Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Gedeeltelijke upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zmp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-08 20:18
Ik overweeg de volgende upgrades aan mijn PC. Ik heb nu een kleine build en wil nu een grotere voor betere airflow. Vandaar dat het moederboard mini ITX is, als het even kan wil ik die behouden en maak ik die upgrade op een later moment.

Wat ik van mijn oude systeem wil behouden:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 178,50€ 178,50
1MoederbordenMSI B450I Gaming Plus AC€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 76,-€ 76,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 39,-€ 39,-
1VoedingenSeasonic Focus Gold 450W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 293,50

De onderdelen die ik erbij wil kopen zijn (ik vervang een gtx1070 en Fractal Node 304 kleine behuizing):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Twin X2€ 629,-€ 629,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air White TG Clear€ 84,90€ 84,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 44,90€ 44,90
Totaal€ 758,80

Ik zit nog met de volgende vragen:
- Is dit een beetje een goede match?
- Is de voeding voldoende?
- Ik heb nu gekozen voor RTX 4070 vanwege het lagere verbruik in de hoop dat ik dan geen nieuwe voedig hoef en omdat ik een beelscherm heb met G-sync. Mocht het antwoord op vraag 2 nee zijn dan staat deze ook weer ter discussie. Maar op dit moment kost bijv. een RX 6700XT ook 600 euro en lijkt mij de extra 30e het dan wel waard voor DLSS 3 en RTX.
- Kan die SSD op dit moederbord?
- Loopt ik nog tegen gekke dingen aan als ik met mijn mini ITX voor een wat grotere build ga qua kast etc.
- Heeft een afstermarket cooling zin voor mijn CPU?

Alle reacties

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-11 12:50
Op welke resolutie speel je? Op 1080p kan je misschien in sommige games wat bottlenecken met de 3600, maar niet extreem. Ik denk dat het voor nu prima gaat werken. Je kan altijd later nog een (tweedehands) 5600 of 5800x3d op de kop tikken om relatief voordelig te upgraden als je toch later tegen problemen aan loopt.

De voeding wordt wel krap aan, ik denk dat het wel kan met een 4070 (mede omdat de 40 serie niet meer zulke grote stroompieken heeft), maar je hebt een kans op problemen. Juist de focus serie had wat problemen met GPU's (vanwege stroompieken) geloof ik. Een 6700xt is mede daarom denk ik wel teveel gevraagd van die voeding, die heeft een hoger TDP en hogere stroompieken. Je kan het proberen eerst met de oude voeding, maar ik zou die wel op termijn vervangen.

Er zijn trouwens meerdere modellen van de 6700xt die rond de 330 euro zitten. Dat is nog wel het overwegen waard

Zolang je niet al een dergelijke m.2 ssd hebt geïnstalleerd dan kan de gekozen ssd prima. Je moederbord lijkt maar 1 aansluiting te hebben ervoor.

Je kast zal er wat leeg uitzien, verder moet het gewoon goed komen met het moederbord in de nieuwe kast.

Een betere koeler voor je cpu zal vooral stiller zijn en de temperaturen wat lager houden.

[ Voor 26% gewijzigd door Raphire op 23-06-2023 19:16 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Het gaat niet eens om het wattage. De Seasonic Focus Gold is een voeding met ontwerp problemen en kan de hoge pieken van moderne kaarten niet aan. Dit is de reden waarom Seasonic de Focus Gold serie vroegtijdig met pensioen stuurde en daarna met de Focus GX op de proppen kwam waarbij de problemen zijn verholpen. Deze voeding dient te worden vervangen.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:33
@Zmp De GTX1000 is de meest energie efficiëntste serie die Nvidia heeft uitgebracht (in de afgelopen 10 jaar). RTX is alleen maar meer stroom gaan gebruiken

Aangezien er nu een GTX1070 in zit, kan deze prima nog even mee. Ik zou eerder de Ryzen5 vervangen voor een Ryzen 5 5xxx of Ryzen 7 5xxx.

Als laatste: Eensch met @Djarune . Vervang dan de 450 voor bijv een ~600/700 watt voeding/psu (eventueel met 80+ Platinum label. De meeste voedingen zijn bij 50% het beste in hun efficiëntie, wat ook weer helpt bij de energieprijzen van vandaag de dag)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Zmp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-08 20:18
Dank voor de reacties!
Raphire schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:36:
Op welke resolutie speel je? Op 1080p kan je misschien in sommige games wat bottlenecken met de 3600, maar niet extreem. Ik denk dat het voor nu prima gaat werken. Je kan altijd later nog een (tweedehands) 5600 of 5800x3d op de kop tikken om relatief voordelig te upgraden als je toch later tegen problemen aan loopt.
Ik speel meestal op 1440p. Een paar games (zoals CSGO) graag met hoge fps (en dan desnoods lagere resolutie) Ik heb ook een monitor (144 /166 hz) die daar gebruik van kan maken maar eigenlijk is dit een beperkt aantal games en speel ik voornamelijk RPG's (denk Baldurs Gate 3, Pathfinder, Cyberpunk, Witcher 3, Starfield) waarbij ik wel boven de 60 Hz wil zitten maar daarna mag het er ook mooi uitzien.
D_Jeff schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:43:
@Zmp De GTX1000 is de meest energie efficiëntste serie die Nvidia heeft uitgebracht (in de afgelopen 10 jaar). RTX is alleen maar meer stroom gaan gebruiken

Aangezien er nu een GTX1070 in zit, kan deze prima nog even mee. Ik zou eerder de Ryzen5 vervangen voor een Ryzen 5 5xxx of Ryzen 7 5xxx.
Ik verwachte eigenlijk dat de GPU (GTX 1070) by far de bottleneck zou zijn aangezien die bijna 9 jaar oud is. Of klopt dat niet? En bottleneckt die CPU straks enorm met een 4070?

• Raphire
Zmp schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:05:
[...]

Ik verwachte eigenlijk dat de GPU (GTX 1070) by far de bottleneck zou zijn aangezien die bijna 9 jaar oud is. Of klopt dat niet? En bottleneckt die CPU straks enorm met een 4070?
Het vervangen van de CPU gaat je weinig opleveren, zeker als je gamed op 1440p. De 3600 is nog een prima CPU. De GPU is nu veruit de grootste beperkende factor. Enige waar je het misschien niet gaat merken is in cs:go, maar dan hebben we het over framerates ver boven de refreshrate van 144/165hz van je monitor. Maar ik neem aan dat je ook andere games wil kunnen spelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Raphire op 23-06-2023 19:34 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:33
@Zmp Ik had die HDD even compleet gemist. Zelfs omschakelen naar een S-ATA SSD (bijv een 850/860Pro) gaat al een leuke winst opleveren en kan als V&A soms als leuke deal voorbij komen. Ook kan de genoemde 850 / 860Pro nog een kleine snelheidswinst opleveren tov de MX300 ssd

@Raphire Ik heb de verschillen tussen de grafische kaarten even niet op mn netvlies, maar momenteel ben ik gewoon niet overtuigd. De GTX1070 is nog steeds een prima kaart (waarbij Cyberpunk wel een aardige uitzondering is als het gaat om resourceverbruik, zeker met de wisseling naar RayTracing in de RTX serie -- de overig benoemde games gaan zeker nog prima)

[ Voor 8% gewijzigd door D_Jeff op 23-06-2023 19:21 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Raphire
D_Jeff schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:18:
@Raphire Ik heb de verschillen tussen de grafische kaarten even niet op mn netvlies, maar momenteel ben ik gewoon niet overtuigd. De GTX1070 is nog steeds een prima kaart (waarbij Cyberpunk wel een aardige uitzondering is als het gaat om resourceverbruik, zeker met de wisseling naar RayTracing in de RTX serie -- de overig benoemde games gaan zeker nog prima)
De 4070 is afhankelijk van de game al snel 2-3x sneller. Zeker in moderne games is het verschil groot. En je hebt ook direct handige nvidia features als DLSS en raytracing. In cs:go zal je het verschil niet erg merken (omdat daar al snel een bottleneck elder is), al zal dat misschien veranderen met de aankomende update.

Dat doet niet af aan de 1070, en betekent ook niet direct of de 4070 het geld waard is, maar het er is wel degelijk een groot verschil in performance, zeker op de resolutie (1440p 165hz scherm) waar de topicstarter op speelt.

[ Voor 4% gewijzigd door Raphire op 23-06-2023 21:16 ]

Pagina: 1