Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

GG85

.......

Topicstarter
Ik heb een aanbod gekregen om bij een multinational aan de slag te gaan.
Alles besproken en een aanbod gekregen. In dat aanbod staat echter het volgende:
[intro tekst]
...... This non-binding offer of employmentis not an employment contract but provides you with an overview of the main characteristics of your future employment contract with the Company.
By accepting this offer, on 30 June 2023 the latest, you will enable the Company to start drafting your employment contract in accordance with this offer. To establish labor relationship between us, we will sign a separate employment contract which will fully describe mutual rights and duties during
your employment at the Company.
The terms of offered employment are as follows: .......

[details die we besproken hebben zoals salaris, vakantie etc]
In een eerdere mail vertelden ze me:
.... Let me clarify this for you, as our practice differs a bit from the market practice.

Our standard process looks like this:

We’re presenting the offer (presentation that you already have)
Then system offer that initiates all the preparation processes required for the 1’s working day (equipment, accesses, labor contract, adaptation plan, etc)
On the 1’st working day you’re receiving and signing everything
Wat mij betreft is dit een dikke no-go en zelfs een beetje een red flag omdat men dus blijkbaar verwacht dat ik nu mijn baan op zeg en dan op de eerste werkdag pas de definitieve arbeidsovereenkomst te zien krijg en moet tekenen.
Daarmee verspeel ik dus elk recht op WW (ontslag genomen zonder nieuwe baan) en heb ik ook geen mogelijkheid (niet echt tenminste) om het contract te bekijken voor ik teken.

Klopt die redenering of mis ik iets en is dit gebruikelijker bij internationale bedrijven?

Heb nu gereageerd met dat we eerst een signed and legally binding employment contract moeten hebben voor ik ontslag kan nemen bij mijn huidige werkgever.

[ Voor 14% gewijzigd door GG85 op 23-06-2023 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:45
Zoals ik het lees moet je het uiterlijk op 30-6 akkoord geven op het aanbod.

.

[ Voor 30% gewijzigd door whitedrag152 op 23-06-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik zie het misschien niet maar waar staat dat je het contract pas op de eerste dag krijgt? Dit is de acceptatie van het aanbod en zou gewoon vragen wanneer ze het contract opsturen…

per aspera ad astra

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hoe is zoiets anders dan een proeftijd, die ook in vrij veel contracten terugkomt?

Bovendien, als je al met een dergelijk wantrouwen aan je nieuwe baan begint, moet je dan niet afvragen of jij wel de geschikte match bent voor het bedrijf?

[ Voor 49% gewijzigd door naitsoezn op 23-06-2023 16:49 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

D'r staat dat je voor 30 juni het aanbod moet accepteren, en dat zij daarna met een arbeidsovereenkomst komen. Als jij niet (voor 30 juni) accepteert dan gaan ze er van uit dat je de baan niet wilt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
GG85 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:44:
Ik heb een aanbod gekregen om bij een multinational aan de slag te gaan.
Alles besproken en een aanbod gekregen. In dat aanbod staat echter het volgende:
Ik zou dit persoonlijk niet tekenen, maar terugschrijven dat ze een ondertekende arbeidsovereenkomst moeten opsturen die jij kan ondertekenen.

Dit document is zinloos voor jou en maakt het alleen maar onnodig ingewikkeld om te kunnen onderhandelen als er straks allerlei rare voorwaarden in je contract staan.

Denk je overigens aan een eventueel concurrentie- en/of relatiebeding bij je huidige werkgever?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISJ
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:34

ISJ

Er staat dat je het aanbod moet accepteren en dat ze daarna het contract opstellen met alle afspraken.

Als je dus reageert dat je akkoord bent, ontvang je niet veel later je contract gok ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:30
Ik heb dit ook al eerder gehad. Het definitieve contract had ik een paar dagen na het tekenen van een dergelijke intentie verklaring en ruim voor mijn contract in ging. Ik gok dat ze op deze manier tijd willen uitsparen indien je toch niet met de belangrijkste voorwaarde akkoord gaat.

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:44
Dat kan je gewoon accepteren, dan wacht je totdat je het definitieve aanbod hebt, en dan besluit je of je daarmee akkoord bent (en dan neem je pas ontslag). Dat het aanbod nu niet definitief is werkt twee kanten op. Er staat overigens nergens dat je pas op je eerste werkdag je contract krijgt (en dat zal een multinational ook zeker niet doen, want onderdeel van je contract is hun huisregels, waar je toch echt mee akkoord zal moeten voor je er binnen kan lopen om te gaan werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Sorry, was vergeten te melden dat in een eerdere mail men zei:
Let me clarify this for you, as our practice differs a bit from the market practice.

Our standard process looks like this:

We’re presenting the offer (presentation that you already have)
Then system offer that initiates all the preparation processes required for the 1’s working day (equipment, accesses, labor contract, adaptation plan, etc)
Dus lijkt er sterk op dat ik inderdaad het offer voor de 30e moet accepteren (prima) maar dat men daarna verwacht dat ik alvast opzeg en we op de eerste werkdag het definitieve contract ondertekenen.
Dit document is idd vrij useless want wat er in staat hebben we al telefonisch en via mail besproken en geaccordeerd.

[ Voor 24% gewijzigd door GG85 op 23-06-2023 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:30
GG85 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:00:

[...]
Dan zou ik het persoonlijk nooit accepteren, tenzij het echt een hele mooie kans is waarvoor je het risico wilt lopen. Maar ik zou mijn oude contract niet opzeggen tot ik het nieuwe in handen heb.

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Uhmmie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:02:
[...]

Dan zou ik het persoonlijk nooit accepteren, tenzij het echt een hele mooie kans is waarvoor je het risico wilt lopen. Maar ik zou mijn oude contract niet opzeggen tot ik het nieuwe in handen heb.
Exact. Het is een hele mooie kans maar dan nog.

Anders is het letterlijk een offer you cant refuse.... :X

[ Voor 7% gewijzigd door GG85 op 23-06-2023 17:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:45
Uhmmie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:02:
[...]

Want in je proeftijd kunnen ze het contract niet gewoon intrekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:44
xminator schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:05:
[...]

Dat wel, maar niet de arbeidsvoorwaarden veranderen, en dat zou hier in theorie kunnen als ik het zo lees.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
xminator schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:05:
[...]

Jawel maar dan krijg ik WW. Als ik dit offer onderteken en mijn baan opzeg heb ik nergens meer recht op.

Dus als ze dan zeggen "toch maar niet" dan heb ik niets want heb zelf mijn baan opgezegd zonder nieuwe baan.

Opzeggen met nieuwe baan in vooruitzicht die hem toch niet wordt vanuit de nieuwe werkgever: WW
Opzeggen zonder nieuwe baan in het vooruitzicht maar alleen een 'offer' en geen arbeidsovereenkomst: geen WW.

(begrijp de thumbs up voor je post dan ook niet)

[ Voor 40% gewijzigd door GG85 op 23-06-2023 17:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
vistu schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:06:
[...]

Dat wel, maar niet de arbeidsvoorwaarden veranderen, en dat zou hier in theorie kunnen als ik het zo lees.
En dus geen of wel recht op WW. Dat is nogal een dingetje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Qwerty-273

Meukposter

Dit is wel vaker het geval bij internationale organisaties (met een groot deel in de VS). Dan heb je een letter of intent of zoals ze het hier noemen een offer of employment. Ik zou er zelf niet te zwaar aan tillen. Heb je de specifieke contractvorm voorgelegd bij het UWV? Het kan zijn dat deze wel gewoon door het UWV wordt gezien als een arbeidscontract voor de WW.

Het uitgangspunt is natuurlijk dat ze willen dat je bij hen komt werken. En jij dat je bij hun wil gaan werken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:46
GG85 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:00:

[...]

Dus lijkt er sterk op dat ik inderdaad het offer voor de 30e moet accepteren (prima) maar dat men daarna verwacht dat ik alvast opzeg en we op de eerste werkdag het definitieve contract ondertekenen.
Dit document is idd vrij useless want wat er in staat hebben we al telefonisch en via mail besproken en geaccordeerd.
Op de 1e werkdag moet je tekenen voor je spullen zoals de laptop en pasjes. En waarschijnlijk wat geheimhoudingsverklaringen e.d. Dat is alles wat er staat.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Drardollan schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:25:
[...]

Op de 1e werkdag moet je tekenen voor je spullen zoals de laptop en pasjes. En waarschijnlijk wat geheimhoudingsverklaringen e.d. Dat is alles wat er staat.
Er staat "labor contract" .

En wat doen ze dan "differs a bit from the market practice" als het alleen maar wat formaliteitjes zijn?
Ik lees het toch echt als "je krijgt je definitieve arbeidsovereenkomst pas te zien en te ondertekenen op je eerste werkdag" en dat lijkt me in NL redelijk bijzonder/onacceptabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:46
GG85 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:32:
[...]

Er staat "labor contract" .

En wat doen ze dan "differs a bit from the market practice" als het alleen maar wat formaliteitjes zijn?
Ik lees het toch echt als "je krijgt je definitieve arbeidsovereenkomst pas te zien en te ondertekenen op je eerste werkdag" en dat lijkt me in NL redelijk bijzonder/onacceptabel?
Er staat ook dat je een offer krijgt en moet aanvaarden. Dat is meer dan voldoende om je WW veilig te stellen.

Als je het niks vind dan kan je er beter niet gaan werken. Alle “bit differences” zullen je dan al snel gaan nekken verwacht ik.

Overigens zou ik er ook niet mee akkoord gaan, ik zou terugmailen dat je een getekend contract door beide partijen verwacht voor je je baan opzegt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Drardollan schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:25:
[...]

labor contract

Ja, ook je werkcontract teken je pas op de eerste dag.

Ik heb dit vaker gehoord, maar vanuit de werkgeverskant, maar het blijft een tegen- en voorargumentatie wat nu de logica ervan is. Je zou kunnen zeggen dat het ergens logisch is dat je pas 'alles' tekent wanneer je daar ook daadwerkelijk bent, werkgever ziet wie jij bent, jij ziet wat voor bedrijf het is, geen juridisch gezeur met contract tekenen maar paar dagen ervoor opzeggen/ontbinden, maar de andere kant.. dat is toch allemaal juridisch al afgedekt? Althans, in Nederland.

En dan natuurlijk doomscenario, je komt daar, blijkt opeens je salaris lager te zijn, minder vakantiedagen, slechtere laptop, maar 'wel even tekenen hier'. Beetje het marktplaatsprincipe bij iets verkopen en akkoord gaan, persoon in kwestie aan de deur heeft opeen ipv 100 afgesproken, maar 80 bij zich.. 'take it or leave it'.
GG85 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:06:
Opzeggen met nieuwe baan in vooruitzicht die hem toch niet wordt vanuit de nieuwe werkgever: WW
Opzeggen zonder nieuwe baan in het vooruitzicht maar alleen een 'offer' en geen arbeidsovereenkomst: geen WW.
Ik weet niet of dit zo zwart/wit is, volgens mij is het nog altijd 'reëel uitzicht' op een nieuwe baan, maar ook 'niet verwijtbaar werkloos'. Als jij in proeftijd zegt 'meh toch niet', ben jij wel degelijk verwijtbaar werkloos, hetzelfde als jij het contract niet wil tekenen. De vraag is alleen of zo'n offer of employment dan ook valt onder een uitzicht op, en niet-verwijtbaar als ze alsnog niet overstag gaan, maar dat is een vraagje voor UWV.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Drardollan schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:35:
[...]

Er staat ook dat je een offer krijgt en moet aanvaarden. Dat is meer dan voldoende om je WW veilig te stellen.

Als je het niks vind dan kan je er beter niet gaan werken. Alle “bit differences” zullen je dan al snel gaan nekken verwacht ik.

Overigens zou ik er ook niet mee akkoord gaan, ik zou terugmailen dat je een getekend contract door beide partijen verwacht voor je je baan opzegt.
Dat is exact wat ik terug gemaild heb :).

Verder is alles prima hoor qua voorwaarden en indruk/gesprekken. Alleen deze laatste fase is ineens een beetje 'bijzonder'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
SinergyX schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:35:
[...]

labor contract

Ik heb dit vaker gehoord, maar vanuit de werkgeverskant, maar het blijft een tegen- en voorargumentatie wat nu de logica ervan is. Je zou kunnen zeggen dat het ergens logisch is dat je pas 'alles' tekent wanneer je daar ook daadwerkelijk bent, werkgever ziet wie jij bent, jij ziet wat voor bedrijf het is, geen juridisch gezeur met contract tekenen maar paar dagen ervoor opzeggen/ontbinden, maar de andere kant.. dat is toch allemaal juridisch al afgedekt? Althans, in Nederland.

En dan natuurlijk doomscenario, je komt daar, blijkt opeens je salaris lager te zijn, minder vakantiedagen, slechtere laptop, maar 'wel even tekenen hier'. Beetje het marktplaatsprincipe bij iets verkopen en akkoord gaan, persoon in kwestie aan de deur heeft opeen ipv 100 afgesproken, maar 80 bij zich.. 'take it or leave it'.

[...]

Ik weet niet of dit zo zwart/wit is, volgens mij is het nog altijd 'reëel uitzicht' op een nieuwe baan, maar ook 'niet verwijtbaar werkloos'. Als jij in proeftijd zegt 'meh toch niet', ben jij wel degelijk verwijtbaar werkloos, hetzelfde als jij het contract niet wil tekenen. De vraag is alleen of zo'n offer of employment dan ook valt onder een uitzicht op, en niet-verwijtbaar als ze alsnog niet overstag gaan, maar dat is een vraagje voor UWV.
Tja, ik zal het eens aan het UWV voorleggen maar vermoed 6 weken wachten op een reactie.
Een contract inzien en eventuele misverstanden er in aan kunnen passen voordat er geen weg meer terug is (want dat is er niet echt als je daar, zonder andere baan, staat je eerste werkdag) lijkt me heel normaal en is ook heel normaal in NL dus ga dat toch voorleggen aan ze.

Lijkt me zeer redelijk verzoek en als dat niet kan is het voor mij reden om aan te nemen dat er iets raars in het contract staat wat men niet wil dat ik het zie voor ik daar sta.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

GG85 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:08:
[...]

En dus geen of wel recht op WW. Dat is nogal een dingetje
Daar is het UWV niet zo zwart-wit in hoor ;) Het gaat vooral om de intentie, en die is/was gewoon (aantoonbaar) om een nieuwe baan te accepteren.

Als je met de nukken van een grote corporate niet om kunt gaan, dan zul je daar niet gelukkig worden. Je zult daar nog veel vaker tegen dingen aan gaan lopen, die 'nou eenmaal zo werken'. Als je de persoonlijkheid niet hebt om daar flexibel mee om te kunnen gaan, dan zou ik je aanraden om iets anders te zoeken O-)

[ Voor 33% gewijzigd door naitsoezn op 23-06-2023 17:53 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
naitsoezn schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:51:
[...]

Daar is het UWV niet zo zwart-wit in hoor ;) Het gaat vooral om de intentie, en die is/was gewoon (aantoonbaar) om een nieuwe baan te accepteren.

Als je met de nukken van een grote corporate niet om kunt gaan, dan zul je daar niet gelukkig worden. Je zult daar nog veel vaker tegen dingen aan gaan lopen, die 'nou eenmaal zo werken'. Als je de persoonlijkheid niet hebt om daar flexibel mee om te kunnen gaan, dan zou ik je aanraden om iets anders te zoeken O-)
Sorry maar dat is heel flauw en erg kort door de bocht en denigrerend als je iemand niet kent. Werk nu ook voor een multinational dus ken de nukken van grote toko's.
Als het niet om de eigen situatie gaat zeggen mensen hier wel heel makkelijk oh dan doe je het niet of stel je niet aan.
Volgens mij is het juist een professionele instelling om te kijken of iets juridisch een beetje fatsoenlijk in elkaar zit.
Verwijt van "niet om kunnen gaan met de nukken van" slaat m.i. dan ook echt nergens op en hoe de HR afdeling zijn contracten doet zegt ook niet zoveel over de toekomstige leidinggevende en afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:21:
Dit is wel vaker het geval bij internationale organisaties (met een groot deel in de VS). Dan heb je een letter of intent of zoals ze het hier noemen een offer of employment. Ik zou er zelf niet te zwaar aan tillen. Heb je de specifieke contractvorm voorgelegd bij het UWV? Het kan zijn dat deze wel gewoon door het UWV wordt gezien als een arbeidscontract voor de WW.

Het uitgangspunt is natuurlijk dat ze willen dat je bij hen komt werken. En jij dat je bij hun wil gaan werken.
Qua uitgangspunten zit het wel goed. Volgende stap is het, binnen allee redelijkheid en op de gangbare manier in NL, contractueel vastleggen. Vandaar mijn vraag hier.

Heb het niet over een baan die normaliter voor het oprapen ligt en dus 10 anderen en zit ook prima bij mijn huidige werkgever dus ga niet zomaar m'n bruggen verbranden.

[ Voor 10% gewijzigd door GG85 op 23-06-2023 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rphilipsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:53
Arbeidsovereenkomsten zijn toch vormvrij in Nederland? Een overeenkomst vereist aanbod en aanvaarding. Zolang het document dat je reeds ontvangen hebt duidelijk genoeg een aanbod is (het bevat de belangrijkste arbeidsvoorwaarden), kun je dat aanbod accepteren tot de 30e. Na acceptatie kan het niet dagen later ingetrokken worden, als ik 6:219BW goed begrijp kan een vrijblijvend aanbod alleen nog direct na acceptatie ingetrokken worden. Dat zou betekenen: accepteren, dagje wachten, baan opzeggen.

Genoeg tijd om dat maandag aan een echte jurist te vragen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:34
Ik heb het 1x gehad dat ik pas tekende toen ik begonnen was, maar toen had ik per mail al wel de arbeidsovereenkomst gehad. Dit was wel bij een kleinere partij, waar HR destijds nog wel een professionaliseringsslag kon gebruiken, juist bij een grote multinational zou ik juist verwachten dat ze dit wel allemaal van te voren volledig regelen.
SinergyX schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:35:
[...]

labor contract

Ik zie de logica niet. Werkgever ziet wie jij bent, jij ziet wat voor bedrijf het is, waarvoor is de sollicitatieprocedure dan? Geen juridisch gezeur, ieder bedrijf bereidt in principe alles al helemaal voor zodat alles gereed is op dag 1 van de medewerker en gaat niet pas op die dag beginnen met alles regelen omdat een paar dagen van te voren nog opgezegd/ontbonden kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
rphilipsen schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:36:
Arbeidsovereenkomsten zijn toch vormvrij in Nederland? Een overeenkomst vereist aanbod en aanvaarding. Zolang het document dat je reeds ontvangen hebt duidelijk genoeg een aanbod is (het bevat de belangrijkste arbeidsvoorwaarden), kun je dat aanbod accepteren tot de 30e. Na acceptatie kan het niet dagen later ingetrokken worden, als ik 6:219BW goed begrijp kan een vrijblijvend aanbod alleen nog direct na acceptatie ingetrokken worden. Dat zou betekenen: accepteren, dagje wachten, baan opzeggen.

Genoeg tijd om dat maandag aan een echte jurist te vragen ;)
Dat kan wel zo zijn maar in dit aanbod staan niet de details die in een arbeidsovereenkomst wel staan. Mocht daar ineens iets geks instaan de 1e werkdag dan is er eigenlijk geen weg meer terug.
Dus het gaat om niet alle informatie hebben voor er definitieve (huidige baan opzeggen) keuzes worden gemaakt.

Ter info: ik zit niet ergens achter de kassa dat ik morgen weer werk heb. Heb een prima baan met prima collega's maar dit is een beter aanbod en tijd voor wat nieuws.
Heb alleen geen zin om de zekerheid van nu op te zeggen voor er een compleet contract op tafel ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rphilipsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:53
GG85 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:41:
[...]

Dat kan wel zo zijn maar in dit aanbod staan niet de details die in een arbeidsovereenkomst wel staan. Mocht daar ineens iets geks instaan de 1e werkdag dan is er eigenlijk geen weg meer terug.
Dus het gaat om niet alle informatie hebben voor er definitieve (huidige baan opzeggen) keuzes worden gemaakt.

Ter info: ik zit niet ergens achter de kassa dat ik morgen weer werk heb. Heb een prima baan met prima collega's maar dit is een beter aanbod en tijd voor wat nieuws.
Heb alleen geen zin om de zekerheid van nu op te zeggen voor er een compleet contract op tafel ligt
Dat snap ik. Zaken als salaris, werktijden, beperkende bedingen etc zou ik inderdaad zeker willen weten. Kun je beschrijven wat voor details je mist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hoe kan het dat als je nu nog een baan hebt, je op de dag na 30-6 ergens anders kunt beginnen? Heb je geen opzegtermijn? Of is het de bedoeling dat je eerste werkdag op 1-8 is en je dus dan pas je contract ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
rphilipsen schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:44:
[...]

Dat snap ik. Zaken als salaris, werktijden, beperkende bedingen etc zou ik inderdaad zeker willen weten. Kun je beschrijven wat voor details je mist?
Ik weet nu wat ik verdien en voor hoeveel uur. De rest is mondeling/per mail besproken maar heb nu geen idee hoe de uiteindelijke arbeidsovereenkomst er uit ziet. Net als met elk contract wil ik dat gewoon kunnen bekijken van tevoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Kurkentrekker schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:48:
Hoe kan het dat als je nu nog een baan hebt, je op de dag na 30-6 ergens anders kunt beginnen? Heb je geen opzegtermijn? Of is het de bedoeling dat je eerste werkdag op 1-8 is en je dus dan pas je contract ziet?
30-06 is niet de ingangsdatum maar de datum dat ze willen weten of het aanbod goed is zodat ze het 'echte' contract kunnen maken.
Probleem is dat ze dan verwachten dat ik al wel vast mijn baan op zeg en we pas op de eerste werkdag (ergens september) de arbeidsovereenkomst tekenen.
M.i. kan men daar dan van alles in zetten en moet ik wel zo een beetje akkoord gaan want mijn oude baan heb ik niet meer.
Zelfs al ga ik er van uit dat ze ter goeder trouw zijn (tot nu toe lijkt t daar op, goeie klik etc en goed contact) dan is dat nog een hele rare gang van zaken lijkt me.

In elk geval gemaild en reactie was "we kunnen je deze week het concept contract sturen om te bekijken".
Mijn reactie daarop was "we hebben nog even voor ik mijn huidige contract op moet zeggen (voor 1 aug) dus ik stel voor om me het, getekende, definitieve contract op te sturen zodat ik dat rustig door kan nemen en, bij akkoord, zelf kan tekenen en één exemplaar terug kan sturen.
Dat is de normale gang van zaken en als dat niet kan is het voor mij een teken dat er iets in hun contract staat wat men niet wil dat ik zie voordat ik al mijn bruggen al verbrand heb achter me.
En vanuit mij lijkt het me alleen maar een professionele houding dat je iets eerst wilt lezen en revieuwen voor je het tekent.

[ Voor 4% gewijzigd door GG85 op 25-06-2023 07:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:15
Noem me gerust ouderwets, maar maak je niet beter een afspraak om dit face to face uit te klaren in plaats van te mailen en verondersteelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
sja, ik lees vooral veel wantrouwen en onzekerheid. Ja het is een beetje vreemde volgorde van dingen doen, dat ben ik wel met TS eens. maar het idee dat er na het bespreken van het aanbod ineens allemaal onaanvaardbare dingen in een contract verschijnen snap ik niet. Ja theoretisch kan het.

ik zou dat concept contract proberen te krijgen en obv daarvan besluiten of je dit aandurft. nu ken ik de setting niet maar ik zou moe worden van zoveel wantrouwen richting mn werkgever en dus ook niet in zo'n setting kunnen of willen werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:16

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik zou hier niet snel mee akkoord gaan, want het uiteindelijke contract kan dingen bevatten waar jij het echt niet mee eens bent waar misschien niet eerder over is gesproken (zoals bijv. een concurrentiebeding). Of er staan dingen in waar normaal gesproken nog over te onderhandelen valt, maar waarbij je geen hefboom meer hebt als je er feitelijk al werkt.

Ik zou bij zoiets belangrijks als een arbeidscontract iets meer zekerheid in het voren willen hebben. Het is en blijft altijd een gok, maar het risico hoeft niet groter te worden dan nodig (zoals bij dit soort constructies wel het geval is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

GG85 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:41:
[...]

Waarom kunnen ze je niet wel alvast de details geven dan? Want als die details zo belangrijk zijn, dan zou ik die intend ook niet tekenen.

Dit lijkt me het enige wat er mist. De details. Ik zou ook alle primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, en relatie/concurrentiebedingen, de functie(beschrijving) willen zien voor ik een intend teken. Ik weet niet welke andere voorwaarden je verwacht, maar deze lijst is redelijk om te hebben:
de plaats of plaatsen waar u werkt;
uw functie of het soort werk dat u doet;
de datum van indiensttreding;
de duur van het contract (bij een tijdelijk contract);
hoeveel uur u werkt (per dag of per week);
de hoogte van uw salaris en wanneer dit wordt uitbetaald;
(eventueel) de lengte van uw proeftijd;
de hoogte van de vakantietoeslag;
het aantal vakantiedagen;
de duur van de opzegtermijn;
(eventueel) uw pensioenregeling;
(eventueel) uw concurrentiebeding;
uw collectieve arbeidsovereenkomst (cao) als die van toepassing is.
Dat tekenen op dag 1 heb ik zelf weleens gedaan. Ik heb goed vertrouwen dat een werkgever mij gewoon een fatsoenlijk aanbod doet en het niet een of andere marktplaatstokkie is die zegt "nee doe toch maar 20% minder". Ik wist uiteraard wel wat ik ging tekenen.

Het is je goed recht principieel te zijn en het niet te vertrouwen, maar in principe kan je gewoon alle informatie hebben die je nodig hebt en is je WW angst niet echt terecht.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Je weet wel zeker dat je echt met het bedrijf te maken hebt? Dit leest eerder als de inhoud van mijn spamfolder dan communicatie met een potentiële werkgever

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Volgens mij is dit een Amerikaanse methode. Mensen krijgen daar op de 1e dag alles. Ik heb voor een groot bedrijf gewerkt welke een aantal Amerikaanse vestigingen heeft.

Daar was ik verantwoordelijk voor het automatiseringssysteem die de accounts aanmaakte. De accounts aanmaken voor alle systemen duurde een tijdje en soms werden verkeerde dingen ingevuld waardoor het systeem niet verder kon gaan met het account aanmaken. Overal in de wereld was het geen probleem als het aanmaken van de accounts een paar dagen duurde, maar in Amerika werden de accounts pas aangemaakt op de eerste werkdag omdat alle gegevens pas werden ingevoerd na een ondertekend contract (wat inderdaad op de eerste werkdag gebeurde). Ze verwachtte dan dat de accounts daar binnen 1 uur allemaal gereed waren. Ze hebben op ons verzoek de werkwijze iets aangepast en de 1e dag meer een introductie dag ervan gemaakt.

Dit komt wel overeen met hoe het bij @GG85 gaat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
cadsite schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:19:
Noem me gerust ouderwets, maar maak je niet beter een afspraak om dit face to face uit te klaren in plaats van te mailen en verondersteelen?
Ze zitten niet om de hoek dus even er heen voor elk ding is niet handig. Voorstel komt ook via de mail dus reactie via de mail lijkt me prima, dan hebben we het maar op papier gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Fr33z schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:36:
sja, ik lees vooral veel wantrouwen en onzekerheid. Ja het is een beetje vreemde volgorde van dingen doen, dat ben ik wel met TS eens. maar het idee dat er na het bespreken van het aanbod ineens allemaal onaanvaardbare dingen in een contract verschijnen snap ik niet. Ja theoretisch kan het.

ik zou dat concept contract proberen te krijgen en obv daarvan besluiten of je dit aandurft. nu ken ik de setting niet maar ik zou moe worden van zoveel wantrouwen richting mn werkgever en dus ook niet in zo'n setting kunnen of willen werken.
Mee eens, concept ga ik waarschijnlijk krijgen maar de gang van zaken voelt idd raar.
Overigens 2x daar geweest en gesprekken gehad met het team en leidinggevende en dat was allemaal prima. Ben enthousiast om te gaan beginnen.

Maar ik zit nu bijna 10 jaar bij een bedrijf en hoewel ik aan het rondkijken ben zit ik daar wel 'ok'. Dus heb geen zin om maar op goed vertrouwen een beetje te gaan opzeggen. De WW geloof ik nu wel maar als er ineens toch iets raars in staat of zaken juist niet (heb specifieke afspraken gemaakt over werktijden/dagen en thuiswerken die men in het contract zou opnemen) dan is dat heel lastig om aan te passen als je daar al staat je eerste werkdag.
Kan dan wel zeggen ik doe het niet en WW krijgen (wat stuk minder is dan salaris nu) maar hoef dan niet meer terug naar mijn huidige werkgever.
Geloof best dat dit de Amerikaanse manier is (bedrijf heeft overigens een Russische oorsprong dus niet letterlijk zo) maar aanpassen aan de NL manier vind ik niet raar om te wensen.

Tuurlijk blijft een nieuwe baan een gok en kan men alsnog van me af de eerste tijd (prima) maar niet op voorhand alles wat getekend moet worden kunnen overleggen voelt gewoon niet als open kaart spelen/wat shady.

Maar goed, het aanbod is dermate goed en baan dermate interessant dat ik ook weer niet direct nee wil zeggen.

We gaan kijken wat de reactie is morgen.

[ Voor 11% gewijzigd door GG85 op 25-06-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Qwerty-273

Meukposter

GG85 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 07:29:
Dat is de normale gang van zaken en als dat niet kan is het voor mij een teken dat er iets in hun contract staat wat men niet wil dat ik zie voordat ik al mijn bruggen al verbrand heb achter me.
Als je het niet vertrouwd doe het dan gewoon niet.

Ook is de definitie van normaal heel erg wisselend, zeker als je internationaal gaat kijken. Aangezien je in het Engels communiceert is er waarschijnlijk geen HR afdeling in NL, en werken er op de afdeling (waar die dan ook op de wereld zit) geen Nederlands sprekenden. Je zal dan in het vervolg tegen allerlei zaken aanlopen op dit gebied waar je dan denkt “Dit is van de zotte, dit klopt niet, dit is niet normaal!!!”. Getuige dit topic zal dat je erg dwars zitten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:47
Als je een grote betrouwbare internationale organisatie is waar je direct contact mee hebt zou ik me niet teveel zorgen maken, als ze structureel misbruik zouden maken van deze constructie staat het internet er vol mee...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Als je het niet vertrouwd doe het dan gewoon niet.

Ook is de definitie van normaal heel erg wisselend, zeker als je internationaal gaat kijken. Aangezien je in het Engels communiceert is er waarschijnlijk geen HR afdeling in NL, en werken er op de afdeling (waar die dan ook op de wereld zit) geen Nederlands sprekenden. Je zal dan in het vervolg tegen allerlei zaken aanlopen op dit gebied waar je dan denkt “Dit is van de zotte, dit klopt niet, dit is niet normaal!!!”. Getuige dit topic zal dat je erg dwars zitten.
Beetje kort door de bocht, werk nu ook in een internationale organisatie.

Ga daar waarschijnlijk de enige zijn die bammetjes met kaas aan zijn pc eet tussen de middag maar die vorm van "niet normaal" is wat anders dan een contract niet van tevoren in kunnen zien.

Zegt volgens mij niets over aanpassingsvermogen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 07:38
Qwerty-273 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:21:

Idd, normaalsgeproken zit daar dan ook gewoon het financiele plaatje bij icm een hr-binder. Het daadwerkelijke contract later is simpelweg een template document waar simpelweg jouw naam en het salaris is ingevuld etc.

Als deze informatie niet bij de employment offer/intentie overeenkomst zit dan is dan klinkt het alsof er een paar stappen zijn gemist.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
hoevenpe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:07:
Als je een grote betrouwbare internationale organisatie is waar je direct contact mee hebt zou ik me niet teveel zorgen maken, als ze structureel misbruik zouden maken van deze constructie staat het internet er vol mee...
Groot ja, betrouwbaar weet ik niet.
Het is de Russische Google (dan weten de meesten het wel) dus die zitten hier al een tijdje maar zijn nu sinds de oorlog alles deze kant op aan het verhuizen. Dat is ook de reden dat de vacature er is en dat HR idd vanuit een ander Europees land werkt.
Ga een van de eerste (zo niet eerste) werknemers zijn binnen deze divisie op deze locatie (en dus ook de enige NL-er momenteel) dus dat maakt het lastig in te schatten.

Een aantal andere zaken zijn ook 'anders' en dat is prima, ben zoals ik al zei nu ook werkzaam in een internationale organisatie en dus wel gewend aan 'anders'.
Maar mij lijkt dat overal ter wereld eerst je arbeidsovereenkomst reviewen en tekenen voor je al je bruggen achter je verbrand 'normaal' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:47
Russische Google klinkt al minder betrouwbaar dan een Shell of Unilever, reden genoeg voor waakzaamheid.

Nog even los van de vraag wat het toekomstperspectief is van dit specifieke bedrijf, voor je het weet staan ze op een zwarte lijst.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
hoevenpe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:21:
Russische Google klinkt al minder betrouwbaar dan een Shell of Unilever, reden genoeg voor waakzaamheid.

Nog even los van de vraag wat het toekomstperspectief is van dit specifieke bedrijf, voor je het weet staan ze op een zwarte lijst.
Hun hoofdkantoor zit hier al een heel aantal jaar incl werknemers. Nu zijn ze een specifieke divisie hierheen aan het verhuizen en onder aan het brengen in een nieuwe entiteit.
Qua sancties valt het dus wel mee.

Bij een Shell of Unilever was het idd een ander verhaal geweest maar wil nu gewoon duidelijk weten waar ik aan toe ben.

[ Voor 9% gewijzigd door GG85 op 25-06-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:15
GG85 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:16:
[...]

Ze zitten niet om de hoek dus even er heen voor elk ding is niet handig. Voorstel komt ook via de mail dus reactie via de mail lijkt me prima, dan hebben we het maar op papier gelijk.
'Niet zo handig'.
Je gaat me toch niet zeggen dat je de huidige gang van zaken 'handig' vindt?

Ik begrijp niet dat je dit niet vastpakt en afhandelt in plaats van wat over en weer te mailen en veronderstellen.
Als het je werkgever wordt zal je toch ook wel af en toe eens langsgaan?
Anders kan je ook eens bellen of een videocall aanvragen, alles beter dan dat "getxt"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 08:14
Hoofdgebouw zit blijbkaar op schiphol, zou je toch makkelijk een keer op en neer kunnen rijden

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
cadsite schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:27:
[...]

'Niet zo handig'.
Je gaat me toch niet zeggen dat je de huidige gang van zaken 'handig' vindt?

Ik begrijp niet dat je dit niet vastpakt en afhandelt in plaats van wat over en weer te mailen en veronderstellen.
Als het je werkgever wordt zal je toch ook wel af en toe eens langsgaan?
Anders kan je ook eens bellen of een videocall aanvragen, alles beter dan dat "getxt"...
TI_Observer schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:31:
Hoofdgebouw zit blijbkaar op schiphol, zou je toch makkelijk een keer op en neer kunnen rijden
Dit hele voorstel kreeg ik afgelopen vrijdag om 15:00, daarna gemaild en toen terug gekregen dat ik wel een concept in zou kunnen zien om 1630. Daarop gemaild dat ik graag het contract getekend wil hebben voor ik opzeg.

Tussen vrijdagmiddag 16:30 en nu zit niet echt een moment om langs te gaan wel :)? Daarnaast ben ik ook gewoon aan het werk.
Ben er al 2x geweest en nu de laatste puntjes qua contract alleen daar komt nu dit naar boven.
Wil er best nog een keer heen om alles te regelen maar voor nu kon dit ook via mail. Je hoeft niet voor alles elkaar in levende lijve te zien.

Ik wacht morgen de reactie af en anders idd voorstellen om het even face to face door te komen spreken en te tekenen.

Dus ja, het wordt 'vastgepakt' en 'afgehandeld' maar we zitten nu in het weekend en dat leek me een mooie periode voor een 'second opinion' van GoT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Bij mijn Spaanse collega’s was ik ook verbaasd dat het proces anders ging als in Nederland, gewoon omdat ik ook nog niet anders als het proces hier kende.
Zij kregen toen ze bij ons in dienst kwamen via de Spaanse vestiging een “pre-contract” (het aanbod van de baan met de gemaakte afspraken), zegden hun baan op voordat ze het definitieve arbeidscontract kregen. En kregen pas toen ze echt in dienst waren het uiteindelijke contract. Zij vonden dat heel normaal.
Dus inderdaad, door TS geschetst proces lijkt me nu niet meer heel vreemd, en inderdaad als je met elkaar zover in gesprek bent dat het tot een goed aanbod komt, dan neem ik aan dat er wel enig vertrouwen in een toekomst met elkaar aanwezig is, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domme vraag, maar je kan toch gewoon zeggen dat je je baan opzegt en het niet doen? Niet dat ze daarachter gaan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:50:
Domme vraag, maar je kan toch gewoon zeggen dat je je baan opzegt en het niet doen? Niet dat ze daarachter gaan komen.
En dan heb je twee voltijdbanen, hoe zag je dat zelf precies voor je?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:33
Op basis van wat ik hier lees ga ik er even vanuit dat het hier gaat om een IAO, geen CAO :)

Zonder verdere toelichting vind ik het heel lastig om een inschatting te maken over de situatie. De tekst is in het Engels, en er worden verschillende landen genoemd. Kom je hier onder contract van een Nederlandse Legal Entity? Of hebben ze een Nederlandse dochter waar je onder komt te vallen? Het maakt nogal wat verschil denk ik.

In het algemeen geldt dat het je vrij staat een IAO uit te onderhandelen, hoewel ik verwacht dat ze een standaardcontract hebben, die alle secundaire rechten en voorwaarden uitwerkt. Je kunt vragen een modelcontract toe te voegen aan de huidige overeenkomst, met een commitment aan die voorwaarden. Als de voorwaarden je dan toch niet aanstaan, dan kun je alsnog besluiten het niet te doen. Als ze je géén commitment kunnen geven over de secundaire voorwaarden, dan kun je alsnog besluiten niet met ze in zee te gaan.

Verder ken ik de regels omtrent dit soort regelingen vwb het UWV niet. Anderen suggereerden het al, maar vraag ze naar hun beleid, en je recht op WW wanneer de uiteindelijke contractonderhandelingen alsnog onsuccesvol zijn (en je dus op je eerste werkdag weigert te tekenen).

De vraag of er op basis van deze intentieverklaring al de-facto sprake is van een arbeidsovereenkomst lijkt me er eentje voor juristen. Er zijn redenen om aan te nemen dat dat wel degelijk zo is, maar ik ben zeer zeker geen arbeidsjurist.
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:50:
Dit is fraude. In de meeste gevallen kunnen beide werkgevers je op staande voet ontslaan, en je volledige salaris terugvorderen als ze er achter komen. O, en je hebt sowieso geen recht op WW. Doe het niet :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:00
Nooit je baan opzeggen zonder definitief contract. Ik ken ook iemand die zo uiteindelijk het contract kreeg, maar in het definitieve stond toch wat anders dan afgesproken. Het basissalaris was een stuk lager en de rest zou makkelijk met bonussen te verdienen zijn. Overigens niet ingetuind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:34
GG85 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:22:
[...]

Mee eens, concept ga ik waarschijnlijk krijgen maar de gang van zaken voelt idd raar.
Overigens 2x daar geweest en gesprekken gehad met het team en leidinggevende en dat was allemaal prima. Ben enthousiast om te gaan beginnen.

Maar ik zit nu bijna 10 jaar bij een bedrijf en hoewel ik aan het rondkijken ben zit ik daar wel 'ok'. Dus heb geen zin om maar op goed vertrouwen een beetje te gaan opzeggen. De WW geloof ik nu wel maar als er ineens toch iets raars in staat of zaken juist niet (heb specifieke afspraken gemaakt over werktijden/dagen en thuiswerken die men in het contract zou opnemen) dan is dat heel lastig om aan te passen als je daar al staat je eerste werkdag.
Kan dan wel zeggen ik doe het niet en WW krijgen (wat stuk minder is dan salaris nu) maar hoef dan niet meer terug naar mijn huidige werkgever.
Geloof best dat dit de Amerikaanse manier is (bedrijf heeft overigens een Russische oorsprong dus niet letterlijk zo) maar aanpassen aan de NL manier vind ik niet raar om te wensen.

Tuurlijk blijft een nieuwe baan een gok en kan men alsnog van me af de eerste tijd (prima) maar niet op voorhand alles wat getekend moet worden kunnen overleggen voelt gewoon niet als open kaart spelen/wat shady.

Maar goed, het aanbod is dermate goed en baan dermate interessant dat ik ook weer niet direct nee wil zeggen.

We gaan kijken wat de reactie is morgen.
Als je inderdaad specifieke afspraken hebt gemaakt, is het goed dat je er bovenop gaat zitten, want dat gaat anders wel fout, en dan kan je er beter nu achter komen zodat ze het contract nog kunnen corrigeren dan op dag 1 en je opeens voor het blok gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ondanks dat er hier over het algemeen soms wat doemdenkers zitten ben ik dit wel met de meesten eens. In dit geval zou ik zeker eerst alle afspraken in het contract vastgelegd willen zien. Te meer omdat je aangeeft dat je at specifieke afspraken gemaakt hebt. Dit zijn zaken die vaker fout gaan als het blijft liggen, denk bijv aan degene waarmee je de afspraak gemaakt hebt blijkt te vertrekken. Zou er dus idd bovenop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Heb ondertussen het concept van de arbeidsovereenkomst binnen. So far so good.

Nu nog even kijken hoe we het tekenen vorm gaan geven.

Update: contract getekend dus allemaal goedgekomen

[ Voor 16% gewijzigd door GG85 op 28-06-2023 15:49 ]

Pagina: 1