Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Simpel arbitrage systeem met dynamische energieprijzen

Pagina: 1
Acties:

• Fliso
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-11 00:06
Hai

Sinds kort heb ik een dynamisch energiecontract. Hierbij zijn er soms flinke prijsverschillen wat mij aan het denken heeft gezet hoe je hier gebruik van kan maken.
Nu zijn er natuurlijk een heleboel systemen te koop die accu´s kunnen opladen bij goedkope prijzen en vice versa. Het nadeel is dat deze systemen vaak duur zijn, aannemen dat er zonnepanelen bij betrokken zijn en er soms ook meerdere systemen aan elkaar geknoopt moeten worden.
Daarom heb ik na wat brainstormen een vrij simpele opzet bedacht.

Opladen op gunstige tijden:
Stopcontact met timer>Acculader>Accu

Ontladen gunstige tijden:
Accu>DC-DC omvormer>Micro inverter>2e stopcontact met timer>Grid

Kwestie van de timings afentoe bijstellen en klaar is kees, of zie ik toch iets over het hoofd?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Dat is toch letterlijk het wiel opnieuw uitvinden? Het dure stuk is voornamelijk de accu zelf, en die moet flink zijn wil je 'verdienen' met opslag/levering. Met een micro heb je ook veel te weinig vermogen om zoden aan de dijk te zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 25-06-2023 16:15 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Fliso
Daar geef ik je geen ongelijk in. Ik was gewoon benieuwd naar de meest simpele beunhaas oplossing om load shifting voor elkaar te krijgen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:41
@Fliso
Al hier op tweakers rondgekeken? Hier staan verschillende topics precies over dit onderwerp.
TLDR: heeft nu totaal geen zin. Wellicht pas als salderen eraf is in combinatie met zonnepanelen zullen accu's goedkoper worden.
Een mooi zelfgebouwd systeem wordt pas vanaf 16 cent verschil rendabel.

In jou geval is het dus handiger om wat slimme stopcontacten te kopen en hier stroomverbruikers op aansluiten en aanzetten bij lage prijzen. Dus vaatwasser, wasmachine, misschien een boiler.
Vooral mensen met een elektrische auto hebben profijt.

[ Voor 9% gewijzigd door chrisborst op 25-06-2023 16:27 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Precies, het verdien model zit hem dan in besparing.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Fliso
Dat is inderdaad de makkelijkste manier, in mijn geval is de wasmachine/droger eigenlijk het enige apparaat dat de moeite waard is aan te sluiten op een smart contact. Nadeel is dat natte was na een paar uur toch wel gaat stinken en de droger aanzetten als je niet thuis bent toch wel een veiligheidsrisico is.
Nu met de salderingsregeling levert het geen financieel voordeel op, maar ooit gaat die eraf. Tegelijkertijd zijn er nog vele woningen zonder de mogelijkheid voor panelen. Ook is er in België een capaciteit tarief en voorzie dat wij in de toekomst hetzelfde systeem zullen gaan hanteren. Mocht er dan nog eventueel subsidie komen op accu's zou zo'n beunhaas systeem in de toekomst toch nog rendabel kunnen zijn.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:23

Rmg

Fliso schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:58:

Opladen op gunstige tijden:
Stopcontact met timer>Acculader>Accu

Ontladen gunstige tijden:
Accu>DC-DC omvormer>Micro inverter>2e stopcontact met timer>Grid
Denk dat je dan een aardig eind ben wat betreft het technische deel. Ik zou zelf wel iets maken waarbij beide stopcontacten niet tegelijkertijd aan kunnen zijn.

Het liefst in hardware

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een beetje vaatwasser heeft een startvertraging, kan je 's avonds vullen en 's middags laten draaien als de stroom goedkoper is scheelt een paar cent. Wasmachine in de middag aanzetten is ook niet zo moeilijk.
De rest zet niet veel zoden aan de dijk.
Pagina: 1