort haperingen krijgen die je ervaart.

Of er is gewoon een stekketje kapot....

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 26-06-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
@jeroen3 de kabels lopen goed; geen loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 10:19
Oon schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:33:
Daarnaast ook belangrijk dat die AP's in AP modus staan en niet router modus (dus geen eigen DHCP).
Ik vermoed dat je twee DHCP-servers tegelijkertijd actief hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
@MSteverink DHCP server staat aan op de Asus. Ubiquiti Zal ik zo checken maar neem aan dat deze uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Probeer eerst eens alles uit te zetten, dan eerst je modem up dan je router switch ap etc. Dat wil nog wel eens helpen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

hmeijlink schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:06:
@MSteverink DHCP server staat aan op de Asus. Ubiquiti Zal ik zo checken maar neem aan dat deze uit is.
Zonder Ubiquiti Unifi router (dus een USG, UXG, UDM serie, UDW of UDR) hoef je daar geen DHCP van te vrezen. Hun access points zijn gewone domme access points zonder routeringsfuncties. Zelfs al stel je dhcp in je controller in, dan nog doet het niks zonder een router uit de Unifi reeks en die heb je niet ;)

Dan is het eerder je Ziggo router en je Asus die elkaar bijten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:49
hmeijlink schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:09:
All,
Omdat ik in mn huis een nieuwe vloer heb laten leggen, heeft de legger mn router/lan er even uitgehaald. Op zich geen probleem, maar ik heb het idee, dat alles niet goed terug geplaatst. Lijkt wel of router gereset terug geplaatst is. Sinds kort is mijn netwerk instabiel:
- nieuwe apparaten toevoegen lukt niet (in ieder geval niet gelijk, eerst moet ik de router opnieuw opstarten en dan pas kan die toegevoegd worden).
- ik moet minimaal eens per dag mn router opnieuw opstarten, omdat verbonden apparaat opeens het netwerk niet meer kunnen vinden of het is wel zichbaar, maar geen internet.
Betreft dit enkel apparaten die via WiFi zijn aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
@EricJH klopt, het betreft niet alle apparaten. Voornamelijk mobiele apparaten die niet connecten en bv. chromecast die het netwerk niet kan vinden. Vaak is het netwerk wel zichtbaar, maar connecten/internetten lukt dan niet (of de verbinding verbreekt halverwege de dag om dan niet meer automatisch te connecten)

Zou het helpen als ik de radio functie op de Asus uit zou zetten? Deze heeft hetzelfde SSID netwerk als Unifi AP, maar met mijn 3 Unifi AP heb ik overal voldoende bereik in huis. Wellicht bijt dit ook.

@nelizmastr begrijp ik dan goed dat ik zowel op de ASUS als op de Ubiquiti DHCP aan kan blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:29
van de afdeling "aap uit de mouw" :
hmeijlink schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:43:
... Zou het helpen als ik de radio functie op de Asus uit zou zetten? Deze heeft hetzelfde SSID netwerk als Unifi AP, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou toch iets meer troubleshooting doen ipv settings wijzigen

Dus bij succesvolle en falende verbinding een
code:
1
ipconfig /all
en een
code:
1
netsh wlan show interfaces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
W1ck1e schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:07:
van de afdeling "aap uit de mouw" :
[...]
Weet niet wat jij onder apen uit mouwen verstaat, maar hetzelfde SSID op die Asus is natuurlijk geen enkel probleem.

Ik denk eerder dat hij veel te veel AP's heeft en die elkaar danig in de weg zitten.
Misschien de kanalen gelijk gezet of de boel op auto staan?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:43
@hmeijlink wat is de dhcp instellingen van de Asus Router?
En dan specifiek de dhcp range en subnet.
Mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat er geen ip-adressen meer zijn die de router uit kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:29
Ben(V) schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:27:
[...]

Weet niet wat jij onder apen uit mouwen verstaat, maar hetzelfde SSID op die Asus is natuurlijk geen enkel probleem.
...
Het is iets dat ik graag meteen in de eerste post had gezien, en aangevuld met of het dezelfde key heeft of niet. Het zou zomaar een rol kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:43
W1ck1e schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:42:
[...]
Het is iets dat ik graag meteen in de eerste post had gezien, en aangevuld met of het dezelfde key heeft of niet. Het zou zomaar een rol kunnen spelen.
Als de security settings gelijk zijn dan zou het moeten werken, performance is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aabr
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-09 11:00
@hmeijlink Heb jij televisie van Ziggo via een Horizon decoder? Dan zou ik via de instellingen van de Horizon decoder kijken of DHCP aanstaat.

Het wilt nog wel eens gebeuren dat na een herstart DHCP oid ineens aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
@aabr mijn ziggo router staat in bridge modus, dus dan staat DHCP automatisch uit aldus Ziggo klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
Iets anders wat in me op kwam: kan ik die Asus RT-AC87U er ook tussen uit halen? Dan zou de nieuwe opstelling als volgt worden: Ziggo modem (witte mediabox) -> Netgear 16-port Gb Ethernet Unmanaged PoE+switch with PoE -> 3 AP's (en nog paar andere ethernetkabels naar diverse kamers en aansluiting NAS). Ziggo modem moet ik dan wel van bridge af halen. Wel meer instelmogelijkheden met de Asus en ook betere performance, echter enige wat Ziggo moet doen is internet doorgeven aan die switch (ik weet niet wat daar aan te optimaliseren valt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou dat laatste doen, al is het maar omdat je een energie verbruiker weer kwijt bent en hij voegt niets toe. Die betere performance betwijfel ik. Als je er geen functionaliteit van gebruikt zou ik de Asus er lekker tussenuit halen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aabr
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-09 11:00
hmeijlink schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:21:
@aabr mijn ziggo router staat in bridge modus, dus dan staat DHCP automatisch uit aldus Ziggo klantenservice.
Klopt. Dan staat het inderdaad uit op je router. Je Horizon decoder staat helemaal los van jouw router.
Omdat er huishoudens zijn die hun Horizon decoder ook gebruiken als router. Staan de netwerk instellingen default ingesteld op je decoder. Indien de decoder verbinding heeft met je LAN of WLAN netwerk kan het dus voorkomen dat het DHCP gaat uitdelen. Hierdoor kan je dus wel verbinden met je Wifi netwerk maar heb je geen internet omdat de default gateway verwijst naar je Horizon decoder en niet naar jouw, in dit geval router.

Checken kan nooit kwaad. Ik kwam er ook op de harde manier achter.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
hmeijlink schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:30:
Iets anders wat in me op kwam: kan ik die Asus RT-AC87U er ook tussen uit halen? Dan zou de nieuwe opstelling als volgt worden: Ziggo modem (witte mediabox) -> Netgear 16-port Gb Ethernet Unmanaged PoE+switch with PoE -> 3 AP's (en nog paar andere ethernetkabels naar diverse kamers en aansluiting NAS). Ziggo modem moet ik dan wel van bridge af halen. Wel meer instelmogelijkheden met de Asus en ook betere performance, echter enige wat Ziggo moet doen is internet doorgeven aan die switch (ik weet niet wat daar aan te optimaliseren valt).
Als je modem in bridge modus staat gaat dat niet werken.

Heeft ook een computer!

Pagina: 1