Marge auto of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
Mijn vraag
Ik heb een half jaar geleden een (bijna) nieuwe electrische auto gekocht in Duitsland. Auto was op moment van overdracht 6 maanden oud. Aangezien er minder dan 6000 km op de teller stond heb ik BTW aangifte in NL gedaan en deze betaald. Daarna heb ik de BTW teruggevorderd bij de dealer in Duitsland en dat is prima verlopen.

Bij evt verkoop verwacht ik vragen of het een marge auto is en/of ondernemers de BTW kunnen terugvorderen. Mij lijkt van wel aangezien ik in NL de volledige 21% afgedragen heb en daar betaalbewijzen van heb.

Hoor graag!

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-10 12:27
Verkoop je de auto zakelijk en met een BTW factuur: dan is het met BTW.

Verkoop je de auto privé: dan is het een marge auto. Maar in dat geval had je de hele BTW ook niet terug kunnen vorderen of heb je hem naar privé gehaald en moet je de BTW nog verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
dank. Ik heb de auto privé gekocht. Zou evt bij verkoop wel een eigen factuur kunnen opstellen en BTW vermelden maar weet niet of dit enig effect gaat hebben.

Kort en goed; particulier gekocht en btw separaat afgedragen in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:02
Als de BTW betaald is en je koopt/rijdt hem privé is het een marge-auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
ok dan is het me duidelijk, hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:59
Waarom heb je het eigenlijk op die manier gedaan? BTW in Nederland is 21% en BTW in Duitsland was 19%, dus door het op deze manier te doen ben je duurder uit dan alles laten voor wat het is. Tenzij er voor EV's andere regels gelden dan voor echte auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:15
TheBrut3 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:05:
Tenzij er voor EV's andere regels gelden dan voor echte auto's.
Love it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30
borgoe72 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:57:
Bij evt verkoop verwacht ik vragen of het een marge auto is en/of ondernemers de BTW kunnen terugvorderen. Mij lijkt van wel aangezien ik in NL de volledige 21% afgedragen heb en daar betaalbewijzen van heb.
Voor die vraag is niet van belang of iemand de BTW afgedragen heeft, maar of de eigenaar BTW plichtig en op die grond de BTW teruggevraagd heeft. Dat is hier niet het geval, dus marge.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:59
TheBrut3 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:05:
Waarom heb je het eigenlijk op die manier gedaan? BTW in Nederland is 21% en BTW in Duitsland was 19%, dus door het op deze manier te doen ben je duurder uit dan alles laten voor wat het is. Tenzij er voor EV's andere regels gelden dan voor echte auto's.
Omdat je bij invoer van een nieuwe* auto verplicht bent in NL BTW af te dragen, is dus geen keuze.

*nieuw is in deze context jonger dan 6 maanden OF minder dan 6000 km op de teller. Vandaar dat @borgoe72 dat laatste vermeldt.

iRacing Profiel

Pagina: 1