Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

GamePC 11 jarige - 2de hands of nieuw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gympies
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-08-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn zoon wil voornamelijk gaan gamen.

De spellen die hij speelt zijn: Forza Horizon 5, The Crew 2, Crew Motorfest (komt september), Minecraft en Fifa. Daarnaast is het handig dat hij zaken voor school erop kan doen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de € 1.000 - € 1250

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, hij heeft nog niets.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
PC, toetsenbord, muis, scherm.
PC is het belangrijkste, in september is hij jarig dus dan kan hij de rest kopen van het geld wat hij krijgt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar een Intel processor en MSI onderdelen.
Dit is puur op basis van gevoel en omdat mensen in onze omgeving hier ook voor kiezen.
Ik sta open voor alle suggesties en zal daarop verder op onderzoek uitgaan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De spellen die hij wil spelen moet hij goed kunnen spelen en ook 3 a 4 jaar mee vooruit kunnen.
Voorkeur heeft om te beginnen met een GamePC dat kan hij later uit gaan breiden mocht hij PC gamen echt leuk vinden. Hij speelt nu op een XBOX.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Een advies of ik beter een nieuwe pc kan samenstellen of dat onderstaande setup nog goed is om mee te beginnen.

Aan de hand van PC-samenstellen.nl heb ik zelf een GamePC samen gesteld, weet niet of dit een goed startpunt is of dat hij hoger of lager moet zijn voor de spellen die hij speelt.

Hieronder de PC die we 2de hands kunnen kopen en welke ik heb samengesteld.

2e hands pc - € 800 (dit zijn de gegevens die ik ontvangen heb)

Behuizing: Sharkoon TG-5 blauw
Processor: AMD Ryzen 5 2600x 3.6Hz, 6 cores, socket AM4
Voeding: Corsair CX750M - 80 Plus Bronze, 750 watt
Geheugen: G.Skill Trident Z RGB 16GB DDR4 16 GTZR Kit 3200 CL16 (2x 8GB)
Videokaart: Gigabyte GeForce GTX 1080 GV-N1080WF30C-8GD
Moederbord: Gigabyte X470 AORUS Ultra Gaming

Voor € 900
Monitor: Ilyama Prolite E2483HS-B3
Toetsenbord: Razer Canosa Chroma V2

Nieuwe PC - € 1188
Behuizing: Raider CA4 Ultra Gaming RGB
Processor: Intel Core I5 12400F, 6 cores
Koeling: Raider Ultra Aqua RGB V1
Moederbord: MSI Pro H610M-G
Geheugen: Kingston Fury Beast RGB 16GB DDR4-3600
Grafische kaart: NVIDIA GeForce RTX 3060 8GB
Harde Schijf SSD M2 1006GB MSU Spatium M461
Geluidskaart Asus Xonar SE
Voeding: 850 Watt Silverstone DA850

Alvast bedankt voor jullie tijd en input.

Alle reacties

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Als ik je goed begrijp wil je een kant-en-klare pc kopen? De weekaanbieding bij Agando (nog 24u geldig) is zeer geschikt voor je zoon en aanzienlijk beter dan de tweedehands pc.

https://www.agando-shop.nl/product_info.php/info/p102680

Voor €35 de processor even aanpassen naar de Ryzen 5 5600!

Ben je incl. Verzending iets meer dan €700 kwijt en heb je nog voldoende ruimte voor een goed scherm, toetsenbord etc

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:12
Het ziet ernaar uit dat je nieuw systeem (van € 1.188) geleverd wordt met waterkoeling. Dat is niet nodig en maakt het onnodig duur. Je kan tegenwoordig beter krijgen dan een Core i5-12400F, basic moederbord, 16 GB RAM en een videokaart met slechts 8 GB VRAM. De geluidskaart lijkt mij ook niet nodig, dat zit tegenwoordig standaard op elk moederbord.

Afhankelijk van hoeveel je wenst uit te geven, bieden onderstaande systemen veel meer waar voor je geld.

Systeem van € 800
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Tray€ 125,04€ 125,04
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS€ 109,95€ 109,95
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 12GB€ 294,-€ 294,-
1BehuizingenDeepCool Macube 110 Zwart€ 49,90€ 49,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 69,65€ 69,65
1VoedingenNZXT C650 Gold v2€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 44,90€ 44,90
Totaal€ 808,24

Systeem van € 1.100
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 230,60€ 230,60
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 140,27€ 140,27
1VideokaartenXFX Speedster SWFT 309 AMD Radeon RX 6700 XT CORE Gaming€ 359,-€ 359,-
1BehuizingenDeepCool Macube 110 Zwart€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K€ 114,90€ 114,90
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 87,89€ 87,89
Totaal€ 1.097,36

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:20
Beide pc's zijn inderdaad de prijs niet waard, de tweedehands pc is veel te duur, voor € 250,- zou het een leuke deal zijn, voor € 800,- is de pc van @LievenD sneller en nieuw i.p.v. tweedehands.

Hetzelfde geldt voor de pc van € 1200,-. Er zijn een aantal rare keuzes (waterkoeling en een losse geluidskaart, maar wel een extreem budget mobo) en de prijs is veel te hoog. Als zelf bouwen niet de voorkeur heeft, is het alsnog mogelijk om via bijvoorbeeld Azerty een pc naar wens samen te stellen, die zij dan voor € 90,- in elkaar zetten.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
als je goedkoop uit wilt zijn, dan zou ik vooral eens gaan kijken op V&A een ryzen5xxx system met 16gb ddr4 en zonder grafische kaart zou je maximaal een 400 mogen kosten 2/3 ~ 3/4 huidige nieuwprijs van de componentjes, dan zit je alleen nog met die videokaart.

als je specifieke spellen met raytracing wilt spelen dan is een 3050/60/70 inderdaad wel een soort van must. maar als de betreffende spellen dat niet ondersteunen dan zijn er genoeg gelijk- of beter presterende kaarten te vinden voor een bedrag tot max 250 euro en ben je in totaal dus hooguit 600~700 kwijt.

ga je nou voor systeem nr 2 - dan zou ik een uitvoering: AMD Ryzen 7 7700X Boxed aanbevelen, en eventueel zelfs overwegen die GPU even te laten voor wat die is, de IGP van de 7700 kan met voldoende ram, deze spellen prima aan - kun je mooi nog even wachten en verder sparen terwijl de prijzen voor videokaarten nog wat verder normaliseren zodat je straks wel een redelijke prijs betaald voor je 6700x of 3070

• Toaru
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-07 12:17

Toaru

qq

Ik zou niet vergeten dat je dit koopt voor je kind die (pas) 11 is en dat, met enige mogelijkheid, zijn interesses met regelmaat nog kunnen veranderen. Je geeft aan dat hij wil gaan gamen. Wellicht vindt hij het uiteindelijk toch allemaal niet zo interessant als hij denkt. In dat geval wil je niet een splinternieuwe computer gekocht hebben die daarna stof staat te happen. Als ik jou was zou ik voor tweedehands gaan.

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:38
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Tray€ 125,04€ 125,04
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)€ 85,95€ 85,95
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6650 XT OC Edition€ 249,-€ 249,-
1BehuizingenSilverstone Fara H1M Pro€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 33,79€ 33,79
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 44,90€ 44,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 743,38

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

Toaru schreef op maandag 26 juni 2023 @ 00:33:
Ik zou niet vergeten dat je dit koopt voor je kind die (pas) 11 is en dat, met enige mogelijkheid, zijn interesses met regelmaat nog kunnen veranderen. Je geeft aan dat hij wil gaan gamen. Wellicht vindt hij het uiteindelijk toch allemaal niet zo interessant als hij denkt. In dat geval wil je niet een splinternieuwe computer gekocht hebben die daarna stof staat te happen. Als ik jou was zou ik voor tweedehands gaan.
Ik denk dat TS vooral "gaan" gebruikte omdat het gaat om een PC die er nu nog niet is, niet per sé dat het een vraag is :) Zoon lijkt wel vrij duidelijk te weten welke games er gespeeld gaan worden.

@TS Ik zou trouwens voor de PC gaan die @Kasj voorstelt, dat is toch wel een hele goede deal. Inclusief garantie, windowslicentie(voor zover ik kan zien) en prima hardware. Als je niet zelf wil gaan bouwen ga je alleen tweedehands een betere deal vinden. De PC's waar je zelf naar gekeken had zijn het geld niet waard, je betaalt dan vrij veel voor langzamere hardware.

[ Voor 5% gewijzigd door Bouwer21000 op 26-06-2023 10:13 ]

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Even een toevoeging die ik vaker maak, maar vergeet in de vergelijkingen de windows-licentie niet. ;) Bij OEM en misschien tweedehands zit die er bij, bij zelfbouw niet. D'r zijn wel topics over hoe je die voor niet al te duur krijgt, maar wel goed om niet te vergeten.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-11 13:33
Toaru schreef op maandag 26 juni 2023 @ 00:33:
Een 11 jarige die nu gamen al leuk vind, gaat echt niet over een paar maanden overtuigd zijn dat hij zijn tijd beter kan besteden aan het leren van een nieuwe lastige vaardigheid zoals vioolspelen of kalligrafie oid.
Bij een 11 jarige moet je juist meer oppassen dat hij niet de hele nacht door gamed (want kinderen vinden het moeilijk om maat te houden) of de hele nacht door youtube filmpjes kijkt.
Een kind handelt vnl vanuit korte termijn gedachten en doet liever iets wat hem nu direct plezier/een beloning geeft dan iets wat pas over jaren echt uitbetaald. Je hebt een bepaalde mate van volwassenheid nodig om jezelf grenzen te stellen en daaraan te houden en dan nog zijn er veel volwassenen die dat nog niet geleerd hebben.

Dus een game pc zal ongetwijfeld gebruikt worden, het is meer de uitdaging van de ouder om hem leren maat te houden. (ik zou de pc dan ook niet op zijn kamer zetten)

Star Citizen Referral Code

• Toaru
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-07 12:17

Toaru

qq

Metaalhoofd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 07:42:
[...]

Een 11 jarige die nu gamen al leuk vind, gaat echt niet over een paar maanden overtuigd zijn dat hij zijn tijd beter kan besteden aan het leren van een nieuwe lastige vaardigheid zoals vioolspelen of kalligrafie oid.
Bij een 11 jarige moet je juist meer oppassen dat hij niet de hele nacht door gamed (want kinderen vinden het moeilijk om maat te houden) of de hele nacht door youtube filmpjes kijkt.
Een kind handelt vnl vanuit korte termijn gedachten en doet liever iets wat hem nu direct plezier/een beloning geeft dan iets wat pas over jaren echt uitbetaald. Je hebt een bepaalde mate van volwassenheid nodig om jezelf grenzen te stellen en daaraan te houden en dan nog zijn er veel volwassenen die dat nog niet geleerd hebben.

Dus een game pc zal ongetwijfeld gebruikt worden, het is meer de uitdaging van de ouder om hem leren maat te houden. (ik zou de pc dan ook niet op zijn kamer zetten)
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ik genoeg kids ken die met regelmaat andere dingen leuk vinden, hun interesses switchen en hun eerdere hobby's laten vallen. Ik ben veel op het skatepark waar voornamelijk kids met een leeftijd tussen de 10-16 aanwezig zijn. Soms hang ik met ze. Vaak willen zij gaan skateboarden (of doen dit al) en krijgen serieuze interesse. Je kan er als ouder dan voor kiezen om meteen een nieuw pro deck te halen, of een tweedehands om te kijken of het wat is. Bij sommige kinderen zie je serieuze toewijding, maar dan na een half jaar is er iets anders wat ze toch leuker vinden. Gamen bijvoorbeeld. En dan willen ze niks liever.

Op die manier heb ik veel ouders gezien die een game PC bouwden voor hun kids. Half jaar verder, de game(s) die ze spelen zijn niet meer populair, hun vrienden doen het niet meer. Kind wil opeens op voetbal en is ervan overtuigd dat dát het helemaal is. Ouders kopen nieuwste gear, alles ongebruikt. Kind is helemaal into voetbal, al zijn vrienden doen het ook, is ervan overtuigd dat hij het ver gaat schoppen. Maar dan waait de interesse toch weer over naar het skatepark, alleen dan steppen.

Ouders hebben er inmiddels van geleerd, willen geen splinternieuwe step halen, maar kind wil liever geen tweedehands. Kind laat merken dat hij écht serieus geïnteresseerd is en dat hij het voor de komende jaren wil doen. Ouders gaan er in mee, kind stept inderdaad voor een jaar en wordt erg goed. Maar dan toch gaat de interesse weer over naar iets compleet anders. Dit zie ik al jarenlang gebeuren.

Ik zeg niet dat het kind van OP zo is. Ik zeg ook niet dat dit slecht is. Maar dit is verre van een onbekend fenomeen. Je hebt gelijk, een kind handelt vanuit korte termijn. En precies dat vertaalt zich naar wat ik hierboven schreef. Nogmaals, mijn initiële reactie was in de veronderstelling dat de zoon van OP wilde gaan gamen, en het nog niet echt deed. Als het zoontje van OP al langere tijd gamet, dan weet je in principe dat het iets is wat voorlopig niet meer uit hem zal gaan.

Just my two cents.

Overigens is dit redelijk off-topic.
Pagina: 1