Advies nodig voor lucht-lucht warmtepomp: Daikin of MHI?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-05 19:46
Goedemorgen!

Ik ga in een nieuwbouwwoning wonen (tiny house volgens permanent Bouwbesluit) en ben nu op zoek naar een lucht-lucht warmtepomp hiervoor. Dit wordt in principe de enige verwarmingsbron en ik ga hem uiteraard ook gebruiken om te koelen in de zomer.

Het gaat om een huisje met een binnenruimte van 28 m2, waarvan ongeveer 18 m2 de woonkamer/keuken is. Hier wordt de binnenunit geplaatst. De hoogte is max. 3,12 (dak loopt af). Er grenst een slaapkamer aan de woonkamer, waar vooralsnog geen deur in komt (later waarschijnlijk wel). Omdat het een nieuwbouwwoning is heb ik momenteel geen gegevens over mijn verbruik.

In eerste instantie werd Haier geadviseerd, maar ik heb toch om een Daikin gevraagd omdat dat een bekender merk is (en ik vermoed ook meer kwaliteit). Nu staat er een Daikin Comfora in de offerte, maar daar kan ik ook niet veel over vinden (behalve ergens een losse opmerking dat de Perfera een betere keuze is).

1 binnenunit van 2,5 kW zou voldoende moeten zijn, slaapkamer kan ik in de winter indien nodig evt. bijverwarmen met een elektrische kacheltje oid.

Nu heb ik een aantal concrete vragen:
  1. 1. Is 2,5 kW volgens jullie voldoende in mijn situatie?
  2. 2. Kan ik idd beter voor de Perfera kiezen ipv de Comfora?
  3. 3. Is de MHI SRK-ZS nog het overwegen waard? (linkje)
  4. 4. Ik wil graag een systeem dat ook bij temperaturen rond 0 graden nog een goede COP heeft, maar het is heel lastig om die info terug te vinden
  5. 5. Ik wil het systeem gaan combineren met de Sensibo Air, heb ik daarvoor een unit met wifi nodig of juist niet?
Ik heb al regelmatig meegelezen op dit forum, maar het gaat me soms een beetje boven de pet en ik moet nu langzamerhand wel zelf een keuze gaan maken (eindeloos lopen uitstellen omdat ik gewoon niet weet waar ik verstandig aan doe).

Dus ik hoop dat er mensen zijn die met me willen meedenken! :) Hoor het graag als er nog aanvullende info nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

1: nee.
2: ja, of kijk naar MHI of ME. die hebben voor mij als iemand die deze meuk repareert de voorkeur boven daikin. daikin heeft alleen reputatie, voor de betroubaarheid hoef je ze niet te kopen.
3:ja, maar dan de 35.
4:cop is niet geweldig interesant, die is vrijwel gelijk over de units. hoe je ze instelt is grotere factor.
5: waarom zou je dat in vredesnaam doen? zoek dan een model met wandbediening en wifi.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 27-06-2023 17:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-05 19:46
flippy schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:40:
1: nee.
2: ja, of kijk naar MHI of ME. die hebben voor mij als iemand die deze meuk repareert de voorkeur boven daikin. daikin heeft alleen reputatie, voor de betroubaarheid hoef je ze niet te kopen.
3:ja, maar dan de 35.
4:cop is niet geweldig interesant, die is vrijwel gelijk over de units. hoe je ze instelt is grotere factor.
5: waarom zou je dat in vredesnaam doen? zoek dan een model met wandbediening en wifi.
Dankjewel voor je input flippy! :)