Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze PC is vooral om comfortabel weer voor een jaar of vijf te kunnen gamen.
Verder browsen, soms video omzetten van h.264 naar h.265.
Daarnaast wil ik upgrade ruimte houden voor (na bv 2 jaar) een snellere GPU, zonder dat ik dan meer dan alleen dat onderdeel moet vervangen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt tussen 2000 en 2500 euro.
Paar honderd meer is niet het probleem, maar dat kan wellicht ook over enige tijd weer
.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik zal één SSD (Samsung 970) meenemen (de rest van de PC schuif ik door), naast Altec Lansing luidsprekers en natuurlijk muis en toetsenbord.
Daarnaast speel ik nog op 1080p (in huidige PC heb ik een 970 GPU) en mijn huidige monitor zal ik nog enige tijd gebruiken. Dit is een Iiyama ProLite E2773HDS.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje, ik wil graag weten of dit (voor zover dit te zeggen is) bij elkaar past:
Mijn Windows 10 licentie (full) neem ik mee naar de nieuwe PC, daarna upgrade ik vast naar Windows 11.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een lichte voorkeur voor een NVIDIA GPU kaart, niet uit principe maar wel omdat dit o.a. DLSS ondersteunt. Verder geen bijzondere voorkeuren.
Mijn huidige selectie is gebaseerd op reviews/productinformatie en prijs.
En tevens of alles bij dezelfde winkel/shop te verkrijgen is, dit ook omdat ik de PC wil laten assembleren bij de leverancier (huidige opties zijn Alternate of Azerty).
Ik realiseer me dat ik qua GPU voor sneller kan gaan, maar gelet op de huidige monitor, een voornemen om (op termijn) over te stappen naar 1440p en omdat ik vooral groeiruimte wil hebben (qua performance versus kosten) leek de 4070 me prima.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst wil ik een zo stil mogelijk systeem, met goede verhouding qua energieverbruik.
Idle zou ik bij voorkeur e.e.a. ook down clocken (als dit zo heet/werkt?) en in spellen is geluid natuurlijk niet te voorkomen. Maar het hoeft bij voorkeur geen turbine te worden; ik game zonder hoofdtelefoon.
De PC staat overigens op de grond naast mijn bureau, dus RGB of flashy cases zijn niet nodig. De H7 Flow is (voor mij) al opzichtig genoeg
.
Ga je overklokken?
Zeker in eerste instantie zullen de standaard instellingen (behoudens automatische overclocks) ruim voldoende zijn. Het is wel een wens om te kunnen spelen met wat overclock ruimte. Het is niet mijn doel op zich.
Wat verwacht je van ons?
Jullie inzicht en hulp bij deze keuze. Gaat alles passen en optimaal werken? Zijn er toch nog betere opties?
Niet alleen de processor, ik hoor ook graag jullie advies over de andere onderdelen.
Concrete vragen die ik nu heb zijn:
Verder verwacht ik dan over een aantal jaar de GPU te upgraden naar bv een 4080 (of recenter), die kaarten zijn nu 700-1200 euro buiten budget.
Alvast veel dank voor het meedenken en de adviezen!
Deze PC is vooral om comfortabel weer voor een jaar of vijf te kunnen gamen.
Verder browsen, soms video omzetten van h.264 naar h.265.
Daarnaast wil ik upgrade ruimte houden voor (na bv 2 jaar) een snellere GPU, zonder dat ik dan meer dan alleen dat onderdeel moet vervangen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt tussen 2000 en 2500 euro.
Paar honderd meer is niet het probleem, maar dat kan wellicht ook over enige tijd weer
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik zal één SSD (Samsung 970) meenemen (de rest van de PC schuif ik door), naast Altec Lansing luidsprekers en natuurlijk muis en toetsenbord.
Daarnaast speel ik nog op 1080p (in huidige PC heb ik een 970 GPU) en mijn huidige monitor zal ik nog enige tijd gebruiken. Dit is een Iiyama ProLite E2773HDS.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje, ik wil graag weten of dit (voor zover dit te zeggen is) bij elkaar past:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 467,95 | € 467,95 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte AORUS X670 ELITE AX | € 294,- | € 294,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4070 OC Edition 12GB GDDR6X | € 659,- | € 659,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT H7 Flow Zwart | € 134,95 | € 134,95 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 4 | € 70,48 | € 70,48 |
| 4 | Ventilators | Noctua NF-F12 PWM chromax.black.swap, 120mm | € 25,50 | € 102,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2D6000C36 | € 113,90 | € 113,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 850W | € 132,08 | € 132,08 |
| 1 | Solid state drives | WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB | € 144,90 | € 144,90 |
| Totaal | € 2.119,26 | |||
Mijn Windows 10 licentie (full) neem ik mee naar de nieuwe PC, daarna upgrade ik vast naar Windows 11.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een lichte voorkeur voor een NVIDIA GPU kaart, niet uit principe maar wel omdat dit o.a. DLSS ondersteunt. Verder geen bijzondere voorkeuren.
Mijn huidige selectie is gebaseerd op reviews/productinformatie en prijs.
En tevens of alles bij dezelfde winkel/shop te verkrijgen is, dit ook omdat ik de PC wil laten assembleren bij de leverancier (huidige opties zijn Alternate of Azerty).
Ik realiseer me dat ik qua GPU voor sneller kan gaan, maar gelet op de huidige monitor, een voornemen om (op termijn) over te stappen naar 1440p en omdat ik vooral groeiruimte wil hebben (qua performance versus kosten) leek de 4070 me prima.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst wil ik een zo stil mogelijk systeem, met goede verhouding qua energieverbruik.
Idle zou ik bij voorkeur e.e.a. ook down clocken (als dit zo heet/werkt?) en in spellen is geluid natuurlijk niet te voorkomen. Maar het hoeft bij voorkeur geen turbine te worden; ik game zonder hoofdtelefoon.
De PC staat overigens op de grond naast mijn bureau, dus RGB of flashy cases zijn niet nodig. De H7 Flow is (voor mij) al opzichtig genoeg
Ga je overklokken?
Zeker in eerste instantie zullen de standaard instellingen (behoudens automatische overclocks) ruim voldoende zijn. Het is wel een wens om te kunnen spelen met wat overclock ruimte. Het is niet mijn doel op zich.
Wat verwacht je van ons?
Jullie inzicht en hulp bij deze keuze. Gaat alles passen en optimaal werken? Zijn er toch nog betere opties?
Niet alleen de processor, ik hoor ook graag jullie advies over de andere onderdelen.
Concrete vragen die ik nu heb zijn:
- Heb ik voldoende met de Noctua Case fans aan 4?
- Bij Azerty kan ik kiezen voor de Phanteks T-30, zijn die beter dan die van Noctua?
- Is de Dark Rock 4 voldoende voor de Ryzen 7 7800x3d of past een Pro versie beter?
- Is coil whine (relatief) hoorbaar bij de gekozen GPU of bij soortgelijke kaarten?
- De huidige monitor heeft een DVI aansluiting, welk soort/merk verloop is aan te raden (en dan HDMI of Displayport)?
- Volgens een berekening via OuterVision Power Supply Calculator komt de configuratie nu op 555 W uit, dus een voeding van 600 W zou voldoende moeten zijn. Maar als ik t.z.t. de GPU vervang is 850 W dan niet handiger, of zou zelfs een 1000 W beter zijn?
Verder verwacht ik dan over een aantal jaar de GPU te upgraden naar bv een 4080 (of recenter), die kaarten zijn nu 700-1200 euro buiten budget.
Alvast veel dank voor het meedenken en de adviezen!
[ Voor 31% gewijzigd door EricSmiley op 23-06-2023 16:54 . Reden: Berekening van benodigde voeding toegevoegd. ]