Knamix schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:40:
[...]
Het gaat er inderdaad om dat ik zelf ook in een rijdende auto zit (als passagier natuurlijk 😉).
Heb al wat ervaring met lenzen en een prime lens is voor mij wel een must (scherpte). Maar of OSS nodig is weet ik niet bij bovenstaand.
Bedoel je scherpte, of scherptediepte? Als je zegt dat een prime-lens een must is om een scherpe foto te krijgen, dan is dat feitelijk onjuist. Daar reageerde ik op in mijn eerste reactie. Met sommige prime-lenzen krijg je wel relatief goedkoop de mogelijkheid om te fotograferen met <f 2.8. Dan hebben we het echter niet over scherpte, maar over scherptediepte. Een belangrijk verschil.

Knamix schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:17:
[...]
Nee, maar ik zeg ook niet dat er voor de rest geen scherpe lenzen zijn. Voor het budget wat ik heb zijn deze twee prime lenzen de enige opties met een laag f stop.
Ik wil alleen maar weten of OSS noodzakelijk is voor rolling shots wanneer ik ook in de auto zit.
Dat er betere lenzen zijn weet ik wel, maar dat was niet mijn vraag (niet negatief bedoeld!)
Het effect in de onderstaande foto bedoel je toch? Zulke foto's maak je met een
relatief lange sluitertijd. Doordat de auto van de fotograaf ongeveer even hard rijdt als de gefotografeerde auto, kun je met een langere sluitertijd de auto scherp fotograferen, terwijl de achtergrond die voorbij raast onscherp wordt vastgelegd. Ook met een hoger f-getal krijg je dit effect. Daar heb je geen prime-lens voor nodig.
Ik sluit mij aan bij de andere reacties. Probeer eerst de techniek onder de knie te krijgen met de apparatuur die je vanaf morgen in je bezit hebt en bekijk vervolgens tegen welke problemen je in de praktijk aanloopt. Om concreet te reageren op je vraag over de noodzaak van beeldstabilisatie: dat is niet essentieel of dringend nodig om zulke foto's te maken, maar kan zeker ook geen kwaad gezien de langere sluitertijden en het feit dat je nieuwe body zelf geen beeldstabilisatie heeft. Alles valt of staat uiteindelijk met de situatie ter plekke en de daarbij passende instellingen die jij selecteert op je camera (sluitertijd, diafragma en ISO) om een foto te maken met het gewenste effect.
Een wedervraag: is het een idee om met je nieuwe camera met de kitlens een fotoserie te maken en met ons te delen? Dan kunnen wij als Tweakers samen in dit topic met jou bekijken hoe je snel de meeste progressie kunt boeken binnen jouw budget.
[
Voor 8% gewijzigd door
Squawk op 02-07-2023 18:25
]