Aankoopadvies ANSI toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josephyne
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-06-2023
Ik zoek een?
Toetsenbord met de volgende eisen:
- ANSI layout of in ieder geval grote shift aan de linkerkant.
- Backlit
- Draadloos en oplaadbaar
- Stil
- Moet lekker en comfortabel typen
- Ik geef de voorkeur aan TKL (tenkeyless) wat betekent dat er geen numpad op zit maar wel pijltoetsen. Met numpad kan in principe ook maar zonder pijltoetsen is voor mij geen optie.

Optioneel maar wel bonus:
- Roze of een andere leuke kleur of de mogelijkheid om te customizen.
- Ik geef de voorkeur aan lage toetsen maar dit is geen harde eis.
- Water/stof dicht.

Wat is je budget?
Eerlijk, op dit moment zie ik door de bomen het bos niet meer en ik wil gewoon een toetsenbord wat prettig is om te gebruiken. Budget is in principe rond de €150 maar meer mag ook mits het aan de eisen voldoet.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Uiteraard heb ik zelf ook al gezocht en ik had (verleden tijd) voorkeur voor Logitech. Goede ervaringen mee en lange levensduur. Ik wilde eerst de MX Keys (ik bedoel, roze, lage toetsen, goede reviews, count me in) maar die is in Nederland voor zover ik kan zien niet verkrijgbaar in de ANSI indeling.

Toen wilde ik de G915TKL. Een prachtig toetsenbord en hoewel websites niet specificeren welke indeling ze hanteren kom ik op Marktplaats grote shift toetsen tegen bij dit toetsenbord dus dit lijkt te zeggen dat ze de goede indeling verkopen in Nederland. Echter zag ik dat hier ook een grote Enter toets op zit. Dit zou volgens mij ISO indeling zijn ipv ANSI en heb ik liever niet. (Hoewel ik dit toetsenbord nog wel als optie heb, voor de rest lijkt het een goed toetsenbord te zijn). Waar ik hierbij ook tegenaan loop is dat ik dan het liefst de witte versie zou hebben en die komt uit op flink veel duurder dan de zwarte versie. Waarom, geen idee...

Toen kwam ik de G715 Aurora tegen en ik was best wel een beetje verliefd. Erg jammer dat je deze alleen in wit kan kopen en hoewel andere kleuren componenten bestaan je deze apart moet bijkopen. Maar goed, uiteraard zijn deze toetsenborden supergoedkoop (ahum ahum, insert grote dosis sarcasme hier) dus Logitech zal wel ergens hun geld moeten verdienen. Anyway, met de Aurora kwam ik hetzelfde probleem tegen als de MX Keys. In Europa lijkt alleen de ISO indeling verkocht te worden. Niet dat ik hier overigens veel over kan vinden, meeste websites lijken niet te specificeren welke indeling verkocht wordt. Hetzelfde geldt voor de toetsen, en overigens ook voor de G915TKL. Zowel de Aurora als de G915TKL komen met verschillende soorten switches (tactile, linear en clicky) maar het is niet altijd duidelijk welke switches met het toetsenbord meekomen.

Dus, terug naar de vraag, heb ik een voorkeur voor merk... Nou ja, nee, eigenlijk niet meer, ik wil graag zien of er buiten Logitech nog meer opties zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het toetsenbord wordt gebruikt voor Windows. Het maakt mij niet uit of het met een USB dongel of op Bluetooth werkt, ik heb geen voorkeur. Ik gebruik het zowel voor gamen als voor stukken tekst typen waardoor het belangrijk is dat hij ook stil is en fijn typt. Tot nu toe lijken mechanische toetsenborden toch meer gericht te zijn op gamen waarbij je een voelbare klik en een hoorbare klik hebt. Hartstikke leuk maar heb ik liever niet. Vandaar dat ik in de Logitech toetsenborden ook het liefst voor linear zou gaan en dit is nog een dingetje wat blijkbaar lastig verkrijgbaar is hier, het is vooral tactile of clicky.

Dus ja, wie weet heeft iemand tips. Ik ben inmiddels al een flink aantal uren aan het zoeken en merk dat ik er eigenlijk gewoon niet uitkom. Alvast heel erg bedankt voor meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02:22
Echt een perfecte optie heb ik niet voor je, maar wel een aantal dingen om over na te denken.
Switch type: clicky is sowieso geen optie lees ik zo, dan blijven dus tactile en linear over. Heel lomp en ongenuanceerd gezegd zijn linears voor het gamen bedoeld, want ze zijn "snel". Tactiles daarentegen zijn "traag" er zit een hobbel in die zorgt voor feedback, wat naar mijn mening prettiger typt, je voelt immers wanneer hij geregistreerd wordt. Maar de extra kracht die ik daarvoor op moet bouwen zorgt voor een net iets tragere aanslag, bij het terug omhoog komen blijft hij ook even "hangen" net onder de hobbel, waardoor hij dus ook weer iets vertraagd deactiveert.

Qua geluid schelen de 2 niet heel veel, uiteindelijk is tactile niets meer dan een voelbare hobbel aan een linear toegevoegd namelijk, maar door het opbouwen van kracht voor de hobbel is de bottom-out net ietsjes luider. Maar echt stil of luid zou ik ze allebei niet noemen. Een echte silent typt inherent minder prettig, doordat de schokdemper zorgt voor een beetje een sponzige bottom-out. In hoeverre dat als onprettig ervaren wordt verschilt per persoon, maar denk er eens over na...

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is een 75% of 65%, dan behoudt je nog steeds de pijltjes, maar heb je mogelijk wel meer opties die aan je wensen voldoen.