Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:53
Goedemiddag,

Morgen krijg ik mijn Sony A6100 (kit lens 16-50mm) binnen, maar ik zoek nog een leuke prime lens.

Deze wordt voornamelijk gebuikt voor rolling shots van auto's. Nu twijfel ik tussen onderstaande lenzen:

Sigma 30mm F/1.4 DC DN
Sony 35mm F1.8 OSS

Ik wilde eerst voor de Sigma gaan vanwege de warmere toon en prijs, maar deze heeft geen OSS zoals de Sony.

De vraag is dus ook of die OSS noodzakelijk is voor scherpe foto's? Een weg is natuurlijk niet hobbelvrij, maar in hoeverre je dit gaat zien weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Je kan natuurlijk zonder stabilisatie prima scherpe foto's maken, dat deden we al jaren lang voordat stabilisatie werd uitgevonden. Bedoel je met 'rolling shots' dat de auto rijdt en jij daar een foto van maakt? Dan voegt stabilisatie niets toe tenzij jij zelf in een rijdend voertuig zit en er weinig licht is.

Ik zou eerst eens gewoon gaan fotograferen met het spul wat je nu hebt gekocht en eens uit gaan zoeken waar je tegen de grenzen van je apparatuur aanloopt. Leer eens werken met je camera, met je lens en zoek uit wat licht doet. Dat maakt namelijk de zoektocht naar lenzen een andere zaken een stuk makkelijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Archer_VC10 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:33:
Je kan natuurlijk zonder stabilisatie prima scherpe foto's maken, dat deden we al jaren lang voordat stabilisatie werd uitgevonden. Bedoel je met 'rolling shots' dat de auto rijdt en jij daar een foto van maakt? Dan voegt stabilisatie niets toe tenzij jij zelf in een rijdend voertuig zit en er weinig licht is.

Ik zou eerst eens gewoon gaan fotograferen met het spul wat je nu hebt gekocht en eens uit gaan zoeken waar je tegen de grenzen van je apparatuur aanloopt. Leer eens werken met je camera, met je lens en zoek uit wat licht doet. Dat maakt namelijk de zoektocht naar lenzen een andere zaken een stuk makkelijker!
Het gaat er inderdaad om dat ik zelf ook in een rijdende auto zit (als passagier natuurlijk 😉).

Heb al wat ervaring met lenzen en een prime lens is voor mij wel een must (scherpte). Maar of OSS nodig is weet ik niet bij bovenstaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Knamix schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Het gaat er inderdaad om dat ik zelf ook in een rijdende auto zit (als passagier natuurlijk 😉).

Heb al wat ervaring met lenzen en een prime lens is voor mij wel een must (scherpte). Maar of OSS nodig is weet ik niet bij bovenstaand.
Want alleen een prime-lens maakt naar jouw mening scherpe foto's? Ook tussen verschillende prime-lenzen zit veel verschil in kwaliteit en scherpte. Een zoomlens geeft je daarentegen véél meer flexibiliteit als je vanuit een auto een andere auto fotografeert. Je kunt in een auto niet even snel een stapje naar voren of naar achteren doen. Als je een degelijke zoomlens gebruikt kun je er, met de juiste instellingen, hartstikke scherpe foto's mee maken. Persoonlijk zou ik niet direct alle zoomlenzen afschrijven.

Misschien kun je een keer van iemand een goede zoomlens met een laag f-getal lenen of huren, zodat je zelf kunt ervaren of de foto's scherp genoeg zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
Bij het fotograferen van auto's is het zo dat hoe duurder de lens, hoe mooier de foto's.
Dus simpelweg de duurste kopen die haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Squawk schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:50:
[...]

Want alleen een prime-lens maakt naar jouw mening scherpe foto's? Ook tussen verschillende prime-lenzen zit veel verschil in kwaliteit en scherpte. Een zoomlens geeft je daarentegen véél meer flexibiliteit als je vanuit een auto een andere auto fotografeert. Je kunt in een auto niet even snel een stapje naar voren of naar achteren doen. Als je een degelijke zoomlens gebruikt kun je er, met de juiste instellingen, hartstikke scherpe foto's mee maken. Persoonlijk zou ik niet direct alle zoomlenzen afschrijven.

Misschien kun je een keer van iemand een goede zoomlens met een laag f-getal lenen of huren, zodat je zelf kunt ervaren of de foto's scherp genoeg zijn? :)
Nee, maar ik zeg ook niet dat er voor de rest geen scherpe lenzen zijn. Voor het budget wat ik heb zijn deze twee prime lenzen de enige opties met een laag f stop.

Ik wil alleen maar weten of OSS noodzakelijk is voor rolling shots wanneer ik ook in de auto zit.

Dat er betere lenzen zijn weet ik wel, maar dat was niet mijn vraag (niet negatief bedoeld!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Wat @Archer_VC10 zegt. Eerst maar eens een stuk of 1000 foto's maken om je camera te leren kennen. Alle instellingen proberen en dan op de computer bekijken wat de verschillen zijn. Tevens leren hoe je je nieuwe camera het beste vast kunt houden opdat je zo min mogelijk bewegingsonscherpte krijgt. En hou er ook rekening mee dat die Sony geen full frame sensor heeft. Dat kan een verschil in scherpte maken bij het (groot) afdrukken van je foto's. Daar kun je natuurlijk wel wat aan doen qua bewerking achteraf.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Knamix schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Bedoel je scherpte, of scherptediepte? Als je zegt dat een prime-lens een must is om een scherpe foto te krijgen, dan is dat feitelijk onjuist. Daar reageerde ik op in mijn eerste reactie. Met sommige prime-lenzen krijg je wel relatief goedkoop de mogelijkheid om te fotograferen met <f 2.8. Dan hebben we het echter niet over scherpte, maar over scherptediepte. Een belangrijk verschil. :)
Knamix schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Nee, maar ik zeg ook niet dat er voor de rest geen scherpe lenzen zijn. Voor het budget wat ik heb zijn deze twee prime lenzen de enige opties met een laag f stop.

Ik wil alleen maar weten of OSS noodzakelijk is voor rolling shots wanneer ik ook in de auto zit.

Dat er betere lenzen zijn weet ik wel, maar dat was niet mijn vraag (niet negatief bedoeld!)
Het effect in de onderstaande foto bedoel je toch? Zulke foto's maak je met een relatief lange sluitertijd. Doordat de auto van de fotograaf ongeveer even hard rijdt als de gefotografeerde auto, kun je met een langere sluitertijd de auto scherp fotograferen, terwijl de achtergrond die voorbij raast onscherp wordt vastgelegd. Ook met een hoger f-getal krijg je dit effect. Daar heb je geen prime-lens voor nodig.

Ik sluit mij aan bij de andere reacties. Probeer eerst de techniek onder de knie te krijgen met de apparatuur die je vanaf morgen in je bezit hebt en bekijk vervolgens tegen welke problemen je in de praktijk aanloopt. Om concreet te reageren op je vraag over de noodzaak van beeldstabilisatie: dat is niet essentieel of dringend nodig om zulke foto's te maken, maar kan zeker ook geen kwaad gezien de langere sluitertijden en het feit dat je nieuwe body zelf geen beeldstabilisatie heeft. Alles valt of staat uiteindelijk met de situatie ter plekke en de daarbij passende instellingen die jij selecteert op je camera (sluitertijd, diafragma en ISO) om een foto te maken met het gewenste effect.

Een wedervraag: is het een idee om met je nieuwe camera met de kitlens een fotoserie te maken en met ons te delen? Dan kunnen wij als Tweakers samen in dit topic met jou bekijken hoe je snel de meeste progressie kunt boeken binnen jouw budget. :)

title
Bron: https://lifewithjson.com/...ow-to-take-rolling-shots/

[ Voor 8% gewijzigd door Squawk op 02-07-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Squawk schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:48:
[...]

Bedoel je scherpte, of scherptediepte? Als je zegt dat een prime-lens een must is om een scherpe foto te krijgen, dan is dat feitelijk onjuist. Daar reageerde ik op in mijn eerste reactie. Met sommige prime-lenzen krijg je wel relatief goedkoop de mogelijkheid om te fotograferen met <f 2.8. Dan hebben we het echter niet over scherpte, maar over scherptediepte. Een belangrijk verschil. :)

[...]

Het effect in de onderstaande foto bedoel je toch? Zulke foto's maak je met een relatief lange sluitertijd. Doordat de auto van de fotograaf ongeveer even hard rijdt als de gefotografeerde auto, kun je met een langere sluitertijd de auto scherp fotograferen, terwijl de achtergrond die voorbij raast onscherp wordt vastgelegd. Ook met een hoger f-getal krijg je dit effect. Daar heb je geen prime-lens voor nodig.

Ik sluit mij aan bij de andere reacties. Probeer eerst de techniek onder de knie te krijgen met de apparatuur die je vanaf morgen in je bezit hebt en bekijk vervolgens tegen welke problemen je in de praktijk aanloopt. Om concreet te reageren op je vraag over de noodzaak van beeldstabilisatie: dat is niet essentieel of dringend nodig om zulke foto's te maken, maar kan zeker ook geen kwaad gezien de langere sluitertijden en het feit dat je nieuwe body zelf geen beeldstabilisatie heeft. Alles valt of staat uiteindelijk met de situatie ter plekke en de daarbij passende instellingen die jij selecteert op je camera (sluitertijd, diafragma en ISO) om een foto te maken met het gewenste effect.

Een wedervraag: is het een idee om met je nieuwe camera met de kitlens een fotoserie te maken en met ons te delen? Dan kunnen wij als Tweakers samen in dit topic met jou bekijken hoe je snel de meeste progressie kunt boeken binnen jouw budget. :)

[Afbeelding]
Lijkt me inderdaad een goed plan! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:19

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik sluit mij wel aan bij wat de rest al genoemd heeft inderdaad, probeer het eens en kijk waar je tegenaan loopt. Adviseren is achteraf zoveel makkelijker, dan weten we ook wat voor foto's je precies wilt maken. ;)
Archer_VC10 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:33:
Hoe kom je daarbij? Rijdende auto's fotografeer je met een niet heel korte sluitertijd omdat anders de achtergrond veel te scherp wordt, dus die gaat je niet redden. Stabilisatie in de lens kan dan wel degelijk helpen met het beter volgen van een auto, zeker als hij een panningmodus heeft.
Daarnaast kan stabilisatie ook gewoon helpen bij een rustiger zoekerbeeld dus om nu te stellen dat het niets toe voegt is veel te kort door de bocht.

Het punt is wel dat @Knamix het over relatief korte brandpuntsafstanden heeft, waar stabilisatie in de lens relatief weinig toevoegt ten opzichte van langere lenzen. In een rijdend voertuig heb je wat dat betreft eerder wat aan IBIS dan lensstabilisatie. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Gonadan schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:15:
Hoe kom je daarbij? Rijdende auto's fotografeer je met een niet heel korte sluitertijd omdat anders de achtergrond veel te scherp wordt, dus die gaat je niet redden. Stabilisatie in de lens kan dan wel degelijk helpen met het beter volgen van een auto, zeker als hij een panningmodus heeft.
Ik kwam daarbij omdat ik aan een andere use case zat te denken, vandaar mijn vraag wat er met rolling shots werd bedoeld. :) Ik had een shot met snelle sluitertijd in gedachten en had niet aan het zoekerbeeld gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Knamix schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:51:
[...]

Lijkt me inderdaad een goed plan! ;)
Hoe bevalt de nieuwe apparatuur @Knamix? Ben je al in de gelegenheid geweest om te experimenteren met je spullen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knamix
Squawk schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:42:
[...]

Hoe bevalt de nieuwe apparatuur @Knamix? Ben je al in de gelegenheid geweest om te experimenteren met je spullen? :)
Stoute schoenen aangetrokken en een sigma 30mm f1.4 gekocht.

Na wat gespeeld te kunnen hebben met beide lenzen (prime en kit lens) merk ik toch dat ik een voorkeur geef aan allround lenzen met zoomfunctie (18-105/135mm, 27-70mm, 18-35mm etc).

Ik merk toch vaak dat ik niet op de gewenste afstand kan staan voor een goede compositie en dat hoop ik met een van de lenzen die hierboven staan op te kunnen lossen.

De Sigma staat alweer op V&A en ik ben langzaam aan het kijken voor een allround lens.

Hieronder toch wat foto's die ik heb kunnen schieten met de prime lens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBFGMOVjhCn_ACiV5vajppWhJYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdGzI74be5U3GohOfa078ekH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4sOcnGV-LPbqTG5SrtZ7cu7JsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fe0J5n4eMjdyVJvuL5AaAgiz.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder een rolling shot die enigszins scherp is. De rest was net te onscherp..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EEjZ4Z1_5mGRyE75mSJ4DIIvXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvWmZhZJMBiYB3f4XDK9HJyp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Knamix op 11-07-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Knamix Wat me dan wel opvalt is dat je aangaf een lens te zoeken voor 'rolling shots van auto's'. Op de vraag wat je daarmee bedoelde, gaf je aan om foto's te maken vanuit een rijdende auto, als passagier. Maar de foto's die je nu laat zien, zijn dan weer juist foto's van stilstaande auto's? Dat lijkt mij een heel andere situatie dan beoogt, dus of dat een goede test is voor de situatie waarvoor je een lens zoekt, betwijfel ik een beetje.

EDIT:
Dit bericht poste ik nadat ik jouw bericht zonder de edit had gezien.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 11-07-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosm87
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-07-2023
ik gebruik eigenlijk altijd een 24-70 F2.8 van Canon zonder IS voor rolling shots.
meest recente rollingshot: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYveUxWgaOHyKl4bC42FjlJodZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVrUg3gdlAkDNL0W1x3ZM6lX.jpg?f=fotoalbum_large

*edit: foto uit mn whatsapp gehaald.. dus kwaliteit kan beetje teleurstellend zijn

[ Voor 8% gewijzigd door rosm87 op 19-07-2023 09:15 ]

Pagina: 1