Wasmachine + wasdroger gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spek24
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-06-2023
Mijn vraag
Ik heb ontdekt dat de stekker van de verlengdoos waarop zowel de wasdroger als de wasmachine waren aangesloten tekenen van smelten vertoont.

Hier ben ik wel van geschrokken. Kan iemand me adviseren of deze aansluiting inderdaad gevaarlijk was en wat ik beter kan doen?

Situatie:
Wasmachine max 2100 w
Wasdroger max 2800 w
Verlengdoos max 2500 w

Ik heb een dubbele wandcontactdoos maar de wasmachine en de wasdroger zaten middels een verlengdoos op 1 van de 2 stopcontacten. Zie foto hieronder.

- Kan iemand me advies geven of het verschil maakt / veiliger is om de wasdroger op het ene stopcontact te doen en de wasmachine op het andere?
- Mag het wel op 1 groep?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYZYW6thV4HW76ph7ZQSh8hfnL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlFr6bbCFGgJjEylViXht3HD.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat dank voor jullie advies.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:28

D4NG3R

kiwi

:)

Spek24 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:54:
Wasdroger max 2800 w

Verlengdoos max 2500 w
Dat rijmt in de 1e plaats dus al niet..

Koop een combi regelaar.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat is niet handig op 1x 16a (3.680 watt) groep.

Als het 1 groep is, kan je beter een wasmachine/droger trekschakelaar scoren, zodat je ze beide niet tegelijkertijd kan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/A/4/A422028-jpg_2.jpg

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:14

Kheos

FP ProMod
begrijp ik het goed dat beide apparaten op dat dunne kabeltje waren aangesloten? zonder aarding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

2800w? Dat is geen warmtepompdroger dan denk ik?

Zou het sowieso niet op een stekkerdoos aansluiten nee. Of een dik stekkerblok.

Hier wel wasmachine en droger op 1 groep, maar dat komt omdat die nieuwe machines bijna geen stroom meer verbruiken.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Normaliter heb je voor zowel de wasmachine als droger een eigen apparaatgroep idd. Heb je maar één groep, dan bestaat er een speciale verdeler die zorgt dat de wasdroger alléén stroom krijgt als de wasmachine uit staat.

Zulke zware apparaten in een random stopcontact steken is wel een beetje vragen om ellende. En ze samen in een verdeeldoos steken al helemaal.

*kleine kanttekening: moderne wasmachines en drogers zijn zo zuinig dat die niet persé een apparaatgroep meer nodig hebben, en evt samen op één groep zouden kunnen. Misschien eens overwegen dat 2800W ding sowieso de deur uit te doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:54
Kan iemand me adviseren of deze aansluiting inderdaad gevaarlijk was en wat ik beter kan doen?
Ja.

1. Deze wandcontactdoos moet worden vervangen.
2. Wasdmachines e.d. horen niet op een verlengdoos.
Bij hoge uitzondering een dik verlengsnoer, maar zelfs dat is niet de bedoeling.
3. Samen is het teveel voor een één groep. Gelukkig zijn er speciale schakeldozen te krijgen zoals hierboven al gelinkt die voorkomen dat deze tegelijk aan zijn. wasmachine + condens warmtepompdroger kan soms wel

Ps. koop een condensdroger warmtepomp, scheelt je euro's op je energierekening.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 26-06-2023 11:24 . Reden: moet warmtepompdroger zijn ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:55
Die wandcontactdoos ziet er niet heel gelukkig uit. Hoe ziet de stekker van de verlengdoos eruit?

In principe kan de wasdroger in zijn eentje al niet op die verlengdoos. Die 2800 W komt al boven het maximale vermogen van die stekkerdoos uit.

Als ze beide aanstaan dan klapt waarschijnlijk de stop eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:24
Wat je nog wel eens ziet is dat het metalen contactvlak binnen de stekkerdoos een beetje verbogen is; ofwel beschadigd door een eerdere vonkbrug. Dan is het punt waarop stekker met doos contact maakt nog maar heel dun, en dat geeft dus hitte.
Dat is meestal niet het zwakke punt waarop een doosje wordt gecertificeerd op 2500W want dat is meestal de kabel. Ik heb dit (geblakerde doos) ook wel eens op een gewone inbouwmuurdoos (BJ) gezien.

Wat we hier bekijken is overigens een el-cheapo opbouwdoos, dus de verlengkabel is welliswaar zwak, maar niet eens de reden van de vraag van de TS.

Hoge vermogens op een verlengkabel is in elk geval altijd wat minder veilig omdat die draad dunner is dan jouw 2,5mm massief koperen huisbekabeling. Verlengkabel wordt altijd warm daardoor en daarom staat er ook altijd op dat het vermogen pas geldt als de kabel niet opgerold is.

In dit geval zou ik ook de opbouwdoos even openmaken en kijken hoe die eraan toe is. Vervangen voor een betere kwaliteit is wellicht geen gek idee.

Het mag best op 1 groep, maar het is niet aan te raden omdat je groep er gewoon uitklapt als je ze beiden inschakelt. En dan niet meteen, maar alleen als ze beiden verwarmen. Motor trekt niet zoveel.
Daarom is een trekschakelaar wel aan te raden want dan kan je geen fouten maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 26-06-2023 11:10 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Als de wasdroger niet digitaal is, gezien het max vermogen gok ik van niet, dan kan je ook een combiregelaar gebruiken.
Iets zoals dit: https://www.elektramat.nl...IqHKXO7LpJY8aAlFgEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 13:47
jeroen3 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:02:
[...]

Ps. koop een condensdroger, scheelt je euro's op je energierekening.
Bedoel je niet een 'koop een warmtepompdroger'? Condensdrogers verbruiken veel meer dan een warmtepomp-variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Mistraller schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:05:
Het mag best op 1 groep, maar het is niet aan te raden omdat je groep er gewoon uitklapt als je ze beiden inschakelt. En dan niet meteen, maar alleen als ze beiden verwarmen. Motor trekt niet zoveel.
Daarom is een trekschakelaar wel aan te raden want dan kan je geen fouten maken.
Hoewel er nauwelijks/geen harde regels bestaan, schrijft NEN1010 afaik wel voor dat apparaten >2000 watt een eigen groep krijgen. Voor ouderwetse wasmachines en drogers zoals deze, betekent dat dus gewoon 2 aparte groepen.

Tegenwoordig zijn er wasmachines verkrijgbaar met een aansluitwaarde van 2000W en moderne drogers zitten rond de 800W, dan kom je hier dus net onderuit en zouden ze samen op één groep mogen. Maar het lijkt me nog steeds een goed idee er wel een aparte groep voor te gebruiken, en ze niet op een "normaal" verbruikers stopcontact te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Idd, even goed zoeken naar de specs van je machines bij de fabrikant.. Ik heb er bij de aanschaf op gelet dat ik onder de 3600 watt bleef. Als dat niet zo is bij jou, dan zou ik een schakelaar plaatsen (zoals hierboven staat). Anders gaan er dingen smelten :)

2800 watt voor een droger is overigens wel behoorlijk. Geen idee hoe oud ie is, onze warmtepompdroger doet 800 watt, dat is dus bijna 4x zo zuinig. Je zou daar eens naar kunnen kijken, want daar valt nog wat te winnen

[ Voor 29% gewijzigd door ID-College op 26-06-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:54
CappieL schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Bedoel je niet een 'koop een warmtepompdroger'? Condensdrogers verbruiken veel meer dan een warmtepomp-variant.
Oeps. Verwarring van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:24
mcDavid schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Hoewel er nauwelijks/geen harde regels bestaan, schrijft NEN1010 afaik wel voor dat apparaten >2000 watt een eigen groep krijgen. Voor ouderwetse wasmachines en drogers zoals deze, betekent dat dus gewoon 2 aparte groepen.
Het is geen al te nieuw huis gezien de opbouwdoos en opbouw-bedrading.
Overigens is de NEN hierin ook niet duidelijk => Uitzondering op deze regel zijn apparaten die korter dan tien minuten worden gebruikt.

Zo heb ik een compressor 2,4kW. Valt onder uitzondering. Maar; sta ik daar vervolgens wat langer mee te werken; dan moet ik wél een eigen groep. 8)7 Gaan we dus niet aan beginnen.

In een oude woning is een extra groep vaak niet haalbaar. Dan is het gewoon zaak om dit zelf te regelen door dus de stekker zelf om te steken of genoemde schakelaar hierboven.

Maar even terug naar de situatie van de TS. NEN of niet; een dergelijke gesmolten doos heeft niets met het al dan niet aangesloten zijn op 1 groep te maken. Dit is gewoon een te dun overgangscontact waardoor de stekker heet geworden is; een dedicated groep conform NEN1010 had dit niet voorkomen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
CappieL schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Ik kan door de warmtepompdroger de wasmachine en de droger (warmtepomp) dus tegelijkertijd aan hebben op de eigen automaat van 16A. Was zo blij dat ik hierachter kwam nadat de oude droger defect was gegaan. Met een aantal kinderen kan er dus veel sneller was verwerkt worden nu.

Totaal max vermogen van beide ingeschakeld is namelijk ~3000 watt, terwijl de 16A zekering ongeveer 3680 watt kan verdragen.

Aansluitwaarde warmtepompdroger: 1000 watt
Aansluitwaarde wasmachine: 2000 watt

En waar zit het verschil in? ongeveer 1800 watt aan stroom bij de condensdroger.

Aansluitwaarde condensdroger: 2800 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:04

The Zep Man

🏴‍☠️

mcDavid schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:59:
*kleine kanttekening: moderne wasmachines en drogers zijn zo zuinig dat die niet persé een apparaatgroep meer nodig hebben, en evt samen op één groep zouden kunnen. Misschien eens overwegen dat 2800W ding sowieso de deur uit te doen?
Een fijne bonus van een warmtepompdroger is dat de ruimte niet meer onnodig opgewarmd wordt. Dat maakt de was doen op warme dagen een stuk comfortabeler. :)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
@The Zep Man Dat is waar, maar op warme dagen zou ik de was gewoon ophangen. Dan kun je de wasmachine rustig laten draaien, terwijl de was droogt op de lijn. Mits je hier ruimte voor hebt natuurlijk, eventueel met een droogrekje. :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Puch-Maxi schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:59:
@The Zep Man Dat is waar, maar op warme dagen zou ik de was gewoon ophangen. Dan kun je de wasmachine rustig laten draaien, terwijl de was droogt op de lijn. Mits je hier ruimte voor hebt natuurlijk, eventueel met een droogrekje. :)
Hier is het andersom. Ik heb geen ruimte voor een droger, dus een droogrek (waar ik wél ruime ruimte voor heb) :D

Maargoed.... Wasmachine/Droger op een stekkerblok :')

Kan iemand mij uitleggen wat nou echt het voordeel van een droger is? (mijn ouders hebben er nooit 1 gehad, ik ook niet). Zijn dat die 'zachte handdoeken'? Ik kan mijn handdoeken zo onderhand rechtop tegen de muur zetten. Is niet erg, een beetje scrubben na het douchen is goed voor de huid. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:33
The_BoKmeester schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Hier is het andersom. Ik heb geen ruimte voor een droger, dus een droogrek (waar ik wél ruime ruimte voor heb) :D

Kan iemand mij uitleggen wat nou echt het voordeel van een droger is? (mijn ouders hebben er nooit 1 gehad, ik ook niet). Zijn dat die 'zachte handdoeken'? Ik kan mijn handdoeken zo onderhand rechtop tegen de muur zetten. Is niet erg, een beetje scrubben na het douchen is goed voor de huid. :+
Ik heb twee jonge dochters......trust me. Wij kunnen niet zonder droger. Anders hebben we een extra huis nodig om alle kleding in te laten drogen ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
Panzer_V schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Ik heb twee jonge dochters......trust me. Wij kunnen niet zonder droger. Anders hebben we een extra huis nodig om alle kleding in te laten drogen ;)
Oh ja, er zijn ook mensen die meer dan 2 wasjes per week draaien :D (en die kunnen ook geen zolder opofferen voor een droogrek, gok ik zo)

:)

(mijn ouders wonen in een dijkhuis, dus de was hing in het 'onderhuis', hier op de 'computerzolder')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 18:03
[...]

Niet meer hanessen met het drogen van je beddengoed en handdoeken, uit de wasmachine in de droger en gelijk vouwen maar. In plaats van eerst moet proberen op te hangen en dan alsnog te vouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 14:49
Er wordt hier wat te gemakkelijk gedaan over een 'extra groep'. Ja, dat is nu de gewoonte bij nieuwbouw, maar bij bestaande bouw is het niet zo gemakkelijk om zomaar even een extra groep aan te leggen. Dat kan duizenden euro's kosten en is helemaal niet nodig.

Je wasdroger trekt 2,8kW en je wasmachine 2,1. Dan is het antwoord simpel: gebruik ze niet tegelijk. Zolang je 1 apparaat tegelijk gebruikt, blijf je onder het maximale vermogen van de groep en is het dus veilig. Als je bang bent dat je (of een huisgenoot) de apparaten per ongeluk toch tegelijk gebruikt, gebruik dan een wisselschakelaar zoals eerder gesuggereerd.

Wat niet zo veilig is, is dat goedkope stopcontact. Zulke rommel wil je niet gebruiken voor een apparaat dat langere tijd 2,8kW trekt. Vervang het door een fatsoenlijk stopcontact van een gerenommeerde leverancier. Zorg dat de aansluitpennen van je stekker goed schoon en effen zijn, zodat het contactoppervlak van het stopcontact goed gebruikt wordt. Dan wordt het niet te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij hebben niet eens een droger, in de veranda wordt het 10 maanden per jaar zo warm dat de was toch wel droogt en nu kan het ook buiten. Alleen die twee koude maanden gaat het langzaam, ik heb wel een luchtontvochtiger met ook een kledingstand.

Ipv een apparte groep laten aanleggen kan ts misschien ook nieuwe toestellen kopen of de ecostand gebruiken als het niet zo oud is. Ik denk niet dat onze wasmachine zo hoog piekt.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 26-06-2023 13:23 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spek24
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-06-2023
Super dat jullie zo snel en uitgebreid hebben gereageerd. Dank.

Het is inderdaad geen nieuwbouwwoning (jaren 80) dus even een groep apart voor de apparaten is niet zo simpel. Maar ik begrijp dat er gewoon teveel stroom tegelijk wordt gevraagd indien beide apparaten tegelijk aanstaan en hun max vermogen vragen. De stop was er nog nooit uitgeslagen in ieder geval.

Het is me duidelijk dat ik in ieder geval het stopcontact ga vervangen voor een beter model en de stekkerdoos ertussen was geen goede oplossing. Die is er al tussenuit inmiddels. Een stekkerpin van de stekkerdoos vertoonde ook tekenen van oververhitting.

Ook bedankt voor de tip van de warmtepompdroger. Wij hebben al jaren dezelfde droger dus wellicht een mooi moment deze te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

En of je voldoende ventilatie hebt dat het een beetje vlot droogt. Enkel warmte is niet voldoende.

Het ligt er ook aan hoe je wast. Ik 'spaar' was op om in één keer zo efficiënt mogelijk te doen, inclusief beddengoed. Daar heb ik nooit voldoende ruimte voor om alles tegelijkertijd te drogen aan een lijn.
[...]

Je hebt ook geen ruimte bovenop je wasmachine? Dan wordt het inderdaad lastig.

[ Voor 19% gewijzigd door The Zep Man op 26-06-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 13:47
Spek24 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:25:
Super dat jullie zo snel en uitgebreid hebben gereageerd. Dank.

Het is inderdaad geen nieuwbouwwoning (jaren 80) dus even een groep apart voor de apparaten is niet zo simpel. Maar ik begrijp dat er gewoon teveel stroom tegelijk wordt gevraagd indien beide apparaten tegelijk aanstaan en hun max vermogen vragen. De stop was er nog nooit uitgeslagen in ieder geval.

Het is me duidelijk dat ik in ieder geval het stopcontact ga vervangen voor een beter model en de stekkerdoos ertussen was geen goede oplossing. Die is er al tussenuit inmiddels. Een stekkerpin van de stekkerdoos vertoonde ook tekenen van oververhitting.

Ook bedankt voor de tip van de warmtepompdroger. Wij hebben al jaren dezelfde droger dus wellicht een mooi moment deze te vervangen.
Vorige week zat ik toevallig een YT-filmpje te kijken en die ging over oud witgoed (specifiek een vriezer).
Nu log ik een jaartje het verbruik van mijn vriezer (en ook mijn wasdroger) en heb nu aardig beeld wat deze apparaten verbruiken. 'Helaas' heb ik wat overcapaciteit op mijn zonnepanelen en is de financiële motivatie hierdoor weggevallen. Anders worden de wasdroger en oude vriezer als eerste vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Dido op 26-06-2023 13:44 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
The Zep Man schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:28:
[...]

[...]

Je hebt ook geen ruimte bovenop je wasmachine? Dan wordt het inderdaad lastig.
Zou misschien kunnen, maar ik heb daar maar 1 stopcontact, en een stekkerblok gebruiken is geen goed idee begrijp ik uit dit topic. :D

Ach, het gaat al 12 (!!!) jaar goed met mijn Miele W3205 wasmachine. Met 2/3 wasjes per week heeft hij ook geen zwaar leven. :)

(en ik heb geen zonnepanelen!)

[ Voor 3% gewijzigd door The_BoKmeester op 26-06-2023 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

The_BoKmeester schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:42:
Zou misschien kunnen, maar ik heb daar maar 1 stopcontact, en een stekkerblok gebruiken is geen goed idee begrijp ik uit dit topic. :D
Je kan een stopcontact makkelijk vervangen met een dubbel (opbouw) stopcontact. Doe er een warmtepompdroger bij, en je kan ze allebei tegelijkertijd gebruiken.
Ach, het gaat al 12 (!!!) jaar goed met mijn Miele W3205 wasmachine. Met 2/3 wasjes per week heeft hij ook geen zwaar leven. :)
Het hoeft ook niet, maar weet dat je opties hebt voor als dat ooit nodig is. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

The_BoKmeester schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:42:
[...]

(en ik heb geen zonnepanelen!)
Om eerlijk te zijn, ook weer wat gemaakt drama. Ja niet tegelijk gebruiken, dat levert problemen op. Maar het probleem hier heeft daar niets te maken. Dit is het gevolg van een slecht contact tussen stekker en WCD waardoor 1 pool veel te heet is geworden. Stopcontact vervangen dus.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
heuveltje schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:55:
[...]

Om eerlijk te zijn, ook weer wat gemaakt drama. Ja niet tegelijk gebruiken, dat levert problemen op. Maar het probleem hier heeft daar niets te maken. Dit is het gevolg van een slecht contact tussen stekker en WCD waardoor 1 pool veel te heet is geworden. Stopcontact vervangen dus.
Eens.

Maar een 'zwaar' apparaat aansluiten via een (krap) ondermaats stekkerblok:
Wasdroger max 2800 w
Verlengdoos max 2500 w
Dus alleen die droger gaat nét. Tegelijk uiteraard niet.
De schade is inderdaad door slecht contact, maar dat neemt niet weg dat je een wasmachine niet via een stekkerblok moet aansluiten. Gewoon niet.

Uit de handleiding van mijn oude W3205:
Wij raden u af om de wasautomaat op een verlengsnoer en/of stekkerdoos aan te sluiten. Dit om brand te voorkomen.
Edit: hee, verrek! Er staat een tabel met verbruiksgegevens in t boekje. Eens kijken of die nog kloppen na 12 jaar :P ff een keertje meten... :)

[ Voor 7% gewijzigd door The_BoKmeester op 26-06-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:47
[...]

Wij hebben een droger sinds we de isolatie verbeterd hebben.
In de zomer zoals nu is die droger niet echt nodig (beddenlakens uitgezonderd)
Maar in de winter? Dat vocht van de was wil je echt niet in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
hackerhater schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:54:
[...]

Wij hebben een droger sinds we de isolatie verbeterd hebben.
In de zomer zoals nu is die droger niet echt nodig (beddenlakens uitgezonderd)
Maar in de winter? Dat vocht van de was wil je echt niet in huis hebben.
Ook een goeie inderdaad, vocht. Dit was ook een reden om geen droger te nemen. Ik heb geen raam in de douche. Een dikke slang naar buiten gaat dus niet, en aansluiten op de badkamerventilatie zal wel niet de bedoeling zijn.

Ik heb een grote zolder waar mijn wasrek staat. Kantelraam staat altijd open, icm raamventilatie benedenverdieping zorgt dat voor een kleine trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
The_BoKmeester schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Ook een goeie inderdaad, vocht. Dit was ook een reden om geen droger te nemen. Ik heb geen raam in de douche. Een dikke slang naar buiten gaat dus niet, en aansluiten op de badkamerventilatie zal wel niet de bedoeling zijn.

Ik heb een grote zolder waar mijn wasrek staat. Kantelraam staat altijd open, icm raamventilatie benedenverdieping zorgt dat voor een kleine trek.
Een droger heeft doorsnee een opvangbak, of zoals in mijn geval met de WP droger: aangesloten op de afvoer van de wasmachine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
hackerhater schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Een droger heeft doorsnee een opvangbak, of zoals in mijn geval met de WP droger: aangesloten op de afvoer :)
Ja, ik vroeg me al af hoe dat zit met afvoer. (ik ken alleen condensdrogers met zo'n dikke slang van vroegah)
Opvangbak? Die moet je dan zelf legen in de wasbak/plee? Sorry, mijn ervaring met drogers is 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
The_BoKmeester schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Ja, ik vroeg me al af hoe dat zit met afvoer. (ik ken alleen condensdrogers met zo'n dikke slang van vroegah)
Opvangbak? Die moet je dan zelf legen in de wasbak/plee? Sorry, mijn ervaring met drogers is 0.
Jup. Dat is wat onder een condens-droger verstaan wordt. Het vocht condenseert en wordt dan opgevangen in een bak. Die je leeg gooit in een wasbak of zo wanneer de droger klaar is.
Geen slang naar buiten nodig.
Downside: het kost meer stroom dan een slang naar buiten.
Echter als het een warmtepomp droger is valt dat heel erg mee. En je moet het afzetten tegen warmte verlies wanneer je moet ventileren bij een droogrek.

[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 26-06-2023 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:19

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]
Het is juist andersom: als je je was (binnen) ophangt, komt al dat vocht in huis.

Een wasdroger zal vochtige lucht naar buiten blazen of het water condenseren en door de afvoer gooien (in het geval van een condensdroger), dus het water komt niet in de binnenlucht terecht.
The_BoKmeester schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Condensdrogers hebben juist geen dikke slang naar buiten, maar gewoon een afvoer naar het riool (net als je wasmachine bijvoorbeeld).

[ Voor 27% gewijzigd door Compizfox op 26-06-2023 16:21 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
En met goede isolatie wil je dat vocht absoluut niet in huis hebben. Je moet dan ontvochtigers gaan draaien om het vocht weer uit de lucht te krijgen, anders krijg je schimmel.
Een droger, laat staan een WP droger, kost minder stroom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
@hackerhater

Ik heb geen goeie isolatie (appartement bj.2008) en ik ventileer meer dan voldoende, dus hier komt een droger er gewoon niet in. (heb ook gewoon geen ruimte, ook nooit heroverwogen na mijn intrek in deze hut) Al is het maar puur voor stroomverbruik beperking. :)

Ik ben gewoon niet anders gewend zo zonder droger :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
The_BoKmeester schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:27:
@hackerhater

Ik heb geen goeie isolatie (appartement bj.2008) en ik ventileer meer dan voldoende, dus hier komt een droger er gewoon niet in. (heb ook gewoon geen ruimte, ook nooit heroverwogen na mijn intrek in deze hut) Al is het maar puur voor stroomverbruik beperking. :)

Ik ben gewoon niet anders gewend zo zonder droger :D
Tjah ik had tot vorig jaar er ook geen (jaren 80 woning)
Maar toen we de isolatie flink verbeterd hadden bleken we een ander probleem te hebben.

De trek en het warmteverlies was zo erg gereduceerd (goed voor de rekening) dat het vocht van de was bleef hangen, tot het punt dat de ramen letterlijk nat werden. 8)7 Dus ja uiteindelijk maar een droger gekocht.

De stroomkosten voor de droger zijn niks vergeleken met stookkosten (gas!!) als ik telkens flink zou moeten ventileren om dat vocht weer kwijt te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:24
hackerhater schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:33:
[...]

Tjah ik had tot vorig jaar er ook geen (jaren 80 woning)
Maar toen we de isolatie flink verbeterd hadden bleken we een ander probleem te hebben.

De trek en het warmteverlies was zo erg gereduceerd (goed voor de rekening) dat het vocht van de was bleef hangen, tot het punt dat de ramen letterlijk nat werden. 8)7 Dus ja uiteindelijk maar een droger gekocht.

De stroomkosten voor de droger zijn niks vergeleken met stookkosten (gas!!) als ik telkens flink zou moeten ventileren om dat vocht weer kwijt te raken.
Dit klinkt meer als een ventilatieprobleem dan een isolatieprobleem. Ventilatie (evt WTW) zorgt er namelijk gewoon voor dat vochtige lucht naar buiten wordt afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
PatrickH89 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:39:
Dit klinkt meer als een ventilatieprobleem dan een isolatieprobleem. Ventilatie (evt WTW) zorgt er namelijk gewoon voor dat vochtige lucht naar buiten wordt afgevoerd.
Ja en nee.
De ventilatie is nog altijd prima (volgens de CO2 metingen), maar het is inderdaad flink afgenomen sinds kieren e.d. gesloten zijn. Vocht e.d. van gewoon leven wordt netjes afgevoerd, dat is het probleem niet.

Maar de hopen vocht van drogend wasgoed, is tegenwoordig wat te veel van het goede.
Ja als we ramen open zouden zetten op een van de slaapkamers kan het vocht weg, maar dan verlies je alle warmte die je juist vast wilt houden 8)7
Dus ja de keuze van of het stroomverbruik van de droger of flink warmteverlies zodat je het vocht kwijt kan.
Gezien de panelen op het dak, heb ik liever wat hogere stroomrekening dan een hogere gasrekening. O-)

De enige plek waar het theoretisch zou kunnen i.v.m. extra afzuigpunt is de badkamer, maar daar hebben we geen ruimte voor droogrekken. Niet als we de badkamer ook willen kunnen gebruiken.
Note: wij hebben nogal de voorkeur voor katoenen en linnen kleding. Veel fijner voor de huid, maar het komt een stuk natter uit de wasmachine, dan synthetische stoffen.

[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 26-06-2023 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
hackerhater schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:18:
[...]

Downside: het kost meer stroom dan een slang naar buiten.
Echter als het een warmtepomp droger is valt dat heel erg mee. En je moet het afzetten tegen warmte verlies wanneer je moet ventileren bij een droogrek.
Dat is niet waar, condensdrogers zijn een stuk zuiniger dan die ouderwetse dingen met een luchtkanaal naar buiten die je grootmoeder had. Het is niet voor niets dat die (bijna?) niet meer verkocht worden. Maar idd nog lang niet zo zuinig als een warmtepompdroger, wat in principe natuurlijk óók een condensdroger is.

Daarnaast stonden die oude dingen ook continue buitenlucht je huis in te zuigen waardoor je verwarming/koeling ook een stuk meer energie kostte.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 26-06-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
mcDavid schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:04:
[...]

Dat is niet waar, condensdrogers zijn een stuk zuiniger dan die ouderwetse dingen met een luchtkanaal naar buiten die je grootmoeder had. Het is niet voor niets dat die (bijna?) niet meer verkocht worden.

Daarnaast stonden die oude dingen ook continue buitenlucht je huis in te zuigen waardoor je verwarming/koeling ook een stuk meer energie kostte.
Oke. I stand corrected. Ik heb die dingen nooit gebruikt. Alleen condens-drogers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:41

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Was binnen aan de lijn drogen zonder goede vochthuishouding (flink doorluchten of een ontvochtiger) is m.i. vragen om vochtproblemen. Dat de CO2 waared in orde is, zegt niks over de luchtvochtigheid, en die boven de 75% is vragen om schimpies.

Een reden extra dat mijn vrouw bijna alles in de droger stopt: sneller droog, geen vochtproblemen en geen merels / kouwen / duiven / mussen die de witte lakens bruingemeleerd achterlaten.

Overigens: onze warmtepompdroger verbruikt op zijn piek zo'n 780W. Die staat dus geregeld samen met de wasmachine op 1 groep. Zonder verloopstekker en zonder brandplekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Waterbeesje op 26-06-2023 18:04 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:24
ID-College schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:24:
Idd, even goed zoeken naar de specs van je machines bij de fabrikant.. Ik heb er bij de aanschaf op gelet dat ik onder de 3600 watt bleef. Als dat niet zo is bij jou, dan zou ik een schakelaar plaatsen (zoals hierboven staat). Anders gaan er dingen smelten :)

2800 watt voor een droger is overigens wel behoorlijk. Geen idee hoe oud ie is, onze warmtepompdroger doet 800 watt, dat is dus bijna 4x zo zuinig. Je zou daar eens naar kunnen kijken, want daar valt nog wat te winnen
Hij doet er ook 4x zo lang over :+ .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:24
[...]

Waar in je wasmachine een bak zit voor zeep zit op dezelfde plek bij een wasdroger een uitneembare watertank. Deze moet je zelf legen óf je sluit een slang aan op een afvoer, zoals je wasmachine.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:24
hackerhater schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:47:
[...]

Ja en nee.
De ventilatie is nog altijd prima (volgens de CO2 metingen), maar het is inderdaad flink afgenomen sinds kieren e.d. gesloten zijn. Vocht e.d. van gewoon leven wordt netjes afgevoerd, dat is het probleem niet.

Maar de hopen vocht van drogend wasgoed, is tegenwoordig wat te veel van het goede.
Ja als we ramen open zouden zetten op een van de slaapkamers kan het vocht weg, maar dan verlies je alle warmte die je juist vast wilt houden 8)7
Dus ja de keuze van of het stroomverbruik van de droger of flink warmteverlies zodat je het vocht kwijt kan.
Gezien de panelen op het dak, heb ik liever wat hogere stroomrekening dan een hogere gasrekening. O-)

De enige plek waar het theoretisch zou kunnen i.v.m. extra afzuigpunt is de badkamer, maar daar hebben we geen ruimte voor droogrekken. Niet als we de badkamer ook willen kunnen gebruiken.
Note: wij hebben nogal de voorkeur voor katoenen en linnen kleding. Veel fijner voor de huid, maar het komt een stuk natter uit de wasmachine, dan synthetische stoffen.
Heb je mechanische ventilatie met vochtsensor? Of met het handje gewoon de ventilatie wat harder zetten. Als dat niet afdoende is voor drogende was (al is die vrij nat), dan is je ventilatie gewoon niet voldoende. Vocht produceert natuurlijk niet echt CO2. De vraag is nu, is het in andere situaties niet ook te vochtig nu? Ik denk dat in de meeste (ook nieuwbouwhuizen) mensen toch de hele dag hun bad vol kunnen laten staan zonder dat de ramen vochtig worden. Ik zou oppassen voor schimmel en andere gezondheidsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
PatrickH89 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:04:
[...]

Heb je mechanische ventilatie met vochtsensor? Of met het handje gewoon de ventilatie wat harder zetten. Als dat niet afdoende is voor drogende was (al is die vrij nat), dan is je ventilatie gewoon niet voldoende. Vocht produceert natuurlijk niet echt CO2. De vraag is nu, is het in andere situaties niet ook te vochtig nu? Ik denk dat in de meeste (ook nieuwbouwhuizen) mensen toch de hele dag hun bad vol kunnen laten staan zonder dat de ramen vochtig worden. Ik zou oppassen voor schimmel en andere gezondheidsproblemen.
Met het handje, geen vraagsturing helaas.
Ja als ie op standje bulder staat (lees douchen/koken) kan ie het vocht wel afvoeren, maar daar wil je niet de hele dag in zitten. Buiten dat er geen afzuigpunten zitten in de slaapkamers.
Volgens de sensoren schommelt de vochtigheid tussen de 45 en 60% sinds we de niet-fijne was niet meer binnen drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:10
Ik heb een dubbele wandcontactdoos maar de wasmachine en de wasdroger zaten middels een verlengdoos op 1 van de 2 stopcontacten. Zie foto hieronder.
Wasmachine en droger beiden rechtstreeks aansluiten. Aangezien je de boel toch moet vervangen en het toch al een (volgens sommige: lelijke) opbouwdoos betreft, kun je kijken of je er een viervoudige doos of een tweede tweevoudige doos kunt plaatsen.

Bijvoorbeeld https://www.sandervunderi...s-voor-kabeldoos-abb.html. En uiteraard niet tegelijk aanzetten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:26

FreakNL

Well do ya punk?

mcDavid schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:59:
Normaliter heb je voor zowel de wasmachine als droger een eigen apparaatgroep idd. Heb je maar één groep, dan bestaat er een speciale verdeler die zorgt dat de wasdroger alléén stroom krijgt als de wasmachine uit staat.

Zulke zware apparaten in een random stopcontact steken is wel een beetje vragen om ellende. En ze samen in een verdeeldoos steken al helemaal.

Ik heb ook zo’n dubbele WCD maar wel maar 1 groep. De WCD is bij mij wel wat beter uitgevoerd dan die op de foto van de TS.

Heb gewoon de droger en wasmachine elk op 1 uitgang zitten en we gebruiken ze niet tegelijkertijd, daar heb ik geen schakelaar voor nodig.

Wat @Paul hierboven zegt dus alleen ik zou geen viervoudige doos pakken. Gewoon een dubbele WCD en droger en wasmachine direct aansluiten op dubbele WCD en niet tegelijkertijd gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 27-06-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 17:10
FreakNL schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:04:
Wat @Paul hierboven zegt dus alleen ik zou geen viervoudige doos pakken.
De viervoudige is om het andere probleem van @Spek24 op te lossen, namelijk dat er een derde apparaat (een lamp of zo?) aangesloten zit op dat punt. Aangezien het een jaren 80 woning betreft vermoed ik dat er erg weinig andere opties zijn omdat er verder geen stroompunten (laat staan dedicated groepen voor de wasmachine en droger) zitten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:11
Een andere oplossing zou ook kunnen zijn om de droger te vervangen door een warmtepompdroger. Die van mij zie ik nooit meer van 700 watt trekken. Dan zitten ze nog wel op 1 groep, maar kom je niet boven de 3000 watt uit. Heb je ook nog ruimte voor andere apparaten op die groep (maar moet je er evengoed voorzichtig mee zijn.

Of alsvolgt doen: eerst 60 graden was (veel energie/vermogen wasmachine), die in de warmtepompdroger, en dan wasmachine veelal 30 graden wasjes laten draaien. Dan zijn de piekvermogens veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ErgoStijn schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:22:
Dan zijn de piekvermogens veel minder.
Waarom dat?
Piek lijkt mij hetzelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:25
RaZ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:57:
Dat is niet handig op 1x 16a (3.680 watt) groep.

Als het 1 groep is, kan je beter een wasmachine/droger trekschakelaar scoren, zodat je ze beide niet tegelijkertijd kan gebruiken.

[Afbeelding]
Het hangt er volgens mij ook maar net vanaf wat voor droger en wasmachine je hebt.

Ik ben zeker geen elektra expert, dus verbeter met als het nodig is, maar volgens mij kan 1 groep circa 3500 Watt aan.

Als je dus het piekvermogen/maximale vermogen van de wasmachine en droger bij elkaar optelt (dit kun je vinden in de specificaties) dan mag dat niet boven de 3500 Watt uit komen. Is dit wel het geval, dan moet je of zuinigere apparaten aanschaffen. Of een extra groep aanleggen voor je droger/wasmachine.

Onze wasmachine en droger zitten op een maximaal vermogen van 2900 Watt, en zou ik theorie gemakkelijk op één groep kunnen, echter.....zie opmerking!

BELANGRIJKE OPMERKING:
Hier kun je lezen dat apparaten die boven de 2000 Watt piekvermogen vragen, sowieso op een eigen groep moeten. Dus stel dat je wasmachine 2300 Watt piekvermogen trekt, en je droger 600, dan dien je dus wel een aparte groep voor beide te maken, ondanks je niet boven de 3500 Watt uit komt.

Overigens waren all deze dingen al apart genoemd las ik nu net, maar dit dan maar als een soort opsomming ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Wachten... op 04-09-2023 10:37 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Pagina: 1