Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Bramthegreat
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:26
Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren om zonnepanelen op het dak te leggen. Mijn appartement is onderdeel van een VvE en het dak is gezamenlijk eigendom. We hebben het dak conform de verdeelsleutel in de splitsingsakte verdeeld. Het gaat om een plat dak met bitum bedekking. Geen schaduw door andere gebouwen of bomen, alleen wat schaduw door lage schoorstenen op het dak zelf.
Ik zou graag eerlijk advies van jullie willen en dan vooral wat echt wijsheid is voor mij en niet wat het duurste is. Wel geef ik de voorkeur aan parallel geschakeld omdat ik weinig ruimte heb voor een omvormer bij de meterkast.
Beschikbare (dak)ruimte
Zo'n 30 a 40 m2.
Schaduw
Enkel van lage schoorstenen
Jaarverbruik
Zo'n 2000 a 2500 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase (meterkast is wel voorbereid op komst 3 fase)
Budget en doel
Doel is uiteraard zo min mogelijke maandelijkse kosten aan stroom in de toekomst.
Budget = 6K
Wie gaat het project uitvoeren
Alles uitbesteden
Bijhouden van data
Niet belangrijk voor mij.
Reeds verkregen offertes
Een aantal. Allemaal:
- 6 of 7 x JINKO SOLAR N-TYPE 420WP FULL BLACK 420 Wp;
- 6 of 7 Enphase IQ8+ micro-omvormers
Prijzen tussen de € 5200,- en € 6200,-
Regio
Gelderland-Zuid

[ Voor 8% gewijzigd door Bramthegreat op 24-06-2023 15:27 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Belachelijke prijzen als je met 1000 euro installatie kosten rekent

https://www.sun-solar.nl/...t-5160wp-prijs-met-0-btw/

Tsjah enphase he? Das duur

Onlangs nog 10 panelen Jinko 430 voor 2800 euro gekocht incl dual betonvoeten en transport (sunsolar)
Wel een 2e hands SMA omvormer van MP
VVE eist micro omvormers? Heb je voldoende ruimte voor het q-relay en de envoy-s in de mk?
Stille stringomvormer hang je niet bij je meterkast maar gewoon ergens in een ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0-jygmeo970kwHc1KQEJPR9-O8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6b2czRRmhxpoGZInQaOtL0H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMqrFkcJqy41VehF0YdaChegJpE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjlEPh9aDJ2T6ObaAELQRaXz.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 81% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2023 21:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Bramthegreat
Nee de VvE eist niet dat er micro omvormers komen. Zoals in m'n eerste post staat, heb ik niet veel ruimte in/bij de meterkast + ik heb begrepen dat de kans aanwezig is dat een omvormer na 10 jaar vervangen moet worden terwijl dit bij micro omvormers niet het geval is, waardoor het prijsverschil over 25 jaar gezien nihil is. Dus vandaar mijn voorkeur voor micro omvormers.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Bramthegreat schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:21:
Nee de VvE eist niet dat er micro omvormers komen. Zoals in m'n eerste post staat, heb ik niet veel ruimte in/bij de meterkast + ik heb begrepen dat de kans aanwezig is dat een omvormer na 10 jaar vervangen moet worden terwijl dit bij micro omvormers niet het geval is, waardoor het prijsverschil over 25 jaar gezien nihil is. Dus vandaar mijn voorkeur voor micro omvormers.
microomvormers gaan erg vaak stuk en dan ben je goed de pineut als je elke keer het dak opkan en het halve systeem slopen om bij die omvormer te komen.

omvormers binnen leven veel langer in de prakijk.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• AUijtdehaag
  • Niet online
SMA verwacht dat ze 20 jaar meegaan (zelf ff googlen op verwachte levensduur sma omvormer)

Maar maandag morgen modelletjes heb je overal.

Maar wat verwacht je over 10 jaar wat de panelen doen tegenover de dan geldende techniek?
Ga je dan nog 10 a 15 jaar "uitzitten" met enphase (want was wel duur he?) terwijl de wattpiek x 1,5 is bij het dan verkrijgbare model?
25 jaar wil ik mijn koelkast en wasmachine ook niet aandoen. (bij wijze van)

En 1 enphase kortsluiting = alle enphase kortsluiting en weer een monteur het dak op ipv voor de muur en 10 minuten werk.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2023 21:32 ]

• Bramthegreat
Ja dat zijn wel interessante opmerkingen. Wat is jullie ervaring met het geluid dat (soms) van de omvormer afkomt?

• AUijtdehaag
  • Niet online
SMA is stil en moeilijk verkrijgbaar. Schaduwmanagement is subliem.
En wifi bereik is niet geweldig. Voor logging beter de ethernet aansluiting gebruiken
Een paar klikjes in de ochtend bij het starten, maar dat hebben alle stringomvormers.
Maar dat kan ook om 6 uur smorgens zijn in deze tijd.

Verplicht dynamische prijzen in de toekomst? Hij is te "knijpen" naar 0 teruglevering via modbus tcp.

[ Voor 108% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2023 21:48 ]

• Vic-Green
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-07-2023
Wow jij hebt een super laag verbruik, twee stekker panelen zijn voor jou al afdoende denk ik.

• Bramthegreat
Eenpersoonshuishouden...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
Micro omvormers… zogenoemd voor de veiligheid zeker?

hugoo in "Wat te doen met extra zonnepanelen"

Veiligheid van PV systemen staat of valt met correcte montage.

12A door een verrotte stekker gaat ook bij een enkel paneel niet goed. En het paneel wat aan de micro in de foto zat kon maar 6-7A

Het enige systeem dat dit scenario voor zover ik weet voorkomt is Solaredge met s-serie optimizers. Deze monitoren de connector temperatuur en stoppen productie als het warm wordt.

Maar zogezegd: correcte montage is cruciaal. String omvormers detecteren de grootste daadwerkelijke problemen tegenwoordig.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 23-06-2023 21:47 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Bramthegreat
Wat zou volgens jullie een systeem met omvormer maximaal moeten kosten als je uitgaat van 2500-3000 kwh gebruik?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Bramthegreat schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:37:
Ja dat zijn wel interessante opmerkingen. Wat is jullie ervaring met het geluid dat (soms) van de omvormer afkomt?
zolang je dat ding niet in de slaapkamer hangt is het een non issue.
Bramthegreat schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:11:
Wat zou volgens jullie een systeem met omvormer maximaal moeten kosten als je uitgaat van 2500-3000 kwh gebruik?
gewoon hele dak van voor tot achter volgooien. alleen 1 hoekje overhouden voor een warmtepomp over paar jaar. en het gaat niet om verbruik maar om wat de installatie kan leveren. prijs per Wh dus.

[ Voor 42% gewijzigd door flippy op 23-06-2023 22:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Bramthegreat
Laat ik het omdraaien dan, wat zou voor 6k haalbaar moeten zijn?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
Sorry maar dat is een vraag die lijkt op “hoe lang is een stuk touw”

Je VVE stelt eisen. Daarmee wordt het vaak 2x zo duur

Ik heb 20x350 kunnen leggen voor een ruime 6K… zelf… plat dak is als Lego

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 23-06-2023 22:36 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1