Vraag ivm Eneco tarieven nieuw contract vs aanbod

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:13
Goedemorgen,

Ik zit nu met variabele tarieven bij Eneco.

Ik zit binnen de 14-dagen opzeg termijn bij Eneco voor 3 jaar, het termijn bedrag is geschat op 124 euro per maand.
Als ik een nieuwe berekening doe bij Eneco met de hoeveelheden verbruikte stroom, gas en teruggeleverde energie, kom ik uit op een lager termijn bedrag.

Het geschatte maandbedrag in mijn nieuwe contract is 124,40.
Het geschatte maandbedrag in mijn nieuwe aanbod is 118,79

De tarieven in mijn nieuwe contract zijn:

stroom daltarief: 0,34116 /kWh
stroom normaaltarief: 0,38155 /kWh
teruglevering: -0,09 /kWh
gas tarief: 1,30825 /m3

De tarieven voor het geschatte maandbedrag zijn:

stroom daltarief: 0,3546 /kWh
stroom normaaltarief: 0,3970 /kWh
teruglevering: -0,09 /kWh
gas tarief: 1,3775 /m3

Hoe kan mijn nieuwe geschatte maand bedrag lager zijn, ik had het juist hoger verwacht?

Is dit omdat het een schatting is en Eneco bewust wat lager gaat zitten zodat nieuwe klanten mogelijk tekenen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
Ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6S5isYzrU45e6L3f-zFZaM8Fc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MXqBZ4lMqnOB8DS7lyF8VjQl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Die linker lijkt uit je contract te komen en die rechter van één of andere vergelijkingssite?

Het grote verschil bij stroom zit hem in het verwachte verbruik. Bij Eneco reken je met een verbruik van 1718 kWh terwijl je bij de vergelijker rekent met 1387 kWh.

De gaskosten komen inderdaad iets lager uit. Je hebt immers een lager tarief per m3 in je contract staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
Ah, inderdaad, ik zie de 1718 kWh, maar die vul ik ook in op de vergelijkings-site "841 daltarief + 877 normaaltarief.
Maar ook "331 kWh" teruglevering.

Het lijkt er op dat de vergelijkingssite, maar ook eneco.nl bij een nieuw aanbod, die meetelt, maar het contract wat ik vanuit eneco.nl heb als ik 3 jaar probeer vast te zetten, niet.

"teruglevering van stroom" = "0 kWh".

Vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:38
Daarom, niet kijken naar het maandbedrag, maar naar de werkelijke kosten.

Overigens lees ik net van dit aanbod van Essent:
Pascal19722 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 14:56:
Interessant topic wat ik mee volg. Essent biedt mij bij 3 jaar nu: stroom normaal tarief 0,326 euro en daltarief 0,32499, gas 1,169 m3

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
@Truus01 , dank je, maar als ik daar de waardes invul uit het contract wat ik heb open staan bij Eneco, kom ik uit op:

124,- per maand, 40 cent goedkoper dan Eneco, dus dat vind ik het niet waard.

Ik zie andere tarieven bij Essent, dus mogelijk is het iets voor bestaande klanten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvyYM-pkpPBu1yWA_a8pT2roQ_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nRRGCftsWfkhFIZExWrFW3rK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:38
naenee schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:52:
@Truus01 , dank je, maar als ik daar de waardes invul uit het contract wat ik heb open staan bij Eneco, kom ik uit op:

124,- per maand, 40 cent goedkoper dan Eneco, dus dat vind ik het niet waard.

Ik zie andere tarieven bij Essent, dus mogelijk is het iets voor bestaande klanten:

[Afbeelding]
Oh, dat zal dan inderdaad wel voor bestaande klanten zijn.

En goed dat je toch ook even naar de tarieven kijkt, want die zijn behoorlijk wat hoger dan jouw aanbod. Dus waarschijnlijk dat je uiteindelijk meer kwijt bent dan dat je 40ct/mnd goedkoper uit bent.

Dus nogmaals, kijk niet naar een voorgeschoteld maandbedrag, dat zegt helemaal niks.
Stel je zou nu op basis van die 40ct goedkoper in de maand voor Essent gekozen hebben, was je waarschijnlijk achteraf duurder uit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
Ja, ik kijk de paar dagen die ik heb nog even rond, maar dusver ziet het er wel goed uit.
Pagina: 1