(Draag)muur identificeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• failly
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09-2024
Hallo allemaal,

Ik worstel met een vraag waar iemand hopelijk zijn/haar ervaring en expertise kan delen om mij in de juiste richting te helpen.

Ik heb een appartement gekocht, indien van belang voor mijn vraag op de hoogste verdieping (3e). Ik wil een open keuken creëren, en dien daarom een muur te slopen. Echter, ik weet niet zeker of dit een draagmuur is of niet. Ik heb veel online gelezen over het herkennen van draagmuren. Daarbij is het volgen van de muur in de zolder en kelder vaak een methode. Echter, bij een gelijkvloerse appartement kan ik dat niet doen.

De volgende info is wellicht van belang:
  • De muur is ongeveer 12cm.
  • De muur klinkt erg hol wanneer ik hierop sla.
  • Op de bovenste centimeter van de muur naar de vloer erboven (eigenlijk het dak dus) is er een soort wit plastic lipje die de muur lijkt te omhelzen.
  • Foto's en constructietekeningen heb ik bijgevoegd: https://imgur.com/a/X0ASOz3
Heeft iemand enig idee hoe ik erachter kan komen of dit een draagmuur is of niet? Ik heb online gezocht hoe ik dergelijke tekeningen dien te lezen, maar er lijkt geen eenduidig antwoord te zijn. Mocht iemand het niet weten, zal ik uiteraard een bouwkundige hiernaar laten kijken.

Bedankt voor de genomen tijd en moeite.
Failly

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:28

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Bel een stabiliteits ingenieur. Betaal 100-500€ en je weet het zeker.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die wand is niet-dragend, geen enkele binnenwand is dragend in jouw tekening.

[ Voor 50% gewijzigd door Ernemmer op 23-06-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:44
Als je die gipswand (denk dat het dat is) er uit haalt zit je wel met een vloer en plafond wat je ook nog aan moet pakken, ik zie ook nog een wcd dus electra komt ook nog ergens vandaan. Dus bezint eer je begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Maar als ik je tekening begrijp, staat er een muur die niet op de tekening staat? Dan heb je daar je antwoord al toch?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• failly
Gdzr schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:33:
Maar als ik je tekening begrijp, staat er een muur die niet op de tekening staat? Dan heb je daar je antwoord al toch?
Bedankt voor je reactie! Niet helemaal. Op de constructietekeningen van de begane grond en eerste verdieping staat geen muur (zelf zit ik op de 3e. verdieping). Op de ene versie van de constructietekening op de begane grond niet, en op een tweede versie van de constructietekening op de eerste verdieping niet, maar wel weer op de begane grond.

Ik zit op de derde en hoogste verdieping, waar op alle tekeningen het muurtje wel staat.

Echter, ik bedenk me dat als op één van de woonlagen onder mij dit muurtje niet zit, het ook geen draagmuur kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• failly
pman63 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:08:
Als je die gipswand (denk dat het dat is) er uit haalt zit je wel met een vloer en plafond wat je ook nog aan moet pakken, ik zie ook nog een wcd dus electra komt ook nog ergens vandaan. Dus bezint eer je begint.
Bedankt voor je reactie. Daar ben ik mij inderdaad bewust van. Echter, komt er een nieuwe vloer in. Wat betreft de muur en het plafond dacht ik aan wandpanelen die passen bij de nieuwe keuken. Dus eigenlijk verbergen, in plaats van oplossen.

Of denk ik hier te makkelijk over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:44
Mogelijk dat opnieuw stucen van het plafond voldoende is. Met de wand kun je alle kanten op, tegels of een glazen of metalen plaat als spatscherm. Neem rustig de tijd, als iets niet naar je wens is ga je er op letten en dat is slecht voor je gemoedstoestand.
Pagina: 1