Aankoopadvies netwerk met accespoints POE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• profox1977
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-08 15:48
Ik wil in mijn huis op elke verdieping een accespoint. En ik wil deze via POE plaatsen.

Voorwaarden
Ik heb een switch nodig die POE ondersteund
Ik heb accespoints (3 stuks)nodig die POE ondersteunen
Ik heb internetkabel nodig.
Ik heb een internetabonnement van 300mb ps.

Wensen
Passend bij een snelheid van 300 mb wil ik accespoint met POE aanschaffen die in de toekomst wel 500 / 1000mb aankunnen
De switch moet 6 poorten hebben en minimaal een totaal van 1000mb aankunnen.
Installatie moet zo veel mogelijk " plug and play" zijn
Ik wil dit allemaal uiteraard tegen zo laag mogelijke kosten.

Vragen:
Welke apparaten raden jullie aan?
Welke kabel moet ik gebruiken?

Dank alvast voor het meedenken

Beste antwoord (via profox1977 op 26-06-2023 14:28)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Deco X50-poe icm tplink poe switch
Cat6(a) kabel

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Cat6(a) kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 21:28
Let op! De X50 POE heeft POE+ nodig (802.3 at)

Een goede en betaalbare 8 poort switch (waarvan 4 POE+) is de TL-SG1008P

Koop NIET de TL-SG108PE.

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

profox1977 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:58:
[.]

Wensen
Passend bij een snelheid van 300 mb wil ik accespoint met POE aanschaffen die in de toekomst wel 500 / 1000mb aankunnen
Allereerst: het is Mbps, niet mbps. Let bij netwerken op je hoofdletters, anders raak je hopeloos de weg kwijt zodra ergens bits en Bytes wel uitmaken.

Verder:
Je (W)LAN snelheid staat los van je internetverbinding. Je kunt nu baat hebben bij hogere snelheden dan 300Mbps, en omgekeerd is het niet nodig dat je draadloos de absolute max haalt van je internetabonnement.

Vraag is dus wat je hier bedoelt met "500 / 1000Mbps aankunnen". Bedoel je bedraad of daadwerkelijk dat soort snelheden draadloos?

Bedraad is dit een non-issue, nagenoeg alles is tegenwoordig 1Gbps, je hoeft pas moeite te doen als je boven de 1Gbps wilt uitkomen (2.5Gbe is stukken duurder en er is minder keus).

Draadloos is een ander verhaal. Met de nieuwste generatie WiFi-6 apparatuur met 160MHz kanaalbreedte kun je draadloos prima 1Gbps halen - maar alleen met een apparaat tegelijk en alleen in dezelfde kamer als de AP. Als je eis dus is om overal in huis 1Gbps te halen ga je veel AP's nodig hebben (een per kamer), wat veel gaat kosten, en de installatie gaat zeker niet "plug and play" zijn aangezien je zendvermogens per band gaat moeten bijstellen om te zorgen dat al die APs niet gruwelijk door elkaar heen praten. Voor 500Mbps overal kom je weg met iets minder AP's, maar nog steeds een stuk meer dan wat je voor 300Mbps nodig gaat hebben en nog steeds met behoefte aan handmatig bijstellen van instellingen.

Kortom, je eisen "1000Mbps" en "plug and play [...] tegen zo laag mogelijke kosten" spreken elkaar tegen als je die snelheid draadloos wilt halen :o
[...]

Vragen:
Welke apparaten raden jullie aan?
Welke kabel moet ik gebruiken?
Eerst moeten we je eisen dus scherper hebben.

Vragen ter verduidelijking:
- welke snelheid wil je bedraad kunnen halen?
- welke snelheid wil je draadloos kunnen halen?
- moet je dat overal kunnen halen of alleen op sommige plekken? Zo ja, wat is op andere plekken acceptabel?
- met wat voor draadloze client device (laptop/mobieltje) wil je dat kunnen halen? Welke WiFi-specificaties heeft het?
- hoe ziet je huis eruit?
-- bouwjaar?
-- aantal verdiepingen?
-- vloermateriaal?
- hoeveel apparaten moeten er - anders dan de AP's - op de switch aangesloten worden?

Of je 3 stuks AP nodig hebt is niet een voorwaarde die je vooraf moet stellen, het aantal dat je nodig hebt is een gevolg van hoe je huis in elkaar steekt en welke eisen je stelt qua prestaties.

Enige wat ik voor antwoorden op deze vragen durf te stellen is wat voor netwerkkabel je het best kunt gebruiken:
- Cat6 U/UTP, zuiver koperen (Cu) aders, stug installatiekabel, bij de switch afgemonteerd op patchpanel, elders op wandcontactdoos.
- tussen patchpanel/wandcontactdoos Cat6 U/UTP zuiver koperen flexibele patchkabel van max meter lang, liefst kant-en-klaar (niet zelf knijpen).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:55:
Cat6(a) kabel
Let op met de X50 PoE dat hij - net zoals overige Deco WiFi-6 apparaten - weliswaar 160MHz kanaalbreedte ondersteunt, maar alleen in kanalen 36-64 (en als je naar 80MHz terugschakelt alleen 36-48 pakt). Dat betekent dus dat zodra je meer van deze apparaten gaat ophangen ze elkaar altijd in de weg zitten.

Of dat een probleem is hangt af van de vraag of er meerdere apparaten tegelijk in huis grote bandbreedtes draadloos gaan doen. Als het alleen maar nodig is om op een plek (tegelijk) draadloos topsnelheid te halen, is het geen probleem. Maar als je verwacht tegelijk beneden en boven hoogste snelheden draadloos te halen, dan is het allicht beter idee om te kijken naar een oplossing dat beide 160MHz kanalen kan gebruiken.

Overigens vraag ik me sterk af of je een toepassing gaat hebben waarbij je draadloos in de buurt van de 1Gbps nodig gaat hebben, laat staan op twee plekken tegelijk, dus met realistischere eisen is dit helemaal geen probleem.

In de 3-pack is dit een uitermate scherp geprijsde oplossing, maar als je niet exact 3 nodig hebt loopt het hard op... enfin, eerst die eisen dus scherp krijgen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@dion_b
Heb je helemaal gelijk in.
Als je accesspoints in mesh staan dan denk ik datr alles op hetzelfde kanaal ook wel het meest efficiente is, anders moet de radio wisselen van kanaal bij uplink of client verkeer.
Echter een PoE model zet je zo goed als altijd in accesspoint mode en dan zijn aparte kanalen zeker een gemis.

Zou de X50-poe-outdoor geen oplossing zijn? Bij een outdoor mag je niet in 36-64 dus zou het DFS moeten ondersteunen, maar ik zie deco er dan ook wel weer voor aan dat alle accesspoints dan in datzelfde dfs kanaal gaan zitten :+
https://www.tp-link.com/n...ng/deco/deco-x50-outdoor/

edit:
ah al gevonden uit de review
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhqzFXYmBkyIjImKycnskZgq58k=/620x/filters:strip_exif()/m/383141/1Q5rxi3PEnR9xbgrODa8benznj2m4MW4PDIX1P8lIrXQhXhsa6.png?f=620xauto
Ze kennen dan iig eindelijk DFS ondersteuning :) hopelijk gaan ze dit doortrekken en op bekabelde accesspoints ook indoor toepassen

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 26-06-2023 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk ook naar welke provider je hebt en hoe je kan bekabelen. Ben zelf erg tevreden over de AVM Fritzbox, een als router inzetten en dan repeaters bij voorkeur bekabeld verder in het huis. Heb zelf een repeater zonder kabel in gebruik voor een slaapkamer maar nog steeds voldoende snelheid dat ze met met zijn tweeen You tube kunnen kijken of gamen (Roblox). Zou nog een kabel willen leggen maar gezien de kwaliteit heeft het geen prio meer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotowilco
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-08-2024

fotowilco

Niet geschoten is altijd mis!

waarom op elke verdieping een accespoint?
je kan ook beneden een ap doen en op zolder.
zeker als je het merk ubiquiti gebruikt.
scheelt 1 ap.
dan kun je ze ook voeden via de meegeleverde poe adapters.

Canon 5DIII | Canon 7D | EF 24-70 2.8L | EF 70-200mm f/2.8L USM IS Type II | 50 MM 1.8 | Canon 430 EXII |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 22:32
Ik heb sinds 3 jaar de TP-Link EAP-225 hangen in combinatie met een simpele TP-link POE switch. Werkt prima. Inmiddels is er een opvolger (EAP650) die Wifi 6 aankan, maar snelheid is nu al niet echt een probleem, 300Mbps gaat prima.
Je kan ook gebruik maken van VLANs met een eigen SSID voor verschillende toepassingen (bijvoorbeeld gasten, smarthome etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• profox1977
fotowilco schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:20:
waarom op elke verdieping een accespoint?
je kan ook beneden een ap doen en op zolder.
zeker als je het merk ubiquiti gebruikt.
scheelt 1 ap.
dan kun je ze ook voeden via de meegeleverde poe adapters.
Het is nieuwbouw met 4 verdiepingen en zeer goed geïsoleerd. Ik heb op iedere verdieping in hal/ trappengat een aansluitpunt ( klaar voor ethernetkabel) laten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• profox1977
nihilissimis schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:52:
Ik heb sinds 3 jaar de TP-Link EAP-225 hangen in combinatie met een simpele TP-link POE switch. Werkt prima. Inmiddels is er een opvolger (EAP650) die Wifi 6 aankan, maar snelheid is nu al niet echt een probleem, 300Mbps gaat prima.
Je kan ook gebruik maken van VLANs met een eigen SSID voor verschillende toepassingen (bijvoorbeeld gasten, smarthome etc.)
Dank, ga ik zeker eens naar kijken
Pagina: 1