Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-11 22:31
Recent heeft een kennis van mij zonnepanelen laten installeren op zijn dak.
Het betreft een oost/west opstelling waarbij aan beide zijde 8 panelen van 400wp op het dak geplaatst zijn.

Nu was ik vanmiddag op bezoek waarbij ik de omvormer aan de wifi wou koppelen voor hem. Toen voel mij op dat slechts 2 kabels naar de omvormer gaan. Het lijkt er dus op dat oost en west in een string aangesloten zijn.
Dit terwijl de omvormer, een Goodwe GW5000D-NS, ruimte biedt voor 2 strings. Mijns inziens had oost en west een eigen string moeten hebben. Of kom je dan niet weg met het voltage van de string?

Na het aansluiten van de omvormer op de wifi verscheen in de sems portal ook een vreemde grafiek.Het kan zijn dat de gegevens niet kloppen omdat de omvormer later aan de WiFi ging, maar het zit me niet helemaal lekker. Het lijkt er namelijk in eerste gezicht op dat het vermogen ineens omhoog schiet, wellicht doordat de bypass-diodes van de panelen op het oosten inschakelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwX-aPkp2LGqKwAB9wUu0GwEhX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OlBOD6aM4Jfn6DiF92e7ZjXb.png?f=fotoalbum_large

Wat denken de experts hier op het forum van deze opstelling? Is het logisch om oost en west in een serie, aan te sluiten op de omvormer? Of is hier een installatiefout gemaakt?

Beste antwoord (via eltweako op 25-06-2023 22:48)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Die grafiek is de klassieke vorm van oost-west in 1 string én mogelijk gebrekkig tracken door de mppt.

Dit is een zeer basale installatie fout.
Indien niet betaald: niet doen met mededeling dat de installatie naar behoren hersteld dient te worden.

Indien betaald en rechtsbijstand: bel hen voor de te volgen procedure. Dat zal in eerste instantie overigens overleg met installateur zijn.

Anders blijft overleg met installateur over herstel

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Die grafiek is de klassieke vorm van oost-west in 1 string én mogelijk gebrekkig tracken door de mppt.

Dit is een zeer basale installatie fout.
Indien niet betaald: niet doen met mededeling dat de installatie naar behoren hersteld dient te worden.

Indien betaald en rechtsbijstand: bel hen voor de te volgen procedure. Dat zal in eerste instantie overigens overleg met installateur zijn.

Anders blijft overleg met installateur over herstel

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• eltweako
@Ronald Bedankt voor je snelle reactie.

De installatie ligt volgens mij al 2 maanden, er is denk ik al betaald.
Wat moeten ze doen om dit verhelpen?

Is het opsplitsen van de strings voldoende? En voldoet de omvormer?

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:43
eltweako schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:29:
Of kom je dan niet weg met het voltage van de string?
2 strings van 8 gaat probleemloos met die Omvormer. Heb ongeveer dezelfde verdeling met dezelfde omvormer en dat gaat probleemloos. Deze heeft een vrij lage opstartspanning.

Edit: Inderdaad, gewoon opsplitsen in 8 oost en 8 west en gaan met die banaan. Meer is het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Skynett op 25-06-2023 22:49 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Ronald
Omvormer is te zwaar, maar dit is gelukkig geen belangrijk probleem omdat de GoodWe serie toch nogal op elkaar lijken.

Het betekent wel dat de bedrading 4mm2 en de zekering 25A zou moeten zijn om te voldoen aan de normen.

Nu hebben automaten enorme marge, en wordt er nog wel eens een 20A geplaatst. Dat is niet onveilig, zou er nooit onterecht uit moeten klappen… maar het is raar.

Met een 5kW enkelfase adviseer ik altijd zware bedrading, heel zwaar: 6mm2 omdat dit veel scheelt bij netcongestie.

En ja, de oplossing is 2 onafhankelijke strings zoals je zelf al vermoedde en al bevestigd door @Skynett

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:43
Klein voordeeltje van een te grote omvormer, deze blijft dan lekker koel tijdens gebruik. Boven de 4kW begint hij pas lekker warm te worden.

Maar 230V bekabeling is wel een goed punt ja. Die is hier ook lekker dik en hij zit achter 25A.

[ Voor 4% gewijzigd door Skynett op 25-06-2023 23:13 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• eltweako
Even een update voor @Ronald en @Skynett.

Mijn kennis heeft contact opgenomen met de installateur, deze is komen kijken en het dak op gegaan, heeft er een paneel af gehaald en kwam vloekend van het dak.
Vanwege drukte had hij een onderaannemer inschakelt welke er een zooitje van gemaakt heeft.

De installateur heeft een paar weken later alles van het dak gehaald en alle bekabeling opnieuw laten aanleggen. Inmiddels draaien de panelen ruim een maand en ziet de grafiek er goed uit. Oost en west zitten nu op een eigen string, zoals afgesproken.

Al met al, eind goed, al goed.
Alleen is mijn kennis nog in conclaaf met de installateur voor een vergoeding m.b.t. de gemiste opbrengst.

• Ronald
Het positieve... de gecontracteerde installateur lijkt in elk geval oké.

En omdat de installatie niet correct geleverd is vind ik voor de verandering een vergoeding voor gemiste opbrengst wel terecht. Dat declareert de gecontracteerde ook maar bij de onderaannemer.

Pagina: 1