Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-06 18:29
Mijn vraag

Sinds een paar maanden ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste appartement, bouwjaar 1988 en energielabel C. Momenteel ben ik bezig mijn hal en werkkamer op te laten knappen en overweeg nu om de originele radiatoren uit de bouw meteen te laten vervangen voor wat moderner ogende exemplaren. Ik stook nog met een cv-ketel, dit is een Nefit ProLine NxT HRC24 CW4 uit 2023 met Tado thermostaat.

Ik zie op diverse sites terugkomen dat je bij het vervangen van de radiatoren het beste voor lage temperatuur radiatoren kunt kiezen. Inmiddels heb ik een offerte opgevraagd bij mijn loodgieter, maar deze adviseert nu nog conventionele radiatoren (Thermrad Compact-4 Plateau). Ik vraag mij nu af of het in mijn appartement zin heeft om extra geld neer te leggen voor lage temperatuur radiatoren of dat de voordelen hiervan qua gasbesparing te verwaarlozen zijn?

Beste antwoord (via Sirhc_95 op 23-06-2023 22:42)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:09
Zolang je met cv stookt heeft vervangen geen zin. Zeker in een appartement uit 1988 verwacht ik verbruik niet bijzonder hoog verbruik, dus ook weinig te winnen… het is zolang je met gas werkt eerder procenten werk.

Wat nuttig is is weten wat je kan en mag van de VVE wat betreft duurzame verwarming. Daarna kun je paar goede afwegingen maken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 21:59
Volgens mij moet je dan alles vervangen, of ben ik abuis? Omdat je aansluitend de keteltemperatuur moet aanpassen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Zolang je met cv stookt heeft vervangen geen zin. Zeker in een appartement uit 1988 verwacht ik verbruik niet bijzonder hoog verbruik, dus ook weinig te winnen… het is zolang je met gas werkt eerder procenten werk.

Wat nuttig is is weten wat je kan en mag van de VVE wat betreft duurzame verwarming. Daarna kun je paar goede afwegingen maken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sirhc_95
Drardollan schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:30:
Volgens mij moet je dan alles vervangen, of ben ik abuis? Omdat je aansluitend de keteltemperatuur moet aanpassen.
Dank voor de goede opmerking, ik realiseer mij nu dat ik niet helemaal duidelijk was in mijn openingspost. Ik overweeg nu om of alleen de radiatoren in de hal en werkkamer te laten vervangen of maar meteen alle in het hele appartement als ik dan toch bezig ben.
Ronald schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:08:

Ah dan is het inderdaad wel duidelijk, de vorige bewoonster verstookte zo'n 725 kuub per jaar.

Ik heb me bij het vervangen van de cv-ketel mij wel nog verdiept in een hybride warmtepomp, maar kan in mijn appartement waarschijnlijk alleen een ventilatiewarmtepomp zonder buitenunit kwijt. Binnen de VvE is er verder nog geen beleid over en ervaring met warmtepompen/split unit airco's. De kans is ook nog aanwezig dat het complex op een warmtenet aangesloten gaat worden, diverse appartementencomplexen in mijn woonplaats zijn hier al op aangesloten.

[ Voor 50% gewijzigd door Sirhc_95 op 23-06-2023 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:46
Het idee van lage temperatuur radiatoren is dat ze meer warmte overdragen bij een gelijk temperatuurverschil tussen de in en uitgang van de radiator. In de zomer kun je dat slecht bepalen, maar misschien is het verstandiger om eerst te kijken of je nieuwe ketel in de winter met een zo laag mogelijk leiding temperatuur je vertrekken ook warm krijgt. Als het dan (te) langzaam warm wordt, kun je dat als maatstaf nemen voor welke radiatoren zou moeten nemen? Want een radiator vervangen voor eentje die bijna net zo efficient is wellicht zonde van je geld. Hoeveel anders zijn die Thermrad Compact-4 Plateau radiatoren dan wat er nu hangt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 10:23
T10/T11/T20 vervangen door T22 of T33 heeft altijd zin, makkelijker kan je het vermogen niet verhogen.

Stap verder is Jaga DBE, maar meeste moderne T22 radiatoren kan je ook heel goed boosten met ventilatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Gericht vervangen heeft zin, ongericht niet.

De gemiddelde cv installateur heeft onvoldoende besef hoe je voldoende afgifte maakt bij zeer lage temperatuur.

Het kan vaak met de juiste t22/t33 en ventilatoren. Maar dan moet eerst bepaald worden hoeveel waar in de woning nodig is.

725m3 geeft indicatief 3,7kW volgens de koevlaas vuistregel. Net meer dan de inpandige Itho Vincent kan.

Maar met wat voor ketel werd dat gegaan, vast niet door kersverse nefit.
Wat was het stook gedrag van de vorige bewoner.

Ter vergelijk: ik deed 450m3 in een 1978 tussen appartement met boven en onder buur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ronald schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:17:

De gemiddelde cv installateur heeft onvoldoende besef hoe je voldoende afgifte maakt bij zeer lage temperatuur.

Het kan vaak met de juiste t22/t33 en ventilatoren. Maar dan moet eerst bepaald worden hoeveel waar in de woning nodig is.

725m3 geeft indicatief 3,7kW volgens de koevlaas vuistregel. Net meer dan de inpandige Itho Vincent kan.

Ter vergelijk: ik deed 450m3 in een 1978 tussen appartement met boven en onder buur.
Die ketel moet 5,7KW kwijt in je verwarmingssysteem. Dat is een serieus vermogen om op lage temperatuur met radiatoren te doen.

Ik heb hier een recente T22 van 300x50, een oude 1978 T22 van 330x50 en een jaren 90 T22 van 80x60. Daar stook ik een woonkamer van 50m2 mee warm. Dat doet een Intergas ketel met 6,5KW minimaal vermogen die ik daarop ook begrenst heb. Na anderhalf uur stoken is het huis op temperatuur, maar gaat de ketel ook over de 45 graden heen.
Had hiervoor een T20 van 290x50 op het zuiden, daar heb ik een tweedehands T22 van 10cm langer voor gehaald. Geeft al wereld van verschil, moet alleen nog wel kruislings aansluiten voor betere afgifte (die 1978 dingen hebben alles op 1 kant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
Dank voor jullie reacties en goede inzichten allemaal! Genoeg stof tot nadenken in ieder geval, ik zal volgende week nog eens met mijn installateur om de tafel gaan.

Alle radiatoren die er nu hangen zijn nog de originele uit de bouw (1988). In de hal en werkkamer hangen nu T11 radiatoren, in de woonkamer (circa 35 m2) hangen twee T22 radiatoren en in mijn slaapkamer één T21 radiator. In de offerte die ik nu gehad heb wordt ervan uitgegaan dat alles met hetzelfde type en formaat vervangen wordt. In feite vervang ik de radiatoren dan dus alleen voor het zicht.
Ronald schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:17:

Zo, netjes zeg! Mijn appartement is het bovenste, het stookgedrag van de vorige bewoners is inderdaad een raadsel voor mij. Hiervoor hing er al een HR ketel, een Vaillant hrSOLIDE (2004) die al jaren geen onderhoud meer gehad had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Werkkamer alleen vervangen als je die regelmatig opstookt en het niet snel genoeg warm krijgt. Hal lekker laten hangen. Slaapkamer is al T21, een T22 gaat niet heel veel toevoegen.
Woonkamer zou je kunnen kijken naar groter formaat en/of T33.

Ik heb een beetje het gevoel dat het vervangen om het vervangen is in jouw geval.
Ik zou de ketel knijpen op min. vermogen, max temperatuur op de ketel op max 80 laten staan en dan gewoon gaan stoken komende winter. Ketel kan niet snel stijgen in temperatuur omdat vermogen is geknepen en ondertussen warmt je huis in 1 run op met zo laag mogelijke temperatuur. Thermostaat ook lekker dom aan/uit maken, kan die ook geen roet in het eten gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@_JGC_ blijft naar mijn mening adviseren op basis van gokken. Daar doe ik niet aan. Laten vervangen kost op moment goud geld, dus je wil gewoon een goede basis hebben voor de beslissing.

Met een gasketel hangt de besparing door vervangen radiatoren puur op retour temperatuur:
PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Om van 'gebruikelijk' in CV installaties naar volledig warmtepomp vriendelijk te gaan is 10%. Dat is in dit appartement met gasprijs van moment zonder prijscap 100 euro per jaar. Dat is geen besparing die je doet voor terugverdienen. Ofwel als je dit doet moet je het goed doen. Dus niet met gokken.

Berekenen van afgifte van paneel radiatoren met fans is enigszins te doen in 2 stappen.
Stap 1: https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
Deze is bedoeld om van kamer naar benodigde radiator te gaan, dus om een specifieke radiator afmeting te vinden is het even zoeken.
Stap 2: Toevoegen fans: Mede forum lid heeft fan controllers te koop (ik heb er 5 van draaien, in Jaga convectoren overigens - het resultaat is iets compacter dan paneel radiatoren)) en bij het product staat een Excel waar hij het effect van fans probeert te modelleren: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Warmtepomp vriendelijk is max aanvoer temperatuur 45 graden bij -10. retour 40, maar lager is altijd zuiniger. Bij het lage verbruik van een appartement als deze moet je er ook weer niet heel zwaar aan tillen.
Van 45 naar 35 is 20%, dus het gaat veeeeel harder dan met gasketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Ronald Aangezien hij al T22 heeft hangen in de belangrijkste ruimte raad ik juist af om te gaan vervangen.

Warmtepomp is hier niet van toepassing, er hangt een splinternieuwe ketel.

Enige wat hier moet gebeuren is waterzijdig inregelen en die ketel kreupel maken zodat ie niet als een idioot vermogen gaat toevoegen in een kleine installatie waardoor retour lange tijd laag blijft.

Temperatuur niet knijpen want die gaat toch stijgen, laatste wat je wilt is een ketel die elke 5 minuten uit en aan gaat terwijl je huis nog aan het opwarmen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Het minimum vermogen van die ketel is 6,2kW

...

Die blaft dus altijd het systeem te heet en moet 100% van de tijd een deel last draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ronald schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:53:
Het minimum vermogen van die ketel is 6,2kW

...

Die blaft dus altijd het systeem te heet en moet 100% van de tijd een deel last draaien
5,7 had ik gevonden, nog steeds teveel. Voor een appartement zeker.

Maargoed, je systeem van 18 graden opstoken naar de gevraagde 50 graden gaat ook de nodige energie in zitten. De fout die gemaakt wordt in de regeling is dat ketel als een dolle zo snel mogelijk naar die 50 graden wil, om dan de rest van de dag te pendelen.
Daarom ketel kreupel maken zodat ie vast staat op minimumvermogen.
Pagina: 1