Aan alle DMX XFIRE 1024 eigenaren.

Pagina: 1
Acties:

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:17
Hallo,

Nee !!! Het gaat niet over welke kaart het beste is, want dan moet ik de zoekmotor gebruiken!!

Waar het mij om gaat is het volgende: De DMX XFire 1024 maakt gebruik van "SENSAURA" 3D-audio. Wat ik te weten ben gekomen is dat SENSAURA A3D 1.0/2.0 en EAX 1.0/2.0 omzet naar DIRECT3D.

Mijn vragen zijn:

Werkt dit nou goed en wat is de 3D-kwaliteit??
Zijn er veel spellen waarbij dit dus niet werkt??
Wat is de kwaliteit van het geluid??

Alvast bedankt voor de reacties.

Megatron

Verwijderd

Hallo,

Ik heb zelf een X-fire 1024 en ik vindt de 3D kwaliteit niet goed. Onder Quake3 is het meer echo dan geluid, en de cpu usage zit op 35% (P3 550).

Ik heb deze kaart dan ook gekocht voor de quad stereo, en de digitale in/out.

Verwijderd

Ach .. het werkt goed hoor. Ik vind het beter dan een SB Live iig.

Ik heb het meestal uit staan wel, maar dat is omdat ik meestal ook maar 2 speakers gebruik.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 13:44
Dat de-echo is de EAX... heb je ook op een SB live hoor!

A3D, dat is het echte 3d geluid, nadeel is dat A3d 2.0 niet hardwarematig ondersteunt word door de kaart waardoor het dus veel processorkracht kost en dus ook fps in bv half-life..

Daar staat tegenover dat bv met een koptelefoon het geluid echt superieur is!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hou nou toch eens op met die 3D onzin!

Er bestaan geen drie-dimensionale geluidskaarten voor PC's.
Standaard geluidskaarten zijn één-dimensionaal (Stereo).
5.1 geluidskaarten zijn twee-dimensionaal (Links en rechts, voor en achter).
Drie-dimensionaal zou betekenen dat er ook nog een boven/onder bij zit.

Verder ben ik wel tevreden met mijn Xfire trouwens. :)

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

Ik heb eind vorige week een Terratec Six-pack 5.1 gekocht.

Nou alleen nog een receiver kopen om echt van het digitale geluid te kunnen genieten. :)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 13:44
Boven en onder hoor je ook redelijk goed met A3d hoor!

je hebt alleen nog geen sets die boven en onder speakers hebben

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Op maandag 03 september 2001 14:55 schreef MauritsvanBaerle het volgende:

|:(
A3D zorgt er zeker wel voor dat het geluid meer van links/rechts/voor/achter/boven/onder komt dan normaal.

Het is inderdaad niet ECHT 3D maar het komt in de buurt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:17
Op maandag 03 september 2001 13:34 schreef HlpDsK het volgende:
Ach .. het werkt goed hoor. Ik vind het beter dan een SB Live iig.

Ik heb het meestal uit staan wel, maar dat is omdat ik meestal ook maar 2 speakers gebruik.
Voor A3d en Sensaura heb je in principe maar 2 speakers nodig (werkt zelfs het beste met een koptelefoon), dus zet het maar weer aan :)
Op maandag 03 september 2001 14:55 schreef MauritsvanBaerle het volgende:

A3d 3.0 had wel écht 3d geworden als het doorontwikkeld was.
Ten eerste is een terratec geen 5.1 kaart, ten tweede:
door gebruik te maken van 3 formules worden geluiden voorberekend volgens hetzelfde systeem als dat je hersens in combinatie met je oren (vandaar ook dat je maar 2 speakers nodig hebt: je hebt maar 2 ontvangers) gebruiken om in een 3-dimesionele ruimte te bepalen waar geluid vandaan komt. Je oren worden dan als het ware voor de gek gehouden en dénken dat het geluid uit een bepaalde richting komt, terwijl dat gewoon uit de linker en rechterspeaker van je koptelefoon is.

Een voorloper daarvan zit in A3d 1, een verbetering in A3d 2 (maar ja, dat ondersteunt al bijna geen enkele kaart) en de perfectionering zou in A3d 3 komen. Maar dat is dus niet meer van de grond gekomen. In A3d 3 zou je geluid van boven en van onderen kunnen horen, zelfs van veraf en dichtbij!!!

Volkomen 3d dus, en mijn mening over de Xfire: ik gebruik m in CS, met een softwarematige ondersteuning voor A3d 2, en dat is geweldig!!!

EAX, dát is niet meer dan een paar voorberekende filters cq. effecten, al dan niet gecombineerd met 4 (of meer) kanaalsgeluid.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op maandag 03 september 2001 15:29 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:
Boven en onder hoor je ook redelijk goed met A3d hoor!

je hebt alleen nog geen sets die boven en onder speakers hebben
Als er boven en onder geen speakers zitten kan daar nooit geluid vandaan komen natuurlijk. :?

• Ramon
Op maandag 03 september 2001 15:40 schreef MauritsvanBaerle het volgende:

[..]

Als er boven en onder geen speakers zitten kan daar nooit geluid vandaan komen natuurlijk. :?
lees eens wat over A3D! Hoe wil je dat er dan wel van achteren geluid komt als je maar 2 speakers hebt?

• Stefke
Op maandag 03 september 2001 15:40 schreef MauritsvanBaerle het volgende:

[..]

Niet waar dus....hoe kunnen jouw 2 oren dan 3d geluid waarnemen?

Als 2 oren 3d kunnen horen, kunnen 2 speakers 3d geluid weergeven. Het gaat om de verschillen in bijvoorbeeld tijd die het linkeroor en rechteroor waarnemen. Voorbeeld: als geluid van rechts komt, dan bereikt dat geluid eerst het rechteroor, daarná pas het linkeroor. De hersenen berekenen dan het verschil tussen links en rechts en bepalen zo de positie in een horizontaal vlak.

Met 2 ANDERE berekeningen bepalen de hersenen de positie in het verticale vlak, alsmede de afstand van de geluidsbron.

Door die berekeningen van tevóren op het geluid los te laten, hou je dus je oren/hersenen voor de gek. Door het rechterkanaal een fractie eerder geluid te laten weergeven dan het linkerkanaal, denkt je oor dat het geluid van rechts komt (en dat heeft dus NIETS te maken met rechts harder te laten klinken dan links - alhoewel A3d ook dát gebruikt, want helemaal 100% perfect werkt het natuurlijk nooit, zo simpel zijn hersenen en oren niet)

:)

• Stefke
Op maandag 03 september 2001 15:42 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

lees eens wat over A3D! Hoe wil je dat er dan wel van achteren geluid komt als je maar 2 speakers hebt?
Psies...ik hád ergens een tof artikel waar heel die theorie in stond, maar ik weet zo even niet waar. Als ik het nog vind dan post ik het hier wel :)

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op maandag 03 september 2001 15:46 schreef stefijn het volgende:

[..]
Niet waar dus....hoe kunnen jouw 2 oren dan 3d geluid waarnemen?
Ik weet niet hoe het met jouw oren zit maar mijn oren kunnen geen 3D horen hoor! :)

Als je naar buiten gaat en je hoort een vliegtuig dan hoor je dat voor je. Pas als je je hoofd kantelt hoor je dat het geluid van boven komt.
Eén oor hoort 1D, pas met een tweede kun je 2D horen.
Met ogen is het precies zo. Met één oog zie je 2D (links/rechts,boven/onder) pas met een tweede oog (mits iets verwijdert van het eerste) kun je ook diepte waarnemen. Plak maar eens één oog af en ga naar buiten. Het kost veel meer moeite om niet tegen lantarenpalen op te lopen. :)

Als je een soort Virtual Reality koptelefoon zou opzetten die de bewegingen van je hoofd registreert en daar het geluid op aanpast zou je werkelijk 3D kunnen waarnemen, echter net zoals IRL niet zonder je hoofd te bewegen.

• Ramon
gaan we nou een discussie krijgen over wel of niet 3D?

duh... logisch dat je oren niet 3D horen en je ogen niet 3D kijken. Dat doen je hersenen!

A3D pakt het gewoon goed aan door een bepaald systeem waarmee je veel beter 3D kunt horen dan AEX.

AEX is in feite gewoon een paar galmpjes die je kunt instellen.

• Stefke
Op maandag 03 september 2001 16:05 schreef MauritsvanBaerle het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het met jouw oren zit maar mijn oren kunnen geen 3D horen hoor! :)

Als je naar buiten gaat en je hoort een vliegtuig dan hoor je dat voor je. Pas als je je hoofd kantelt hoor je dat het geluid van boven komt.
Eén oor hoort 1D, pas met een tweede kun je 2D horen.
Met ogen is het precies zo. Met één oog zie je 2D (links/rechts,boven/onder) pas met een tweede oog (mits iets verwijdert van het eerste) kun je ook diepte waarnemen. Plak maar eens één oog af en ga naar buiten. Het kost veel meer moeite om niet tegen lantarenpalen op te lopen. :)

Als je een soort Virtual Reality koptelefoon zou opzetten die de bewegingen van je hoofd registreert en daar het geluid op aanpast zou je werkelijk 3D kunnen waarnemen, echter net zoals IRL niet zonder je hoofd te bewegen.
HAHAHAHA!!! Dus als jij in je woonkamer zit en je hoort boven je iemand lopen moet jij eerst je kop alle kanten op draaien om te kijken waar dat geluid vandaan komt? Vreemd, ik hoor gelijk dat er iemand bóven me loopt.

Sterker nog, ik zit hier op mijn werk, en boven mijn hoofd hangt een speaker: zelfs als ik strak naar mijn scherm kijk kan ik zonder te kijken wijzen waar die speaker hangt, alleen maar door te luisteren. En als ik mijn ogen dichtdoe, wijs ik NIET naar voren :+

Nee, ga nog maar eens goed luisteren naar verschillende geluiden, dan kom je er wel achter. Of nee, doe een test: pak een klein speakertje en beweeg dat van onder naar boven, van links naar rechts, van voren naar achteren.
Eens kijken of je dan nog alleen maar in een plat vlak (stereo) hoort, zoals je zegt |:(

• Stefke
Je merkt het goed in CS: je kunt perfect horen of iemand links, rechts, voor of achter je loopt met een Terratec, dus waar zit die enemie nou?!? Ik hoor m toch links van me :?

Blijkt ie een verdieping hoger te lopen, wat je dus niet hoort met je Xfire 1024 in CS |:( (wat ik al zei, boven/onder zit alleen in A3d 3, dat nergens ondersteund wordt)

Nou, díe fout had je in RL dus NIET gemaakt, dan had je m gewoon boven je horen lopen. 3d geluid....

Maar ja, waarschijnlijk ben je nóg niet overtuigd. Dat verplicht mij bijna om nog even die theorie over 3d geluid op te zoeken :)

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:17
Leuk hoor al dat gezeik over wel/niet echt 3D of hoe je oren het wel of niet horen MAAR DAT VROEG IK NIET !!!!

Geef gewoon antwoord op mijn vragen.

Bedankt

MEGATRON

• Stefke
- ja, goed (A3d)
- nee
- goed

Zo dan?

Overigens: deze kaart ondersteund rechtstreeks A3d

• Nilco