Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aankoopadvies videokaart 5700XT naar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sjaak85
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-01 22:11
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar advies voor het kiezen van een nieuwe GPU. Momenteel maak ik gebruik van een AMD Radeon 5700XT in combinatie met een Ryzen 5 3600, Corsair RM550X voeding en een MSI B450M Mortar Max moederbord. Mijn huidige doel is om spellen te spelen op een resolutie van 1080p; ik heb momenteel geen plannen om naar 1440p te gaan.

Helaas ervaar ik regelmatig 'green screen' crashes met mijn huidige videokaart. Ondanks mijn inspanningen, zoals het updaten van drivers en Windows, en het undervolten en overclocken van de kaart, blijven deze crashes voorkomen bij slechts een aantal spellen terwijl de kaart draait op prima temperaturen. Op dit moment heb ik alles geprobeerd wat ik kan en hoewel veel ("zware") spellen wel goed werken zonder crashes, wordt het probleem steeds vervelender. Ik heb goede redenen om te geloven dat het door mijn GPU komt en omdat het nu bij twee spellen voorkomt die ik momenteel veel speel, ben ik dus nu op zoek naar een nieuwe GPU.

Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart die bij voorkeur net iets beter presteert dan mijn huidige kaart, tegen een redelijke prijs, zonder dat ik andere componenten moet vervangen. Ik heb bijvoorbeeld de AMD 6750XT op het oog, maar ik twijfel of mijn voeding dan nog voldoende is, en mogelijk kan ik met een andere kaart voor minder dezelfde prestaties behalen op 1080p? Deze kaart kost nu ongeveer €400,- en dat is toch al een behoorlijk bedrag.

Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie advies kunnen geven over welke GPU ik het beste kan overwegen in mijn situatie.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en expertise!

Alle reacties

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-10 23:48

Eentje

houd van de vijver

als het crashen alleen voorkomt bij bepaalde spellen en niet altijd is wellicht niet de videokaart die stuk is.

daarnaast moet je met een 6750xt denk ik ook naar een zwaardere voeding dan 450m

There eent no place like home

• sjaak85
Het is een veelvoorkomend probleem bij deze kaart en door het tweaken van wat settings in de videokaart kan ik de crash vervroegen/verlaten maar niet voorkomen.

Mijn voeding is 550W en lijkt mij ook aan de lage kant. Welke video kaart zou jij aanbevelen? mogelijk is een 2e kans 3070 een goede optie... Ik koop liever niet een nieuwe voeding, want als ik daar aan begin kom ik uit eindelijk uit op een nieuwe pc. Want ja, een nieuwe cpu en moederbord kunnen ook geen kwaad. En mijn doel is om nog een paar jaar met deze pc op 1080 prima te kunnen gamen.

[ Voor 7% gewijzigd door sjaak85 op 25-06-2023 18:19 ]

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Als je je 550w voeding wil behouden dan zal het waarschijnlijk een 6700xt of 3060 ti moeten worden? Alles daarboven lijkt krap te worden met de voeding.

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Ik zou eerst deze "oplossing" proberen

[ Voor 57% gewijzigd door Comp User op 25-06-2023 19:38 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:43
6650xt €249-275€
7600 OC 289€-329€
6700xt 360 380

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Problemen kunnen ook komen door problematisch Corsair Vengeance of ander niet volledig compatibel geheugen.

Welk geheugen heb je precies? In het geval van Corsair, welk versienummer?

• sjaak85
Djarune schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:34:
Problemen kunnen ook komen door problematisch Corsair Vengeance of ander niet volledig compatibel geheugen.

Welk geheugen heb je precies? In het geval van Corsair, welk versienummer?
Ik heb deze in mijn pc: https://tweakers.net/pric...g4d32aesbk/specificaties/

• sjaak85
Ja heb ik geprobeerd met verschillende versies van de software, helaas zonder resultaat. Ik heb wel het idee dat het verwijderen van alle amd software en het undervolten van mijn videokaart via MSI afterburner minder problemen geeft maar alsnog random green screen crashes. Dank overigens voor het meedenken!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

sjaak85 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:45:
Ondanks mijn inspanningen, zoals het updaten van drivers en Windows, en het undervolten en overclocken van de kaart, blijven deze crashes voorkomen
Euhm, undervolten en overclocken maken een kaart instabieler en kunnen crashes veroorzaken, niet voorkomen...

Met als uitzondering dat instabiliteit door oververhitting natuurlijk weggaat door de oververhitting weg te nemen, en undervolten is één manier om dat te doen. Maar dan ben je de éne vorm van potentiële instabiliteit aan het vervangen door de andere. Dat kan als je het test en het werkt, maar als het niet werkt weet je nog niet waar het aan ligt. Als je inderdaad vermoedt dat het door oververhitting komt zou ik vooral eens de koeling verbeteren - fans harder laten draaien, of simpelweg de kast open zetten o.i.d. om te testen of het dan beter wordt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• sjaak85
bwerg schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:37:
[...]

Euhm, undervolten en overclocken maken een kaart instabieler en kunnen crashes veroorzaken, niet voorkomen...

Met als uitzondering dat instabiliteit door oververhitting natuurlijk weggaat door de oververhitting weg te nemen, en undervolten is één manier om dat te doen. Maar dan ben je de éne vorm van potentiële instabiliteit aan het vervangen door de andere. Dat kan als je het test en het werkt, maar als het niet werkt weet je nog niet waar het aan ligt. Als je inderdaad vermoedt dat het door oververhitting komt zou ik vooral eens de koeling verbeteren - fans harder laten draaien, of simpelweg de kast open zetten o.i.d. om te testen of het dan beter wordt.
Snap je reactie goed echter wordt het op meerdere forums aangeraden en zou het moeten zorgen voor stabielere prestaties van de kaart. Temperatuur lijkt niet het probleem, pc crashed vaker bij spellen die minder kracht vragen. Bijvoorbeeld de recente SF6 game draait op 50-70 graden en crashed, Diablo Ultra settings 80-100 graden draait zonder problemen.

• Djarune
Dat is goed geheugen (Micron rev.E) and dus niet de boosdoener.

Videokaart met 2 voeding kabeltjes aangesloten?

• sjaak85
Djarune schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:52:
[...]

Dat is goed geheugen (Micron rev.E) and dus niet de boosdoener.

Videokaart met 2 voeding kabeltjes aangesloten?
Dank voor het checken en ja ik denk dat hierop doelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qn4xfOgQHsimjDH-XtIr358IlJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7MJF2pvHG6X9DJYL5vzoq2j.jpg?f=fotoalbum_large

• Djarune
sjaak85 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:13:
[...]

Dank voor het checken en ja ik denk dat hierop doelt?

[Afbeelding]
Ja
Pagina: 1