Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:48
Keuze is gemaakt, de Xiaomi Pad 6 Pro is onderweg

Ik ben op zoek naar een nieuwe tablet.
M'n huidige Huawei Mediapad M3 doet het nog redelijk, maar de accu gaat nog maar een paar uur mee bij actief browsen buiten en af en toe crashed de webbrowser. Degelijk was ie wel, want hij heeft 3 valpartijen van de trap en 2 duiken in bad overleefd.

Ik zoek een soortgelijke degelijkheid en een gelijkwaardige gebruiksduur (heb de Mediapad zo'n 6 á 7 jaar in gebruik nu).

Ik gebruik de tablet vooral voor browsen, youtube video's en af en toe tv of formule 1. Ik wil ook mijn online google documenten kunnen inzien en bewerken.

Update post, eerst hier klikken

Op zich is de 8.4 inch van de Mediapad een prima formaat. Groot genoeg om een echte meerwaarde te hebben tov telefoon, maar niet zo groot dat het niet handzaam is. Helaas zijn er geen interessante tablets die dit formaat hebben, dus moet ik deze wens laten gaan. De meeste tablets lijken tussen 10 en 11" te vallen, dus moet ik daar maar aan gaan wennen.

Gezien ik vaak video kijk, zijn stereo speakers in landscape wel een pré.

Software ondersteuning is mooi meegenomen, maar niet direct een dealbreaker. Ik doe geen gevoelige zaken op de tablet en ben ook niet van plan om dat te doen in de toekomst. Ik zie het vooral als een mediadevice en handzame computer.

Als ik er zo wat topics en de BBG op na sla, dan kom ik al snel op de volgende shortlist:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vkbAVkKWbAT9fVTbopt8HRB17E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hNrULQ6V1CCN2cBCG4Lu6zXB.png?f=fotoalbum_large

uitvoering: Apple iPad (2021) Wi-Fi 64GB Grijs
Nadelen:
  • Weinig opslag
  • Niet uitbreidbaar met SD
  • Geen USB
  • Geen stereo speakers in landscape
  • IOS (geen ervaring mee, mogelijk tekortkomingen qua apps)
Voordelen:
  • Ondersteuning software tot 2026-2028
  • Mogelijk beste performance van shortlist

uitvoering: Xiaomi Redmi Pad, 4GB ram, 128GB opslag Grijs
Nadelen:
  • Geen GPS
  • Geen garanties software ondersteuning
  • Geen veiligheidsglas
  • Scherm niet al te helder
Voordelen:
  • Stereo speakers zowel landscape als portrait
  • Prijs/prestatie-verhouding
  • Relatief goede speakers
  • 6GB model binnen budget, meerwaarde gebruik onduidelijk

uitvoering: Xiaomi Pad 5, 128GB opslag Grijs
Nadelen:
  • Geen GPS
  • Beperkte duur software ondersteuning
  • Geen veiligheidsglas
Voordelen:
  • Goede beoordelingen (o.a. scherm)

uitvoering: Xiaomi Pad 6, 128GB opslag
Nadelen:
  • Nog niet gereleased in Europa
  • Prijs nog niet bekend
  • Geen GPS
Voordelen:
  • Gorilla glass 3
  • Relatief goede hardware
  • Snelladen met 35w
  • Relatief helder scherm
  • Vermoedelijk ondersteuning tot medio 2026

uitvoering: Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2022) Wi-Fi 128GB Grijs
Nadelen:
  • Geen veiligheidsglas
  • Matig TN scherm
Voordelen:
  • Software ondersteuning tot medio 2026
  • Stereo speakers in landscape
  • GPS
  • 3,5mm Jack

uitvoering: Samsung Galaxy Tab A8, Wi-Fi, 4GB ram, 128GB opslag Grijs
Nadelen:
  • Matig TN scherm
  • Matige speakers
  • Volgens sommigen traag
  • Geen software ondersteuning meer
  • Geen veiligheidsglas
Voordelen:
  • Prijs
  • GPS
  • 3,5mm Jack

uitvoering: Lenovo Tab P11 (2nd Gen) (ZABF0052SE) Grijs
Nadelen:
  • Geen GPS
Voordelen:
  • 6GB model binnen budget, meerwaarde gebruik onduidelijk
  • Gorilla glass 3
  • 3,5mm Jack

uitvoering: Nokia T21 Wi-Fi. 4GB ram, 64GB opslag Grijs
Nadelen:
  • Geen veiligheidsglas
  • Weinig opslag
  • Matige hardware
Voordelen:
  • Redelijke speakers
  • Stereo speakers in landscape
  • GPS
  • 3,5mm Jack
  • Uitbreidbaar met SD

Voorlopig neig ik naar de Xiaomi Pad 6, maar dat hangt ook af van de releasedatum in Europa en het prijspunt. Voor €350,- lijkt me dat een zeer mooie android tablet die alle wensen vervult behalve GPS. Ik twijfel over de noodzaak van de hardware die deze tablet heeft. Mijn gebruik is eenvoudig en niet veeleisend, maar ik wil er wel lange tijd mee doen. Hoewel de software ondersteuning waarschijnlijk maar 3 jaar is, verwacht ik daar persoonlijk geen problemen door. Mijn huidige Huawei draait op android 7 en heeft in november 2018 de laatste beveiligingsupdate gekregen. Qua gebruik merk je daar niets van.

Als die hardware eigenlijk overkill is, lijkt de Xiaomi Redmi Pad een zeer mooie keuze. Het 4gb model heeft veruit de beste prijs-prestatie verhouding en met een screenprotector is het scherm ook beter beschermd.

Ik ben geen fan van Apple en zou het liefst een tablet van een andere fabrikant nemen. De lange ondersteuning en ogenschijnlijk goed presterende hardware zijn wel sterke punten. Het gebrek aan stereo in landscape is echter een dealbreaker, ik kijk vaak video en geluid van 1 kant lijkt me erg storend.

Hebben jullie nog andere inzichten?

Beste antwoord (via LA-384 op 04-07-2023 21:15)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:35
Waar heb je GPS voor nodig op je tablet, ik zie niets in je gebruik verhaal, maar het wel terug in je lijstje van criteria.
Ik zou danken dat plaatsbepaling op basis van wifi voldoende kan zijn voor thuisgebruik om even iets met thuisbezorgd te bestellen, of voor gericht advertenties op je afsturen door Google/Meta/etc.

Verder, haal alles weg wat je niet belangrijk vindt of niet interessant, je keuze is erg ruim dus je kunt verder gaan met filteren.

Overigens denk ik dat je conclusie prima is, al zou ik wel voor zo veel mogelijk werkgeheugen gaan. Pad 6 krijgt tot 2026 updates, maar de Android versie blijft daarna ook nog minimaal een aantal jaar ondersteund. De processor ervan garandeert ook goede performance over een langere periode. De Realme Pad zit er dicht achter met updates tot eind 2025. Maar dan zou ik wel de 6 gb versie nemen. Meer geheugen kan helpen een wat tragere processor te compenseren.

Enige wat ik lastig in te schatten vindt, welk type en kwaliteit accu erin zit. Want wordt die slecht, wat doe je dan?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Waar heb je GPS voor nodig op je tablet, ik zie niets in je gebruik verhaal, maar het wel terug in je lijstje van criteria.
Ik zou danken dat plaatsbepaling op basis van wifi voldoende kan zijn voor thuisgebruik om even iets met thuisbezorgd te bestellen, of voor gericht advertenties op je afsturen door Google/Meta/etc.

Verder, haal alles weg wat je niet belangrijk vindt of niet interessant, je keuze is erg ruim dus je kunt verder gaan met filteren.

Overigens denk ik dat je conclusie prima is, al zou ik wel voor zo veel mogelijk werkgeheugen gaan. Pad 6 krijgt tot 2026 updates, maar de Android versie blijft daarna ook nog minimaal een aantal jaar ondersteund. De processor ervan garandeert ook goede performance over een langere periode. De Realme Pad zit er dicht achter met updates tot eind 2025. Maar dan zou ik wel de 6 gb versie nemen. Meer geheugen kan helpen een wat tragere processor te compenseren.

Enige wat ik lastig in te schatten vindt, welk type en kwaliteit accu erin zit. Want wordt die slecht, wat doe je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

De iPad zal uit deze lijst waarschijnlijk de beste software ondersteuning hebben - niet alleen de beveilingsupdates maar ook qua nieuwe functionaliteiten. Ook zijn tablet apps vaak het best ontwikkeld voor iOS.

Ik denk echter dat je heel goed hebt nagedacht over de mogelijkheden en eigenlijk al je keuze hebt gemaakt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:49
Sinds vorige week in het bezit van de Xiaomi Pad 6. Zeer tevreden tot nu toe. Kom van een Galaxy S5e, waarvan het scherm in scherven lag. De Pad 6 is erg snel, heeft een een zeer goed scherm. Mis het amoledscherm niet. Voelt premium aan. Heb al diverse Xiaomi telefoons gehad, dus Miui is mij bekend. Hoewel Chinese import, heb ik de meeste "troep" al kunnen verwijderen. Met morelocale2 is alles behalve systeem apps in het Nederlands. Accu gaat lang mee, met 33W laden gaat een stuk sneller dan de Samsung. Heb €380 betaald voor de 8gb uitvoering, vanuit EU warehouse van Tradingshenzhen. Kortom is zeer aan te bevelen.

[ Voor 6% gewijzigd door jaxel70 op 25-06-2023 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
swhnld schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:33:
Daar heb je wel een punt. Ik gebruikte m'n huidige tablet nog wel eens voor navigatie, maar een 10-11" tablet gaat daar te groot voor zijn. Anders dan dat, heb ik idd geen noodzaak voor GPS.
Overigens denk ik dat je conclusie prima is, al zou ik wel voor zo veel mogelijk werkgeheugen gaan. Pad 6 krijgt tot 2026 updates, maar de Android versie blijft daarna ook nog minimaal een aantal jaar ondersteund. De processor ervan garandeert ook goede performance over een langere periode. De Redmi Pad zit er dicht achter met updates tot eind 2025. Maar dan zou ik wel de 6 gb versie nemen. Meer geheugen kan helpen een wat tragere processor te compenseren.
Ok, wat bedoel je met dat de Android versie nog minimaal een aantal jaar ondersteund blijft? Dat apps en de playstore blijven werken? Overigens is het bij xiaomi helaas niet zeker dat die tablets zo lang updates krijgen. Xiaomi doet er zelf volgens mij geen uitspraak over en op een "fan-website" (xiaomiui.net) staat dat de Pad 5, 3 MIUI updates en 3 jaar beveiligingsupdates krijgt.
Vaker opladen net zoals nu, tot het punt dat ik op zoek ga naar een nieuwe. M'n huidige tablet ging in het begin ook een stuk langer mee.
jaxel70 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 01:23:
Sinds vorige week in het bezit van de Xiaomi Pad 6. Zeer tevreden tot nu toe. Kom van een Galaxy S5e, waarvan het scherm in scherven lag. De Pad 6 is erg snel, heeft een een zeer goed scherm. Mis het amoledscherm niet. Voelt premium aan. Heb al diverse Xiaomi telefoons gehad, dus Miui is mij bekend. Hoewel Chinese import, heb ik de meeste "troep" al kunnen verwijderen. Met morelocale2 is alles behalve systeem apps in het Nederlands. Accu gaat lang mee, met 33W laden gaat een stuk sneller dan de Samsung. Heb €380 betaald voor de 8gb uitvoering, vanuit EU warehouse van Tradingshenzhen. Kortom is zeer aan te bevelen.
Bedankt voor je ervaring, dit lijkt me ook wel interessant, alleen wel een risico vwb afhandeling eventuele problemen. Aan de andere kant is het nog niet duidelijk hoe lang een Europese versie op zich laat wachten.

Ziet er overigens naar uit dat ze die op dit moment niet meer hebben. Zag wel een 8gb redmi pad staan, wist niet dat die bestond. Straks maar eens verder uitzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 25-06-2023 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-05 22:28
Ik heb zelf iets meer dan een maand geleden de Lenovo Xiaoxin Pad Pro 2022 (Lenovo P11 Pro 2nd gen) via Giztop gekocht. Ik was toen €325 kwijt inclusief verzending en de officiële hoes.

Deze tablet heeft GPS en is uitbreidbaar met een Micro-SD. Op de Europese website van Lenovo belooft android 14 voor de Lenovo P11 Pro 2nd gen.

Ik krijg met de Chinese ROM netjes updates en heb ook Widevine L1. Dus erg handig voor Netflix. Daarnaast heeft die een 600 nits OLED scherm die er fantastisch uit ziet.

Als laatste laadt de Lenovo Xiaoxin Pad Pro 2022 met 30W in plaats van 20W met de globale versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
@LA-384 ja, elke Android versie wordt gegarandeerd 5 jaar ondersteund vanuit AOSP, dus blijven apps ook minimaal zo lang werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@jaxel70 Waar ik overigens nu pas aan denk, ik heb een gepolariseerde zonnebril en veel schermen worden dan donker vanuit een bepaalde scherm-oriëntatie. Heb jij toevallig ook geen gepolariseerde zonnebril en is het scherm goed te lezen in landscape oriëntatie?

@Jotyjo Hmm.. grijze import biedt idd meer opties, dan is de pad 6 Pro ook nog een overweging. Bedankt voor de Lenovo tip, die zal ik ook eens in de lijst opnemen.

[ Voor 24% gewijzigd door LA-384 op 25-06-2023 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jotyjo
LA-384 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:17:
@jaxel70 Waar ik overigens nu pas aan denk, ik heb een gepolariseerde zonnebril en veel schermen worden dan donker vanuit een bepaalde scherm-oriëntatie. Heb jij toevallig ook geen gepolariseerde zonnebril en is het scherm goed te lezen in landscape oriëntatie?

@Jotyjo Hmm.. grijze import biedt idd meer opties, dan is de pad 6 Pro ook nog een overweging. Bedankt voor de Lenovo tip, die zal ik ook eens in de lijst opnemen.
Ik zie nu pas dat je eigenlijk opzoek bent naar een kleinere tablet. Lenovo heeft in China ook de Lenovo Legion Y700 die een 8,8 inch scherm heeft. Deze is alleen wel duurder dan de Lenovo Xiaoxin Pad Pro 2022 en is inclusief verzending €362.95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:54
Voor mijn Lenovo tab 4 plus 10 beloofde de fabrikant allerhande android updates. Nooit verder gekomen dan android 7.1.1.
Was meteen de laatste keer een tablet van Lenovo, onbetrouwbaar qua updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Trichoglossus schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:41:
Voor mijn Lenovo tab 4 plus 10 beloofde de fabrikant allerhande android updates. Nooit verder gekomen dan android 7.1.1.
Was meteen de laatste keer een tablet van Lenovo, onbetrouwbaar qua updates.
En met de Motorola Lenovo Edge 30 Ultra bewijzen ze dat ze nog altijd problemen hebben met het brengen van updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:34
Samsung en Apple zullen de beste zijn in updates, maar ik denk dat Xiaomi een goede derde plek heeft qua updates. De Redmi Pad wordt tot tenminste eind 2025 ondersteund bijvoorbeeld.

Hier een Xiaomi Pad 5 en Redmi Pad in huis. Beide prima tablets, ze krijgen regelmatig updates, zijn snel en betrouwbaar met een lange accuduur. De Xiaomi Pad is wel echt een stuk beter, maar is nu wel op leeftijd.

Ik zou ver weg blijven van de Samsung Galaxy Tab A8, is echt traag als dikke stront. De S6 Lite is ook niet bijzonder qua snelheid, heb ze allebei vaak in mijn werkveld gezien. Samsung's One UI is niet goed geoptimaliseerd voor trage hardware. Heb ook veel A50-51-52-53s gezien die ook heel traag waren.

De iPad heeft goede ondersteuning en is snel, maar door het niet gelamineerde scherm voelt het ontzettend goedkoop aan (en ziet het er ook zo uit). Net als de dikke randen om het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Jammer om te lezen dat het updatebeleid van Lenovo niet goed is, want die 8,8 inch tablet was wel interessant. Custom Rom zie ik niet echt zitten.

Het verschil tussen de kleinere tablets en de Pad 6 is best aanzienlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uxLk6gnc7KK5EPChsCgpG8Cwsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OGqlxEtncnCwUpglxSVSFUWU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jotyjo
LA-384 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:00:
Jammer om te lezen dat het updatebeleid van Lenovo niet goed is, want die 8,8 inch tablet was wel interessant. Custom Rom zie ik niet echt zitten.

Het verschil tussen de kleinere tablets en de Pad 6 is best aanzienlijk.
[Afbeelding]
Het updatebeleid voor de Chinese ROM lijken wel goed te zijn. Bijvoorbeeld de Lenovo Xiaoxin Pad Plus uit 2021 heeft kortgeleden een update gehad. Net zoals de Lenovo Legion Y700.

Met m'n Lenovo Xiaoxin Pad Pro 2022 heb ik tot nu toe 4 updates gehad (die sinds vorig jaar augustus beschikbaar is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaxel70
LA-384 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:17:

Met mijn zonnebril heb ik geen problemen met lezen van het scherm. Weet niet voor 100% zeker of het een gepolariseerde bril is, maar ga er wel van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ic3q9CrmCnuzEehdLvBG0Cc57k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9KvFsoofB9UnTbnDIc0bjmF5.png?f=user_large

Ok, na wat wegstrepen blijven eigenlijk alleen nog de Chinese kandidaten over.

Hoewel Lenovo volgens enkele tweakers een slechte naam heeft voor wat betreft update-beleid, is die tablet qua maatvoering en specs wel bijzonder interessant. Het is eigenlijk de tablet die ik zoek, maar het feit dat het alleen voor de Chinese markt bestemd is, houd mij tegen om direct maar over te gaan tot aankoop. Er schijnt wel een global ROM beschikbaar te zijn, maar wat ik zo snel lees op XDA forum is dat men liever de Chinese ROM gebruikt. Daarbij heb ik 0 ervaring met het installeren van een andere ROM en als het niet veel meerwaarde biedt, blijf ik daar ook liever bij vandaan.

De Xiaomi Pad 6 heeft dezelfde processor aan boord als de Lenovo tablet. Ik zou dan voor de 8gb/128gb versie gaan, welke qua prijs ook dichtbij de Lenovo basis-uitvoering zit. Xiaomi biedt 1 tot 3 jaar langer updates en komt uiteindelijk met een EU ROM. Grootste nadeel is het grotere formaat.

De Xiaomi Pad 6 Pro heeft een significant snellere processor en komt met aanzienlijk betere GPU-prestaties, hoewel ik niet zeker weet hoe belangrijk dat is wanneer er geen games gespeeld worden. Hoewel de 6 Pro een iets kleinere accu heeft, zou de processor wel significant zuiniger moeten zijn. Wellicht dat de accuduur gelijk of beter is dan de 6. Als ik voor deze tablet ga, wordt het de 8gb/128gb versie. De voornaamste reden om voor deze tov de 6 te gaan, is de betere hardware en daarmee mogelijk betere toekomstbestendigheid. Als ik hiermee 1 jaar langer kan doen, is me dat de meerprijs waard.
Nadeel is wel, (gelijk aan de Lenovo tablet) geen EU release en waarschijnlijk enkel chinese ROM.

De Redmi Pad staat er eigenlijk alleen als referentie. Die heeft alleen qua prijs een streepje voor op de rest, maar blinkt verder nergens in uit en kan bij lange na niet tippen aan de andere drie.

Dus kort samengevat:
  • 8,8" tablet met SD870, 12gb RAM en 256gb opslag, beperkte updates en chinese ROM
  • 11" tablet met SD870, 8gb RAM en 128gb opslag, goede updates en tzt EU ROM
  • 11" tablet met SD 8+ gen 2, 8gb RAM en 128gb opslag, goede updates en chinese ROM
Als ik het goed heb, past Giztop de "waarde" aan, waardoor je normaal gesproken weinig of geen BTW betaald bij invoering. In dat geval zou ook de luxere 12gb/256gb versie tot de mogelijkheid behoren (ik rek mijn budget dan iets op, maar als dat een significant langere levensduur oplevert, is het me dat wel waard.

Zou BTW er wél bij komen, dan valt de 6 pro af en gaat het tussen de Xiaomi Pad 6 en Lenovo Legion Y700, beide in de 8gb/128gb uitvoering. Dan is eigenlijk het formaat, EU-ROM en update-beleid de voornaamste onderscheidende factor.

De vraag voor mij blijft wat het zwaarste weegt. Ik heb de tablet regelmatig met twee handen vast (als een handheld game-computer), waardoor de Lenovo hetzelfde gebruiksgemak zal geven als mijn huidige tablet. Een 11" tablet is waarschijnlijk te groot en te zwaar hiervoor.

Wellicht kan een van jullie nog een realistisch beeld geven over de toekomstbestendigheid van 8gb vs 12gb en SD 870 vs SD 8+ gen 1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Als je met 2 handen vasthoud hoeft groter niet zwaarder te voelen. En je kunt ook gewicht meenemen in je lijstje, dat staat bij de specs, net als de maten (door dunnere schermranden kan een 11 inch fysiek net zo groot zijn als een 9 of 10 inch tablet).

Geen idee of je een draadloze koptelefoon gebruikt, maar Bluethooth 5.3 is ook weer beter dan 5.2

Geheugen en opslag, bekijk hoeveel geheugen en opslag je nu nodig hebt, dan heb je een goede maatstaf.

De 8+gen1 is nieuwer en in meer flagships gebruikt, dus ik verwacht langere en betere ondersteuning. plus meer cache op de processor wat gunstig is voor geheugengebruik.
https://nanoreview.net/en...s-qualcomm-snapdragon-870

Dat gezegt, puur op basis van je huidige tablet leeftijd en gebruik zou de Redmi ook gewoon kunnen. je eisen zijn erg laag, dus meer uitgeven is net als met een auto die 200 km per uur kan versus een die 170KM per uur kan, en je rijd elke dag 5 KM kinderen ermee van en naar school halen/brengen. Totaal niet nodig, maar het voelt wel lekker dat die 200 kan mocht het ooit nodig zijn. Dus ga voor de 6 pro in 128 gb uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
swhnld schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:24:
Als je met 2 handen vasthoud hoeft groter niet zwaarder te voelen. En je kunt ook gewicht meenemen in je lijstje, dat staat bij de specs, net als de maten (door dunnere schermranden kan een 11 inch fysiek net zo groot zijn als een 9 of 10 inch tablet).
M'n huidige tablet weegt 330gr, de Lenovo 375gr en Pad 6 (pro) 490gr. De hoes van m'n huidige tablet maakt daar 500gr van (+170gr), ik verwacht dat een grotere hoes voor een grotere tablet ook meer gewicht toevoegd. Dan zit je zomaar aan de 700+ gr.
De 8+gen1 is nieuwer en in meer flagships gebruikt, dus ik verwacht langere en betere ondersteuning. plus meer cache op de processor wat gunstig is voor geheugengebruik.
https://nanoreview.net/en...s-qualcomm-snapdragon-870
Welke ondersteuning bedoel je dan? Updates zijn toch niet afhankelijk van processor? Of bedoel je android-updates na officiële ondersteuning middels Custom ROM en de beschikbaarheid van custom ROM's is het algemeen?
Dat gezegt, puur op basis van je huidige tablet leeftijd en gebruik zou de Redmi ook gewoon kunnen. je eisen zijn erg laag, dus meer uitgeven is net als met een auto die 200 km per uur kan versus een die 170KM per uur kan, en je rijd elke dag 5 KM kinderen ermee van en naar school halen/brengen. Totaal niet nodig, maar het voelt wel lekker dat die 200 kan mocht het ooit nodig zijn. Dus ga voor de 6 pro in 128 gb uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Android updates zijn gelinkt aan de processor in de zin dat de fabrikant van de processor wel drivers voor een Android versie moet vrijgegeven, gekoppeld aan de kernel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jotyjo
LA-384 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:07:
Als ik het goed heb, past Giztop de "waarde" aan, waardoor je normaal gesproken weinig of geen BTW betaald bij invoering. In dat geval zou ook de luxere 12gb/256gb versie tot de mogelijkheid behoren (ik rek mijn budget dan iets op, maar als dat een significant langere levensduur oplevert, is het me dat wel waard.

Zou BTW er wél bij komen, dan valt de 6 pro af en gaat het tussen de Xiaomi Pad 6 en Lenovo Legion Y700, beide in de 8gb/128gb uitvoering. Dan is eigenlijk het formaat, EU-ROM en update-beleid de voornaamste onderscheidende factor.
Giztop past inderdaad de waarde aan en betaalt als winkel over dat bedrag al belasting met IOSS. Daardoor heb je geen importkosten.

Ze zetten ook de Google Play Store erop en met de Chinese ROM van de Lenovo Xiaoxin Pad Pro 2022 werken tot nu toe alle apps die ik gedownload heb. Daarnaast heb ik Widevine L1 waardoor je Netflix in HD kan bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
Jotyjo schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:26:
[...]

Giztop past inderdaad de waarde aan en betaalt als winkel over dat bedrag al belasting met IOSS. Daardoor heb je geen importkosten.

Ze zetten ook de Google Play Store erop en met de Chinese ROM van de Lenovo Xiaoxin Pad Pro 2022 werken tot nu toe alle apps die ik gedownload heb. Daarnaast heb ik Widevine L1 waardoor je Netflix in HD kan bekijken
Wel loop je volgens mij een risico, als je pakket gecontroleerd wordt en er een te lage waarde is opgegeven. Dan betaal je volgens mij wel de reële BTW.
Je kan ook kijken naar shops met een EU warehouse, dan betaal je wel iets meer maar loop je verder geen risico. Als er wel een Europese introductie komt, zal er een global rom opkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:07:
Wellicht kan een van jullie nog een realistisch beeld geven over de toekomstbestendigheid van 8gb vs 12gb en SD 870 vs SD 8+ gen 1?
Beide zijn configuraties zijn zeker goed genoeg voor normaal gebruik de komende 4-5 jaar.

De Xiaomi Pad 6 komt deze maand hier uit voor (volgens geruchten) 399 euro voor de 128GB versie en 499 voor de 256GB versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jotyjo
jaxel70 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:38:
[...]

Wel loop je volgens mij een risico, als je pakket gecontroleerd wordt en er een te lage waarde is opgegeven. Dan betaal je volgens mij wel de reële BTW.
Je kan ook kijken naar shops met een EU warehouse, dan betaal je wel iets meer maar loop je verder geen risico. Als er wel een Europese introductie komt, zal er een global rom opkomen.
Dat geloof ik zeker. Al geeft Giztop wel aan dat je altijd om hulp kan vragen, mocht het niet lukken. Helaas biedt Giztop niet zoals TradingShenzhen een EU warehouse optie aan.

Het is wel jammer dat TradingShenzhen alleen tablets verkoopt van Xiaomi en Oppo en niet van andere merken zoals Lenovo, Vivo, Honor en iQOO zoals Giztop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik heb het niet specifiek vermeld zien staan, maar past tradingshenzhen ook de waarde aan om belasting te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:34
LA-384 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:01:
Ik heb het niet specifiek vermeld zien staan, maar past tradingshenzhen ook de waarde aan om belasting te voorkomen?
TradingShenzhen is sowieso zonder importkosten als je voor Global Priority kiest. Zie ook hier en hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
vandeven66 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:45:
[...]

TradingShenzhen is sowieso zonder importkosten als je voor Global Priority kiest. Zie ook hier en hier
Importkosten weet ik idd, maar er staat niets over het verlagen van de productwaarde op de verpakking. Er staat wel dat er BTW geheven zal worden over de productwaarde en verzendkosten.

Giztop meldt specifiek dat ze een lagere waarde op de verpakking vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
vandeven66 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:45:
[...]

Geloof ik direct, maar als je pakje er wel tussen uit wordt gehaald is er een probleem. Ze kunnen wel zeggen dat je dan contact met ze op kunt nemen, maar dit in het verleden bij anderen, o.a. bij banggood en gearbest, aan de hand gehad. Zie je BTW maar terug te krijgen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
jaxel70 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:38:
Op dit moment is de Pad 6 uit de EU warehouse verkrijgbaar, maar die prijs vs die uit China incl BTW scheelt welgeteld €2,50. Op zich is dat nog wel de gok waard, in het beste geval ben je €64 goedkoper uit, in het slechtste geval €2,50 duurder.

Ik heb de gok genomen en heb de Xiaomi Pad 6 Pro aangeschaft. Voor dezelfde prijs als een Europese Pad 6 kon ik em niet laten liggen. Hopelijk geluk met de douane :)

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 04-07-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310184

Jotyjo schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:39:
Ik heb zelf iets meer dan een maand geleden de Lenovo Xiaoxin Pad Pro 2022 (Lenovo P11 Pro 2nd gen) via Giztop gekocht. Ik was toen €325 kwijt inclusief verzending en de officiële hoes.

Deze tablet heeft GPS en is uitbreidbaar met een Micro-SD. Op de Europese website van Lenovo belooft android 14 voor de Lenovo P11 Pro 2nd gen.

Ik krijg met de Chinese ROM netjes updates en heb ook Widevine L1. Dus erg handig voor Netflix. Daarnaast heeft die een 600 nits OLED scherm die er fantastisch uit ziet.
Klinkt interessant ... ik zoek een opvolger voor mijn LG GPad 8.3 van tien jaar geleden (Android 4.5...), budget 300-400 euro. Voorkeur voor hoge kwaliteit 8 inch maar desnoods 10-11 inch. Ik dacht eerst aan de Xiaomi Pad 5 maar deze LG lijkt een betere keus vanwege OLED en SD cardreader.

Ik gebruik mijn tablet vooral als portable foto catalogus (alles op microSD kaartje ipv downloaden wanneer nodig). Verder wil ik de tablet gebruiken voor HBOmax, bankzaken, simpel webbrowsen en wellicht fotobewerking maar dat doe ik normaal op mijn gewone computer.

Met de officiële NL versie wordt die Lenovo me te duur (€ 499 plus pen/kb). Is het enige verschil bij import de ROM (en de 21% BTW en wellicht import heffing)? Ik zie uit Nederland ook nogal wat negatieve reviews van individuele gebruikers t.a.v. software of gebrekkig functioneren...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 310184 op 08-07-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jotyjo
Anoniem: 310184 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:00:
[...]

Klinkt interessant ... ik zoek een opvolger voor mijn LG GPad 8.3 van tien jaar geleden (Android 4.5...), budget 300-400 euro. Voorkeur voor hoge kwaliteit 8 inch maar desnoods 10-11 inch. Ik dacht eerst aan de Xiaomi Pad 5 maar deze LG lijkt een betere keus vanwege OLED en SD cardreader.

Ik gebruik mijn tablet vooral als portable foto catalogus (alles op microSD kaartje ipv downloaden wanneer nodig). Verder wil ik de tablet gebruiken voor HBOmax, bankzaken, simpel webbrowsen en wellicht fotobewerking maar dat doe ik normaal op mijn gewone computer.

Met de officiële NL versie wordt die Lenovo me te duur (€ 499 plus pen/kb). Is het enige verschil bij import de ROM (en de 21% BTW en wellicht import heffing)? Ik zie uit Nederland ook nogal wat negatieve reviews van individuele gebruikers t.a.v. software of gebrekkig functioneren...
Je krijgt inderdaad een ROM bedoelt voor de Chinese markt. Je kan daardoor alleen kiezen uit Engels of Chinees. Het andere verschil met de NL versie is dat je een 30W oplader krijgt in plaats van 20W (met een reisadapter kan je de Chinese oplader hier gebruiken).

Ik ervaar geen problemen met de Chinese ROM en kortgeleden is er een update uitgekomen die een desktop mode toevoegt (deze had de internationale ROM al). Alle apps die heb geïnstalleerd werken en je hebt Widevine L1 (wat niet vanzelfsprekend is voor een Chinese tablet/smartphone)

Met Giztop heb je geen importkosten, want Giztop past de waarde aan en betaalt als winkel over dat bedrag al belasting met IOSS

EDIT: Het andere verschil is dat de NL versie 8gb RAM en 256GB heeft. De Chinese versie heeft 6gb RAM en 128GB

[ Voor 3% gewijzigd door Jotyjo op 08-07-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
Jotyjo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:32:
[...]

Je krijgt inderdaad een ROM bedoelt voor de Chinese markt. Je kan daardoor alleen kiezen uit Engels of Chinees. Het andere verschil met de NL versie is dat je een 30W oplader krijgt in plaats van 20W (met een reisadapter kan je de Chinese oplader hier gebruiken).

Ik ervaar geen problemen met de Chinese ROM en kortgeleden is er een update uitgekomen die een desktop mode toevoegt (deze had de internationale ROM al). Alle apps die heb geïnstalleerd werken en je hebt Widevine L1 (wat niet vanzelfsprekend is voor een Chinese tablet/smartphone)

Met Giztop heb je geen importkosten, want Giztop past de waarde aan en betaalt als winkel over dat bedrag al belasting met IOSS

EDIT: Het andere verschil is dat de NL versie 8gb RAM en 256GB heeft. De Chinese versie heeft 6gb RAM en 128GB
Er is ook een Chinese versie met 8GB RAM en 128GB.
jaxel70 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:53:
[...]

Er is ook een Chinese versie met 8GB RAM en 128GB. Zie dat vanaf volgende week bij Bol de 6GB 128GB te verkrijgen is.

[ Voor 10% gewijzigd door jaxel70 op 08-07-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Zie dat vanaf volgende week bij Bol de 6GB 128GB te verkrijgen is.
Belachelijke prijs, €449,- die kost $299,- bij giztop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jotyjo
[...]

Er is ook een Chinese versie met 8GB RAM en 128GB.
[...]
Dat klopt, maar dat is de versie met de Snapdragon 870 die bijna €100 duurder is. Daarmee krijg je wel een vingerafdruk scanner en een 68W- oplader. Ik vind dat zelf het prijsverschil niet waard ten opzichte van de Mediatek Kompanio 1300T versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Komende maandag 11 juli en dinsdag 12 juli heeft Amazon de Prime days, dus gaat veel elektronica in de aanbieding, en reageren andere tech sites ook. Het is goed Amazon.nl en amazon.de in de gaten te houden die dagen en ook bol.com, die volgt snel met de prijzen.

Voor wat betreft een China rom, bedenk wel dat die niet aan de AVG voldoet voor de persoonsgegevens die verzameld worden over jou. Je ziet overal een aparte Europe rom als ze hier de spullen verkopen om aan de wet en regelgeving rondom privacy hier te voldoen. Of je dat hinderlijk vindt is natuurlijk een persoonlijke afweging.

In een aantal Chinese roms zitten ook reclame injects in je browser verkeer of gewoon reclame in systeemmenu's. Dus dat is ook een punt van aandacht en zorg bij aanschaf van een tablet met een Chinese rom.

Zelf zou ik alleen een tablet met Chinese rom kopen als die en veel goedkoper is, en er een Europese rom voor is die je zelf er overheen kunt flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

LA-384 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:00:
Ik moest een nieuwe telefoon omdat Lenovo niet meer update.
Helemaal niets mis met die telefoon behalve dat bank apps het OS te oud vinden.
Goed voor het miliieu man. Goed bezig die Lenovo (EN de meeste andere merken ook)l
Lekker duurzaam.. en dan moet je dingen wegdoen omdat ze niet ondersteund wordt.

(jaja alternatieve firmware enzo.. flashen, bricken. al dat. Voor mij geen onoverkomelijk probleem maar voor de gemiddelde consument wel. Ik heb er Lineage op gezet geloof ik. Maar ik ga geen bank apps draaien op een of andere Firmware/Rom die ik van het internet heb geplukt Jammer.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
swhnld schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:10:
Komende maandag 11 juli en dinsdag 12 juli heeft Amazon de Prime days, dus gaat veel elektronica in de aanbieding, en reageren andere tech sites ook. Het is goed Amazon.nl en amazon.de in de gaten te houden die dagen en ook bol.com, die volgt snel met de prijzen.

Voor wat betreft een China rom, bedenk wel dat die niet aan de AVG voldoet voor de persoonsgegevens die verzameld worden over jou. Je ziet overal een aparte Europe rom als ze hier de spullen verkopen om aan de wet en regelgeving rondom privacy hier te voldoen. Of je dat hinderlijk vindt is natuurlijk een persoonlijke afweging.

In een aantal Chinese roms zitten ook reclame injects in je browser verkeer of gewoon reclame in systeemmenu's. Dus dat is ook een punt van aandacht en zorg bij aanschaf van een tablet met een Chinese rom.

Zelf zou ik alleen een tablet met Chinese rom kopen als die en veel goedkoper is, en er een Europese rom voor is die je zelf er overheen kunt flashen.
Opvallend dat er nog steeds verwarring is over de verschillende Xiaomi roms is. Er zijn 2 officiële roms, n.l. de Chinese ROM. Duidelijk dat die voor China bedoeld is en er is een Global rom, voor toestellen buiten China. De EU rom is niet officieel.
Lijkt me sterk dat bij de EU rom gedacht is aan de AVG, EU roms worden al heel lang gemaakt en dat was zeker niet met de AVG in gedachten. Flashen is alleen voor de echte tweakers. Nadeel kan er zijn met garantie aanspraak. Voordeel is dat er zeer frequent updates zijn, vaak wekelijks. Voor de Pad 5 zijn er wel wat alternatieve roms beschikbaar, maar een EU rom zoals voor de Xiaomi telefoons ben ik niet tegengekomen. Dus of dat voor de 6 ook geldt weet ik niet.
Wat betreft reclame in de Chinese roms dit valt reuze mee. Mi browser kan je uitschakelen en de overige Chinese apps kan je ook uitschakelen en/of verwijderen.
Zelf geen last van reclames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrMonkE schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:17:
[...]

Ik moest een nieuwe telefoon omdat Lenovo niet meer update.
Helemaal niets mis met die telefoon behalve dat bank apps het OS te oud vinden.
Goed voor het miliieu man. Goed bezig die Lenovo (EN de meeste andere merken ook)l
Lekker duurzaam.. en dan moet je dingen wegdoen omdat ze niet ondersteund wordt.
Inderdaad heel storend. Mijn LG GPad werkt ondanks dat hij tien jaar oud is nog prima voor wat ik er mee wil, en het scherm is beter dan bij veel recente "betaalbare" tablets. Maar met Android 4.5 (laatste officiële versie) werkt er steeds minder, zeker geen banking apps. Ik heb ook overwogen een nieuwe ROM te flashen maar zelfs als je de upgrade naar Android 9 ofzo werkend krijgt is de kans nog groot dat belangrijke apps niet werken, en wordt je gedwongen het te vervangen door iets nieuws. Leve het "ESG" beleid dat in de praktijk het omgekeerde effect heeft.

Ik zou best wat willen betalen als de tablet daarmee weer een paar jaar mee kan, desnoods met een uitgeklede Android Go oid. Helaas verdienen de tablet makers aan hardware verkopen en niet aan software updates, en de banken verdienen aan datahandel en dwingen je dus te bankieren via een app, die steeds om nieuwe hardware vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Jotyjo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:32:
[...]

Bedankt voor de toelichting. Engels menu en 6GB/128GB zou voor mij prima zijn. Ik ga even de Amazon Prime aanbiedingen in de gaten houden; als NL/EU prijs hoog blijft dan is import een optie.

Ouder topic maar ik kom er nog even op terug. Ik zag afgelopen twee maanden geen interessante aanbiedingen in NL voor de Lenovo P11 Pro gen2 of Xiaomi Pad 5/6. Vanwege service/garantie en mogelijk onverwachte extra kosten bij import heb ik een voorkeur voor kopen in NL. Maar inmiddels is de P11 Pro gen2 bij Giztop in prijs gedaald naar $249 voor de 6GB/Kompanio versie of $299 voor de 8GB/Snapdragon 870 versie wat mooie prijzen zijn (al moet er bij gezegd worden dat de P11 Pro gen2 kort na introductie in Europa ook even rond die prijs zat). Vanwege OLED display, cardreader en stylus/kb opties geef ik de voorkeur aan P11 Pro boven de Xiaomi tablets.

Er is wel veel meer beweging in de tablet markt de afgelopen maanden vergeleken met de voorgaande paar jaar; iemand nog een andere tip / advies in deze prijsklasse?

P.S.: bij Lenovo NL is de 6GB/Kompanio versie nu € 299 dus ongeveer 50 euro duurder dan import; voor de 8GB/Snapdragon versie die eerst standaard was bij Lenovo NL zie ik geen aanbiedingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 310184 op 31-08-2023 12:12 ]

• Jotyjo
Anoniem: 310184 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:01:
Ouder topic maar ik kom er nog even op terug. Ik zag afgelopen twee maanden geen interessante aanbiedingen in NL voor de Lenovo P11 Pro gen2 of Xiaomi Pad 5/6. Vanwege service/garantie en mogelijk onverwachte extra kosten bij import heb ik een voorkeur voor kopen in NL. Maar inmiddels is de P11 Pro gen2 bij Giztop in prijs gedaald naar $249 voor de 6GB/Kompanio versie of $299 voor de 8GB/Snapdragon 870 versie wat mooie prijzen zijn (al moet er bij gezegd worden dat de P11 Pro gen2 kort na introductie in Europa ook even rond die prijs zat). Vanwege OLED display, cardreader en stylus/kb opties geef ik de voorkeur aan P11 Pro boven de Xiaomi tablets.

Er is wel veel meer beweging in de tablet markt de afgelopen maanden vergeleken met de voorgaande paar jaar; iemand nog een andere tip / advies in deze prijsklasse?

P.S.: bij Lenovo NL is de 6GB/Kompanio versie nu € 299 dus ongeveer 50 euro duurder dan import; voor de 8GB/Snapdragon versie die eerst standaard was bij Lenovo NL zie ik geen aanbiedingen.
Ik zie bij Lenovo NL geen 6GB/Kompanio versie voor €299. Ik denk dat je die verward met de Lenovo Tab P11 Gen 2, wat een hele andere tablet is.

Die 8gb versie heeft ook gewoon de Kompanio 1300T. Die met de Snapdragon 870 is voor zover ik weet alleen in China verkrijgbaar

Jotyjo schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:40:
[...]
Ik zie bij Lenovo NL geen 6GB/Kompanio versie voor €299. Ik denk dat je die verward met de Lenovo Tab P11 Gen 2, wat een hele andere tablet is.
Excuus, je hebt helemaal gelijk en ik heb niet opgelet. De Lenovo NL prijs die ik noemde is voor de gewone P11 G2 en niet de P11 Pro G2 (die kost daar €499, met 8GB/1300T ... veel duurder dus).

Ik heb in NL eerder wel P11PRo 8GB/Snapdragon versies geadverteerd gezien maar weet niet zeker of dat bij Lenovo NL was, misschien ging het om import modellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 310184 op 31-08-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:38
Anoniem: 310184 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:45:
[...]

Excuus, je hebt helemaal gelijk en ik heb niet opgelet. De Lenovo NL prijs die ik noemde is voor de gewone P11 G2 en niet de P11 Pro G2 (die kost daar €499, met 8GB/1300T ... veel duurder dus).

Ik heb in NL eerder wel P11PRo 8GB/Snapdragon versies geadverteerd gezien maar weet niet zeker of dat bij Lenovo NL was, misschien ging het om import modellen.
Wat vindt je van de Lenova Tab P12 ? Die is 12,7 inch voor 399 euro. Heeft geen oled maar wel goed scherm (60 hz). Voor gewoon gebruik (zonder gamen) voldoende processor en komt zelfs met een 'pen'.
Heeft ook meteen android 13.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

P12 is groter en zwaarder (voor mij een nadeel) en ook inclusief de pen nog duidelijk duurder dan een import P11 Pro. Dat je iets langer Android upgrades krijgt is wel een voordeel. Ik heb nog geen reviews van deze tablet gezien op de bekende websites, misschien de moeite waard om even af te wachten ;)

P.S.: ik zie dat notebookcheck net een review van de P12 tablet geplaatst heeft. Positieve review, vermoedelijk sneller dan de P11 Pro basisversie maar het display contrast (1:750) is bescheiden, hetzelfde als bij mijn tien jaar oude LG GPad.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 310184 op 01-09-2023 15:00 ]

Pagina: 1