Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeestalMees
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-06-2023
ik ben een Ubiquiti Ap-Ac-M aan het installeren aan de buitenzijde van een buitenmuur,
maar in de install guide staat dat ze twee overspanningsbeveiligingen adviseren, dus: Router>Kabel door muur> Overspanningsbeveiliging>Kabel naar accesspoint buiten> overspanningsbeveiligings> AP.
weten jullie of dit nodig is, wij ervaren nooit grote pieken in stroom, en we zijn ook niet het hoogste gebouw in de buurt(ik woon naast een kerkje met een bliksemgeleider), en zou een stekkerdoos met overspanningsbeveiligings als stroom toevoer ook voldoende zijn. of is het uberhaupt niet nodig of juist wel?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Neem aan dat je hem met PoE gaat installeren? Als hij aan je buitenmuur zit dan gaat hij niet echt het huis uit. Dan moet de overspanning vanuit je huis komen. Lijkt me dan niet nodig. Want in het geval dat dat voorkomt is al apparatuur kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeestalMees
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-06-2023
Mr_gadget schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:29:
Neem aan dat je hem met PoE gaat installeren? Als hij aan je buitenmuur zit dan gaat hij niet echt het huis uit. Dan moet de overspanning vanuit je huis komen. Lijkt me dan niet nodig. Want in het geval dat dat voorkomt is al apparatuur kapot.
hij hangt wel buiten, de kabel(met stroom) komt door de muur heen naar buiten, srry als dat niet duidelijk was. ik installeer idd met PoE via een injector, als dat uitmaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
In Nederland is een overspanning beveiliging voor het spanningsnet volkomen overbodig.

En voor beveiliging tegen blikseminslag helpen die dingen helemaal niets, dat gaat overal doorheen.
Enkel voor een inslag in de buurt die een inductiepiek op je stroomkabels veroorzaakt helpen die overspanning beveiligingen, maar dan moet je bij elk apparaat dat je hebt zo'n ding hebben en niet alleen voor die buiten AP.

Want als dat gebeurt is al je elektronische apparatuur defect.
Je kunt beter je verzekeringspolis controleren of ze schade bij indirecte blikseminslag vergoeden.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 25-06-2023 13:45 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 21:47
Het plaatsen van een overspanningsbeveiliging in de meterkast kan er voor zorgen dat alles uit slaat en de overspanning afvloeit.
Dit wil zeggen dat de overspanning wordt afgevloeid naar aarde en dit zelfde er voor zorgt dat er een 'kortsluiting' ontstaat waardoor alles uit slaat.
Meer info: https://www.aardnet.nl/overspanningsbeveiliging

Een overspanningsbeveiliging kan er dus voor zorgen dat alleen het apparaat die de inslag heeft verloren is, maar alle andere apparaten in huis heel blijven.

Je hebt veel verschillende(https://www.elektramat.nl...toverspanningsbeveiliging), een installateur kan je helpen met welke het beste te kopen en hem voor je te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Een directe inslag van de bliksem is echt niet door wat voor overspanning beveiliging naar aarde af te vloeien, daar ze echt veel te veel vermogen achter die slaat overal doorheen.
Overigens hoeft TS echt niet bang te zijn dat die bliksem in die AP slaat, als de bliksem bij je huis inslaat zal dat in de nok van je huis zijn en niet in een AP ergens aan de muur.

En als je de marketing van jou links wil volgen (geloven) dan moet je op elke groep in de meterkast een overspanning beveiliging plaatsen .
Als je blikseminslag krijgt heb je wel andere problemen dat een AP die defect is, maar gelukkig is de kans op blikseminslag in een huis heel erg klein en eigenlijk verwaarloosbaar.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:27
Ik ben het er mee eens dat die overspanning beveiliging over UTP geen ene nut heeft .. bliksem heeft daarvoor godsgruwelijksteveel vermogen voor + als ie inslaat zit ie al binnen, vandaar springt ie gemakkelijk over naar je 220v

Mijn voorste ap hangt onder een afdak , dus geen enkele schrik dat ie daar inslaat
mijn achterste hangt wel vrij , maar de nok is daar nog 3 meter hoger
Beide outdoor AP's zijn direct op het AP met massief 6mm2 geaard ... (Cisco raad zelf MINIMA 14awg aan ,wat 2mm2 is)
helpt dat ? hopelijk kom ik het nooit te weten.. ze draaien nu 4 jaar

wat wil ik nu zeggen.. hang hem onder het afdak ;-)
Pagina: 1