Balken noodzakelijk voor spant?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-07 12:32
Ik heb onlangs een nieuw huis gekocht en op de zolder wil ik kijken naar de mogelijkheden om een vliering te maken. Het spant staat op 2/3 van de zolder en bestaat uit een balk van 67x86 mm. Zoals te zien is op de fotos staan er onder het spant staanders, balkjes van 44x67mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqqHxa2cjrb8Smst2mlpFJcsgL0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLREQszkpgAXKxfP2ZZTBfKo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEThjD7iyu0Qk8h39QzKq7z_huc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJFypgHy3xfEpBWcYX7c5Sdk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSaZdyzn2GpGNa4mcCych6_OnFo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEp8L9pIVQZGRu8UyW2EL9MD.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor de vliering zou ik graag in ieder geval de middelste staander willen weghalen.
Vraag is dus of deze staanders een dragende functie hebben voor het spant.

Beste antwoord (via Folkert op 25-06-2023 13:27)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die gordingen kunnen maximaal 3-4 meter overspannen zonder ondersteuning. Daarmee lijkt me dit frame wel dragend.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:33
Lijkt mij wel dragend, ik zou er een constructeur naar laten kijken, hier ga je op het forum geen duidelijk antwoord op krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gezien de klossen op het "spantbeen" is het constructief, gezien het formaat van het hout van het spantbeen is de wand dragend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:47
Geen constructeur hier, maar toch. Ik zie duidelijke kleurverschil tussen de balken langs het dak en van de wand. Is er te zien dat deze later geplaatst zijn? Dan hoeven ze niet dragend te zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Die gordingen kunnen maximaal 3-4 meter overspannen zonder ondersteuning. Daarmee lijkt me dit frame wel dragend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkert
Ik vermoed ook dat de balken dragend zijn. Voor de vliering zal ik het eea wel moeten gaan versterken als ik de middelste staander wil verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:43
Hier zijn duidelijk ooit andere constructieve balken weggehaald.
Er hebben voorheen balken tussen de gordingen gezeten, tegen het dakbeschot aan, waar nu in de plaats die diagonale balken ónder de gordingen geplaatst zijn.
Kijk maar naar de restant zichtbare vlakken aan de bovenzijde van de horizontale gordingen,
en het ontbreken van afwerking/schilderwerk precies op die plekken tegen het dak aan.
(Joost mag weten waarom ze zoiets gedaan hebben).

Die diagonale balken, met die flinke klossen ertegen, lijken me dus duidelijk constructief dragend, ook al hebben ze een andere kleur. (@TereZz )
Over het horizontale/verticale raamwerk durf ik niks te zeggen... Lijken me erg dunne balkjes voor een dragende functie, maar je weet natuurlijk niet wat er eventueel voorheen nog meer heeft gezeten aan draag/dwarsbalken enzo.

Idd constructeur raadplegen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkert
Het kleurverschil kan komen doordat ik de gipsplaten die hier tegenaan gespijkerd waren al heb verwijderd. Ik vermoed dat de vorige bewoners deze platen en het dakbeschot in een keer hebben geverfd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
TereZz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:20:
Geen constructeur hier, maar toch. Ik zie duidelijke kleurverschil tussen de balken langs het dak en van de wand. Is er te zien dat deze later geplaatst zijn? Dan hoeven ze niet dragend te zijn.
Het was ooit een wand, daarom is het 1 wel geschilderd en het andere niet, als je even inzoomt zie je dat de dakbalken aan de binnenzijde van de oude wand ook niet zijn geverfd.

Zie je erg veel in woningen uit de jaren '70/'80 lange balken langs het dak en dan een wand ter ondersteuning ertussen die ook gelijk de zolder scheidt in een slaapkamer en een berging/c.v. hok. En hoeveel het wandje vaak fragiel oogt heeft het wel degelijk nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
BrainCrash schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:35:
Hier zijn duidelijk ooit andere constructieve balken weggehaald.
Er hebben voorheen balken tussen de gordingen gezeten, tegen het dakbeschot aan, waar nu in de plaats die diagonale balken ónder de gordingen geplaatst zijn.
Kijk maar naar de restant zichtbare vlakken aan de bovenzijde van de horizontale gordingen,
en het ontbreken van afwerking/schilderwerk precies op die plekken tegen het dak aan.
(Joost mag weten waarom ze zoiets gedaan hebben).
Neuh, bij mijn laatste huis in Nederland (jaren '70 wijk met veel rijtjeswoningen) had echt elk huis de constructie zoals je die nu bj TS ziet. En het ontbreken van schilderwerk komt omdat je niet in een muur kunt schilderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Groningerkoek schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:13:
[...]

Het was ooit een wand, daarom is het 1 wel geschilderd en het andere niet, als je even inzoomt zie je dat de dakbalken aan de binnenzijde van de oude wand ook niet zijn geverfd.

Zie je erg veel in woningen uit de jaren '70/'80 lange balken langs het dak en dan een wand ter ondersteuning ertussen die ook gelijk de zolder scheidt in een slaapkamer en een berging/c.v. hok. En hoeveel het wandje vaak fragiel oogt heeft het wel degelijk nut.
De gordingen dragen natuurlijk het gewicht en dat muurtje is er alleen om ervoor te zorgen dat ze niet teveel gaan doorhangen.

En vergis je niet hoeveel gewicht zo’n simpel 4x6cm balkje kan hebben als deze rechtop staat en in verband gehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:13
Dat wordt dan een vliering waar je kruipend de kerst spullen kwijt kan, of maak je een laag plafond op zolder ? Lijkt op veel werk/investering waar je weinig mee op schiet.

Kan je niet beter knie schotten maken met opslag ruimte er achter ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkert
Erwin_83 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:30:
Dat wordt dan een vliering waar je kruipend de kerst spullen kwijt kan, of maak je een laag plafond op zolder ? Lijkt op veel werk/investering waar je weinig mee op schiet.

We hebben nu ook een vliering waar het ook kruipen is. Je hebt nu eenmaal spullen die je weinig aanraakt maar niet weg wil doen.
Tot nu toe altijd veel plezier gehad van een vliering. Het plafond zal idd iets worden verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:07
Erwin_83 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:30:

Voor dat soort spullen die je 1x per jaar moet pakken en weer weg zetten, is zo'n vliering een prima oplossing als je geen grote bergruimte in huis hebt omdat je de zolder al volledig als leefruimte gebruik.
Tenzij je slecht ter been bent uiteraard. Maar met normaal functionerend lichaam is dat toch geen punt?

Kerstspullen, ski-spullen, kampeerspullen. Die wil je de rest van het jaar toch niet zien.

Wel zorgen dat je de dozen, kratten en dergelijke een duidelijk label geeft met wat er in zit, zodat je altijd direct te pakken hebt wat je nodig hebt. Werkt uitstekend.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1