Mobiele airco kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-08 19:41
Beste,

Recent een mobiele airco (type Eurom Coolperfect 180 wifi) gekocht maar merk op dat deze na X tijd stopt met te werken en dan na een 20-30minuten terug in gang schiet.
Deze staat momenteel op de zolder om eigenlijk achteraf te kijken om de afvoer te sturen naar de slaapkamers, momenteel even gebruikt normaal om te testen.

De unit start eerst in 1,5kW verbruik en daarna ineens stijgt (naar 2kw+) en slaagt deze af, de ventilator van de uitgang draait nog wel maar de koeling staat af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yb75FdWFRuAYp944d-ps_XzGGII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdsBHyk2F30xoJN0Cw1QSsTz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de unit uiteindelijk wel in de auto verplaatst (plat) maar deze een dag laten staan en daarna pas in dienst gezet.

Dacht eerst dat de unit te warm zou komen en daardoor ineens afslaagt (zolder op zich is ook warm) maar twijfel nu waar het probleem zou liggen.

Alvast bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door Heire op 26-06-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08 08:46
Waarom is de airco stuk?
Lijkt me heel normaal dat ie eerst actief koelt (compressor aan, hoog stroomverbruik), dan de ingestelde temperatuur bereikt.
Dan schakelt de compressor uit (lager stroomverbruik) en blijft de fan draaien.
En na enige tijd gaat de compressor weer aan (hoger stroomverbruik).

Ik mis de y-as op je grafiek, dus die is best moeilijk te lezen.
Ik vermoed dat ie NIET bij 0 begint?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:21
Zou het kunnen dat op de plek waar de airco staat de ingestelde temperatuur wordt bereikt? Kan misschien zijn dat de airco in een hoek onder het schuine gedeelte van zolder staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
foto aangepast met Wattages in Y-as.
De airco staat ingesteld op 16° daar het in die ruimte toch minstens 25° graden is (uiteraard afhankelijk waar de interne sensor zit van de unit).
Zoals je nu zit in de foto is hij terug in gang gekomen.
Ik heb ter illustratie nu zaterdag genomen toen was het heel warm op de zolder (30°) en deed hij dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWRJ5QpYVoNzzPHDVcng6AhRWJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NLVnLUDXysJy5pZvSeN51Rl.jpg?f=fotoalbum_large

Het is toch raar dat de unit ineens 700kw bij trekt en dan ineens uitvalt en dit iedere keer. Ik begrijp wel dat een temp sensor hier een rol zou kunnen spelen, maar bedoeling van een airco is om toch te blijven draaien totdat de gewenst temp wordt behaald (zelfs al staat die heel laag op 16°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-08 13:54
Kan zijn dat de condensor/verdamper te warm/koud worden, en dat daarom de compressor uit gaat totdat alles weer op temperatuur is, dat gebeurt ook bij mijn eurom pac 12.2 als ik de ventilator op low zet. Zijn alle roosters stof vrij, en is de afvoer de juiste diameter/kort ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:39
Het kleine piekje aan het einde is denk ik een indicatie dat hij zijn maximum heeft bereikt. Ofwel, meer kan hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
sjaakwortel schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:43:
Kan zijn dat de condensor/verdamper te warm/koud worden, en dat daarom de compressor uit gaat totdat alles weer op temperatuur is, dat gebeurt ook bij mijn eurom pac 12.2 als ik de ventilator op low zet. Zijn alle roosters stof vrij, en is de afvoer de juiste diameter/kort ?
Stofvrij wel, ik stelde me dezelfde vraag en heb daarom even aan de afvoer een lange buis (zelfde afmeting) aangesloten via de garage. Normaal gezien gaat deze via een dakdoorvoer die weliswaar kleiner is dus dacht dat de vernauwing het probleem was.
Enigste test case dat ik nog kan doen, is de unit beneden in de garage zetten.

Wil zeker zijn dat dit normaal is en het probleem eerder in de vernauwing van het dak zou zitten maar gezien nu alles op 150 zit, had ik gehoopt dit probleem niet te zien. En nu stopt ie opnieuw na 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansenr86
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-06 19:58
Voor wie in deze thread vindt; Ik heb ook een Eurom Coolperfect 180 en liep tegen hetzelfde probleem aan. Het is gewoon een whitelabel product, aangezien het merk ProKlima dezelfde unit verkoopt onder de noemer ProKlima XR-18K.

18000 BTU is fors, en de verdamper wordt heel snel ijskoud. Wanneer de aangezogen lucht niet heel warm is (denk aan 22-23 graden), zal er al heel snel ijsvorming onstaan. Om bevriezing te voorkomen, wordt de compressor uitgeschakeld en de fan tijdelijk op maximaal gezet om het ijs te laten smelten. Wanneer dit vaak achter elkaar gebeurt is er sprake van "short cycling". Als test heb ik een föhn warme lucht in de condensor laten blazen om te zien of het short cycling stopte; en dat was het geval.

Als de unit te warm zou worden, zou het apparaat zichzelf helemaal uit moeten schakelen (en niet alleen de compressor).

Je kan shortcycling grotendeels voorkomen door via een tweede slang warme buitenlucht aan te voeren, rechtstreeks naar de luchtinlaat van de verdamper in (voor frisse lucht) of de condensor (efficiënter).

De handleiding van de ProKlima geeft aan dat het apparaat ook geschikt is om buiten neer te zetten (zolang het niet nat kan worden of in direct zonlicht staat) Dan moet de slang-adapter omgeklikt worden naar de koude uitlaat, en dan de slang van buiten naar binnen leiden. Aangezien de Eurom exact hetzelfde model is met dezelfde IP24 klassificering, kan het daar ook gewoon mee (ook al staat het niet in de handleiding).

In de Eurom webshop heb ik zelf overigens een extra adapter besteld omdat ons apparaat in een andere kamer staat, en de koude lucht via een aparte slang de woonkamer wordt ingeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 13:58
jansenr86 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:37:

18000 BTU is fors, en de verdamper wordt heel snel ijskoud. Wanneer de aangezogen lucht niet heel warm is (denk aan 22-23 graden), zal er al heel snel ijsvorming onstaan. Om bevriezing te voorkomen, wordt de compressor uitgeschakeld en de fan tijdelijk op maximaal gezet om het ijs te laten smelten. Wanneer dit vaak achter elkaar gebeurt is er sprake van "short cycling". Als test heb ik een föhn warme lucht in de condensor laten blazen om te zien of het short cycling stopte; en dat was het geval.
Ben het niet met je eens mbt ijsvorming. Als je binnenlucht van 22-23 graden door de verdamper blaast zal de dauwpunt van deze lucht zo rond de 16 graden zijn. Daar de unnit op R290 draait is 16 graden volgens de diagrammen zo'n 8 bar zuigdruk. Deze zal in de praktijk iets lager zijn zeg maar een bar als 5. Bij deze temperatuur zit R290 ook nog boven het vriespunt. De ontwerpers hebben hier ook rekening mee gehouden daar je niet wil dat je verdamper 1 bonk ijs wordt, dan moet je namelijk defrost cycles gaan inbouwen en behoorlijk wat water gaan afvoeren. Ondertussen staat de unit dat stil, iets wat je ook als fabrikant niet wil. 20 minuten draaien en dan defrsoten voor 5 minuten, wordt het nooit koud.

Wat jij aangeeft aan short-cycles zal waarschijnlijk de anti-pendel beveiliging zijn. Deze zorgt ervoor dat de compressor niet de hele tijd aan en uit gaat. Waarom zou de compressor dit gedrag gaan vertonen?

Als de unit draait en je koelt de lucht snel af dan zorgt dit ervoor dat je condensatie temperatuur ook naar beneden gaat. Met andere woorden, de condensor koelt sneller af, hierdoor loopt het hele proces naar beneden omdat het simpelweg "te koud" wordt in de condensor, dan wordt de druk te laag in de verdamper omdat de machine dan onder 0 kan gaan koelen en daar zit nu juist een beveiliging. De lage druk pressotaat, die zit daar om ervoor te zorgen dat er geen ijs op de verdamper komt. Voor ijs krijg je met vochtige lucht een mooi fenomeen namelijk, een sneeuwmachine en dat wil je niet.

De unit schakelt af maar blijft wel blazen om de temperatuur in de condensor omhoog te krijgen. Je geeft zelf aan dat een föhn op de condensor dit gedrag verhelpt, in prinzipe doe je dan precies wat de machine wil.

Oplosing is inderdaad warmere lucht naar de condensor te leiden. Dit gedrag ontstaat omdat de gekozen machine veel te krachtig is voor de opgestelde ruimte. De unnit buiten neerzetten in warm weer en de gekoelde lucht naar binnen blazen is wel een goede manier, scheelt ook behoorlijk aana geluid trouwens.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1