Kia e-Niro verbruikt enorm veel stroom tijdens het laden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Topicstarter
Normaal rij ik een EV6, maar die staat in de garage. Dus heb ik nu een e-Niro als leenauto. Ik plaatste hem in de lader op ongeveer 70%. Aan het einde van de dag controleerde ik hoeveel stroom ik had opgeladen en de wallbox vertelde dat het 49.1kWh had geladen.
Ik laad meestal op een laag vermogen omdat ik dan zoveel mogelijk zonnestroom kan gebruiken.
Ik weet dat het dan ietsje inefficiënter is dan om op hoog vermogen te laden. Dan zet ik hem op 6A per fase, wat ongeveer 12kW is.

Mijn vraag, 30% van 64kWh (accu van de auto) is 13kWh. Waar blijft dan 49-13=36kWh energie. Dat kan niet kloppen.
Ik kan niet checken of er echt bijna 50kWh door de lader is verbruikt omdat ik pas over een aantal dagen het totale verbruik op die dag kan zien.

Stel het klopt, wie is dan de schuldige, de auto of de lader?

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:36

MsG

Forumzwerver

Lees je je p1 meter uit? Of heb je van je energieboer geen app waarin je het actuele verbruik kan terugzien? Dan heb je wellicht ook een globale inzage van wat er is verbruikt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros

Macros

I'm watching...

Topicstarter
MsG schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:22:
Lees je je p1 meter uit? Of heb je van je energieboer geen app waarin je het actuele verbruik kan terugzien? Dan heb je wellicht ook een globale inzage van wat er is verbruikt.
Ik heb een slimme meter en die kan ik uitlezen via de Eneco app, maar het duurt soms tot een week wanneer de data beschikbaar komt. Ik denk dat de verbinding tussen de slimme meter en de netbeheerder niet zo goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Had de auto het moeilijk om de boel koel te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros

Macros

I'm watching...

Topicstarter
De hoeveelheid energie die is gebruikt voor batterij maintenance staat nog steeds op 0kWh. Dan nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het klopt niet, als je 36kWh aan energie zou missen zou je huis in de fik staan. Laat maar weten wat de statistiek zegt als hij binnen is.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Macros schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:24:
[...]

Ik heb een slimme meter en die kan ik uitlezen via de Eneco app, maar het duurt soms tot een week wanneer de data beschikbaar komt. Ik denk dat de verbinding tussen de slimme meter en de netbeheerder niet zo goed is.
offtopic:
Heb je niet gewoon bij Eneco aangegeven dat ze maximaal 1x week mogen uitlezen?
Bij Greenchoice heb ik bijv. deze optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxYuZJ07kD2RBqwm4UgdF8lo4ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5CY8jfMugHMp6zlZS7PCukvg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door True op 25-06-2023 10:50 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:25
Je laad met 6A per fase wat dan 12kW is? Daar klopt al niks van. 3x6x230 is een 4kW. Als je dan daadwerkelijk 49kWh geladen zou hebben dan is hij 12 uur bezig. Dat was ook zo? Welke laadpaal heb je? Eentje zonder fatsoenlijke meter neem ik aan? En je kunt toch ook kijken op je meter in de meterkast wat hij verbruikt als je aan het laden bent? Het lijkt me gewoon een glitch van je laadpaal.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros

Macros

I'm watching...

Topicstarter
Klopt. Ik had het uit mijn geheugen opgeschreven en verkeerd herinnerd. 1.44kW per fase.
Dus ik laad minimaal 4.3kW.
Maar nog ik heb geen idee waarom de laadpaal zegt 49kWh te hebben verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:58
Het lijkt mij slim om te investeren in een P1 meter (bv homewizard)
Dan heb je per direct realtime informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:15
Macros schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:12:

Mijn vraag, 30% van 64kWh (accu van de auto) is 13kWh. Waar blijft dan 49-13=36kWh energie.
Rekenen is denk ik niet je sterkste kant. Behalve dat je met het geleverde vermogen op 6A in de mist ging, is 30% van 64 kwh ook wel heel wat meer dan 13 kwh. 30% van 64 kwh is namelijk 19.2 kwh.

Ik vraag me af of je wel goed gezien hebt dat je bijna 50 kwh verbruikt hebt. Ik zou verwachten dat het rond de 24 kwh zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros

Macros

I'm watching...

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LIC0fjR_vW3dvKmR_6Ll9niH_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wnUy7tYp8jNndpSRfq4qBPUx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Heb je al info uit de Eneco app kunnen krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Macros

Macros

I'm watching...

Topicstarter
De lader meet het vermogen verkeerd. Ik heb inmiddels een p1 kabeltje aan mijn Raspberry Pi gekoppeld. De lader zit er 100 tot 200% naast.

Pagina: 1