Verschil cijfers (stroomverbruik, opgewekt en teruglevering)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes88
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-12-2024
Hallo iedereen,
Sinds 31 mei heb ik zonnepanelen. Vandaag wilde ik even kijken wat het een beetje heeft opgewekt deze zonnige maand.
Om alles goed en overzichtelijk te hebben heb ik de HomeWizard P1 Meter in gebruik.
Echter snap ik niet helemaal de cijfers die Eneco mij weergeeft en de cijfers van de P1 meter. (Het klopt dat er wat tijd verschil ik kan zitten)

De totaal terug levering bij Eneco is 372kWh.
Enphase heeft 821kWh opgewekt.
Stroomverbruik totaal was 286kWh
821-286 =535kWh

Waar komt dit verschil vandaan(wat zie ik over het hoofd)? Of zit er gewoon een mega vertraging tussen de real time cijfers en die van Eneco?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8r3DdMTZ3pfuZ_biLAuHxLTDFWw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JDxzHSgYoOm3x8BSayTHnTfX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JMGBsQaPBoWdc3gytxdLp4KyR0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/giNiK7uAkEPFg7Ocsr2Lz95f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Je leest alleen de slimme meter uit toch?

Teruglevering is wat je het net in stuurt
Levering is wat je uit het net haalt

Dus totaal heb je 821 + 286 = 1107 kWh ingevoerd in je meterkast. Vanuit je PV en vanuit het net.

Hiervan heb je 372 kWh teruggeleverd aan het net.

Dus je hebt 1107 - 372 = 735 kWh verbruikt.

Een deel van je opwekking wordt tegelijkertijd alweer verbruikt door andere groepen.

Deze getallen zie je echter nergens terug omdat die niet ergens door een meter gaan.

Levering en opwekking tel je bij elkaar op
Teruglevering haal je ervan af.
Het restant is eigen verbruik.

[ Voor 19% gewijzigd door S-te-fan op 25-06-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:40

mwa

S-te-fan schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:57:
Je leest alleen de slimme meter uit toch?

Teruglevering is wat je het net in stuurt
Levering is wat je uit het net haalt

Dus totaal heb je 821 + 286 = 1107 kWh ingevoerd in je meterkast. Vanuit je PV en vanuit het net.

Hiervan heb je 372 kWh teruggeleverd aan het net.

Dus je hebt 1107 - 372 = 735 kWh verbruikt.

Een deel van je opwekking wordt tegelijkertijd alweer verbruikt door andere groepen.

Deze getallen zie je echter nergens terug omdat die niet ergens door een meter gaan.

Levering en opwekking tel je bij elkaar op
Teruglevering haal je ervan af.
Het restant is eigen verbruik.
toon volledige bericht
Voor mijn gevoel zit het anders. Het derde blok laat de totale opwekking zijn, is immers gekoppeld met de omvormer.
Ik heb dezelfde situatie, het derde blok komt nagenoeg gelijk over met wat ik via mijn omvormer app zie qua opwekking.

En het eerst blok is het totale teruggeleverde aan het (en is dus al minus je eigen verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ik heb geen idee hoe ik die afbeeldingen moet interpreteren.

Ik ken homewizard niet, dus ik heb geen idee wat waar precies weergegeven wordt aangezien in die grafieken ook allemaal berekeningen zitten om een deelverbruik te laten zien.

Rekensom blijft; zonnestroom + geleverde stroom - teruggeleverde stroom = totaal verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Enphase heeft 821kWh opgewekt.
De totaal terug levering bij Eneco is 372kWh.
Je hebt dus 821-372= 449 kWh van de opwek direct verbruikt en dat is niet door je meter gegaan.

Daarnaast heb je 286 kWh door de meter getrokken uit het net.
Dus je hebt in totaal 286+449 = 735 kWh gebruikt.