Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcaluwae
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-05 19:51
Mijn vraag

Net een upgrade gedaan naar een WiFi 6 Mesh network. Veel betere snelheden met alle devices (tablet, telefoons, en laptop vrouw). Ook 1 dag mooie resultaten met mijn eigen laptop maar vandaag haal ik met moeite 1 megabit op de speedtest. Ter vergelijking, op de andere toestellen ligt dat tussen de 40 megabit en 140 megabit.

Op het WiFi logo zie ik ook dat ik vaak maar 2 streepjes heb en dan soms heel even 3. Het dashboard van het Mesh netwerk geeft bij mijn laptop soms ook aan dat de connecte slecht is.

In het verleden was dat ook maar dan dacht ik dat het was omdat de signalen van verschillende routers elkaar stoorden. Nu is er enkel nog het Mesh netwerk.

Op zich heeft deze laptop echter alles in huis qua hardware om goede en snelle WiFi te bieden. Aangezien de problemen enkel met deze laptop zijn vermoed ik dat het iets op de laptop moet zijn (hardware/softwarematig). Waar moet ik zoeken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11
Intel Wifi 6 AX200 netwerkadapter (laatste versie van de drivers)
Asus ZenWifi Mesh XT9

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Laptop connecteert op 5Ghz band. Heb wat aan het prutsen geweest aan de advanced settings van de drivers maar dat maakte dingen precies enkel erger.
Driver update was niet nodig, heb momenteel laatste versie driver

Beste antwoord (via kcaluwae op 26-06-2023 17:26)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:51
Weetje zeker dat je de laatste versie van de drivers hebt van de intel website? (Dus niet fabrikant)

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karel80
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-03 17:27
Heb je al Probleemoplossing van Windows11 geprobeerd ? Heeft vaak goede resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcaluwae
@Karel80 Ja, ding is dat ik wel verbonden ben, al is het dan een slakkengangetje. Voor de probleemoplosser geen probleem dan.... Je kan wel je netwerkadapter herstarten, dat heb ik gedaan maar helpt niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Weetje zeker dat je de laatste versie van de drivers hebt van de intel website? (Dus niet fabrikant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:19
kcaluwae schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:24:
Mijn vraag
Laptop connecteert op 5Ghz band.
En op 2,4 Ghz?
Connect hij wel met het juiste (dichtstbijzijnde) AP/MESH station?

Zie ook:
TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:06

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb ooit meegemaakt dat één van de antennes niet meer aan het wifi-kaartje in de laptop was gekoppeld, de connector was losgekomen. Had daardoor ook dit soort problemen. Wil niet zeggen dat dat hier ook aan de hand is, maar het is een mogelijkheid.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kcaluwae
Ben eens gaan kijken op de Intel website en heb daar de laatste drivers gedownload. Ook al gaf Windows aan dat ik de meest up-to-date versie heb leek dit niet zo te zijn.
Momenteel is de snelheid ook beter na installatie van die drivers. Ga wel nog niet te snel zeggen dat het opgelost is want de eerste dag na dat ik dat Mesh netwerk installeerde ging het ook goed.
Hopelijk morgen nog alles in orde. (fingers crossed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcaluwae
Zondag en maandag steeds goede verbinding gehad. Lijkt dus dat het uiteindelijk met de drivers te maken had. Windows niet geloven dus als deze zegt dat je de laatste versie van de drivers hebt. In de plek daarvan even naar de website van de leverancier gaan en daar zelf checken op de laatste drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@kcaluwae
De intel drivers die windows heeft snappen soms wifi6 niet en dan kun je pech hebben dat je of geen wifi meer hebt op een wifi6 netwerk of traag op de 2.4ghz (als die geen wifi 6 is)
Ik gok dat je dat probleem had.
Is al jaren een probleem en al jaren vertikt ms het die drivers te updaten…

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 26-06-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:06

Wildfire

Joy to the world!

laurens0619 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:14:
@kcaluwae
De intel drivers die windows heeft snappen soms wifi6 niet en dan kun je pech hebben dat je of geen wifi meer hebt op een wifi6 netwerk of traag op de 2.4ghz (als die geen wifi 6 is)
Ik gok dat je dat probleem had.
Is al jaren een probleem en al jaren vertikt ms het die drivers te updaten…
Dan download je toch gewoon de drivers van de fabrikant van de wifi module zelf, Intel in dit geval? Als de fabrikant van een chipset zelf drivers heeft is het vaak beter die te gebruiken dan de standaard drivers die Windows aan boord heeft.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wildfire schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:51:
[...]

Dan download je toch gewoon de drivers van de fabrikant van de wifi module zelf, Intel in dit geval? Als de fabrikant van een chipset zelf drivers heeft is het vaak beter die te gebruiken dan de standaard drivers die Windows aan boord heeft.
Zeker en dan werkt het.
Maar als je weet dat je als microsoft zijnde een dtiver levert die niet werkt met wifi6.... lijkt mij kleine moeite die even te vervangen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcaluwae
@Wildfire Yep, dat heb ik nu dus gedaan, en daarmee lijkt het beter te gaan. Maar ik wist helemaal niet dat ik geen goede drivers had en had enkel Windows probleemoplosser gebruikt die zei dat ik de meest recente drivers had. Was me dus van geen kwaad bewust in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcaluwae
Daarnet merkte ik dat mijn snelheid plots weer erbarmelijk slecht was. Sterke ontvangst volgens het WiFi logo (alle streepjes) maar dus toch minder dan 1 mbit met de speedtest. Bleek dat mijn computer nu verbonden was met 2,4 Ghz.
Ik heb nu in de advanced driver settings, de preferred band naar 5 Ghz gezet. Dan is de ontvangst wel veel slechter (enkel het puntje van het logo), en ik heb ook gemerkt dat mijn laptop nu connecteert met de andere node in het Mesh netwerk, maar de snelheid gaat er toch op vooruit. Ik haal toch al terug 15 Mbit.

Wat ik niet snap is hoe dat dit kan schommelen van dag op dag. Routers staan op dezelfde plek, ik zit op dezelfde plek. Het is ook niet dat we iets anders verplaatst hebben in de woning....
Pagina: 1