Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verdeling zonnepanelen op plat dak schuur - 2 x 4 of 3 x 2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zxcvb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-11 18:21
Ik wil zelf zonnepanelen gaan leggen op het platte dak van mijn schuur. Ik overweeg daarvoor 2 opstellingen:
  • Optie 1: 2 x 4 panelen op betonschansen
  • Optie 2: 3 x 2 panelen met flatfix fusion systeem
Overzicht situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzVwPqeYTgTAUtp9BrA8Y_nv1V4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/esE68XmbDk6u7MTAWjBrKap9.png?f=fotoalbum_large

Dakvlak optie 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hhz90uXbN7-OuyO0qNDZ1YAXvmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/br8rrFgAmWGme1bt3dW0XhU6.png?f=fotoalbum_large

Dakvlak optie 2 heb ik niet uitgetekend, maar dat zouden dus 3 rijen van 2 panelen in landscape zijn.

Ik heb de volgende vragen:
  1. Is de afstand tot de binnenkant van de daktrim een probleem (16cm rondom)?
  2. Is de afstand tussen de twee schansen voldoende (achterkant paneel op 34 cm hoogte naar volgende betonschans is 42 cm)?
Of kan ik toch beter voor 6 panelen gaan in de 3 x 2 opstelling? Het dak is ca. 260cm hoog. Ik zou ook nog kunnen overwegen om betonschansen te nemen met een hoek van 4,5 graden ipv de 7 graden die ik nu heb ingetekend.

[ Voor 4% gewijzigd door zxcvb op 25-06-2023 11:49 ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
Dat is vrij weinig afstand.

Ik zou kijken om ze rug aan rug (O-W) te leggen. Zeker met 4,5 graden maakt gaat dat niet veel opbrengst schelen. Geen tussenruimte nodig. 8 is altijd meer dan 6 ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• zxcvb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-11 18:21
Ronald schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:16:

Ik zou kijken om ze rug aan rug (O-W) te leggen. Zeker met 4,5 graden maakt gaat dat niet veel opbrengst schelen. Geen tussenruimte nodig. 8 is altijd meer dan 6 ;)
Ronald schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:16:

Oost-west lijkt me geen interessante optie omdat ik daar zowel schaduw van de naastgelegen kerk als van mijn woning op heb. Daarnaast zou ik er dan nog maar 6 panelen kwijt kunnen volgens mij. Met een zuid-noord opstelling zou rug aan rug met 8 panelen wel kunnen, maar dat lijkt me voor de omvormer niet fijn.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
Noord zuid of oost west maakt zowaar wat opbrengst betreft niets uit.

Erg veel 3kW omvormers die je bij 8x400+ toch wil pakken hebben 2 mppt, dus gaat prima

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Als de schaduw over je panelen verplaatst zou ik met 2 korte strings ook eens micro's in het kostenplaatje meenemen. Mocht je ooit wat willen veranderen aan de opstelling dan ben je daar ook het meest flexibel mee.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:29
In de basis, hoe meer hoe beter. Let alleen wel even op de tussenafstand: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSldmJw24H8IskX6rllOiVN9Fiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/msKBoniyxtoi5H9g4Pnprw2f.png?f=fotoalbum_large

Wat het plaatje weergeeft is als je 10 cm tussenafstand bij 10 deg hebt op een paneel van een meter, de zon hoger moet staan dan 60 graden. 60 graden is vaker niet dan wel:
http://www.weerstationuithoorn.nl/weer/zonnestand.htm

Als je rond de 25-30 graden uitkomt heb je er bijna geen last van qua opbrengst.
Het plaatje komt uit een ander topic en is daarom niet gericht op de 4,5 of 7 graden. het principe blijft echter gelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Nilvo op 25-06-2023 20:15 ]

Pagina: 1