kWu-meter met P1-uitgang voor een RJ12-ste(k)ker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-01 22:01
Ik woon op een schip met eigen energievoorziening maar wanneer ik ergens lig, kan ik meestal gebruik maken van walspanning (waardoor brandstofgebruik niet nodig is) middels een electrakast op de wal.
Aan boord beschik ik niet over een kWu-meter. In de kasten die op de wal staan zitten kWu-meters, behorend bij de 230V 16A-aansluitingen waar ik gebruik van kan maken door daar een CEE-ste(k)ker in te steken en, middels de bijbehorende kabel van 20 meter lang, verbinding te maken met m'n schip.

Ter voorbereiding op het eventueel aanschaffen van zonnepanelen, wil ik mijn verbruik gaan meten met een Iungo-energiemeter/-controller. Daarvoor zou ik dan echter een kWu-meter met een P1-uitgang voor een RJ12-ste(k)ker van die energiemeter/-controller nodig hebben.

Het woordje "zou" impliceert al, dat ik mij afvraag of het ook niet zonder zo'n dure kWu-meter kan en zo ja, hoe dan?

[ Voor 0% gewijzigd door Gerard X op 24-06-2023 06:14 . Reden: Taalcorrectie ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zit je vast aan die Lingo? Dat is al een vrij duur apparaat. Met iedere willekeurige tussenstukken of kWh meter kun je in principe je verbruik meten. En die heb je al voor paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
Het is niet "Lingo" maar "Iungo", maar dit ter zijde (maar mogelijk van belang voor meelezers die nieuwsgierig geworden daarnaar willen zoeken). :)
Dat is al een vrij duur apparaat.
Klopt, maar het biedt wel hetgeen en in een vorm zoals ik mij wens. Ook de gebruikshandleidingen zijn subliem gebruiksvriendelijk (dat vind je zelden!).
Met iedere willekeurige tussenstukken of kWh meter kun je in principe je verbruik meten.
Maar heel beperkt en zeker niet grafisch zo goed uitgewerkt en gewoon op m'n computer te raadplegen en in te stellen.
En die heb je al voor paar euro.
Alle waar naar z'n prijs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar DEI want dit heeft niets met computerhardware te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
br00ky schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:05:
Schopje naar DEI want dit heeft niets met computerhardware te maken.
Snap ik niet. Ik heb mijn vraag toch bij "Overige hardware" geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Gerard X Meters, grafieken, stroom en alle daarbij behorende zaken vallen onder "Duurzame energie en installaties". Dat een mod jouw topic verplaatst is geen straf, het is alleen zodat andere mensen die zich bezighouden met Duurzame energie en installaties jouw topic ook zien staan. (Overige Hardware is een onderdeel van "Computers", waar jouw vraagstuk niet over gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gerard X schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:05:
[...]
Het is niet "Lingo" maar "Iungo", maar dit ter zijde (maar mogelijk van belang voor meelezers die nieuwsgierig geworden daarnaar willen zoeken). :)
[...]
Klopt, maar het biedt wel hetgeen en in een vorm zoals ik mij wens. Ook de gebruikshandleidingen zijn subliem gebruiksvriendelijk (dat vind je zelden!).
[...]
Maar heel beperkt en zeker niet grafisch zo goed uitgewerkt en gewoon op m'n computer te raadplegen en in te stellen.
[...]
Alle waar naar z'n prijs. ;)
Dan heb je gewoon een meter te kopen die werkt met de Iungo. En volgens die duidelijke handleiding is dat een slimme meter / iets met een P1 poort.

En heb je ook al naar Homewizard gekeken?

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 24-06-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Misschien eens kijken bij binnenvaart schip hoe die dat doen? (Of vragen op binnenvaart schipper forum)
Die hangen allemaal aan de walstroom weet ik toevallig.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Gerard X schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:27:
[...]

Snap ik niet. Ik heb mijn vraag toch bij "Overige hardware" geplaatst?
De hoofdgroep waar Overige Hardware in staat heet Computers, vandaar. Dat subforum gaat over computer voedingen, printers e.d.. Nu staat je topic in een subforum binnen de hoofdgroep Wonen en mobiliteit, waar je topic natuurlijk helemaal thuishoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
sypie schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:45:
@Gerard X Meters, grafieken, stroom en alle daarbij behorende zaken vallen onder "Duurzame energie en installaties". Dat een mod jouw topic verplaatst is geen straf, het is alleen zodat andere mensen die zich bezighouden met Duurzame energie en installaties jouw topic ook zien staan. (Overige Hardware is een onderdeel van "Computers", waar jouw vraagstuk niet over gaat.)
Helder antwoord! Nu snap ik het. Het was mij niet opgevallen, dat mijn onderwerp was verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:35
Energie-meters hoeven geen p1 poort te hebben.

P1 is gewoon wat de netbeheerders hebben verzonnen wat ze op hun meters hebben zodat eindgebruikers ook mee kunnen lezen. Ik verwacht niet dat je deze kan kopen.

Je kunt zelf gewoon een Shelly of smart-maic energiemeter o.i.d plaatsen om de boel bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
MrMonkE schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:56:
Misschien eens kijken bij binnenvaartschip hoe die dat doen?
Die laten het meestal doen (tijd is geld voor mensen die met een schip hun brood moeten verdienen).
(Of vragen op binnenvaart schipper forum)
Dat ken ik niet. Wel fora voor pleziervaart en de meeste deelneemers daaraan wonen niet op een schip. Niettemin heb ik daar m'n vraag ook uitgezet; je weet maar nooit. Maar hier verwacht ik meer kennis/interesse.
Die hangen allemaal aan de walstroom weet ik toevallig.
Yep, maar dat zegt weinig. Haast iedereen in een woning heeft een kWu-meter met zo'n P1-uitgang, maar hoevelen maken daar gebruik van (als ze al het benul daarvan hebben)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Gerard X schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:01:
[...]
Yep, maar dat zegt weinig. Haast iedereen in een woning heeft een kWu-meter met zo'n P1-uitgang, maar hoevelen maken daar gebruik van (als ze al het benul daarvan hebben)?
Ja, je hebt gelijk, die hebben wel wat beters te doen dan klooien met Home automation.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
jeroen3 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:27:
Energie-meters hoeven geen p1 poort te hebben.
Kan zijn, maar de meeste hebben dat tegenwoordig wel.
P1 is gewoon wat de netbeheerders hebben verzonnen wat ze op hun meters hebben zodat eindgebruikers ook mee kunnen lezen.
Ja, maar dat is maar beperkt en lastig vergeleken met het gebruk van de Iungo-energiemeter/-controller kan.
Ik verwacht niet dat je deze kan kopen.
We zullen zien; de aanhouder wint (vaak). :)
Je kunt zelf gewoon
Zodra iemand het woordje "gewoon" gebruikt, blijkt iets vaak niet zo gewoon. ;)
een Shelly of smart-maic energiemeter o.i.d plaatsen om de boel bij te houden.
Voor zo'n Shelly heb je een zakcomputer (vaak "smartphone" genoemd) nodig, waar ik gewoon zonder kan. Bovendien is het gebruiksgemak van een Iungo-energiemeter/-controller buiten kijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gerard X schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 06:13:
Ter voorbereiding op het eventueel aanschaffen van zonnepanelen, wil ik mijn verbruik gaan meten met een Iungo-energiemeter/-controller. Daarvoor zou ik dan echter een kWu-meter met een P1-uitgang voor een RJ12-ste(k)ker van die energiemeter/-controller nodig hebben.

Het woordje "zou" impliceert al, dat ik mij afvraag of het ook niet zonder zo'n dure kWu-meter kan en zo ja, hoe dan?
https://www.iungo.nl/nl/bestellen
Ik zie daar allerlei meters staan.

Pak die sublieme handleiding, daar staat het in :+
(En zo niet, tja... dan is het misschien wat minder geweldig dan je schrijft ;) )
En anders bel je ze op en vraagt het even.
Gerard X schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:25:
We zullen zien; de aanhouder wint (vaak). :)

[...]
Zodra iemand het woordje "gewoon" gebruikt, blijkt iets vaak niet zo gewoon. ;)
[...]

Voor zo'n Shelly heb je een zakcomputer (vaak "smartphone" genoemd) nodig, waar ik gewoon zonder kan. Bovendien is het gebruiksgemak van een Iungo-energiemeter/-controller buiten kijf.
Iets minder bij de hand en iets meer actie mag. 1 telefoontje en je had je antwoord al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Die iungo controller kan ook modbus.
https://www.iungo.nl/nl/b...uto-productiemeter-3-fase

Daarmee kun je netto hetzelfde als p1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
Ja, maar niet iets wat voor de groepen moet komen.
Pak die sublieme handleiding,
Oeps, ergens op getrapt? ;)
daar staat het in :+
Niet logisch, toch? Die handleiding gaat over de apparatuur en het aansluiten daarvan en niet over zaken waarop die moet worden aangesloten. ;)
(En zo niet, tja... dan is het misschien wat minder geweldig dan je schrijft ;) )
Je hebt het er echt moeilijk mee, he? ;)
En anders bel je ze op en vraagt het even.
Terug naar m'n vraag a.u.b. en als je het niet weet is dat ook geen ramp hoor. Ik hoop(te) op iemand die het wel weet.
Iets minder bij de hand en iets meer actie mag.
Sorry, dat mijn reacties/gedrag je kennelijk irriteerden maar aan die gevoeligheid kan ik weinig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
jeroen3 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:38:
Die iungo controller kan ook modbus.
Voor zover ik het heb begrepen, werkt een 'modbus' na een kWu-meter en niet ter vervanging.
Dit ding is bedoeld om de opbrengst van zonnepanelen te meten en dus geen oplossing voor mijn vraag (zie daar).
Iungo geeft, voor zover ik dat heb begrepen, slechts 2 opties op hun webstek:
1. Je hebt een slimme meter.
2. Je hebt een traditionele meter.
Dus niet:
Je hebt geen (kWu)-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbus is het protocol, dus heeft niets te maken voor of na de meter te maken.

En de modbus meter die ze aanbieden kan tot 100A, dat krijg je denk ik niet van de wal. Dus die zou je prima na je hoofdzekering / hoofdschakelaar kunnen plaatsen :) Maar of dat ondersteund wordt weet ik niet, ik mis eerlijk gezegd gewoon wat plaatjes / schema's op hun site.

Overigs lijkt me PV nog wel een uitdaging. Immers zit alles achter een stekker dus terugleveren mag niet zomaar. Naast dat de beheerder van de walstroom daar misschien niet gelijk blij van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je hebt een traditionele meter in huis:

- IUNGO energiecontroller/ IUNGO lite
- Modbus kWh meter, instellen als hoofdmeter. Leest meterstanden en vermogen uit de kWh meter (import en export apart)
- Modbus USB-Stick Pakket
Traditionele meter, als in digitale maar niet slim of draaischijf. Het kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
Waar staat "PV" voor?
nog wel een uitdaging. Immers zit alles achter een stekker dus terugleveren mag niet zomaar.
Is ook helemaal mijn doel niet. Evenmin als m'n hele gemiddelde energiegebruik (ongeveer 1.500 kWu/jaar) met zonnepanelen te dekken. Daar vind ik ze veel te lelijk voor op een historisch schip en het rendement nog veel te laag. Mijn doel is gewoon om op plekken waar ik geen walstroom heb, een paar dagen te kunnen liggen zonder een generator te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
jeroen3 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:22:
[...]

Traditionele meter, als in digitale maar niet slim of draaischijf. Het kan gewoon.
Ben ik nou ... of ...?
Ik heb geen meter aan boord; geen traditionele, geen "slimme", geen digitale en geen draaischijf!!!
Zeggen, dat iets kan is zinloos als je niet zegt hoe. ;)

Bij mij komt er gewoon een 230V-kabel binnen, die verdeeld wordt naar verschillende afnemers; dus zonder dat zich daartussen een kWu-meter bevindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 13:39
Newmotion (tegenwoordig is het ShellCharge ofzo) heeft een aparte kWh meter die een p1 poort als output heeft. Deze wordt door een Newmotion laadpaal gebruikt als loadbalancer.

Dit is echt een p1 signaal wat die gebruikt. Ik heb bij mij namelijk de kabel op de p1 poort van de slimme meter aangesloten en daar werkte het exact hetzelfde op.

Hieronder staat die op de foto. Het is de meest rechtse meter.

Bij mij was die als 3 fasen aangesloten maar ik kan me voorstellen dat die ook op 1 fasen kan worden aangesloten. Hij meet de stroom aan de hand van magneten die om de te meten kabel worden geklemt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLXqjYmu_jGutY11FQqa8cjyi-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDZ6F6hPDVGhijPMNpospr0w.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: deze heeft wel als nadeel dat hij de richting van de stroom niet kan detecteren. Dus als je zonnepanelen hebt en ze leveren terug zul je dat daar ook op zien als “verbruik”.

Je kunt uiteraard andere merken van laadpalen raadplegen, de meeste werken namelijk met een p1 meter als loadbalancer en als je geen meter hebt met een p1 aansluiting dan zullen ze zelf een meter moeten leveren.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchKel op 24-06-2023 22:18 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als je geen p1 capabele meter hebt waarmee dat ding praten, moet je zelf een meter toevoegen waarmee hij wel kan praten.

Aangezien een p1 capabele meters niet op de vrije markt zijn. (Speciaal gemaakt voor de netbeheerders) Hebben ze daar dus een modbus meter interface voor gemaakt, en daarvoor zijn honderden types meters te koop. Zelf verkopen ze er een, dus die werkt gegarandeerd.

Je zult uiteindelijk met twee meters eindigen. Eentje voor je walstroom, en eentje voor je toekomstige zonnepanelen. Niet zo spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:34
Mijn ervaring is dat de mensen van IUNGO goed benaderbaar zijn voor vragen en het meedenken voor de juiste configuratie.
Ik denk dat je met een modbus kWh meter direct na de hoofdschakelaar en (later) nog een extra kWh meter voor de zonnepanelen dan prima het gewenste inzicht kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Photovoltaics ofwel zonnepanelen.
Is ook helemaal mijn doel niet. Evenmin als m'n hele gemiddelde energiegebruik (ongeveer 1.500 kWu/jaar) met zonnepanelen te dekken. Daar vind ik ze veel te lelijk voor op een historisch schip en het rendement nog veel te laag. Mijn doel is gewoon om op plekken waar ik geen walstroom heb, een paar dagen te kunnen liggen zonder een generator te laten draaien.
Dat scheelt, maar doordat het niet standaard is betekend niet dat het er makkelijker op :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
DutchKel schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:03:
Newmotion (tegenwoordig is het ShellCharge ofzo)
ShellRecharge
heeft een aparte kWh meter die een p1 poort als output heeft.
Kijk, dat begint ergens op te lijken. :)
Hieronder staat die op de foto. Het is de meest rechtse meter.
Helder!
Hij meet de stroom aan de hand van magneten die om de te meten kabel worden geklemt.
[Afbeelding]
Edit: deze heeft wel als nadeel dat hij de richting van de stroom niet kan detecteren. Dus als je zonnepanelen hebt en ze leveren terug zul je dat daar ook op zien als “verbruik”.
Dat is geen probleem want mijn doel is niet om stroom terug te leveren maar te gebruiken en/of op te slaan in mijn accupakket voor later gebruik middels m'n omvormer.
Je kunt uiteraard andere merken van laadpalen raadplegen, de meeste werken namelijk met een p1 meter als loadbalancer en als je geen meter hebt met een p1 aansluiting dan zullen ze zelf een meter moeten leveren.
Ik ga die richting ook op speuren. Heb dat ShellRecharge om te beginnen een e-mail gestuurd.

[ Voor 2% gewijzigd door Gerard X op 25-06-2023 09:22 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
Ben er inmiddels uit. Iungo levert een eigen USB-stick waardoor je zonder een kWu-meter van een energiebeheerder met de Iungo-energiemeter aan de slag kunt en grafische presentaties op je computer kunt raadplegen enz.
Pagina: 1