Beamer verticaal monteren voor plafondprojectie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik overweeg een beamer aan te schaffen om beeld te projecteren op het plafond boven mijn bed. Montage dmv brackets of een ceiling mount zal geen probleem zijn, maar ik lees waarschuwingen dat niet iedere beamer geschikt is voor een verticale montage vanwege koeling.

Hebben jullie hier ervaring mee? Zijn er bepaalde types beamers die ofwel minder koeling nodig hebben, ofwel in alle richtingen hun hitte even goed kwijt kunnen?

Specs voor een dergelijke beamer heb ik nog niet verzameld maar ik denk ongeveer aan het volgende:
  • Ca 1.5 afstand tot projectievlak
  • Maximaal beeldbreedte 2m
  • Beeldkwaliteit Full HD of QHD
  • Volume: Liefst zo stil mogelijk aangezien hij minder dan 1m vanaf mijn plek komt te staan
  • Audio: intern of extern, geen voorkeur
  • Media: Bluetooth, WiFi of bedraad ethernet (voorkeur)
  • Budget <1000€
Bij voorkeur werk ik de beamer weg in een omkadering (DIY geen probleem) evt met extra koeling.

Ik ben benieuwd naar jullie aanpak en ervaring met verticale montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELTUNO
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-09 06:59
Mini-me schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:26:
Ik overweeg een beamer aan te schaffen om beeld te projecteren op het plafond boven mijn bed. Montage dmv brackets of een ceiling mount zal geen probleem zijn, maar ik lees waarschuwingen dat niet iedere beamer geschikt is voor een verticale montage vanwege koeling.

Hebben jullie hier ervaring mee? Zijn er bepaalde types beamers die ofwel minder koeling nodig hebben, ofwel in alle richtingen hun hitte even goed kwijt kunnen?

Specs voor een dergelijke beamer heb ik nog niet verzameld maar ik denk ongeveer aan het volgende:
  • Ca 1.5 afstand tot projectievlak
  • Maximaal beeldbreedte 2m
  • Beeldkwaliteit Full HD of QHD
  • Volume: Liefst zo stil mogelijk aangezien hij minder dan 1m vanaf mijn plek komt te staan
  • Audio: intern of extern, geen voorkeur
  • Media: Bluetooth, WiFi of bedraad ethernet (voorkeur)
  • Budget <1000€
Bij voorkeur werk ik de beamer weg in een omkadering (DIY geen probleem) evt met extra koeling.

Ik ben benieuwd naar jullie aanpak en ervaring met verticale montage.
Ik wil precies hetzelfde gaan doen.

Welk scherm heb je genomen en hoe heb je hem opgehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Project is on hold komen staan wegens gebrek aan opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 15:29

Releases

Ja maar!

Wat nou als je gewoon een projector uitzoekt die voldoet aan de wensen lijst qua specificaties. Daarna pas gaat kijken of die verticaal kan of anders. Je kan overwegen een klein "bakje" aan het plafond te maken waar die gewoon in staat. Zo kan je ook wat kabels wegwerken en dempt dan meteen ook wat geluid.

• Mini-me
  • Niet online
Releases schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 07:31:
Wat nou als je gewoon een projector uitzoekt die voldoet aan de wensen lijst qua specificaties. Daarna pas gaat kijken of die verticaal kan of anders. Je kan overwegen een klein "bakje" aan het plafond te maken waar die gewoon in staat. Zo kan je ook wat kabels wegwerken en dempt dan meteen ook wat geluid.
Het probleem is niet de specs maar het feit dat beamers ontworpen worden om de warmte naar boven af te voeren. Hang je hem op zijn kant, dan kan de warmte niet zo goed weg en riskeer je dat de beamer oververhit raakt.
Daarnaast kan een andere positie de lenzen ook uit balans brengen met een vaag beeld als gevolg.

• Releases

Releases

Ja maar!

Dat snap ik, daarom het idee om een "bak" aan het plafond te maken. Dan kan je gewoon een projector pakken die gewoon netjes op ze pootjes kan staan in die bak. Dan hoef je niet na te denken over verdere oriëntatie van de projector.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Werken met een spiegel? Ik heb het weliswaar dan niet voor plafondprojectie gezien, maar wel setups in grote conferentiezalen en theaters e.d. waar er spiegels werden gebruikt om te projecteren vanwege vreemde hoeken of beamers die in het plafond verwerkt zaten. Dat zijn volgens mij wel speciale spiegels overigens met een heel dunne of zelfs geen glastoplaag.

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:19
Releases schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:11:
Dat snap ik, daarom het idee om een "bak" aan het plafond te maken. Dan kan je gewoon een projector pakken die gewoon netjes op ze pootjes kan staan in die bak. Dan hoef je niet na te denken over verdere oriëntatie van de projector.
Beamer moet juist haaks staan verticaal omhoog, voor projectie op het plavond.
Je zou naar zou iets van een projector moeten gaan kijken:
nieuws: LG introduceert uhd-projector die 120"-beeld projecteert op 18cm van ...
Dit zou je op een plank net 20 cmm onder het plavond kunnen monteren.

of deze : https://multimediastunter...10-native-3500-ansilumen/

[ Voor 6% gewijzigd door psdata op 22-08-2024 09:23 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• Releases

Releases

Ja maar!

Sorry, er helemaal overheen gelezen dat het gaat om projecteren op het plafond, en niet op de muur.
Dan zou spiegels inderdaad een goede oplossing zijn.
Een bedrijf waarvan ik weet die dit specifiek maken voor projectoren is Macada Innovision

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Toevallig introduceert Benq er een:
https://www.benq.eu/nl-nl/projector/portable/gv50.html

• Mini-me
  • Niet online
Exact wat ik zoek! Dankjewel voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:30
Hier is een Nederlandse youtuber die blijkbaar ook een beamer voor het slaapkamers plafond heeft geregeld:
Video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-10 17:43
Mijn vader zei altijd: "Een slaapkamer heb je om 2 redenen. Het eerste is slapen en het tweede..."

Waarbij ik vrij zeker ben dat hij niet TV kijken bedoelde 😅.

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1