De magnesium anode in mijn boiler heeft een vreemde slijtage. Het gaat om de anode Mg Anode D25,5X340-M8 die onder andere zit in de Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT en Gorenje TC80ZNT boilers. Het gaat om de originele anode van de fabrikant.
De anode ziet er na 6 jaar zo uit:
:strip_exif()/f/image/Ec1BS0z3KWuVLaHXT4FI6AD0.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat mij opvalt is dat met name de onderkant slijt. Na onderzoek blijk dat de (magnetische) schroefdraad in de anode maar voor de helft doorloopt:
:strip_exif()/f/image/eIAnqcFvNo2uoi7XJzZLAJZi.jpg?f=fotoalbum_large)
De anode ziet er dus als volgt uit (niet op schaal):
/f/image/c6KsjQk5b8sGF3arrSPXmOpN.png?f=fotoalbum_large)
Het magnesium moet contact maken met het staal van de boiler, via de schroefdraad. Als het magnesium dus te ver weg zit (=geïsoleerd) van de schroefdraad heeft het geen functie.
Mijn vraag is waarom de schroefdraad niet gewoon verder loopt. Ik krijg nu de indruk dat het magnesium op de bovenste helft niet zoveel doet, en er zelfs vanaf kan vallen als het magnesium bij de schroefdraad verdwenen is. Het magnesium moet uiteraard verbonden zijn met het staal van de boiler.
Waarom doet een fabrikant er zo'n korte draadeind in?
Ik dacht nog wel even met de anode te kunnen doen, maar twijfel wel een beetje of de bovenste helft wel een functie heeft
Iemand?
De anode ziet er na 6 jaar zo uit:
:strip_exif()/f/image/Ec1BS0z3KWuVLaHXT4FI6AD0.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat mij opvalt is dat met name de onderkant slijt. Na onderzoek blijk dat de (magnetische) schroefdraad in de anode maar voor de helft doorloopt:
:strip_exif()/f/image/eIAnqcFvNo2uoi7XJzZLAJZi.jpg?f=fotoalbum_large)
De anode ziet er dus als volgt uit (niet op schaal):
/f/image/c6KsjQk5b8sGF3arrSPXmOpN.png?f=fotoalbum_large)
Het magnesium moet contact maken met het staal van de boiler, via de schroefdraad. Als het magnesium dus te ver weg zit (=geïsoleerd) van de schroefdraad heeft het geen functie.
Mijn vraag is waarom de schroefdraad niet gewoon verder loopt. Ik krijg nu de indruk dat het magnesium op de bovenste helft niet zoveel doet, en er zelfs vanaf kan vallen als het magnesium bij de schroefdraad verdwenen is. Het magnesium moet uiteraard verbonden zijn met het staal van de boiler.
Waarom doet een fabrikant er zo'n korte draadeind in?
Ik dacht nog wel even met de anode te kunnen doen, maar twijfel wel een beetje of de bovenste helft wel een functie heeft