Opslag & back-up systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-04 11:20
Hallo allen!

Door de jaren heen heb ik veel data verzameld welke ik op dit moment op een harde schijf heb staan.

Nu de data steeds meer wordt, vind ik het des te meer belangrijk worden dat ik het veilig opsla. Als ik op dit moment mijn harde schijf kwijt raak, ben ik alles kwijt. Ik heb in het verleden een Synology NAS DS218 gehad, maar daar zat een fabrieksfout in en nadat ik hem geretourneerd had, nooit meer een nieuwe aangeschaft. Wel heb ik daar nog twee Seagate Ironwolf 2 TB harde schijven liggen. Het volgende zou ik graag verlangen:
  1. Een opslag systeem waarbij ik de Ironwolf schijven kan hergebruiken.
  2. Een systeem welke ik van afstand kan inzien/openen en bij voorkeur ook via de mobiele telefoon.
  3. Makkelijk in gebruik en installatie.
  4. Een back-up systeem heeft.
Ik vind het niet erg om eenmalig wat kosten hiervoor te hebben. Ik vind het erg belangrijk dat mijn data goed opgeslagen is. Is 300 - 500 euro haalbaar? Gezien ik de geheugenkaarten al heb? Liever heb ik geen abonnementskosten (bijv voor opslag in de cloud).

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen :). Wellicht kom ik wel weer op de Synology NAS uit haha, ik hoor het graag.

Gr,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Wat heb je zelf al gevonden?

Als je een backup wilt dan zul je het dus in principe 2x opslaan op verschillende schijven, heb je dus ook 2x zoveel opslag nodig. Als 2TB genoeg data opslag is dan kun je de 2de hdd gebruiken als backup.

[ Voor 88% gewijzigd door Nopheros op 24-06-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon weer een Synology dus, doet exact wat je wilt en werkt gewoon.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf kom ik dus eigenlijk ook weer op een Synology uit. Maar ben benieuwd of een betere opties zijn.
Gewoon weer een Synology dus, doet exact wat je wilt en werkt gewoon
Welk type zou jij adviseren? De DS218 & DS220 komen op Tweakers goed naar voren

[ Voor 8% gewijzigd door Gebr_024 op 24-06-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb een ds213 draaien. Draait al 10 jaar zijn rondjes zonder problemen.

Nieuwe types: even naar snelheden en performance kijken. Met name als je plex wilt draaien als mediaserver kan dat handig zijn voor recoding. Verder lijken me er review zat te vinden en zijn er hele topics over volgeschreven, dus zoek even zou ik zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:04

DarkSide

theres no place like ::1

Syno is idd prima.
Paar mogelijke punten van aandacht.

Is de syno de enige vorm van backup?
En zo ja. Hoe belangrijk is de data?

In de basis staat de data op de PC/Telefoon/tablet. (1e plek)
Dan een backup naar je Syno.(2e plek, backup)
Zorg dat je versie beheer aanzet zodat je terug in de tijd kunt.

Moet je data hoog beschikbaar zijn? Denk dan aan SHR/Raid zodat als 1 disk stuk is je nog bij je data kan.
NB! Raid=/=backup.

En denk dan ook na over offsite backup. (3e plek, van het 1,2,3 systeem)
Er kan wat met de NAS gebeuren, bliksem, brand, etc.
Dan wil je mogelijk ook nog een backup buitens huis.

Hier staat belangrijke data en foto's op de PC.
Gaat naar de 918 toe.
En vandaar naar een S3 backup in de cloud.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
Nieuwe types: even naar snelheden en performance kijken. Met name als je plex wilt draaien als mediaserver kan dat handig zijn voor recoding.
Excusseer maar ik ben niet heel erg thuis met deze hardware. Hoe bepaal ik welke snelheden en performance ik nodig heb?

Wat is een PLex mediaserver? Als ik google kom ik uit dat dit zou dienen als mediabibliotheek? Moet ik het zien als een aparte NAS die afbeeldingen en video's (media) opslaat?
Is de syno de enige vorm van backup?
En zo ja. Hoe belangrijk is de data?
Eerste stap is de NAS te gebruiken en dan zou ik mijn harde schijf nog kunnen gebruiken als overige back-up. De data is op dit moment nog niet zodadig belangrijk, maar ik verwacht wel dat dit in de komende 3 - 5 jaren zal veranderen. Is nu investeren hierin al noodzakelijk?
In de basis staat de data op de PC/Telefoon/tablet. (1e plek)
Dan een backup naar je Syno.(2e plek, backup)
Zorg dat je versie beheer aanzet zodat je terug in de tijd kunt.
Ik heb geen eigen PC. De data staat nu dus allemaal op mijn harde schijf. Regelmatig update ik de harde schijf met nieuwe data (via telefoon of werk laptop). Ik wil dus graag als ik bij mijn data wil, dit direct via de Syno doen. Hoe kun je instellen dat je automatisch je data upload naar je Syno?
Moet je data hoog beschikbaar zijn? Denk dan aan SHR/Raid zodat als 1 disk stuk is je nog bij je data kan.
NB! Raid=/=backup.
Wat bedoel je met hoog beschikbaar?

Ik kijk nu naar de Synology DS220+ en DS223. Deze hebben beide goede reviews op Tweakers.

Ben weer erg benieuwd naar jullie reacties :).

Gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Hoog beschikbaar = dat je er ten alle tijden bij moet.
Als je data op 1 disk staat. En de disk is stuk. Dan kom je niet bij je data.
En moet je een nieuwe disk kopen en dan je backup restoren voordat je er bij kunt.

Sommige mensen zetten dus alles primair op de NAS.
Je maakt je Backup strategie op basis van je behoefte.

Zelf kan ik prima dagen zonder hdd in de nas. Draai dus geen raid.

Je geeft aan geen PC te hebben?
Maar wel een werk laptop? Daar staat dan ook je prive data op?
Het belangrijkste is dat je data op meerde plekken staat.

de NAS heeft gewoon een backup programma.
Houdt daarbij ook rekening met extra data benodigdheden voor meerdere "snapshots"/ backups.
Je wilt (ik iig wel) terug in de tijd kunnen. En niet alleen naar 1 punt.
Er kan van alles gebeuren met data. En het is handig als je naar meerdere punten terug kunt om een bestand/folder te herstellen.

Voor wat betreft plex.
Je geeft aan primair een backup behoefte te zoeken.
Maar een NAS kan meer. Zoals een plex media server draaien.
Dan kan je je films rippen en op de NAS zetten. En zo op de TV, mobiel etc bekijken.

Zelf jaren plex gedraaid.
Maar tegenwoordig stream ik alles vanaf de bekende diensten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
Hoog beschikbaar = dat je er ten alle tijden bij moet.
Als je data op 1 disk staat. En de disk is stuk. Dan kom je niet bij je data.
En moet je een nieuwe disk kopen en dan je backup restoren voordat je er bij kunt.
De data hoeft niet hoog beschikbaar te zijn. Als ik maar binnen enkele dagen of bijvoorbeeld 1 week maar weer erbij kan. Maar ik heb twee schijven, dus als er 1 stuk gaat, kan ik toch altijd nog bij de data door de tweede schijf of begrijp ik het dan verkeerd?
Wat bedoel je met primair op de NAS? Dat je alle data op de NAS zet, wat dus eigenlijk de schijven zijn?
Gezien ik twee harde schijven heb, is RAID-1 dan niet de juiste optie? Ik zet de data op schijf 1 en deze maakt een kopie naar de tweede schijf? Ik heb nu ongeveer 600 GB van mijn harde schijf in gebruik. Dit zal denk ik wel binnen 2 a 3 jaar aangevuld zijn tot 1 TB.
Je geeft aan geen PC te hebben?
Maar wel een werk laptop? Daar staat dan ook je prive data op?
Het belangrijkste is dat je data op meerde plekken staat.
Ja er staat nu wat prive data op mijn werk PC, deze wil ik hier vanaf halen. Deze data gebruik ik wel tijdens mijn werk, dus wil ik wel dat ik bij de data kan wanneer ik bezig ben met mijn werk.

Bedankt voor u reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

@Gebr_024

Ooit wel eens aan een mobo met onboard cpu gedacht? Deze zijn qua stroomverbruik erg zuinig, ben er eigenlijk nog geen 1 tegengekomen die meer dan 15W gebruikt. Prik er 2 x 8GB ram op en installeer dan Unraid of zoiets, dan heb je eigenlijk al wat je wil hebben, een energie zuinige zelfbouw nas. Ook hebben de meeste een onboard gpu, dus ook daar hoef je je dan geen zorgen om te maken. Mocht je toch een nas willen hebben, ik heb hier een 4 bay Qnap nas staan die je voor weinig over kan nemen.

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-05 19:07
Backupstrategie is best lastig.
Als je raid1 draait, dan is de ene schijf een kopie van de ander. Gooi je bijvoorbeeld iets per ongeluk weg, dan is het van beide schijven verdwenen.
Als het voor jou niet belangrijk is om de data accuut bij de hand te hebben, dan is raid niet heel zinvol. Ik zou twee separate schijven gebruiken, en incrementeel een kopie maken. Dat kan in hetzelfde apparaat. Synologie is een prima keuze. En als je nooit van plex gehoord hebt, dan zie ik je ook niet snel cpu-capaciteit nodig hebben voor transcoding. Dan volstaan de basismodellen. Die zijn allemaal snel zat.
Maar stel je krijgt brand, je wordt gehackt of je krijgt ransomware, dan is het fijn een extern backup te hebben.
Ik bewaar een backup van mijn ouders. En mijn eigen back-up staat op kantoor. Daarnaast heb ik enkele externe hdds liggen. Hiermee heb ik meerdere backups, zodat ik ook altijd een langere periode terug kan.
Of dit voor jou de juiste backup strategie is kan ik niet bepalen, maar alles op één apparaat is een aardig risico. Bedenk wat jouw risico's zijn, en beoordeel of je daar maatregelen voor moet treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Gebr_024 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:10:

Ja er staat nu wat prive data op mijn werk PC, deze wil ik hier vanaf halen. Deze data gebruik ik wel tijdens mijn werk, dus wil ik wel dat ik bij de data kan wanneer ik bezig ben met mijn werk.

Bedankt voor u reacties.
Dan staat je data dus eigenlijk op 1 bron (de nas)
Dat is geen backup.

Zou dan toch ook gaan kijken voor een cloud backup oplossing naast de NAS.
Als er iets met de NAS gebeurt ben je dus je data kwijt.

Verder zou ik dan ook geen raid doen als ik naar je behoefte kijk. Zoals vermeld Raid=/=backup
Raid zorgt voor 1:1 kopie. Dus ook het per ongeluk weggooien van data. Of een crypto etc.

Een 2 disk syno is denk ik prima. Je kunt dan bv beginnen met 1 disk. zodat je later ook makkelijk kunt uitbreiden bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:00

nelizmastr

Goed wies kapot

De minimale back-upstrategie is de zogenaamde 3-2-1. 3 kopieën van alle bestanden, op 2 verschillende plekken waarvan 1 buitenshuis. Dan zit je safe.

Dat laatste bereik je al door een kopie van de NAS naar een usb disk te doen en bijv. bij ouders/grootouders/kinderen/kennisen in de kast te leggen en periodiek bijwerkt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
MeesKees21 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:25:
@Gebr_024

Ooit wel eens aan een mobo met onboard cpu gedacht? Deze zijn qua stroomverbruik erg zuinig, ben er eigenlijk nog geen 1 tegengekomen die meer dan 15W gebruikt. Prik er 2 x 8GB ram op en installeer dan Unraid of zoiets, dan heb je eigenlijk al wat je wil hebben, een energie zuinige zelfbouw nas. Ook hebben de meeste een onboard gpu, dus ook daar hoef je je dan geen zorgen om te maken. Mocht je toch een nas willen hebben, ik heb hier een 4 bay Qnap nas staan die je voor weinig over kan nemen.
Dat is mijn niet bekend. Ik bekijk het op Google maar kom er niet geheel uit. Welke onderdelen zijn ik dan moeten hebben? Zouden mijn Ironwolf Schijven hier op passen?

Welk type Qnap heb je? Passen hier mijn Ironwolf schijven in? Ik heb wel interesse ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
DarkSide schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:22:
[...]

Dat is geen backup.

Verder zou ik dan ook geen raid doen als ik naar je behoefte kijk. Zoals vermeld Raid=/=backup
Raid zorgt voor 1:1 kopie. Dus ook het per ongeluk weggooien van data. Of een crypto etc.

Een 2 disk syno is denk ik prima. Je kunt dan bv beginnen met 1 disk. zodat je later ook makkelijk kunt uitbreiden bv.
Ik wil mijn harde schijf als back-up gaan gebruiken. Als er dan iets met de NAS gebeurt heb ik mijn harde schijf nog.

Wat bedoel je als cloud-backup? Is dat niet een beetje overbodig wanneer je een NAS aanschaft? Ik zie dat Cloud-Backup vaak met maandelijkse kosten werkt wat ik liever niet heb.

Ik heb eigenlijk dus geen eerste opslag punt. Ik ben namelijk niet in het bezit van een PC of Laptop. Dan zijn mijn NAS dus het eerste opslag punt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
DarkSide schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:22:
[...]

Dat is geen backup.

Excuus, nog even terug komend. Als ik de NAS aanschaf en dus met de twee Ironwolf schijven draai. Dan wordt dat mijn 1ste 'bron'. Ik wil dan daar al mijn data op opslaan. Als ik dan mijn werk PC gebruik, kan ik dan verbinding maken met de NAS (die thuis staat) en mijn data inzien/wijzigen? Daarnaast gebruik ik mijn Harde schijf als 2e bron. Daarna zou ik dan nog de cloud-backup overwegen

Gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Gebr_024 Als je thuis een VPN server laat draaien met port forwarding in de router naar de NAS kun je zo op je werk bij je thuis NAS.
Er zijn NAS merken die dat anders doen en hebben een ingebouwde remote benaderings optie, ik laat details daarvan weg.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 26-06-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
route99 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:24:
@Gebr_024 Als je thuis een VPN server laat draaien met port forwarding naar e NAS kun je zo op je werk bij je thuis NAS.
Er zijn NAS merken die dat anders doen en hebben een ingebouwde remote benaderings optie, ik laat details daarvan weg.
Bedankt. Hoe kun je een VPN server laten draaien? Gaat dit ook via een Synology NAS of ondersteunt deze dit niet?

Gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hier staat een compleet verhaal hoe je een VPN met een raspberry pi, een zuinige mini pc , kunt maken.

https://www.zwiebelfam.nl/vpn-verbinding/
Of en NAS een ingebouwde vpn server heeft, zie de specs een handleiding, ik heb die kleine al jaren , ook om veilig te internetten op een vreemde WiFi als G4 te zwak is of als het om veel data gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Lijstje met mobo's met onboard cpu en gpu :

categorie: Moederborden

Wat heb je verder nodig? :

Case, voeding en geheugen, de harddisks heb je al. Dit geldt voor de meeste mobo's die in V&A staan.

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Gebr_024 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:17:
[...]

Ik wil mijn harde schijf als back-up gaan gebruiken. Als er dan iets met de NAS gebeurt heb ik mijn harde schijf nog.

Wat bedoel je als cloud-backup? Is dat niet een beetje overbodig wanneer je een NAS aanschaft? Ik zie dat Cloud-Backup vaak met maandelijkse kosten werkt wat ik liever niet heb.

Ik heb eigenlijk dus geen eerste opslag punt. Ik ben namelijk niet in het bezit van een PC of Laptop. Dan zijn mijn NAS dus het eerste opslag punt worden.
Ik ben het een beetje kwijt
Welke HDD wil je gebruiken als backup
Heb je een extra hdd naast de disk die je in de NAS doet?
Zo niet. Dan is dat geen backup.

Zoals gemeld denk aan het 3.2.1 principe
En bepaal wat je data je waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

DarkSide schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:42:
[...]

Ik ben het een beetje kwijt
Welke HDD wil je gebruiken als backup
Heb je een extra hdd naast de disk die je in de NAS doet?
Zo niet. Dan is dat geen backup.

Zoals gemeld denk aan het 3.2.1 principe
En bepaal wat je data je waard is.
Hij wil waarschijnlijk 1 schijf in de nas stoppen en 1 extern houden, of beide schijven in de nas en een aparte externe disk aanschaffen, in allebei de gevallen zal er een back-up zijn, al is die dan basaal. De 3-2-1 regel is op zich beter, zeker als het om kostbare data gaat, maar voor hem misschien iets te pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

jij zegt waarschijnlijk.....ik zeg ik weet het niet.
Maar om verwarring te voorkomen of een mogelijke fout lijkt het me wel handig om zeker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

En met waarschijnlijk zeg ik eigenlijk hetzelfde als jij zegt, ook ik weet het niet welke config hij wil/gaat gebruiken.
Tuurlijk, zekerheid is altijd het beste, daar kunnen we het wel over eens zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
DarkSide schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:59:
jij zegt waarschijnlijk.....ik zeg ik weet het niet.
Maar om verwarring te voorkomen of een mogelijke fout lijkt het me wel handig om zeker te zijn.
Ik heb twee Ironwolf schijven liggen. Deze had ik aangeschaft voor de toemalige NAS (maar die moest ik terugsturen ivm fabrieksfout).

Daarom heb ik toen tijdelijk alles op een externe harde schijf gezet (1TB). Die heb ik nu dus thuis liggen en kan ik via USB poort op mijn werk laptop aansluiten.

Dus ik zou deze externe harde schijf als back-up kunnen gebruiken (2e). De Ironwolf schijven gebruik ik voor mijn 1ste data opslag.

Hopelijk heb ik e.e.a. verhelderd.

Gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
route99 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:05:
Hier staat een compleet verhaal hoe je een VPN met een raspberry pi, een zuinige mini pc , kunt maken.

https://www.zwiebelfam.nl/vpn-verbinding/
Of en NAS een ingebouwde vpn server heeft, zie de specs een handleiding, ik heb die kleine al jaren , ook om veilig te internetten op een vreemde WiFi als G4 te zwak is of als het om veel data gaat.
Bedankt. Sluit je deze VPN dan aan op de NAS? Via een USB-poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Gebr_024 Nee, die heeft een LAN poort en zit net als de NAS in het lokale netwerk achter de router, dus of je sluit beiden aan op de vrije LAN poorten van de router (of access point als je die ook hebt) of je moet er een switch bij zetten waar ze op aangesloten zijn en die switch moet dan uiteraard op de router of anderszins op het netwerk aangesloten zijn.
Met USB en VPN heb ik geen ervaring, een LAN aansluiting is zo standaard. Soms is er ook een Wifi op een Raps Pi, dat kan ook, maar ik heb een LAN-kabel voorkeur.

Edit: Via je lokale netwerk kun je met je pc/laptop dus naar je NAS en ben je elders dan gebruik je de VPN op op je lokale netwerk te komen en dan kun je daarna net zo werken alsof je thuis was. Dan moet er op je laptop die je mee hebt wel een OpenVPN oid cliënt geïnstalleerd worden en de sleutel die je op de Raps Pi aangemaakt was op de laptop in OpenVPN importoren en dan met het wachtwoord dat je gebruikt hebt opstarten/inloggen. Zie de Zwiebelfam weblink.

[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 27-06-2023 09:25 ]

Pagina: 1