Plugin hybride: Zoektocht naar balans

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-10 20:21

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Vorige maand heb ik mijn ID.4 ingeleverd. Een nieuwe baan was een mooie gelegenheid om af te stappen van een desillusionerend jaar electrisch rijden. Het is het gewoon nog net niet, voor mij.

Over een maandje kan ik mijn nieuwe lease auto gaan bestellen. En hoewel ik eerst nog dacht dat een Tesla wellicht een optie was (toch echt een stuk meer keuze in laden) hebben de reviews mij daar van af gebracht; het is een leuke gadget maar zaken die je in een moderne auto kunt verwachten (zoals een comfortabele adaptive cruise control) heeft Tesla blijkbaar nog niet voor elkaar (en nee, enige tesla rijder die hier zegt "Oh maar bij mij werkt dat perfect hoor" gaat mij niet overtuigen; meerdere gerenomeerde auto-review sites zeggen dat dit een serieus probleem is).

Mijn eerste gevoel was dus om gewoon nog even 4 jaartjes benzine te blijven rijden. Maar mijn "Verbeter de wereld" gevoel jeukt dat toch. En dus ben ik gekomen op een plugin hybride als mogelijk goede balans.

Nou zie ik dat er sinds mijn Passat GTE redelijk wat ontwikkeling geweest is. Hadden we indertijd nog een maximum electrische range van net geen 50km (en vaker zo'n 35km), er zijn ondertussen plugins met een bergje meer range. Voor zover ik tot nu toe gevonden heb staat Volvo daar redelijk strak bovenaan met 94km WLTP electrische range op de S60. Voor het moment staat die dan ook bovenaan mijn shortlist.
Die shortlist bestaat op dit moment uit:
- Volvo S60 Recharge T6
- Citroën C5X (slechts 50km range maar ik vindt het gewoon een hele mooie auto ;) )
- Peugeot 308SW Plugin (Voor het geval de andere 2 opties écht te duur zijn; 65km electrische range)

Wat ik al bekeken en afgeschreven heb:
- Alles van VAG. Met name omdat alle dealers hier in de regio absoluut onwerkbaar zijn (1 die me beschuldigt heeft van fraude, 1 die beloftes niet waar maakt)
- BMW en Mercedes. Prijs/prestatie verhouding is niet goed genoeg en de kwaliteit is volgens alle review sites volledig ingestort
- Renault (met pijn in mijn hart!); de Megane plugin is net uit het assortiment gegooid en alle andere plugins zijn SUVs
- Oh ja: Alle SUVs. Waarom zou ik in godsnaam millieu besparend willen gaan rijden om vervolgens een zo on-aerodynamisch mogelijke auto te pakken?

Mijn vragen;
- Zie ik autos over het hoofd met méér range dan de S60?
- Zie ik autos over het hoofd die een stuk goedkoper zijn maar alsnog een behoorlijk goede range hebben?
- Zie ik pareltjes over het hoofd die ook op de shortlist moeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Kan ik aan het gebrek aan reacties opmaken dat er geen gaten in mijn redenering zitten (of althans; geen die voor de andere forumleden evident zijn ;) )?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Ik kan alleen meepraten over de zoektocht naar een plug-in hybride, want ik stond vorig jaar voor deze keuze. Elektrisch gaan rijden of toch een tussenweg, de PHEV. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij een Volvo V60 T6, dus de station variant van de S60 die bovenaan jouw shortlist staat en deze rijd ik nu 3 maanden (levertijd was 13 maanden :+).

Ik ben voor deze gegaan vanwege de hoge range voor een PHEV. Ik las laatst dat er een Mercedes is met meer range (110km volgens mij?), maar een SUV, te duur en persoonlijk heb ik niks met Mercedes.

De Volvo is een erg mooie wagen, ik heb een S60 gereden als voorloop auto, wel met de oude T6 motor (alleen nieuwere van eind 2022 / 2023 hebben de hogere range) en ik moet wel zeggen dat de V60 een verademing is qua ruimte, maar dat is een persoonlijke keuze ;). De WLTP range van 88km haal ik (uiteraard) niet, maar ik zit nu realistisch rond de 70km met veel snelweg kilometers waar ik 110/115 rijd. AAOS werkt bij mij perfect, 4 wheel drive is een leuke extra en de PK’s stellen niet teleur. Dus het enige wat ik toe kan voegen aan je keuze is dat de Volvo mij erg goed bevalt en dat je je niet moet blind staren op de WLTP. Als de accu leeg is, denk dan aan een verbruik van 1 op 13/13.5 trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Bedankt voor de bevestiging dat ik niet gek ben @reputatio :D

De V60 heb ik ook naar gekeken maar voor die paar keer dat ik meer ruimte nodig heb laat ik er een trekhaak onder hangen. Ik ben altijd groot sedan-fan geweest en nu heb ik eindelijk weer genoeg lease ruimte :D

Bedankt voor het delen van je ervaring. Met 70km electrische range kom ik bijna op kantoor waar ik weer kan laden om bijna volledig electrisch thuis te komen. Die 1 op 13 gaan we dan wel proberen te verbeteren :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Mijn route was altijd 86km per enkeltje, dat haal ik dus net niet. Vanaf volgende week is mijn route 38km per enkeltje, dus dan wordt het wat meer energiezuinig rijden en proberen het te halen in de zomer, in de winter is het uiteraard wat minder range :). Wat betreft die 1 op 13, ik heb er nu 5.000km op zitten (heb hem nu ik erover nadenk pas 2 maanden :+) maar mijn gemiddelde zit over die 5.000km op 1 op 42. Maar dat is wel met iedere keer thuis en op het werk laden en privé ook vooral elektrisch, de enkele keren dat ik het niet red elektrisch heen en weer, rijdt hij dus 1 op 13. Maar ik heb pas 2 keer hoeven tanken, dus ik ben erg tevreden, hij is hierdoor even duur per maand als een BMW 1-serie die ik hiervoor had :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-10 15:16
Croga schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:41:
Met 70km electrische range kom ik bijna op kantoor waar ik weer kan laden om bijna volledig electrisch thuis te komen. Die 1 op 13 gaan we dan wel proberen te verbeteren :D
Met een dergelijke woon-werk afstand is een electrische auto toch perfect?

Waarom dan toch krampachtig een hybride met 1 op 13?

Wat was jouw slechte ervaring met electrisch rijden??

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
CvP_tweakers schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:36:
Met een dergelijke woon-werk afstand is een electrische auto toch perfect?
Voor woon/werk wel, voor alle andere niet.
Waarom dan toch krampachtig een hybride met 1 op 13?
Wat is daar krampachtig aan? Waarom daar meteen een waardeoordeel in geven?
Wat was jouw slechte ervaring met electrisch rijden??
Zuid-Nederland naar Denemarken: 4 keer achter elkaar niet kunnen laden waardoor we uiteindelijk in the middle of nowhere uit kwamen met nog 7 kilometer range en het geluk dat we daar wel konden laden.
Schotland: Geen laadpas kunnen krijgen voor de enige provider en het advies van diezelfde provider om het zonder laadpas gewoon überhaupt niet te proberen.
Ik ben niet bereid om dat nog eens te doen.

Ik heb er over gedacht om dan maar een eenvoudigere electrische auto te nemen maar dan boet je enorm in op rijcomfort, ben je alsnog niet veel goedkoper uit en zeker niet genoeg goedkoper om een auto er bij te nemen of te huren wanneer nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:17
De nieuwe Prius?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:23
Croga schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:23:
Kan ik aan het gebrek aan reacties opmaken dat er geen gaten in mijn redenering zitten (of althans; geen die voor de andere forumleden evident zijn ;) )?
Volgens mij ben je er voor jezelf al uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Helaas bestaat die nog niet. Ofwel: Geen leaseprijzen bekend. Daarnaast ook geen electrische range op de website (Hoewel ik schat dat die een WLTP range van 65km gaat krijgen).
Daarnaast is hij behoorlijk duur. Voor een bak minder geld kan ik de 308SW krijgen en voor grofweg vergelijkbaar geld heb ik de C5X. Die 308 zal een stuk comfortabeler rijden (als ik af mag gaan op de oude prius) en de C5X is behoorlijk veel meer auto.

Ik denk niet dat de Prius het overwegen waard is.
TheBrut3 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:09:
Volgens mij ben je er voor jezelf al uit. ;)
Ik ben er vooral uit dat de ideale auto niet bestaat :-( Als de C5X nou gewoon de electrische range van de Volvo had dan was het niet zo moeilijk geweest :-D

[ Voor 20% gewijzigd door Croga op 27-06-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Croga schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:41:
Bedankt voor de bevestiging dat ik niet gek ben @reputatio :D

De V60 heb ik ook naar gekeken maar voor die paar keer dat ik meer ruimte nodig heb laat ik er een trekhaak onder hangen. Ik ben altijd groot sedan-fan geweest en nu heb ik eindelijk weer genoeg lease ruimte :D

Bedankt voor het delen van je ervaring. Met 70km electrische range kom ik bijna op kantoor waar ik weer kan laden om bijna volledig electrisch thuis te komen. Die 1 op 13 gaan we dan wel proberen te verbeteren :D
Vraag wel voor beide even een offerte op: grote kans dat de leaseprijs van de v60 voordeliger uitkomt dan die van de s60. Sedans zijn nu eenmaal minder courant in Nederland dan stations, en dat zie je terug in de restwaarde en dus ook in de leaseprijs. Wellicht beinvloedt dat je keuze nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
gysman11 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:11:
Vraag wel voor beide even een offerte op: grote kans dat de leaseprijs van de v60 voordeliger uitkomt dan die van de s60. Sedans zijn nu eenmaal minder courant in Nederland dan stations, en dat zie je terug in de restwaarde en dus ook in de leaseprijs. Wellicht beinvloedt dat je keuze nog.
getverdemme je zou zomaar gelijk kunnen hebben :-S
En net als ik zat te denken dat de V60 T6 ongeveer hetzelfde kost als de S60 T8 en dus weer 100PK er bij zou kunnen smoezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-10 14:42
Met alles wat je uitsluit blijft er inderdaad niet veel meer over dan het lijstje wat je al hebt. Wellicht zou je daar aan de onderkant nog een Kia Ceed SW (50km range, wellicht krap) en Opel Astra ST (zelfde tech als de 308) aan toe kunnen voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Christ1000 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:23:
Met alles wat je uitsluit blijft er inderdaad niet veel meer over dan het lijstje wat je al hebt. Wellicht zou je daar aan de onderkant nog een Kia Ceed SW (50km range, wellicht krap) en Opel Astra ST (zelfde tech als de 308) aan toe kunnen voegen.
De Astra had ik bekeken maar is inderdaad dezelfde als de 308 en die vindt ik dan leuker.
De Kia Ceed zal ik eens bekijken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-10 14:42
En de nieuwe Peugeot 408/508?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Dat waren grote kanshebbers maar kosten nagenoeg hetzelfde als de C5X en dan vindt ik die laatste toch mooier :-)

- Kia Ceed heb ik bekeken en die gaat zeker mee in het "Als ik het te duur vindt" slot. Dikke 100 euro netto per maand goedkoper dan de 308 en toch dezelfde klasse.
- V60 heb ik met de S60 vergeleken en het prijsverschil is een stuk kleiner dan je zou vermoeden naar het verschil in aanschafprijs. Toch blijft de S60 net iets goedkoper
(Tot nu toe alleen een "schattingen tool" gebruikt dus nog geen concrete offertes; MMMV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:26

DaWaN

'r you wicked ??

Croga schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:11:
[...]

Helaas bestaat die nog niet. Ofwel: Geen leaseprijzen bekend. Daarnaast ook geen electrische range op de website (Hoewel ik schat dat die een WLTP range van 65km gaat krijgen).
Daarnaast is hij behoorlijk duur. Voor een bak minder geld kan ik de 308SW krijgen en voor grofweg vergelijkbaar geld heb ik de C5X. Die 308 zal een stuk comfortabeler rijden (als ik af mag gaan op de oude prius) en de C5X is behoorlijk veel meer auto.

Die info is toch inmiddels wel beschikbaar?
Qua prijs en elektrisch bereik redelijk vergelijkbaar met de C5x, denk zelfs dat de Prius met 1kWh extra batterijcapaciteit in de praktijk misschien wel verder komt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
DaWaN schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:42:
Die info is toch inmiddels wel beschikbaar?
Qua prijs en elektrisch bereik redelijk vergelijkbaar met de C5x, denk zelfs dat de Prius met 1kWh extra batterijcapaciteit in de praktijk misschien wel verder komt.
Zoals ik al zei: Waarschijnlijk vergelijkbaar met de C5X waarbij de C5X toch echt veel meer auto is dan de Prius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertX
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-10 23:06
Croga schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:58:
[...]

Zoals ik al zei: Waarschijnlijk vergelijkbaar met de C5X waarbij de C5X toch echt veel meer auto is dan de Prius.
Volgens WLTP een elektrische actieradius van 86 km.
https://www.autoweek.nl/a...2023-alleen-nog-als-phev/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:21
Croga schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:14:
(zoals een comfortabele adaptive cruise control) heeft Tesla blijkbaar nog niet voor elkaar (en nee, enige tesla rijder die hier zegt "Oh maar bij mij werkt dat perfect hoor" gaat mij niet overtuigen; meerdere gerenomeerde auto-review sites zeggen dat dit een serieus probleem is).
Ik ga het toch doen, maar niet met de verwachting dat het jou mening zal veranderen. Puur voor mensen die nog wel twijfelen en dit lezen.

Dus ik ben inderdaad een Tesla Model Y eigenaar, ik ben absoluut geen fanboy. Ik vind het zelfs niet eens de mooiste auto die er is, het was voor mij een excel sheet winnaar en daarom rijd ik er in.

Wat je zegt m.b.t. de adaptive cruise control klopt, maar het is niet zo erg als je wellicht denkt. Het echte phantom braking wat er in heeft gezeten, trust me...been there. Is inmiddels wel glad gestreken, dit heb ik het afgelopen jaar niet meer meegemaakt (nu 2 jaar eigenaar). Ik heb nog wel een 2 maand terug een hele lichte vorm van dit gehad, een vrij scherpe bocht waar je 80 mag en ik dan met 90 aan kom; dan ging hij even licht remmen om naar de 80 te komen. Ook dat doet ie sinds enige tijd niet meer.
Dat is dan ook meteen één van de grootste redenen dat ik voor Tesla ben gegaan, de filosofie van een auto bouwen vanuit een software development perspectief met OTA updates. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik daar zonder zou moeten, de grote hoeveelheid features en updates die er elke keer weer bij komen is echt onvoorstelbaar fijn.

Tweede reden om een Tesla te kiezen was het oplaadnetwerk, iets wat je met je ID.4 niet hebt kunnen doen is fatsoenlijk navigeren. Want VW heeft geen oplaadnetwerk en kan dus niet communiceren met de laadstations op je route, bij Tesla is dat wel het geval. Wij gaan dit jaar een rondje Scandinavië doen en de route die ik heb uitgestippeld, hebben meer dan genoeg Tesla chargers (en ook nog zat andere chargers, maar ik heb vooralsnog maar 2 keer bij een niet tesla charger geladen). Ik vul de bestemming in en Tesla berekend automatisch waar en hoelang ik moet stoppen, erg fijn, want je kunt daar echt op vertrouwen.

Derde reden was, Tesla is native EV bouwer, zij hebben nooit anders gedaan. Het is hun core business en ze hebben dus verstand van zaken, ze doen alles zelf incl. batterijen. Inmiddels beginnen de andere merken ook goed aan de weg te timmeren, denk aan Volvo die nu ook de EX90 (iets te groot) in pre-order heeft met een Polestar onderstel of Audi die een aantal mooie wagens heeft aangekondigd.

Vierde reden was het entertainment systeem, dat is werkelijk waar bij alle autofabrikanten een ondergeschoven kindje....om te huilen. Dat was echt een verademing, het geluid is erg goed en het systeem is super responsive. De voice assistant is top notch en de navigatie ook.

Zelf heb ik de volgende auto's proefgereden:
Kia EV6, Ioniq 5, Cupra Born, Skoda Enyaq , Telsa Model 3 en de Y.

Het genot van one pedal drive, de soepele overbrenging door het gebrek aan versnellingen, de snelheid en alle technische snufjes, doen mij de nadelen volledig vergeten.

Ik zal de nadelen nog wel even opsommen:
- Automatisch groot licht bij autopilot (niet verwarren met fsd), blijft soms te lang aan en kun je in die modus niet permanent uitzetten; moet je per keer doen (zelfde geldt voor de ruitenwissers, maar die heb ik altijd op auto omdat dat best aardig werkt).
- Over de lijn waarschuwingen die sinds kort heel agressief zijn geworden in de vorm van lang en hard piepen.
- 20" velgen die buiten de band steken en dus erg kwetsbaar zijn, meermaals meegemaakt.
- Adaptive cruise control die niet "los" laat zodra je je knipperlicht naar links doet voor een inhaal actie.
- 250KW opladen nog nooit echt zien gebeuren, misschien 1 of 2 keer (gebruik de superchargers alleen voor vakantie)

Zo af en toe kijk ik ook wel door mijn wimpers om te zien wat over 3 jaar mijn volgende wagen zal worden en dan zit ik toch te kijken naar Rivian. Oud medewerkers van Tesla met dezelfde instelling, maar dan een volwaardige SUV >:)

Succes met de zoektocht en alvast veel plezier met je aanstaande auto! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
@DeMolT. Het laadnetwerk is de reden waarom ik Tesla zou overwegen als enige mogelijke electrische auto.

Maar ook jij geeft, met de bijbehorende confirmation bias, aan dat de ACC niet goed is. Reviewers geven zonder die bias aan dat ie ronduit slecht is. Volkswagen deed niet heel veel goed maar de ACC werkte (in comfort stand, níet in eco stand) verbluffend prettig, zeker in het langzaam/snel start/stop verkeer op de nederlandse snelwegen. Daarnaast hoor ik je hier en daar praten over "intelligentie" die je niet uit kunt zetten (automatisch groot licht, etc.) en 1-pedal drive (de grootste horror die er bestaat).
(En dan hebben we het nog niet over het rijcomfort; ook zo'n punt wat door alle reviewers aangehaald wordt en juist de reden voor mij om van VW af te stappen ten faveure van een Franse auto of een Volvo)
Ik zie dus vooral redenen om nog niet voor Tesla te kiezen. En als het dan gaat over OTA voor de ACC dan zeg ik: The cake is a lie. Als het er nu niet op zit gaat het er nooit op zitten (wat wellicht een beetje een overdreven stelling is maar ik kan niet een auto gaan rijden op basis van "Komt wel goed")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:50
Het is vrij duidelijk dat je de citroen wilt, alleen je laat de actieradius je tegenhouden. De prijs lijkt niet zo'n probleem, anders dan "als het de C5X niet is, kan ie maar beter goedkoper zijn" ;)

Kies dan wat je belangrijk vind:
1. Elektrisch naar je werk kunnen
2. De auto die je mooi vindt

Met de c5x kan je ongeveer 40 km snelweg rijden, maak daar in de winter maar 30 van. Dat scheelt je dus 2 tot 3 liter benzine.

P.S. de nieuwe prius blaast deze citroen zo voorbij en verbruikt minder, want ze hadden bij toyota ook in de gaten dat het wat pittiger mag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-10 18:07
Croga schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:38:
@DeMolT. Het laadnetwerk is de reden waarom ik Tesla zou overwegen als enige mogelijke electrische auto.

Maar ook jij geeft, met de bijbehorende confirmation bias, aan dat de ACC niet goed is. Reviewers geven zonder die bias aan dat ie ronduit slecht is. Volkswagen deed niet heel veel goed maar de ACC werkte (in comfort stand, níet in eco stand) verbluffend prettig, zeker in het langzaam/snel start/stop verkeer op de nederlandse snelwegen. Daarnaast hoor ik je hier en daar praten over "intelligentie" die je niet uit kunt zetten (automatisch groot licht, etc.) en 1-pedal drive (de grootste horror die er bestaat).
(En dan hebben we het nog niet over het rijcomfort; ook zo'n punt wat door alle reviewers aangehaald wordt en juist de reden voor mij om van VW af te stappen ten faveure van een Franse auto of een Volvo)
Ik zie dus vooral redenen om nog niet voor Tesla te kiezen. En als het dan gaat over OTA voor de ACC dan zeg ik: The cake is a lie. Als het er nu niet op zit gaat het er nooit op zitten (wat wellicht een beetje een overdreven stelling is maar ik kan niet een auto gaan rijden op basis van "Komt wel goed")
Ik denk dat het heel persoonlijk is. Jij zegt:
Volkswagen deed niet heel veel goed maar de ACC werkte (in comfort stand, níet in eco stand) verbluffend prettig, zeker in het langzaam/snel start/stop verkeer op de nederlandse snelwegen
Dat vind ik dus helemaal niet, en ik rij zelf een vrij nieuwe Passat met ACC. Ik vind het echt irritant werken iig en heb er vrij veel last van als iemand weer eens de baan overschiet (direct op de rem om vervolgens weer gas te geven).. Kortom: de ervaringen zijn allemaal heel persoonlijk..

Zoals ik je berichten lees heb je zelf een beetje last van confirmation bias. Je vindt het bij Tesla slecht, meerdere bronnen bevestigen dat (want ja, er is altijd iemand die dat vindt) en daarmee versterk je je eigen gevoel ("zie je wel, ik heb gelijk"). Volgens mij kijk je er niet helemaal objectief meer naar op het moment alleen vraag mij af of je dat door hebt :)
mathelicious schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:21:
Het is vrij duidelijk dat je de citroen wilt
en dit ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 29-06-2023 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:49

lord_fh

PS5

Misschien heel plat hoor, ik heb geen lease auto overigens dus wellicht mis ik iets maar:

Je kiest neem ik aan toch de auto die je dan het mooist vindt ? wat boeit het nou of je 70 of 60km naar je werk kan rijden op de accu, daarna gaat ie toch op benzine over ? het kost je niks dus wat boeit die ene liter extra naar je werk dan ? je gaat toch niet in iets rijden waar je maandelijks voor betaald terwijl je een ander veel mooier vind, omdat die 10-20km minder range heeft terwijl je een tankpas hebt ? 8)7 , dan neem je toch gewoon die citroen ?

[ Voor 3% gewijzigd door lord_fh op 29-06-2023 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 22:10
Croga schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:23:
Het is geen rare gedachtengang, ik kan mij er helemaal in vinden.

Heb zelf nu ook elektrisch, en hiervoor ook elektrisch gereden maar altijd er nog een andere benzine/diesel bij gehad die als alternatief over was. Dat is nu wat minder, onze 2e auto is nu een kleinere benzine, dus het alternatief, zeker voor lange reizen, is er niet meer.

Het grote nadeel aan de meeste plugin hybrides (naast de levertijd) is de laadsnelheid. Volvo en oa. Mercedes werken hier wel aan (CLA250e bijv), maar omdat de boordlader niet snel is sta je nog steeds lang te laden.

Als je uitgebreider marktonderzoek wilt doen, een PHEV is in Duitsland heel 'hot' op dit moment. Dus je kunt eens in het duits gaan zoeken. Alleen kom je dan al gauw op de duitse merken uit ;-)

Het blijft een compromis. Neem het voorbeeld van de S/V60, de plugin is ~250kg zwaarder. Daardoor meer verbruik. Ben je dan niet beter af met een zuinige benzine MHEV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
lord_fh schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:47:
Je kiest neem ik aan toch de auto die je dan het mooist vindt ? wat boeit het nou of je 70 of 60km naar je werk kan rijden op de accu, daarna gaat ie toch op benzine over ? het kost je niks dus wat boeit die ene liter extra naar je werk dan ? je gaat toch niet in iets rijden waar je maandelijks voor betaald terwijl je een ander veel mooier vind, omdat die 10-20km minder range heeft terwijl je een tankpas hebt ? 8)7 , dan neem je toch gewoon die citroen ?
Mwah.... dat ligt nog wel wat genuanceerder....

"Mooi" is een overweging maar zeker niet de belangrijkste.
Wat voor mij wel belangrijk is is dat het millieu iets is waar we allemaal aan moeten werken en ik in de exhorbitant luxe positie zit om daar ook serieus iets mee te doen.
Ik wil graag zoveel mogelijk electrisch rijden (in combinatie met zoveel mogelijk die electriciteit van de zonnepanelen van mijn dak halen). Electrische autos zijn echter, IMHO, nog niet geschikt. En dus wil ik het verbruik van benzine minimaliseren tot momenten dat het echt niet anders kan.
Daarnaast wil ik dat ook nog graag comfortabel doen. Ik heb die lease auto omdat ik nogal wat kilometers maak dan wil ik niet helemaal gebroken thuis komen.

Al met al is het dus geen "Mooi dus hebben" overweging. Er zijn meer dimensies die in dit rapport mee genomen moeten worden (zegt de data analist ;) )
mathelicious schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:21:
Het is vrij duidelijk dat je de citroen wilt, alleen je laat de actieradius je tegenhouden. De prijs lijkt niet zo'n probleem, anders dan "als het de C5X niet is, kan ie maar beter goedkoper zijn" ;)

Kies dan wat je belangrijk vind:
1. Elektrisch naar je werk kunnen
2. De auto die je mooi vindt
Als het binaire keuzes zouden zijn heb je gelijk. Maar dat zijn het niet. Vandaar ook dat de Volvo nu bovenaan het lijstje staat; grote actieradius maar nogsteeds niet onaardig om naar te kijken én comfortabel om te rijden.
P.S. de nieuwe prius blaast deze citroen zo voorbij en verbruikt minder, want ze hadden bij toyota ook in de gaten dat het wat pittiger mag ;)
Dan praat je alleen over snelheid en range. Niet over de abominabele vering van Toyota (die het voor elkaar krijgen een auto over te laten hellen in de bochten terwijl je toch ieder hobbeltje in de weg voelt) en interieur. Ik heb de Prius 2 en Prius 3 gereden en qua auto vallen ze in de klasse C3/Megane maar ze vragen de prijs van 2 klassen hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Boeie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:55:
Het blijft een compromis. Neem het voorbeeld van de S/V60, de plugin is ~250kg zwaarder. Daardoor meer verbruik. Ben je dan niet beter af met een zuinige benzine MHEV?
Daar heb ik ook naar gekeken. Raar genoeg zeggen de WLTP getallen wat anders.

Ik heb van alle autos de "normale" variant bekeken wat verbruik betreft en daar komt uit dat de Volvos nauwelijks meer verbruiken dan de anderen.

Voorbeeld
Captur bezine WLTP 5.7 liter per 100km
S60 benzine WLTP 6.1 liter per 100km
Beide getallen zijn geen real-world getallen maar zouden redelijk vergelijkbaar moeten zijn met elkaar. Nog sterker; ik rijdt op dit moment een 2008 met een WLTP van 5.7 liter per 100km maar haal daar vaak die 100km op 5 liter of minder dankzij rijstijl (en route keuze).

Ik denk dus niet dat ik beter af ga zijn met een non-plugin (of dat nu MHEV of ICE is) als ik vergelijkbaar rijcomfort zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Overigens;

Iedereen enorm bedankt voor de input!! Bedankt dat jullie de tijd nemen om me te helpen met deze beslissing en ga er gerust van uit dat iedere opmerking voor mij stof tot nadenken is.

....
[tongue in cheek]wacht even... ben ik jullie nu aan het bedanken voor het ingewikkelder maken van mijn keuze?[/tongue in cheek]
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
ID-College schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:36:
Dat vind ik dus helemaal niet, en ik rij zelf een vrij nieuwe Passat met ACC. Ik vind het echt irritant werken iig en heb er vrij veel last van als iemand weer eens de baan overschiet (direct op de rem om vervolgens weer gas te geven).. Kortom: de ervaringen zijn allemaal heel persoonlijk..
Probeer voor de gein de Comfort stand eens. Ik had dezelfde ervaring in Sport en Eco stand, in Comfort werkt het echt een stuk beter (daarnaast is de Comfort stand zuiniger dan de Eco stand juist vanwege dat soort gedrag... rare keuze van VAG)
Zoals ik je berichten lees heb je zelf een beetje last van confirmation bias. Je vindt het bij Tesla slecht, meerdere bronnen bevestigen dat (want ja, er is altijd iemand die dat vindt) en daarmee versterk je je eigen gevoel ("zie je wel, ik heb gelijk"). Volgens mij kijk je er niet helemaal objectief meer naar op het moment alleen vraag mij af of je dat door hebt :)
Oh ik ben me terdege bewust van m'n eigen bias :-D en wellicht dat de ACC van Tesla daar in valt; mischien moet ik eens een proefrit gaan maken. Mijn eigen bias ligt inderdaad sterk bij de C5X vandaar dat ik een mooie excel sheet ben gaan maken met data om te kijken of de C5X daar wel als beste uit komt en voor het moment is het antwoord: Nee, de C5X komt er niet als beste uit (S60 als het betaalbaar is, Kia Ceed als het goedkoper moet of zelfs e-208 als ik echt heel veel wil sparen; dan maar met de 2e auto op vakantie :-D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 22:10
Croga schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:21:
[...]

Daar heb ik ook naar gekeken. Raar genoeg zeggen de WLTP getallen wat anders.

Ik heb van alle autos de "normale" variant bekeken wat verbruik betreft en daar komt uit dat de Volvos nauwelijks meer verbruiken dan de anderen.

Voorbeeld
Captur bezine WLTP 5.7 liter per 100km
S60 benzine WLTP 6.1 liter per 100km
Beide getallen zijn geen real-world getallen maar zouden redelijk vergelijkbaar moeten zijn met elkaar. Nog sterker; ik rijdt op dit moment een 2008 met een WLTP van 5.7 liter per 100km maar haal daar vaak die 100km op 5 liter of minder dankzij rijstijl (en route keuze).

Ik denk dus niet dat ik beter af ga zijn met een non-plugin (of dat nu MHEV of ICE is) als ik vergelijkbaar rijcomfort zou willen.
Bekende van mij rijdt een superb 1.5 tsi dsg. Hiermee rijdt hij bij normaal gebruik 1:18/19, en dat is toch een vrij grote auto. rijdt 1100/1200km op een tank van 65L.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:05
Boeie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Bekende van mij rijdt een superb 1.5 tsi dsg. Hiermee rijdt hij bij normaal gebruik 1:18/19, en dat is toch een vrij grote auto. rijdt 1100/1200km op een tank van 65L.
Ik heb hier de Fusion/Mondeo HEV en die rijdt met een normale rijstijl 1:19/1:20 (en nog wat beter als je echt oplet), heeft 200pk dus vlot, is groot en met de 50l tank rijd ik +/- 950-1000km. Waarbij de niet hybrid versie zo'n 1:12 rijdt. Ik zou dan ook de niet plug-in hybrids meenemen. Zeker als je het regelmatig niet haalt met de electrische range van een plug-in kan een niet plug-in nog wel eens beter in gebruik zijn. Sowieso is milieutechnisch gezien er ook niet echt veel verschil tussen een PHEV en een HEV.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
redwing schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:46:
Ik heb hier de Fusion/Mondeo HEV en die rijdt met een normale rijstijl 1:19/1:20 (en nog wat beter als je echt oplet), heeft 200pk dus vlot, is groot en met de 50l tank rijd ik +/- 950-1000km. Waarbij de niet hybrid versie zo'n 1:12 rijdt. Ik zou dan ook de niet plug-in hybrids meenemen. Zeker als je het regelmatig niet haalt met de electrische range van een plug-in kan een niet plug-in nog wel eens beter in gebruik zijn. Sowieso is milieutechnisch gezien er ook niet echt veel verschil tussen een PHEV en een HEV.
Daar zijn twee kanttekeningen aan;
- Er zijn tegenwoordig minder "Full hybrid"s dan dat er PHEVs zijn
- Als de PHEV op zo'n 5%-10% van z'n accu zit wordt het defacto een "Full hybrid"

Ik heb een Passat GTE gereden die onder "HEV" settings zo'n 1:20 ging maar wel enkele tientallen kilometers full electric reed. Mijn doel is een auto te gaan rijden die 80%-90% full electric kan rijden en voor de rest op het verbruik van een Full Hybrid uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:05
Croga schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:24:
[...]
Daar zijn twee kanttekeningen aan;
- Er zijn tegenwoordig minder "Full hybrid"s dan dat er PHEVs zijn
- Als de PHEV op zo'n 5%-10% van z'n accu zit wordt het defacto een "Full hybrid"
In de meeste gevallen is bij een PHEV zowel de elektromotor als de accu groter en daarmee zwaarder en rijden de PHEVs uiteindelijk een stuk onzuiniger dan HEVs zodra de accu 'leeg' is (mijn praktijkervaring :) ) In de mijne ligt b.v. een 1kWh accu ipv een 7/8kWh voor een PHEV
Ik heb een Passat GTE gereden die onder "HEV" settings zo'n 1:20 ging maar wel enkele tientallen kilometers full electric reed. Mijn doel is een auto te gaan rijden die 80%-90% full electric kan rijden en voor de rest op het verbruik van een Full Hybrid uit komt.
En dat laatste is dus heel lastig, zoals ik hierboven al zeg is mijn praktijkervaring met verschillende PHEVs dat het verbruik nogal slecht is zodra de accu leeg is. Nu kan het zijn dat er het laatste jaar wat auto's uitgekomen zijn die dat beter doen, maar toen ik een paar jaar geleden naar een auto aan het kijken was, was er geen zuinige PHEV te vinden. En de PHEV is dan alleen handig als je woon-werk dagelijks op elektra kan rijden (en omdat ik de auto juist heb voor al het andere reizen moet ik iets hebben dat ook op langere afstanden zuinig rijdt)

Het ligt dus sterk aan je gebruik welke het beste is, maar mijn ervaring met veel verschillende auto's is toch dat de PHEVs een stuk onzuiniger rijden zodra de accu leeg is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-10 13:22
@Croga Ik heb even gemist hoeveel je mag/wil besteden en hoe je het wil gaan aanvliegen

- Full Operation lease (via WG): Wat is het maandbudget bij welk contractwaardes? Is dat bedrag inc/exc brandstof

- Private lease: welke contractwaardes en wat mag het kosten?

Zonder deze wetenschap doe ik nog wel een duit in het zakje: Mazda CX-60
Gebouwd met een CX-5 in het achterhoofd, met OTA softwareupdates. Momenteel heeft de software nog wat hikjes, maar Mazda kennende gaan ze dat netjes oplossen.

2 andere suggesties: Honda Civic Hybrid (2023-heden); Toyota Corolla Sporttourer 2.0 Hybrid

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
D_Jeff schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:36:
@Croga Ik heb even gemist hoeveel je mag/wil besteden en hoe je het wil gaan aanvliegen
- Full Operation lease (via WG): Wat is het maandbudget bij welk contractwaardes? Is dat bedrag inc/exc brandstof
- Private lease: welke contractwaardes en wat mag het kosten?
Full operational via werkgever, exacte bedragen zijn niet relevant voor deze zoektocht.
Zonder deze wetenschap doe ik nog wel een duit in het zakje: Mazda CX-60
Gebouwd met een CX-5 in het achterhoofd, met OTA softwareupdates. Momenteel heeft de software nog wat hikjes, maar Mazda kennende gaan ze dat netjes oplossen.
Ik heb naar de Mazdas gekeken maar SUVs trekken mij echt helemaal niet. Er is een limiet aan de "mooi" vs "practisch" balans en SUVs vallen daar buiten :D Daarnaast is die CX-60 meteen wel heel erg duur.....
Nog eens 10% duurder dan de huidige duurste op het lijstje (Volvo V60)
2 andere suggesties: Honda Civic Hybrid (2023-heden); Toyota Corolla Sporttourer 2.0 Hybrid
Beiden zijn niet als plugin te krijgen en daarom niet interessant voor mijn use case.
redwing schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:34:
Het ligt dus sterk aan je gebruik welke het beste is, maar mijn ervaring met veel verschillende auto's is toch dat de PHEVs een stuk onzuiniger rijden zodra de accu leeg is.
Dat is niet mijn ervaring. Zoals gezegd; mijn Passat GTE deed met een "lege" accu zo'n 1 op 20 wat voor een auto van bijna anderhalve ton gewoon heel netjes is. Ja, de Prius deed het iets zuiniger (in mijn handen zo'n 4.7l/100km) maar als ik een PHEV kan vinden waar ik 80% van de tijd alleen electrisch rijdt wordt het een serieus ander verhaal. (Ofwel: Yup, het ligt sterk aan je gebruik ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:21
Ik denk dat vrijwel alles al een keer benoemd is, maar ook hier een kleine bijdrage als voorheen vervend VAG rijder welke nu een (koop) Tesla Y heeft; Maak een proefrit en beoordeel dan of je met de quirks kan leven.

Ik blijf de adaptive cruise op de VWs beter vinden, maar dat is puur omdat deze 'dom' is. Simpel aan/uit te zetten, afstand instelling is helder en met de eenvoudige lane-assist was het een prima hulp voor op de weg.

Bij de Tesla is het allemaal net even 'anders'. Ja op 80 wegen heb ik alleen nog de TACC aan, want autopilot is dan op sommige momenten meer irritatie dan nut (of soms zelfs tegen gevaarlijke aan).
Op de snelweg echter, daar is het een uitkomst en werkt het (voor mij) perfect en heb ik geen 'fantom brakes' ervaren.

Aantal bijkomende voordelen bij Tesla;
- in 3 maanden eigenaarschap al meer updates (en extra features) gezien dan 12 jaar andere merken
- Eindelijk een fatsoenlijke APP die daadwerkelijk werkt en functioneert (VW We-donot-Connect eat your heart out)
- In-car entertainment is echt een openbaring, geen gedonder met wachten of 'lag' etc.
- Laden met Tesla is wel echt subliem geregeld

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-10 13:22
@Croga Zelf ook geen SUV fan, maar moet wel toegeven dat de Mazda netjes is afgewerkt en vrij compleet is (bang-for-bucks)

Mocht je de meeste range uit een accu willen halen, ga je uitkomen bij de Lynk&Co SUV of de Merc C-klasse. De Merc ondersteund dan ook een vorm van snelladen en heeft een relatief grote accu, de Lynk&Co is feitelijk een verbouwde Volvo met een grotere accu.

Qua BMW deel ik je mening: De 320e/330e waren in 2021/2022 wel interessant, maar vanwege de prijsverhogingen EN wegvallen van een "mooie pakketdeal" zit je al snel op zo'n 1050 euro/maand (320e touring 48maanden/30kjaar/inc brandstof)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMolT.
Croga schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:38:

Volgens mij lees jij met een hele pessimistische bril op, ik moet ook zeggen dat ik de Enyaq (ID.4 van skoda in principe) na 10 minuten rijden al zat was; wellicht dat dat je ervaring heeft verpest met EV rijden. De reviewers rijden zo'n auto doorgaans een dag en komen niet later terug om te kijken of er verbeteringen zijn doorgevoerd dmv OTA updates bijv., iets wat bij de ACC dus wel het geval is. Het was echt slecht, het is nu echt prima. Vergelijkbaar met die op mijn Toyota Corolla uit 2019. Ik begreep overigens van mijn oom met een Volvo V60, dat hij de ACC echt ontzettend hinderlijk vond. Volgens mij is er nog geen systeem dat echt zaligmakend is qua ACC, zoals ik zeg, het voldoet prima naar mijn mening.

Ik weet niet of je nu bedoelt dat je het concept van 1 pedal drive horror vind of specifiek die van Tesla, in dat laatste geval ben ik het absoluut niet met je eens. De ervaring die ik met de Enyaq had, dat was ronduit huilen. De Ioniq 5 was al iets beter, maar geen één kon tippen aan de Tesla ervaring. Smooth operator ;)

Qua rijcomfort, ik heb dat eerlijk gezegd niet door. Misschien heb je gelijk en mis ik wat, maar ik heb het idee dat het geneuzel in de marges is; volgens mij rijden de meeste jonge auto's voldoende comfortabel.

Ik zou ook zeker niet adviseren om een auto te kopen met het idee dat het wel gefixt zal worden door OTA updates, het is simpelweg een plus punt dat sommige oneffenheden wel worden glad gestreken oftewel het kan dus wel; iets wat je bij traditionele autobouwers dus niet ziet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
@DeMolT. @Xrypta ik ga een proefrit met de Model 3 inplannen. Jullie hebben ook gelijk dat ik het gewoon zelf moet gaan ervaren. Als ik dan toch hoog van de millieu-toren blaas moet ik me niet laten tegen houden door een paar youtube reviewers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeMolT.
Croga schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:29:
@DeMolT. @Xrypta ik ga een proefrit met de Model 3 inplannen. Jullie hebben ook gelijk dat ik het gewoon zelf moet gaan ervaren. Als ik dan toch hoog van de millieu-toren blaas moet ik me niet laten tegen houden door een paar youtube reviewers.
Ik ben erg benieuwd naar je unbiased ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:21
Probeer dan ook zeker de Y, en natuurlijk benieuwd naar je impressie en ervaring! d:)b

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
@Croga Je benoemt dat elektrisch rijden er voor jou nog niet is, maar waar zit dit dan voor jou dan in? Want dit benoem je volgens mij nergens.

[ Voor 3% gewijzigd door adjego op 30-06-2023 09:53 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
adjego schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:53:
@Croga Je benoemt dat elektrisch rijden er voor jou nog niet is, maar waar zit dit dan voor jou dan in? Want dit benoem je volgens mij nergens.
Met name mijn ervaring met een trip naar Denemarken (op de Duitste autobahn zijn meer onbruikbare laadpalen dan dat er bruikbare laadpalen zijn. Eindresultaat na 4! gefaalde laadpogingen achter elkaar is dat we heel veel mazzel hadden in the middle of nowhere een kantoren-terrein te vinden waar ieder bedrijf 2 openbare 50KW laders had) en Schotland (als je geen UK bankrekening hebt dan kun je nagenoeg niet laden. Omwegen hebben een doorlooptijd van enkele maanden).

Vandaar dat Tesla de enige serieuze overweging is; het Tesla laadnetwerk (on top of alle andere laders) lost dit probleem grotendeels op.

Overigens is de discussie hierover in andere topics al uitgebreid gevoerd. Laten we die discussie hier niet nog een keer voeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Croga op 30-06-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
@Croga Helemaal prima, ik ben benieuwd naar je ervaring na de proefrit.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:53
gysman11 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:11:
[...]

Dat is inmiddels wel weer een beetje achterhaald. De Audi A3 limousinewas bijvoorbeeld niet aan te slepen toen deze net uit was. En alles wat ze hier niet slijten, is bij wijze van met een dag verkocht via internet en de grens over, dus de afzetmarkt is groter dan alleen NL.

De genoemde Prius rijdt met een atkinson cycle ook een stuk zuiniger nadat de accu leeg begint te raken. 1:15 tot 1:17 ging al prima met de non-plugin van de vorige generatie, zonder ouwelullen rijstijl.
De aandrijving is een stuk verfijnder dan de franse techniek, mits je kan wennen aan het geluid van een CVT.

De 1:12 / 1:13 van de volvo S60 komen mij bekend voor. Dat doet mijn T5 zonder accu ook, wat redelijk dezelfde motor betreft minus de hybride aandrijving.

De vanafprijs van de S60 is wel 9.000 euro meer dan de prius, dus ik verwacht dat deze ook aanzienlijk duurder is in de lease dan de prius. Dus snap niet waarom je roept dat deze duur is.
Croga schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:11:
[...]
Daarnaast is hij behoorlijk duur. ...
[...]
Ik rij zoals gezegd privé een s60 T5 en 't rijdt wel heerlijk. Gewoon een klasse hoger dan een prius of een 308sw. Maar dat vertaald zich waarschijnlijk ook naar de bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-10 18:31
Boeie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Deze kan ik bevestigen. Woon-werkverkeer rijd ik zelfs 1:20/21 op cruise controle. De auto rijdt (ongeacht zijn grootte) heel zuinig door Active Cylinder Technology (ACT). De ACT stelt twee van de vier cilinders buiten werking bij een constante snelheid, waardoor de auto ineens een stuk zuiniger rijdt. Werkt alleen vooral goed als je een constante snelheid kan rijden. Als je een route rijdt waarbij je veel moet remmen en optrekken, is het minder zuinig.

Overigens haal ik circa 1:15/16 als ik op de snelweg 130 rijd. Je rechtervoet is in deze auto dus bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
PROnline schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 00:21:
Dat is inmiddels wel weer een beetje achterhaald.
Nope. I've done the math. De enige reden waarom de V60 voor mij duurder zou zijn is de bijtelling. Het lease tarief voor de V60 is lager dan voor de S60.
De genoemde Prius rijdt met een atkinson cycle ook een stuk zuiniger nadat de accu leeg begint te raken. 1:15 tot 1:17 ging al prima met de non-plugin van de vorige generatie, zonder ouwelullen rijstijl.
De aandrijving is een stuk verfijnder dan de franse techniek, mits je kan wennen aan het geluid van een CVT.
De Passat GTE deed 1:20 zonder ouwelullen rijstijl. Niets mis met de prius hoor maar 1:15 is *heel* slecht voor een hybride.
De 1:12 / 1:13 van de volvo S60 komen mij bekend voor. Dat doet mijn T5 zonder accu ook, wat redelijk dezelfde motor betreft minus de hybride aandrijving.
Koel. Maar de toevoeging van een accu, zelfs als die (nagenoeg) leeg is, maakt een auto echt een heel stuk zuiniger. Er kan een compleet andere gearing (of zelfs CVT) gebruikt worden zodat de meest onzuinige stukken opgevangen worden door de electro motors. Daarnaast is remmen nogsteeds één van de meest onzuinige onderdelen van de rit en die wordt bij met regeneratief remmen een stuk minder erg.
De vanafprijs van de S60 is wel 9.000 euro meer dan de prius, dus ik verwacht dat deze ook aanzienlijk duurder is in de lease dan de prius. Dus snap niet waarom je roept dat deze duur is.
omdat ik de Prius vergelijk met de C5X/508. Die drie zitten in dezelfde prijsklasse maar de Prius is qua interieur, exterieur, accesoires, rijgenot echt een stuk minder auto. Vandaar dat ik zeg dat de Prius te duur is voor wat hij brengt. Qua auto valt hij, voor mij, in de lage middenklasse van de Megane/308 en daar is de Prius veel te duur voor.
Ik rij zoals gezegd privé een s60 T5 en 't rijdt wel heerlijk. Gewoon een klasse hoger dan een prius of een 308sw. Maar dat vertaald zich waarschijnlijk ook naar de bijtelling.
En de lease prijs :-) Alles bij elkaar zou de S60 in mijn lijstje per maand netto zo'n 300 euro duurder zijn dan de 308SW. Of het dat waard is ben ik nog niet uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
bazzemans schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 00:44:
Deze kan ik bevestigen. Woon-werkverkeer rijd ik zelfs 1:20/21 op cruise controle. De auto rijdt (ongeacht zijn grootte) heel zuinig door Active Cylinder Technology (ACT). De ACT stelt twee van de vier cilinders buiten werking bij een constante snelheid, waardoor de auto ineens een stuk zuiniger rijdt. Werkt alleen vooral goed als je een constante snelheid kan rijden. Als je een route rijdt waarbij je veel moet remmen en optrekken, is het minder zuinig.
Yup. Ik weet dat VAG best zuinige motoren kent. Het is alleen jammer dat er hier in de buurt alleen VAG dealers zitten waar ik nooit meer zaken ga doen. Daarnaast is het rijcomfort van de VAG autos heel erg Duits en dat ligt mij niet echt. Ik vond mijn Megane een stuk prettiger rijden dan de Passat die ik als opvolger reed.
Overigens haal ik circa 1:15/16 als ik op de snelweg 130 rijd. Je rechtervoet is in deze auto dus bepalend.
Zoals bij alle autos..... Met mijn Megane Diesel was ik in staat 1:30 te rijden op de snelweg en zelfs 1:35 op 80km/u. Maar boven de 100km/u kakte die getallen heel snel in :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Vandaag de proefrit met de Model 3 gedaan.....

Mag ik iedereen bedanken die me wees op mijn eigen vooroordelen?

Ik ging de proefrit in met 2 belangrijke punten;
- Stugge vering
- Slechte ACC

Bij het instappen was het een heerlijk thuis komen. De stoelen zijn *veel* beter dan van de autos die ik de afgelopen jaren gereden heb. De enige die betere stoelen had was de Megane GT die ik een paar jaar terug geleased heb.
En bij het wegrijden merk je dat ook meteen. Ja, hele stugge vering maar de stoelen maken daar heel veel van goed! Rijcomfort was duidelijk *veel* beter dan de ID.4 en de passat. Ik zal niet zeggen dat het het haalt bij de C5X maar je kunt ook niet verwachten dat ze meteen de kampioen verslaan ;-)

Vervolgens rijden we de stad uit en wil ik naar 80 accelereren. Een synchroon "Holy fuck!" van mij en mijn vrouw tot gevolg. Damn, wat een acceleratie! Dat zie je normaal alleen in de M versies of de RS versies van autos en daar betaal je €20'000 extra voor....
UIteraard even stoppen om te kijken wat er allemaal aan configuratie mogelijk is en de "Iets minder agressief optrekken" setting is eigenlijk wel prettig :-D
Helaas ook meteen gemerkt dat de 1-pedal drive niet uit te zetten is. Maar aan de andere kant werkt deze zo veel beter dan in de ID.4 dat dat ook geen groot probleem is.

En dus op de N-weg achter een auto gaan rijden en de ACC aan gezet. Ik moet zeggen; hij is niet zo soepel als in de ID.4 maar toch echt niet zo slecht als de reviews beweren. Ik zou het niet erg gevonden hebben als hij op iets grotere afstand het gas al los had gelaten maar all in all is dit zeker te overleven.

Nogmaals dank voor al jullie reactie; het gaat uiteindeiljk dus toch de Model 3 worden. Qua uiterlijk wellicht niet zo mooi als de C5X, qua emotie ook niet. Maar wel volledig electrisch met de verwachting van weinig problemen om naar Denemarken of Schotland te gaan. En niet echt een straf om in te rijden, zeker niet op de autobahn richting Denemarken ;-)
Pagina: 1