Mechanische ventilatie blijft draaien, slimme stekker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-10 11:09
Hi ik heb hier een comfofan S hygro draaien in huis.

Prima ding, werkt 9/12 maanden perfect.
Detecteert vocht en gaat dan een aantal minuten harder draaien als ik douche of kook.

Echter in de zomer maanden is de vochtsensor redelijk waardeloos.
Bij warm weer springt dat ding aan als het vocht detecteert, maar weigert vervolgens af te toeren als ik klaar ben met douchen.

Dan gaat hij 4 uur lang door met afzuigen terwijl allang al droog is.

Enige oplossing is dan de stekker er even eruit en dan weer erin.
De ventilatie is alleen niet makkelijk toegangelijk, en bij warme dagen zoals de afgelopen week moet ik dan een aantal keer een ladder pakken om dat sing aan uit te zetten.

Is er een mogelijk om soort van een slimme stekker systeem te bouwen voor een perilex stekker box?
Dan kan ik het vaniit mijj luie stoel uit/aan zetten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:38
Wat is de functie van de perilex? Zit er nog een schakelaar aan, los van de sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Er zit meestal een perlex aan, omdat er ook (ooit) een standen schakelaar ergens in huis zit of zat.

Zeker als die schakelaar er niet meer is kan je er gewoon een normaal stopcontact op zetten.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:44
Ik ken de comfofan S hygro niet maar heb zelf een soortgelijke afzuiging van
Itho-daalderop. Bij mij wil de fan wel eens niet aan gaan na het douchen bij warm weer.
Bij mijn exemplaar zit een RF afstandsbediening.
Ik kan zo niet vinden of er voor jouw comfofan S hygro ook een RF afstandsbediening te krijgen is.

Een andere optie van mijn Itho-daalderop is dat je hem ook kan voeden middels een normale Euro stekker,
dus zonder de Perilex. Als dat ook kan bij jouw comfofan dan kun je er natuurlijk eenvoudig een
slimmer (Wifi) stekker tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Ricko1 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:38:
Wat is de functie van de perilex? Zit er nog een schakelaar aan, los van de sensoren?
Ik heb een schakelknop in de keuken hangen, die via de perilex de box aanstuurt.

Dus ik kan niet zo makkelijk er een andere stekker op zetten, dan moet ik 2 nieuwe rf afstandsbedieningen kopen (voor de keuken en de badkamer).

En ze zijn wit, wat spuuglelijk staat in mijn interieur, los van dat het mij 150€ gaat kosten waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:49
Tip om niet met het raam open te douchen, dan heb je er ook niet zo'n last van dat het lang vochtig blijft als het buiten vochtig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Bartske schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:22:
Tip om niet met het raam open te douchen, dan heb je er ook niet zo'n last van dat het lang vochtig blijft als het buiten vochtig is
Mijn badkamer raam is al 4 jaar niet open geweest dus daar ligt het niet aan.

Overigens gebeurt het iok als ik mijn quooker gebruik tijdens het koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Je zult het bedrading schema moeten nakijken. Een perilex voor ventilatie is meestal 1 nul, 1 aarde, 1 vaste fase en 2 contacten waar de fase op gezet wordt afhankelijk van de stand van de schakelaar. Die 3 'fase' contacten moet je onderbreken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ricko1 op 26-06-2023 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het probleem herken ik. Ik heb een Duco ventilatiebox met vochtsensor. Het setpoint is te laag afgesteld waardoor deze in de wat vochtigere zomerdagen ook al getriggerd wordt.
Bij de ducobox kun je er een apparaat aanhangen om de setpoint instelingen iets aan te passen. En bij sommige typen (niet die van mij) kan er een extra communicatieprint in).
Ik heb uiteindelijk de sensor losgetrokken en een Shelly met 3 schakelbare poorten op de box aangesloten. Via Home Assistant gaat de ventilatie nu harder als het licht in de badkamer aangaat (Hue) en gaat vijf minuten na licht uit weer terug naar normaal.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Ik dacht zelf aan misschien een schakelaartje vastmaken aan 1 van de draden, zodat ik tijdelijk de stroom ervan af kan halen.

Bv als ik de perilex kabel strip, en vervolgens aan de nuldraad met een draadje een schakelaar vastmaak op een plek waar ik makkelijk bij kan, dan zou het kunnen werken toch?

Of anders op de L1 draad, maar volgens mij maakt het voor een schakelaar niet uit?

Dan kan ik eventueel later er een draadloze schakelaar maken, maar dat is volgens mij niet eens nodig als ik ergens dichtbij de deur een schakelaar kan ophangen die de Nuldraad van de Perilex stekker onderbreekt

Gewoon zoiets simpels: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ldail6yf1Y7UN-NaUqNzGTJnMxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jX9wzyd9hQgBZn69JhbQmje1.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door genc007 op 27-06-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
genc007 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:38:
Ik dacht zelf aan misschien een schakelaartje vastmaken aan 1 van de draden, zodat ik tijdelijk de stroom ervan af kan halen.

Bv als ik de perilex kabel strip, en vervolgens aan de nuldraad met een draadje een schakelaar vastmaak op een plek waar ik makkelijk bij kan, dan zou het kunnen werken toch?

Of anders op de L1 draad, maar volgens mij maakt het voor een schakelaar niet uit?

Dan kan ik eventueel later er een draadloze schakelaar maken, maar dat is volgens mij niet eens nodig als ik ergens dichtbij de deur een schakelaar kan ophangen die de Nuldraad van de Perilex stekker onderbreekt

Gewoon zoiets simpels: [Afbeelding]
Niet zo simpel, die schakelaar is voor een losse lamp met stekker. Dit idee is zowel brand als aanraak gevaarlijk. Een losse draad mag je nooit zo laten hangen. Zelfs al is het de nul. Dan hang je in serie met de ventilator en loopt helft van de spanning door jou heen. Het moet altijd dubbel geisoleerd zijn (draad in buis, kabel heeft een tweede isolatielaag)

Er is een manier om dit veilig uit te voeren:
De perilex kabel naar een kabellasdoos met trekbeveiliging (bv abb 3640 met 3x abb 7138.110 inzetstuk en 3x abb 2008.191 trekontlasting). De perilex kabel moet je dan lassen met lasdoppen voor flexibele draad (bv. Wago 221)

Dan ymvk kabel naar beneden en een opbouw wisselschakelaar plaatsen. Als je de vaste voeding in de perilex kabel weet kan je die onderbreken met de wisselschakelaar.

Als je weet waar de lasdoos zit van het Perilex wcd kan je daar ook de opbouw schakelaar op aansluiten. Dat vereist wel dat je weet wat je doet en eerst de groep uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@genc007 Zakt hij niet terug als je dan in de keuken hem even op stand 3 zet en dan weer terug naar stand 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Septillion schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:40:
@genc007 Zakt hij niet terug als je dan in de keuken hem even op stand 3 zet en dan weer terug naar stand 1?
Nee helaas, de vochtsensor blijft volgens mij 4 uur lang doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Ik ga het denk ik anders doen.

Ik kan met een perilex stekker + kabel + perilex opbouw wandcontactdoos voor 2-3tientjes de stopcontact verleggen naar een andere plek waar ik makkelijk bij kan.

Scheelt gelijk ook wat gedoe met een kabel doorknippen etc.
Pagina: 1