Transactie Bitvavo over fout netwerk: terugstorten ja/nee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 10:38
Hallo allemaal,

Ik heb geprobeerd 4000 euro aan MATIC vanaf mijn Binance account over te maken naar mijn nieuwe Bitvavo-account. Dat had via het ERC-20 netwerk gemoeten, maar heb ik gedaan via het Polygon netwerk (ik zou zweren dat ik dit had aangepast naar erc-20 :? ...). Resultaat: 4000 euro aan Matic staat geparkeerd in niemandsland en ik kan er niet bij via mijn Bitvavo-account. Voor de duidelijkheid: het ontvangende adres is dus wel correct gekopieerd vanuit Bitvavo en ingevoerd op Binance, maar er is alleen overgemaakt over het verkeerde netwerk. Na veel onderzoek begrijp ik dat alleen Bitvavo mij hierin kan helpen om het terug te storten.

Ik heb Bitvavo gemaild en die zeggen het volgende:

"Kunnen wij uw tegoeden voor u terugkrijgen?
Aangezien wij geen transacties via dit netwerk ondersteunen, is het voor ons helaas niet mogelijk uw tegoeden terug te krijgen. Hiervoor zijn namelijk de private keys nodig van de betreffende wallet, welke vanwege beveiligingsmaatregelen extern versleuteld zijn en daarom niet voor onze medewerkers beschikbaar. Zo kunnen wij de veiligheid van de tegoeden op ons platform garanderen. Echter vinden wij het uiteraard erg vervelend voor u dat u uw tegoeden bent verloren door het gebruik van een verkeerd netwerk."

Ik heb een aantal vragen waarmee ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:

1. Het adres waarnaar ik heb overgemaakt is hetzelfde adres als dat op Bitvavo werd opgegeven, maar toch heb ik geen toegang daartoe. Hoe zit dit technisch in elkaar: a) is hier sprake van 1 adres die op twee netwerken tegelijk bestaat althans bereikbaar is? Of, b) zijn dit twee verschillende wallets, en zo ja, houden die enig verband met elkaar?
2. In het verlengde daarvan: is er 1 of zijn er 2 private keys voor dit adres?
3. Wat bedoelt Bitvavo als ze zeggen: "de private keys zijn extern versleuteld"? Bedoelen ze dat ze (gecodeerd zijn en) in een kluisje liggen en alleen de baas erbij kan, of liggen ze buiten de macht van wie dan ook? Onderliggende vraag: KAN Bitvavo bij deze sleutel, en hoeveel moeite is dat voor ze?

Uit een ander topic begrijp ik dat Kraken wel verkeerd overgemaakte crypto kan terugstorten tegen een vergoeding van 250 euro. Waarom Bitvavo niet, is dit voor hen onmogelijk, of een keuze?

Indien de conclusie is dat Bitvavo wel degelijk toegang heeft tot het adres, en dus de mogelijkheid heeft om de crypto terug te storten, dan rijst de vraag hoe redelijk het is dat zij dat bewust niet doen. En dat is een vraag die ik mogelijk aan een rechter zou willen voorleggen. Ik denk dat het erg goed zou zijn om hier antwoord op te krijgen, niet alleen voor mij persoonlijk, maar voor de hele cryptomarkt, want er zijn zat mensen die dezelfde stomme fout hebben gemaakt en vervolgens kunnen fluiten naar hun geld/crypto (terwijl het misschien maar een kleine moeite voor exchanges is om het terug te boeken). Mocht ik een rechtszaak starten, dan zal ik ook zeker alle oude topic-starters met hetzelfde probleem hierbij betrekken, want ik ken het gevoel van geld kwijtraken en geloof me, het is niet leuk ...

Alvast heel erg bedankt!

ps. laten we de juridische discussie hier aub niet voeren, ik wil gewoon graag weten hoe dit alles in elkaar steekt en dan zelf de afweging in overleg met een advocaat maken (ik weet dat ze een disclaimer/waarschuwing hebben bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:46

Rannasha

Does not compute.

FJA schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:32:
1. Het adres waarnaar ik heb overgemaakt is hetzelfde adres als dat op Bitvavo werd opgegeven, maar toch heb ik geen toegang daartoe. Hoe zit dit technisch in elkaar: a) is hier sprake van 1 adres die op twee netwerken tegelijk bestaat althans bereikbaar is? Of, b) zijn dit twee verschillende wallets, en zo ja, houden die enig verband met elkaar?
2. In het verlengde daarvan: is er 1 of zijn er 2 private keys voor dit adres?
Ik ben geen expert op het gebied van deze tokens, maar van wat ik er van begrijp gebruiken beide netwerken hetzelfde systeem om privesleutels aan adressen te koppelen. Dit zou betekenen dat er 1 privesleutel is waarmee men toegang kan hebben tot tokens op dit adres op elk van de twee netwerken. Mits ze software hebben die beide netwerken ondersteunt.
3. Wat bedoelt Bitvavo als ze zeggen: "de private keys zijn extern versleuteld"? Bedoelen ze dat ze (gecodeerd zijn en) in een kluisje liggen en alleen de baas erbij kan, of liggen ze buiten de macht van wie dan ook? Onderliggende vraag: KAN Bitvavo bij deze sleutel, en hoeveel moeite is dat voor ze?
Exchanges en andere crypto-diensten hebben vaak een systeem waarbij slechts een klein gedeelte van de coins en tokens in een hot wallet van waaruit ze alle uitbetalingen doen naar klanten. Stortings-adressen horen vaak bij privesleutels die in een cold wallet zitten en/of andere beveilingsmaatregelen zoals multisig hebben.

Hoe Bitvavo het precies heeft opgezet, weet ik niet. Maar het is zeer aannemelijk (en zelfs goed voor de beveiliging in het algemeen) dat ze niet direct de mogelijkheid hebben om de privesleutel in een wallet-applicatie van een ander netwerk te importeren.
Uit een ander topic begrijp ik dat Kraken wel verkeerd overgemaakte crypto kan terugstorten tegen een vergoeding van 250 euro. Waarom Bitvavo niet, is dit voor hen onmogelijk, of een keuze?
Ik denk dat het zeker mogelijk is voor Bitvavo om toegang te krijgen tot deze tokens. De vraag is hoeveel moeite het ze kost. Ze zullen er geen knopje voor hebben dat een eerste lijns support medewerker kan klikken om het direct te regelen. Er zal waarschijnlijk handmatig werk van een expert aan te pas komen. En afhankelijk van hoe Bitvavo hun beveiliging heeft ingericht, kan het redelijk wat tijd en moeite kosten om alles op zo'n manier te doen die de veiligheid van de cold wallet niet aantast.

Kraken heeft wellicht een proces uitgestippeld voor dit soort handelingen (want ze hebben veel meer klanten dus dit soort problemen zullen vaker voorkomen), maar gezien de prijs (250 euro) is het waarschijnlijk nog steeds geen quick fix.
Indien de conclusie is dat Bitvavo wel degelijk toegang heeft tot het adres, en dus de mogelijkheid heeft om de crypto terug te storten, dan rijst de vraag hoe redelijk het is dat zij dat bewust niet doen.
De reden die Bitvavo zal aandragen is dat het hun teveel tijd (en dus geld) zou kosten om dit te doen. Hoeveel precies hangt af van hoe ze hun interne systemen hebben opgebouwd, maar als het handmatig ophalen van een privesleutel om deze in een andere wallet-app te importeren betekent dat ze hun hele cold wallet opnieuw moeten aanmaken, dan wordt dit al snel een operatie met gigantische impact.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:20

knakworst

Get more sats!

FJA schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:32:
(ik zou zweren dat ik dit had aangepast naar erc-20 :? ...).
Als je eerst het netwerk aanpast, daarna het adres invult, wijzigt Binance weer naar default. Daarom check check dubbelcheck, en proberen met klein bedrag.

Bitvavo kan theoretisch gewoon bij jouw tegoed. Maar vanuit praktisch oogpunt en veiligheid begrijk ik hun werkwijze. Je kan er dus weinig mee vrees ik.

[ Voor 19% gewijzigd door knakworst op 26-06-2023 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Er is overigens nog een factor: tijd. Keys hebben typisch niet het eeuwige leven. Het is aannemelijk dat op enig moment de keys uitgefaseerd worden. Op zo'n moment kan ook de bijbehorende zaken geruimd worden.

Een ander scenario is dat in de toekomst het genoemde netwerk wel ondersteund wordt.

Ik zou indien succes op korte termijn uitblijft voor deze gevallen zeker periodiek een stuitingsbrief sturen om de claim actief te houden. Daarnaast zou ik het adres monitoren als dat technisch mogelijk en zinvol is.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 26-06-2023 18:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:57

Coldcat

HODL

Ik heb een met kraken een of ander swap of bridge gebruikt voor ATOM. Dat werd toen ook niet ondersteund. Ze konden niets voor me doen. Het was mijn eigen fout want ik had die service niet moeten gebruiken omdat het niet werd ondersteund door Kraken. Eerder werkte dat wel om naar KEPLR over te maken. Ik had de diensten in mijn hoofd omgedraaid. Ik was te moe op het moment van overboeken.

De eerste reactie was:
Thanks for your patience while we reviewed your case.

Investigation indicates the issue is related to the transaction using the IBC Osmosis network transfer type which is currently not supported at Kraken.

We understand how frustrating it may be when digital assets are forwarded using an unsupported method.

With security as our primary concern, we ensure that no one within Kraken can unilaterally move funds or has direct access to the underlying private keys for the various digital assets.

As a result, attempting to recover misrouted digital assets is a painstakingly difficult and resource-intensive process, requiring an exacting auditable process with thorough checks and balances. For that reason, we unfortunately cannot currently assist with the recovery of your digital assets at this current time.

To help avoid this situation in the future, this article clearly details how to deposit digital assets to your Kraken account.

We thank you for your understanding and appreciate your continued business.
Daarna uitlegd dat het op hetzelfde netwerk zou staan:
At this time this transfer in unfortunately not recoverable due to the unsupported nature of IBC transfers.

However, please note that there is a possibility that this status may change if Kraken supports IBC transfers in the future, or recovery through some other means. If that does occur, we will also proactively reach out to update you with all further details at that time.

I'm truly sorry I could not be of more assistance at this current time, but I appreciate your understanding
Daarna een vriendelijk bericht gestuurd dat het mijn eigen stomme fout was en ik hoopte dat als het in de toekomst gesupport werd ik de coins zou zien verschijnen:
I appreciate your message, and thank you for your understanding that we are currently technologically limited in our options at this time.

Please also feel free to reach out again in the future if you have any additional questions or concerns regarding your account. We are always available to help.
En toen opeens een week later:
I'm writing to update you that our developers have been able to make an exception and recover your funds manually, as noted in account Ledger Entry

Please note that we had to roll out specific, one time, code to make this possible but our system is still not able to handle IBC deposits.
All IBC type transactions will therefore still encounter the same issue so we strongly advise not to use this method to send funds to your Kraken account for now.

I hope this information is helpful. Please feel free to let us know if you have any additional questions.
Petje af voor kraken destijds! Hier heb ik ook niet voor hoeven betalen. Het is duidelijk dat ze destijds een uitzondering gemaakt hebben. Ik had het al opgegeven en met m'n stomme hoofds zitten balen, maar eigen schuld. Er staan niet voor niets grote waarschuwingen altijd overal.

Ik zou aardig blijven, daar bereik je vaak het meeste mee.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
Ik zou aardig blijven, daar bereik je vaak het meeste mee.
Bedankt voor het delen van je ervaring, daar put ik wel enige hoop uit. Ik hoop dat er vroeg of laat er iets wijzigt in het beleid of systeem van Bitvavo.
Ik denk dat het zeker mogelijk is voor Bitvavo om toegang te krijgen tot deze tokens. De vraag is hoeveel moeite het ze kost. Ze zullen er geen knopje voor hebben dat een eerste lijns support medewerker kan klikken om het direct te regelen. Er zal waarschijnlijk handmatig werk van een expert aan te pas komen. En afhankelijk van hoe Bitvavo hun beveiliging heeft ingericht, kan het redelijk wat tijd en moeite kosten om alles op zo'n manier te doen die de veiligheid van de cold wallet niet aantast.

Kraken heeft wellicht een proces uitgestippeld voor dit soort handelingen (want ze hebben veel meer klanten dus dit soort problemen zullen vaker voorkomen), maar gezien de prijs (250 euro) is het waarschijnlijk nog steeds geen quick fix.
Hm ja, precies. De veiligheid van het systeem is tegelijk ook de lastigheid ervan dus... Heel erg bedankt voor de duidelijke antwoorden in ieder geval. Ik zal eerst eens kijken hoe ver ik kom met geduld en blijven proberen, zolang ze niet uit zichzelf vernietigd worden gaan ze nergens heen, en moet er toch vroeg of laat een moment komen waarop Bitvavo bedenkt dat dit a) geen goede service naar hun klanten is, en b) het eeuwig zonde is om dat geld daar maar te laten staan, en ze het ofwel tegen een vergoeding willen terugstorten of het zelf in de zak willen steken (in welk geval ze ook hangen, want dat kan ik zien en zij zijn de enige met toegang).
Als je eerst het netwerk aanpast, daarna het adres invult, wijzigt Binance weer naar default. Daarom check check dubbelcheck, en proberen met klein bedrag.
Waaaaaaaauw ... hier valt mijn mond echt van open ... Dit is er gebeurd, 100%, moet wel want ik weet nog dat ik die waarschuwing over het juiste netwerk las op Bitvavo en er toen meteen alle alarmbellen bij me afgingen. Toen ben ik meteen naar Binance gegaan om eerst te checken of het überhaupt mogelijk was om over ERC-20 te versturen vanaf Binance, en die stond inderdaad in het uitklap-menu'tje, dus die geselecteerd en toen met een gerust hart terug naar Bitvavo gegaan om het wallet-adres te kopieren en weer op Binance te plakken. En op dat moment moet ie dus terug zijn gesprongen naar het Matic netwerk...

Dit mag je toch haast criminele roekeloosheid in het systeem van Binance noemen of niet?! Binance weet toch dat mensen hier voor een godsvermogen verhandelen, en dan toch zoiets in het systeem laten voortbestaan, zonder waarschuwing of pop-up van "let op, je netwerk is zojuist veranderd!" of een 'lock-functie' of iets dergelijks. Nee, laten we vooral automatisch dingen wijzigen in de gegevens van mensen als ze hun hele hebben en houden verhandelen op ons platform, zonder ze te waarschuwen, das lachen, moeten ze maar opletten! Ik vind dit echt bizar... Andersom zou het toch ook overduidelijk idioot zijn; zodra je het netwerk aanpast dat dan het wallet-adres wijzigt zonder melding... Dat is toch niet oké, zeker niet voor zo'n enorm bedrijf met a) enorm veel kapitaal om dit op te lossen, b) ongetwijfeld heel veel ervaring met dit probleem en c) een enorme verantwoordelijkheid binnen de cryptomarkt.

Heel erg bedankt voor de goede antwoorden allemaal, daar ben ik erg blij mee, ondanks dat ik me echt zwaar klote voel vanwege het verliezen van bijna al mn spaargeld ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark-Mist
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:26
De beste en gemakkelijkste oplossing is afwachten tot Bitvavo support toevoegt voor de Polygon chain. Zodra ze die hebben geimplementeerd, zullen de tokens in je wallet verschijnen

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• FJA
update: Bitvavo heeft toch handmatig mijn Matic weten te bereiken en aan mij teruggestuurd!

Succes voor alle anderen die hiermee te maken hebben, ik voel jullie pijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsv09
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-08-2023
Hallo FJA,

Mag ik vragen hoe dit opgelost is? Ik zit met een vergelijkbaar probleem, ik heb usdt via bep20 gestuurd in plaats van erc20 en nu krijg ik hetzelfde mailtje van bitvavo waarmee ze dus in principe aangeven: jammer, maar volgende keer beter opletten.

Nu kan ik het hier niet bij laten zitten omdat het bij mij ook om een flink bedrag gaat dus ik hoop dat je mij kunt vertellen hoe je bitvavo zover hebt gekregen je toch te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pverstraeten_nl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-01 21:03
Beste,

Ik ben ook zeer benieuwd hoe dit is opgelost door Bitvavo, zit momenteel met eenzelfde uitdaging. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:21
@FJA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhRiXoS
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 14:31

PhRiXoS

Þh®Iר§ / Φριξος

pverstraeten_nl schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:10:
Beste,

Ik ben ook zeer benieuwd hoe dit is opgelost door Bitvavo, zit momenteel met eenzelfde uitdaging. ;(
contact opnemen met Bitvavo.
ze zullen 1x in de 3 maanden proberen alle foutive overmakingen te herstellen. Als dit lukt kost het je 50 euro. Hiervoor die je dus 50 euro in je wallet van Bitvavo hebben staan.

bij mij was het gelukt

Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJA
even een update omdat ik zie dat er best wat mensen zijn met hetzelfde probleem: ik heb niets anders gedaan dan gewoon netjes vragen aan Bitvavo of ze het aan me terug konden storten. Toen zeiden ze dat ze NOG geen toegang/ondersteuning hadden voor de chain waarnaar ik het had gestuurd. Toen heb ik vriendelijk aangegeven dat ik geen haast had en gewoon zou wachten wanneer ze wel ondersteuning hadden voor die chain, en toen plots anderhalve maand later ofzo kreeg ik een bericht dat ze het hadden teruggestuurd aan mij. Dus tja, gewoon proberen en blijven proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wandamascha
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-01 14:40
Ik heb hetzelfde probleem met bitvavo. Ik heb voor een heel groot bedrag USDC overgemaakt van een externe Wallet naar het solana adres in mijn bitvavo. Nu ben ik erachtergekomen dat bitvavo alleen usdc via het eterieum netwerk aanbied. Het is dus niet aangekomen. Ik dacht echt dat Usdc over het solana netwerk ging want dat is bijvoorbeeld bij bybit wel zo.

Bitvavo stuurt mij nu hetzelfde standaard mailtje en zegt niks voor mij te kunnen doen. Weet iemand wat ik het beste kan doen om mijn geld toch terug te krijgen?…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:57

Coldcat

HODL

wandamascha schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:28:
Ik heb hetzelfde probleem met bitvavo. Ik heb voor een heel groot bedrag USDC overgemaakt van een externe Wallet naar het solana adres in mijn bitvavo. Nu ben ik erachtergekomen dat bitvavo alleen usdc via het eterieum netwerk aanbied. Het is dus niet aangekomen. Ik dacht echt dat Usdc over het solana netwerk ging want dat is bijvoorbeeld bij bybit wel zo.

Bitvavo stuurt mij nu hetzelfde standaard mailtje en zegt niks voor mij te kunnen doen. Weet iemand wat ik het beste kan doen om mijn geld toch terug te krijgen?…
Wat bij mij hielp was vriendelijk de conversatie gaande houden. Goodwill kweken om ze toch dat beetje extra te laten doen.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wandamascha
Mag ik vragen om hoeveel geld het bij u ging? Er word ook amper gereageerd op mijn mail..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wandamascha
@FJA hoe heeft bitvavo ineens jou geholpen om handmatig je coins terug te krijgen? Ik zit het hetzelfde probleem en heel veel geld… welke stappen heb je ondernomen zodat ze dit voor je hebben gedaan
Pagina: 1