Einde na ruim 10 jaar? Niet meer bereikbaar op netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Joosten
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-04 14:01
Mijn vraag
Na vele jaren trouwe dienst lijkt het uit met de pret met mijn NAS, een CH3HNAS C05-328. De NAS is niet meer normaal bereikbaar via mijn LAN. Wat kan er aan de hand zijn en wat is er hopelijk nog aan te doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Thuisnetwerk met diverse Windows 10 machines, alles netjes up-to-date met alle updates. De CH3HNAS C05-328 is met een netwerkkabel op de router aangesloten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alles uit- en weer aangezet, netwerkinstellingen gecontroleerd en in orde bevonden. Wanneer ik de NAS benader via de browser reageert die helemaal niet of uiterst traag, ik kom soms in het inlogscherm en dan krijg ik weer een time-out. Pingen op het IP-nummer gaat prima.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:09
Heeft het apparaat een SSH (of telnet, bij oude machines soms alleen aanwezig) optie? Dan zou je mogelijk via een commandline kunnen troubleshooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als het apparaat 'uiterst traag' en pingen 'gewoon' werkt, dan weet je dus ook dat de machine niet dood is en dus gewoon functioneert. Heb je een factory reset al geprobeerd? |Wellicht schoont dat ook het een en ander op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:01
@Paul Joosten
Op welke wijze zijn de hardeschijven geconfigureerd? (Raid 0,1, JBOD?) En om hoeveel data gaat?
En nog het belangrijkste, moet de data terug?
Ik gok dat de beste kans is om de schijven elders uit te lezen om de data eraf te halen.
Heb je een backup, zou ik lekker hem met pensioen sturen

Sowieso zou ik iets nieuws kopen, 13 jaar oud is niet meer van deze tijd. Bijna alles wat je nu kan kopen is beter en betrouwbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 18:36
Dit soort apparaten draait meestal op Linux en gebruikt daar een aparte disk partitie voor.
Het meest waarschijnlijke is dat die diskpartitie vol gelopen is en dan wordt hij vreselijk traag.

Als je geen ssh toegang hebt en een factory reset niets doet, vrees ik dat er weinig aan te doen is en je het beste kunt kijken of je de data op de disken nog veilig kunt stellen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

chrisborst schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:32:
Sowieso zou ik iets nieuws kopen, 13 jaar oud is niet meer van deze tijd. Bijna alles wat je nu kan kopen is beter en betrouwbaarder.
En, toevoegend, krijgt veiligheids- dan wel firmware-updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Joosten
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-04 14:01
Dank allemaal voor het meedenken.

@Dennism geen idee. Ben maar een simpele eindgebruiker, geen computer whizzkid... :(

@CH4OS Of het apparaat uiterst traag is geen idee, ik bedoel dat de webpagina vaak helemaal niet of uiterst traag laadt. Omdat je eerst moet inloggen en dan verder moet klikken is dat dus elke keer een grote kans op ongelukken met als resultaat dat ik er niet meer in kan komen...
Factory reset ook geprobeerd (althans wanneer dat inhoudt dat je de resetknop 10 seconden ingedrukt moet houden). Maakt geen verschil, ik kom er niet meer in. Of is er een andere methode dan via de webbrowser?
@chrisborst
Er zitten twee harde schijven in die indertijd als dubbele backup zijn geconfigureerd voor extra betrouwbaarheid. Hoe dat precies heet... Als gezegd ben ik niet bepaald computer savvy. Ik vermoed (en hoop) dat die nog gewoon goed zijn en het probleem dus in de NAS zelf zit.
@Ben(V) Partitie volgelopen zou inderdaad wel eens het geval kunnen zijn. Ik heb onlangs geprobeerd een hele backup te maken volgens de Windows 7 methode. Die liep vast met melding te weinig ruimte. Geeft dat hoop op herstel? Hoe kan ik zien of er SSH toegang is en hoe zou ik dat kunnen doen?

De schijven zijn de backup van mijn thuisnetwerk ook van oude machines die er ondertussen niet eens meer zijn. Ik zou de inhoud dus wel graag willen zekerstellen. Wat zijn de mogelijkheden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 18:36
Disken eruit halen, een van de disken in je PC hangen of in een lege usb behuizing.

Instaleer de Linux reader voor Windows en als het goed is kun je daarmee de data op je disk bereiken.

https://www.diskinternals.com/linux-reader/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

En als bovenstaand gelukt is, trek nog even een kopietje naar een extra schijf van minimaal dezelfde grootte zodat er daadwerkelijk een back-up is, daarna gaan kijken naar een nieuwe NAS.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1