Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Probleempje kozijnen buiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hugoo
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-09-2024
Collectieve intelligentie,
Vorige zomer heb ik twee kromgetrokken deuren met enkelglas in ons oude huis door een mannetje laten vervangen. De oude deuren hingen nog aan van die enorme soortvan staldeur-scharnieren die zo diep in het kozijn waren gefreesd dat hij de nieuwe scharnieren er niet in kon passen en daarom en stukje verder heeft uitgefreesd en daar een latje in gezet. Maar nu krijg ik de afwerking niet goed. De deurpost is hardhout, het plankje niet, er staat veel zon op, en het lijkt daarop verschillend te reageren waardoor de verf bij sommige scharnieren steeds barst. Zie foto's. Heeft iemand hiervoor een briljante maar eenvoudige oplossing? Ik dacht misschien met van die vullende lijm een dun latje ertegenaan ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-DheGLYtkNM_dDqdywmUHMQlZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kiyoUmMUEJhA31XzpYPhpjU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0P25c77emdUlMwh5ILB_R-tgU1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtqHlSvywj7EuMCeTkNts4kK.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Schuren en vullen met 2k vuller. Dit is te dun voor een latje.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:19:
Schuren en vullen met 2k vuller. Dit is te dun voor een latje.
Zoiets als alabastine houtvuller, die twee blikjes die je 1 op 1 met elkaar mengt?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:27:
[...]

Zoiets als alabastine houtvuller, die twee blikjes die je 1 op 1 met elkaar mengt?
Zou zelf niet zo snel alabastine gebruiken. Repair Care is prima spul. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:50
Zijn die dunne latjes er niet ingelijmd? Zo niet, dan kan je er op blijven smeren wat je wil, blijft dan toch barsten.
Latjes er uit halen en nieuwe van hardhout inlijmen. Niet het eenvoudigste, maar wel briljant, al zeg ik het zelf.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• hugoo
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-09-2024
Dank allen! De latjes zijn wel gelijmd dus hopelijk lukt het met iets van Repair Care

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hugoo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:59:
Dank allen! De latjes zijn wel gelijmd dus hopelijk lukt het met iets van Repair Care
ik zou dan de naad nog steeds een beetje open snijden (zeg maar in een V vorm) wel bijzonder dat ze niet gewoon een zelfde houtsoort hebben gebruikt. en je kan even kijken of er bij het betrefende scharnier niet toch een beetje spanning zit.. kan best dat het plankje is los getrokken voordat het goed droog was.

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 27-06-2023 12:20 ]

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:11
hugoo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:59:
Helemaal eens, repaircare is geweldig (maar duur) spul maar zoveel beter en makkelijker te verwerken dan alabastine. Ik gebruik zelf twee soorten. De 2k reparatiepasta voor de grove reparaties en dan de 2k superfinish voor de fijne afwerk.

Mocht het probleem niet in het hout zitten maar alleen in de verflaag zelf dan moet je de boel eens heel goed ontvetten. Wellicht is er siliconenhoudende spray gebruikt om de scharnieren te smeren.
Siliconen zorgen voor grote hechtproblemen met verf,

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

JukeboxBill schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:11:
Zijn die dunne latjes er niet ingelijmd? Zo niet, dan kan je er op blijven smeren wat je wil, blijft dan toch barsten.
Latjes er uit halen en nieuwe van hardhout inlijmen. Niet het eenvoudigste, maar wel briljant, al zeg ik het zelf.
Ik ben bang dat ik het met bovenstaand eens ben.

Als het substraat niet goed is, wordt de afwerking ook niks.

Je kunt het proberen, maar zolang vuren/meranti verschillend reageert op de jaargetijden, zal het toch weer zichtbaar worden.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-11 20:37
Nooit twee verschillende soorten hout voor reparatie toepassen, er zit teveel verschil in werking tussen de houtsoorten.
Open krabbelen en 2 componenten spulletje er over, geen garantie overigens dat het dan goed blijft.

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-11 20:53
ik had een stuk rot in de dorpel zitten, daar heb ik dit spul in gespoten met de kitspuit.

goed laten uitharden, en dan kan je lol op met 80 grid schuurpapier etc. knetterhard spul ;)

Zwaluw Repox® houtreparatie 250ml
Pagina: 1