Gegenererde plaatjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:41

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
In review: De grote potentie van zwavelaccu's van @Yero staat een plaatje
van een gele wolk met het onderschrift "Een virtuele weergave van zwavel. Beeld AI-gegenereerd via Midjourney"

Waarom een verzonnen plaatje?
Plaatjes van zwavel zijn vrij eenvoudig te krijgen. Er zit al een plaatje in het artikel. Waarom zou je daar een 'virtuele weergave' van maken?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen AI maar in dit geval vraag ik me af wat de gedachte was om een plaatje te laten genereren in plaats van een echte foto van zwavel te gebruiken zoals ook eerder in het artikel.
Ik vind het gegenereerde plaatje ook niet heel sterk en niks toevoegen aan het artikel.

Ik kan me voorstellen dat het goedkoper of makkelijker is om de computer maar iets te laten genereren in plaats van een echte foto te zoeken/kopen maar dat is maar speculatie aan mijn kant.

Is dit gewoon een experiment of zit er een doordachte reden achter om een dergelijk plaatje te laten genereren?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 21:51
Is of gemak/luiheid van de auteur of de rest vd plaatjes zaten rechten op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:40
Je zegt het zelf al: anders moet je zelf een plaatje maken of kopen.

Wel met je eens dat het plaatje niks toevoegt in dit geval.

Aan de andere kant, het is ook geen probleem en het staat er in ieder geval netjes bij dat het AI-gegeneerd is. Het is momenteel in ieder geval hip om AI in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik probeer de vraag daarom open te stellen en het niet direct af te fakkelen maar gewoon te vragen wat het idee was. De hele wereld experimenteert met AI en natuurlijk Tweakers ook, dat is alleen maar goed. Maar er zijn ook veel misverstanden over AI en de inzet daarvan dus stel ik me wel een beetje kritisch op.

Ik zie hier overgins geen kwaad in of zo iets. Er is een mooi plaatje uitgekomen en ook als er eigenlijk geen meter van klopt dan kan het niet veel kwaad. Maar de vraag "waarom?" dringt zich wel op.

[ Voor 24% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 25-06-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Het voordeel van een AI plaatje is wel dat je precies kan maken wat je in gedachten hebt. Als je gaat googlen of elders moet gaan zoeken moet er maar net iets tussen zitten wat je bevalt (en wie weet hoe lang dat dan duurt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Ik zou er niet teveel achter zoeken. We hebben een abonnement bij een stockdienst, dus zuinigheid of iets dergelijks is het niet. Zoals in het recente redactieblog beschreven is, speel ik sinds maart wat met fotogeneratie en het artikel over Generative Fill gaat daar ook over. Het is een offtopic discussie, maar ik denk dat dit soort beeldgeneratie vroeg of laat een deel van de stockfotografie gaat vervangen. Het grote voordeel is namelijk, zoals Lanfear89 hier boven ook zegt, dat je een vrij specifieke opdracht kunt geven of een combinatie kunt maken tussen verschillende beelden die er niet is. Ik tik daarom altijd een opdracht in om te kijken wat daar uitkomt, al dan niet ter inspiratie.

Ik heb uitgebreid gebladerd in het beschikbare stockbeeld over zwavel, maar je krijgt dan toch vrij generieke beelden. Het liefst wil je dat op iedere pagina iets van beeld staat, maar dat is soms lastig - je wilt hierbij ook niet in herhaling vallen. Weglaten had ook gekund.

Dit is dus niet een nieuw soort beleid of iets dergelijks, maar waarschijnlijk voor nu een eenmalig iets, na de twee eerder genoemde artikelen (en het is bewust benoemd om transparant te zijn over de herkomst)..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg!

Pagina: 1