Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Athom Curtain Module bediening met muurschakelaar

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik ben al de hele dag bezig om een Athom Curtain Module (KM01-TAS) werkend te krijgen.

Met de module wil ik mijn zonnescherm aansturen, die nu met een simpele muurschakelaar bediend wordt (1 bruin, 2 zwart, afhankelijk van welke zwarte draad hij spanning krijgt rolt hij op of af).

Via de console en webinterface kan ik het zonnescherm zonder problemen bedienen, hij rolt netjes uit en op en als ik bijv. het commando geef om 50% uit te rollen, werkt dat ook prima. Tot zo ver weinig problemen dus.

Maar de module heeft ook de mogelijkheid om met een vaste knop te werken en wordt dan als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Ac1fca44cadeb4c23a932661eccf27d694.jpeg_640x640q90.jpeg

Lijkt dus simpel genoeg, maar werkt dus niet.

Ik heb de hele handleiding van Tasmota doorgelopen wat betreft shuttermodules.

Ik loop alleen vast in het stuk over button control. Ik heb moeite met het correct interpreteren van de instructies...

Het lukt me niet om de module te kunnen laten reageren op de schakelaar.

Wie kan mij op weg helpen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zou het te maken kunnen hebben met het soort schakelaar dat je hebt? Dat de module goed samenwerkt met een pulsdrukker, terwijl jij bv. een draaischakelaar hebt?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Welke template draait er op de module?

Want als de knoppen in de UI wel werken lijkt me shutter mode correct te staan. Neem aan gewoon ShutterMode 1?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Gizz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:04:
Zou het te maken kunnen hebben met het soort schakelaar dat je hebt? Dat de module goed samenwerkt met een pulsdrukker, terwijl jij bv. een draaischakelaar hebt?
Wat ik uit de documentatie begrijp is het vooral hoe Tasmota omgaat met puls of switch, maar moet iedere inschakeling sowieso een reactie geven.

Formeel is mijn schakelaar een puls-schakelaar overigens, bij loslaten gaat hij terug naar 0, alleen werkt hij met rotatie ipv drukken en op de vorm na is in werking het vergelijkbaar met 2 pulsknoppen.

Maar dit zijn allemaal dingen die in de config op te lossen/in te stellen zijn. Maar op dit moment krijg ik helemaal geen respons.

Overigens is de kans groot dat de draaiknop nog vervangen gaat worden door dit soort drukknoppen met een pulsgever erachter:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41jpkSgLzGL.__AC_SX300_SY300_QL70_ML2_.jpg
Septillion schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:15:
Welke template draait er op de module?

Want als de knoppen in de UI wel werken lijkt me shutter mode correct te staan. Neem aan gewoon ShutterMode 1?
Uiteraard, ShutterMode 1, Interlock 1,2 (zodat de relais alleen om en om kunnen inschakelen), met 500ms delay tussen omschakelen van richting.
Via de UI (en Domoticz over MQTT) werkt het prima. Anders zou instellen op bijv. 50% ook niet werken.

De template is de template van Tasmota zelf:
code:
1
{"NAME":"Athom Curtain Module","GPIO":[0,0,0,160,161,32,0,0,224,576,225,0,0,0],"FLAG":0,"BASE":18,"CMND":"SO80 1 | ShutterMode 1 | SwitchDebounce 300 | ButtonDebounce 300"}

(identiek aan de template van Athom zelf)

Dit geeft de volgende GPIO-config:
GPIO # Component
GPIO00 None
GPIO01 None
GPIO02 None
GPIO03 Switch 1
GPIO04 Switch 2
GPIO05 Button 1
GPIO09 None
GPIO10 None
GPIO12 Relay 1
GPIO13 LedLinki
GPIO14 Relay 2
GPIO15 None
GPIO16 None
GPIO17 None

Waarbij ik aanneem dat GPIO03 en 04 de ingangen S1 en S2 zijn, en Button 1 de knop op de module zelf. En volgens de voorbeeldschema's worden de switch ingangen op net-spanning geschakeld.

De instructie van Tasmota spreekt echter alleen over button-control en ik vermoed dat daar het hele punt zit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Septillion

Septillion

@deepbass909 Dat lijkt goed, dan zou volgens mij gewoon knop in = draaien en knop los is stop moeten zijn. Dat zou volgens mij al zo moeten zijn zonder shutterButtons.

Niet toevallig de L naar de schakelaar losgeschoten ofzo?

Je zou anders eens een backup kunnen maken en dan factory reset kunnen doen. Als je dan alleen de template laadt en niet instelt dat het een shutter is zou je gewoon twee losse relais moeten hebben. En moeten deze toggelen met de schakelaars.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Septillion schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:06:
@deepbass909 Dat lijkt goed, dan zou volgens mij gewoon knop in = draaien en knop los is stop moeten zijn. Dat zou volgens mij al zo moeten zijn zonder shutterButtons.

Niet toevallig de L naar de schakelaar losgeschoten ofzo?

Je zou anders eens een backup kunnen maken en dan factory reset kunnen doen. Als je dan alleen de template laadt en niet instelt dat het een shutter is zou je gewoon twee losse relais moeten hebben. En moeten deze toggelen met de schakelaars.
De bedrading van de schakelaar zit goed vast, met een spanningszoeker zie ik ook dat er spanning op de contacten van de Athom komt als de schakelaar bediend wordt.

Factory reset heb ik ook al gedaan in de tussentijd.

Is er een manier om via de Tasmota console te testen of een GPIO-pin signaal krijgt?

Ik ben wat aan het stoeien geweest met verschillende Switch-settings, en ik krijg nu in ieder geval respons:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
20:44:54.805 CMD: SetOption114 1
20:44:54.811 MQT: stat/tasmota_DDD17D/RESULT = {"SetOption114":"ON"}
20:45:12.954 CMD: SwitchMode1 15
20:45:12.961 MQT: stat/tasmota_DDD17D/RESULT = {"SwitchMode1":15}
20:45:15.024 CMD: SwitchMode2 15
20:45:15.030 MQT: stat/tasmota_DDD17D/RESULT = {"SwitchMode2":15}
20:46:25.121 MQT: tele/tasmota_DDD17D/SENSOR = {"Time":"2023-06-25T20:46:25","Switch1":"OFF","Switch2":"OFF","Shutter1":{"Position":0,"Direction":0,"Target":0,"Tilt":0}}
20:46:25.421 MQT: tele/tasmota_DDD17D/SENSOR = {"Time":"2023-06-25T20:46:25","Switch1":"ON","Switch2":"OFF","Shutter1":{"Position":0,"Direction":0,"Target":0,"Tilt":0}}
20:46:26.324 MQT: tele/tasmota_DDD17D/SENSOR = {"Time":"2023-06-25T20:46:26","Switch1":"OFF","Switch2":"OFF","Shutter1":{"Position":0,"Direction":0,"Target":0,"Tilt":0}}
20:46:27.226 MQT: tele/tasmota_DDD17D/SENSOR = {"Time":"2023-06-25T20:46:27","Switch1":"OFF","Switch2":"ON","Shutter1":{"Position":0,"Direction":0,"Target":0,"Tilt":0}}

De schakelaar bedienen stuurt braaf een MQTT-bericht uit met de juiste waarden. Dit is met de Athom parallel aan de muurschakelaar (S1 en S2 zitten op de uitgangen van de muurschakelaar, zonneschermmotor zit nog op de muurschakelaar).

Alleen, als de boel aansluit zoals volgens het schema moet (motor op L1 en L2, schakelaar op S1 en S2) gebeurt er vervolgens niks. :?
Idem als ik alleen de schakelaar op S1 en S2 zet en de motor helemaal afkoppel. Sluit ik de motor weer aan op de muurschakelaar (en dus parallel aan S1 en S2) detecteert hij weer :?

Het lijkt dus niet zozeer een software-configuratie probleem te zijn, maar eerder hardware.

[ Voor 48% gewijzigd door deepbass909 op 25-06-2023 22:27 ]

• Septillion

Septillion

Mm, wel bijzonder dat hij detached wel MQTT oplevert. Maar begrijp ik het goed, als je hem niet parallel aan de motor zet (met SO114 1), zijn de MQTT berichten dan ook weg?

Maar had je hem al eens zonder shutter getest? Ofwel, factory reset en dan alleen de template laden. Dan zou je gewoon twee relais moeten zien die gekoppeld zijn aan de schakelaars.

Overigens voor detached is SwitchMode 15 niet nodig, zolang hij maar geen 0 is.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Septillion schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:12:
Mm, wel bijzonder dat hij detached wel MQTT oplevert. Maar begrijp ik het goed, als je hem niet parallel aan de motor zet (met SO114 1), zijn de MQTT berichten dan ook weg?
Inderdaad. Alsof de de motor iets doet met het signaal op de ingangen S1 en S2. Tijdens het aansluiten zie ik ook MQTT berichten verschijnen, maar zonder motor eraan blijft het daarna stil.

Ik wil daarom vanavond ook even een multimeter over de schakelaar en nul zetten om te zien wat de motor met de netspanning doet en, misschien nog wel belangrijker, of er zonder motor een DC-offset op de schakelaar zit (dus dat m'n fase met X-volt verschoven is), die door de motor van het zonnescherm weer opgeheven wordt.
Maar had je hem al eens zonder shutter getest? Ofwel, factory reset en dan alleen de template laden. Dan zou je gewoon twee relais moeten zien die gekoppeld zijn aan de schakelaars.
Ik ga dat vanavond nog maar eens testen. Door wat ik gisteren zag, weet ik in ieder geval dat ik de syntax wel goed begrijp.
Daar zat eerst mijn twijfel, aangezien ik in eerste instantie geen respons kreeg.

De kalibratie is gelukkig simpel voor ons zonnescherm, de snelheid van op- en afrollen is heel constant en lineair en ik hoef dus alleen de tijd juist in te stellen.
Overigens voor detached is SwitchMode 15 niet nodig, zolang hij maar geen 0 is.
Weet ik, maar SwitchMode 15 geeft lekker duidelijke MQTT-berichten in de console en advies was om dan wel detached te zetten.
De enige reden dat ik dit had omgezet was trouwens vanwege de MQTT-berichten. Het is niet de bedoeling dat het straks 100% afhankelijk is van een draaiende Domoticz-server die een MQTT-bericht ontvangt en vervolgens een bericht terug stuurt.
In principe moet hij in SwitchMode 1 blijven werken, maar dan zie ik in de console alleen POWER1 of POWER2 als de input door is gekomen, maar niet wat die input was.

• Septillion

Septillion

@deepbass909 Ik zou dan eerst eens gewoon op je bureau testen. Kabel met een stekker eraan, schakelaartje of stuk draad en gaan.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Septillion schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:22:
@deepbass909 Ik zou dan eerst eens gewoon op je bureau testen. Kabel met een stekker eraan, schakelaartje of stuk draad en gaan.
Dat doe ik ook (soort van). Ik moet alleen nog even een schakelaar opsnorren die veilig open kan liggen, nu hang ik hem steeds even aan de muurschakelaar. Met een stuk draad ga ik niet aan de slag, aangezien de schakelaar met 230v werkt en hoewel ik niet bang ben voor elektra (ik sta rustig "onder spanning" de boel aan te sluiten), vind ik dat voor experimenteren wel iets te tricky.

• Septillion

Septillion

@deepbass909 Zou toch eens naar volledig desk setup gaan om dingen uit te sluiten. Zelf voor testopstellingen een "knippertje" (snoerschakelaar) met twee draadjes.

Enige wat ik me bijna kan bedenken als het wel met de motor werkt is dat de schakelaar aan de N hangt ofzo.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvbTAXdr2GbbT5vdPpMFjx44G5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XOeRDOECSxgBjalxtPiRe5J.jpg?f=fotoalbum_large

En toen hield het experimenteren voorlopig op... Ik had de behuizing even open gemaakt om wat te meten, en bij het terugplaatsen van het dekseltje heb ik blijkbaar de SMD diode die op voeding zit, kapot gedrukt... Deze is dus dood |:(

Een nieuwe diode plaatsen zou een mogelijkheid zijn, als ik wist wat voor een variant het is (waarschijnlijk een SMD-tegenhanger van de bekende 1N4007, aangezien hij als halve fase gelijkrichter lijkt te zijn ingezet en ik elders op de print A7-diodes kan vinden waaronder in lijn met S1 en S2).

Wat ik nog wel heb kunnen meten, tussen nul en S1/S2 staat bijna 100V DC en 115V AC als S1/S2 open zijn. Op dat moment wordt niks geregistreerd. Zet ik een lamp tussen nul en S1/S2, dan worden beide ingangen naar 0 volt getrokken en worden schakelmomenten wél geregistreerd. Er lijkt dus een simpele pull-down weerstand te missen.

Tussen S1/S2 en nul zit een oneindige weerstand (volledig open) en ik vermoed dat dit de oorzaak bij mij is. Tussen S1/S2 en fase zit wel een weerstand in megaohm bereik (wat waarschijnlijk de bron is van de zwevende spanning). Mijn laatste test, die helaas dus niet doorgaat vanwege gesneuvelde diode... was om op de voeding nul en fase om te draaien (zodat dus S1/S2 via die hoge weerstand aan nul gerefereerd zouden worden) en te testen of de knoppen dan wel geregistreerd worden.

Maar zonder een complete reverse engineering ala Big Clive te doen, is dit natuurlijk pure speculatie.

Ik ga nog wel een poging doen om van S2 (die zit goed bereikbaar aan de rand) de diode naar de plek van gesneuvelde te transplanteren, zodat ik in ieder geval mijn theorie met S1 kan testen. Of ik gooi het ding gefrustreerd in de hoek, omdat het te klein is om te solderen met een normale bout en bestel een andere :+

Update
Transplantatie is gelukt, de module leeft weer. En verrassing, nul en fase omdraaien op de voeding maakt inderdaad dat de schakelaar nu wel gedetecteerd wordt zonder een last aangesloten parallel aan S1.

Alleen nu schakelt de module natuurlijk niet meer de fase maar de nul en is dus alsnog onbruikbaar...

En goed om aansluiten doet ook wat leuks, als ik mijn multimeter in AC parallel over S1 zet, laat hem schakelen 8)7

Ik vrees dat ik wellicht bij aansluiten de eerste keer iets verkeerd heb gedaan, waardoor er iets inwendig het heeft begeven.

[ Voor 11% gewijzigd door deepbass909 op 26-06-2023 23:24 ]

• Septillion

Septillion

Jij bent nog druk bezig geweest :)

Maar blijft raar. Ik kan helaas niet zien hoe om de diodes zitten. Maar met half gelijkgericht kunnen de referenties lekker verwarrend zitten. Op zich zou het geen gek ontwerp zijn met halve gelijkrichting en dan L als GND. Dan zou een schakelelaar tussen SW en L de controller gewoon naar GND trekken. Maar dat zou wel betekenen dat de boel er niet tegen kan als je het juist naar N trekt....

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:19:
Jij bent nog druk bezig geweest :)

Maar blijft raar. Ik kan helaas niet zien hoe om de diodes zitten. Maar met half gelijkgericht kunnen de referenties lekker verwarrend zitten. Op zich zou het geen gek ontwerp zijn met halve gelijkrichting en dan L als GND. Dan zou een schakelelaar tussen SW en L de controller gewoon naar GND trekken. Maar dat zou wel betekenen dat de boel er niet tegen kan als je het juist naar N trekt....
En ik vrees dat dat laatste onbedoeld is gebeurt.

Er is nu een andere onderweg en die die ga ik wel meerdere keren controleren voor ik hem aansluit.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Schopje. Vandaag heb ik een andere module ontvangen. Zojuist aangesloten, 100% correct aangesloten (schakelaars op S1 en S2 gevoed vanaf fase, motor op L1 en L2, nul en fase 100% correct) en ook 100% zeker gelijk goed aangesloten (fase pas als laatste, S1/S2 waren op het moment van aansluiten spanningsloos, dus kan onmogelijk interne schade hebben veroorzaakt met verkeerd aansluiten) en weer geen reactie op de schakelaar :/

Bediening via webUI werkt hetzelfde als bij de vorige module. Ik begin langzamerhand sterk het idee te krijgen dat er of een fout in de instructie zit, of een fout in de hardware.

Ik wil nog gaan testen wat een weerstand met hoge waarde (>100k) doet als ik deze tussen S1 en L1 en S2 en L2 zet, of tussen S1/S2 en nul.

[ Voor 15% gewijzigd door deepbass909 op 07-07-2023 21:02 ]

• Septillion

Septillion

Dit keer wel een bureauopstelling gemaakt?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Septillion schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:29:
Dit keer wel een bureauopstelling gemaakt?
Nee, ik was optimistisch. ;) Bovendien had ik met de vorige identiek gedrag in een deskopstelling.

Maar in alle eerlijkheid, met een deskopstelling was ik te bang dat nul en fase omgedraaid zouden worden (lang leve niet gepolariseerde stopcontacten in Nederland...). Monteren op de plek waar hij moet komen, kost maar een paar minuten extra inmiddels, en daar weet ik 100% zeker dat de bedrading qua polarisatie goed zit.

Het experimenteren met de weerstanden ga ik uiteraard wel in een deskopstelling doen.

• Septillion

Septillion

deepbass909 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:47:
(lang leve niet gepolariseerde stopcontacten in Nederland...).
We hebben het omdat het ook helemaal geen drol uit maakt tenzij je gaat proberen de N aan metalen behuizing te hangen. :+

Zolang je de Sx input maar voedt met hetzelfde als waar je de L terminal mee voedt. Of dat nu N, L of iets anders is maakt niets uit.

En juist het overzicht dat je dat kunt zien is fijn op een bureau.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Septillion schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:54:
[...]

We hebben het omdat het ook helemaal geen drol uit maakt tenzij je gaat proberen de N aan metalen behuizing te hangen. :+

Zolang je de Sx input maar voedt met hetzelfde als waar je de L terminal mee voedt. Of dat nu N, L of iets anders is maakt niets uit.

En juist het overzicht dat je dat kunt zien is fijn op een bureau.
Er zijn situaties waarin het wel uitmaakt, bij audio-apparatuur wil je bijv. eigenlijk wel alles gelijk hebben en vanuit veiligheidsstandpunt wil je eigenlijk ook dat de interne zekering aan de fase-zijde zit, zodat bij doorbranden alles spanningsvrij is.

Maar los daarvan, juist in het plafond weet ik 100% zeker dat fase op L zit, nul op N en S1 en S2 fase geschakeld worden. En ik weet dus ook 100% zeker dat hij goed aangesloten zat vanavond.

• X-PloiD
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-11 11:26
@deepbass909 Ben je er nog uitgekomen? Momenteel ben ik met een zelfde module bezig. Ik wil zonwering aansturen, kunnen zien of deze open of dicht is en hoever deze open staat. Tot nu toe lukt het niet om de module goed in te stellen. De verschillende mode en relay instellingen zijn best vaag. De motor werkte voorheen met een draai schakelaar. Nu wil ik werken met een pulse schakelaar die de Athom module aanstuurt en het relay aan zet tot hij volledig of half enz. open is daarna weer uit en andersom. Misschien kun je mij opweg helpen welke settings in Tasmota hiervoor nodig zijn? Voorheen had ik een zigbee maar die stuurt de verkeerde status door. Deze modules hadden er een handje van wat dat gebeurd ook bij de inbouw lamp modules. Radom status dus niet klopt heel irritant. Tasmota heb ik echter wel goede ervaring mee!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@X-PloiD Nog niet, ik ben nog in afwachting van weerstanden in de megaOhm-range.

Maar terugkoppeling bij aansturing vanuit de Tasmota interface of Domoticz werkte bij mij goed na kalibreren. Verder zijn de standaard instellingen van de Tasmota template (zie dezelfde pagina) in basis goed.

Uit m'n hoofd staat de interlock dan ook gelijk goed, anders moet je hem als volgt instellen:
code:
1
2
3
4
5
6
Shutter mode 1 - Normal Operation

Relay1: UP/OFF, Relay2: DOWN/OFF

Interlock 1,2 (Interlocked relay pair)
Interlock ON

zie deze pagina

Deze instelling zorgt ervoor dat nooit tegelijkertijd het commando voor uitrollen en oprollen tegelijkertijd gegeven kan worden.

Onder Button control staat hoe je met pulstoetsen het scherm naar verschillende voorgedefineerde posities kan laten bewegen.

Als bij jou de schakelaars wél werken, hoor ik dat natuurlijk ook graag, want ik heb dat nog steeds niet werkend.

• X-PloiD
@deepbass909

De basis is nu gelukt. Begin hem door te krijgen. Via zowel Tasmota als Home Assistant is het in orde.

Shuttermode 1
Interlock ON
ShutterOpenDuration 25
ShutterCloseDuration 25

Pulse schakelaars zijn aagesloten. Ingesteld volgens de instructie maar 0 reactie. Ik zie ook niets voorbij komen in de console. Beetje vreemd :( Zodra ik weer tijd heb nog eens wat puzzelen

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@X-PloiD
Het lijkt een bug te zijn in de module, en *aluhoedje modus aan* volgens mij één waar Athom vanaf weet, maar niet wil dat het naar buiten komt. Ik heb al 2 keer geprobeerd hierover een topic te openen op hun eigen forum, maar tot op heden worden die niet geplaatst, maar krijg ik ook geen bericht erover.

Ergens ben ik wel blij dat bij jou hetzelfde gebeurt, weet ik in ieder geval zeker dat ik waarschijnlijk niet iets fout deed ;)

Ik ben wel benieuwd of je wel iets in de console ziet als de S-ingangen parallel zet aan je schakelaar, met de zonneschermmotor aangesloten op de schakelaar. In die opstelling zag ik namelijk wel reactie in de console.

• X-PloiD
@deepbass909
Nou lekker dan.. heb expres deze gekocht vanwege Tasmota waar ik goede ervaring mee heb. Maar de hardware lijkt dus te falen. De vorige Zigbee modules waren ookal ruk, die gaven de verkeerde status door wat bloedirritant is. Zelfde merk Zigbee dimmer modules zelfde gezeik, geen oplossing te vinden. Die dimmer modules zonder status gebruik ik dan maar wel gezien de alternatieven beperkt zijn.

Ik zal eens testen op die manier en kom daar op terug. Wat voor reactie zie je in de console?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
X-PloiD schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:30:
@deepbass909
Nou lekker dan.. heb expres deze gekocht vanwege Tasmota waar ik goede ervaring mee heb. Maar de hardware lijkt dus te falen. De vorige Zigbee modules waren ookal ruk, die gaven de verkeerde status door wat bloedirritant is. Zelfde merk Zigbee dimmer modules zelfde gezeik, geen oplossing te vinden. Die dimmer modules zonder status gebruik ik dan maar wel gezien de alternatieven beperkt zijn.

Ik zal eens testen op die manier en kom daar op terug. Wat voor reactie zie je in de console?
In de console zag ik dan wel dat S1 of S2 geactiveerd werden op het moment dat het scherm bediend werd.

Wat mij opviel, is dat op S1 en S2 +/- 115V stonden als die aansluitingen zwevend zijn. Dat zegt mij dat er ergens in het bordje een lekspanning op die ingangen kan komen. Ik vermoed dat de detectiedrempel van die ingang ruim onder de 115V ligt, en dat de ingangen door de controller dus als hoog worden gezien bij inschakelen en verder genegeerd worden. Ik dacht dat ik ze ook een keer naar 0 had getrokken met een schakelaar, om te zien of dat wel geregistreerd zou worden, maar dat deed dacht ik niks (weet ik alleen niet zeker meer). In dat geval zou de fix namelijk makkelijk zijn, ipv S1 en S2 via een schakelaar met de fase verbinden, zou een 0-draad de oplossing zijn.

Ik kom er op het moment alleen totaal niet aan toe om weer op nieuw te testen, of een keer het schema uit te tekenen (ik heb een module over waarvan een diode is gesneuveld, dus die zou ik kunnen opofferen).

Maar ik baal er ook wel van. Ik ben erg gecharmeerd van Tasmota en het feit dat deze modules niet opnieuw geflashed hoeven te worden. De schakelmodules (zowel inbouw als stekker) werken ook prima van Athom, net als de slimme E27-lamp, met correcte feedback. En afgezien van de schakelaarinput, doet deze module het ook erg goed. Eenmaal gekalibreerd is het leuk om te zien dat je een oud zonnescherm met domme motor toch betrouwbaar op bijv. 75% uit kan zetten en als je het dan nameet, het klopt.

• X-PloiD
@deepbass909

Sluit eens de N op de schakelaar aan inplaats van de L hoe onlogisch dat ook klinkt. De module werkt nu volledig bij mij. De tip kreeg ik van Athom zelf.. tegenstrijdig met de bijgeleverde tekening maar het werkt..

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
X-PloiD schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:12:
@deepbass909

Sluit eens de N op de schakelaar aan inplaats van de L hoe onlogisch dat ook klinkt. De module werkt nu volledig bij mij. De tip kreeg ik van Athom zelf.. tegenstrijdig met de bijgeleverde tekening maar het werkt..
Held, net eindelijk tijd gehad om te testen, en inderdaad, schakelen met de nul wordt wel geregistreerd.

Dat wordt dus of creatief met draadkleuren (niet bepaald mijn voorkeur) of extra draden trekken zodat de schakelaar een 0-draad kan schakelen.

Pagina: 1