Ontevreden over het stucwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri_Klokov
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:56
Nou, hier nog zo'n geval. Vier weken geleden is bij ons zo'n beetje de hele eerste verdieping opnieuw gestuct, en beneden een wand in de gang plus de wc. Voor de laatste twee hebben ze er een dun laagje overheen geplaatst aangezien dat voldoende leek. Het zou schilderklaar worden opgeleverd. Hierbij hebben ze Knauf Goldband en Knauf fill and finish (light). In eerste instantie leek het stucwerk in orde. Na een week heb ik ze nog laten terugkomen om wat kleine reparaties uit te voeren. En mogelijk zou de schilder dan nog tussen de twee verflagen door het voorzichtig kunnen opschuren.

Vervolgens moest ik drie weken naar het buitenland voor mijn werk. Eenmaal teruggekomen zou de schilder aan de slag gaan. Tot mijn grote verbazing zag ik weer overal nieuwe gaatjes en oneffenheden die er tijdens het drogen nog niet waren. Opnieuw zijn ze kort teruggekomen om dit weg te werken. Gevraagd aan de schilder of de kwaliteit van het stucwerk in orde was en bij de eerste slaapkamer was dat ook het geval, zo bevestigde hij. Vervolgens verder gegaan met de overloop en de andere slaapkamer en dit was een heel stuk minder..

De wand in de gang moest nog gedaan worden en ik twijfelde zelf al of dit wel goed zou komen. Uiteindelijk met de schilder besproken dat er een keer geverfd zou worden om te kijken of het mooi te krijgen is. De schilder heeft hierna zijn spullen gepakt en gezegd dat dit niet meer te redden valt en dat de wand eigenlijk helemaal opnieuw moet worden gedaan. Het stukwerk was volgens hem dramatisch. De laatste foto is zonder strijklicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzSvIMepMJCHIRBt9e2kCHL5jG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4sAIa7k4OvdR2g3DDySZa0w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzdeFn28WsHSCCntcOIx1sC250E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWYWGXe7HbCsS0iBKQZov15N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oD2LO9zeOYA2Vj051dVKqtrFa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMintLJpmNTXpmfrtdpreIvs.jpg?f=fotoalbum_large

Na boven nog eens goed gekeken te hebben, zag ik daar ook veel van dit soort oneffenheden die mij eerst niet waren opgevallen. Mogelijk is het beter te zien nadat het geschilderd is, maar naar mijn idee is het gewoon niet goed gedaan. Ik ben ook steeds meer kleine gaatjes tegengekomen die er in eerste instantie niet zaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eY8YVhwlKuDWWyVvRasG0ScvRrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzAyhg2W1AdMdGw2jyWjybnz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpCGvfWVpnYFsuIAp1yTryAw2DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oT71xBq6D5Gd74uMMU2ky0ve.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn geen grote gaten, maar het probleem is dat er al geschilderd is en dat ik ze nu overal tegen kom. Bovendien is het nu weer een welles nietes verhaal tussen de stukadoor en de schilder. De stukadoors zijn vandaag voor de derde keer langsgekomen om weer 'wat' reparaties te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9A73Jub2ASVJZwsHpdNWiM2RaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Wau4a1rWzOKQiHIch4Qeu8C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWeNPadUTwna1qgNp97vbSaj1H4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzUw03gQQTCMaPtUfU78pk2A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhgHMCxmTBS79CQqIdxeD-IB5yE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoBeTuiOV0paHLNu470hFCil.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZHjFZ__x0WsmawpgJiU9HeNHAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJBQaSrOzZe1iSusRz3LdXTX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qWpnTpcisUyxA6Nx2TUiE8uoXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRvbvf3zdtTrQFiZFWMwFrO7.jpg?f=fotoalbum_large

De wand in de gang helemaal opnieuw stucen wilden ze niet aan beginnen. Maar ben bang dat je het met alleen wat reparaties gewoon nog steeds niet mooi gaat krijgen. Je hebt niet eens strijklicht nodig om te zien dat de wand niet egaal en strak is. Bovendien moet de schilder straks weer overal langs wat weer extra kosten met zich meebrengt. Daarnaast is de afwerking volgens mij nog steeds onvoldoende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qoswKfondt5uhpI3uqLP-ZuBug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzZFO5wTr8Zf1icNzkxOQUR3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgXeLWwQP2ByamUi0phcoIrasQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiS99YPxELmKJ8JXkS0cXlOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kb1FVpOobQyb5MKAevBmhejFSy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YaGrz3bfK7pCD9122Sz3z6sO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtzYSJYpSYjWnyOdwsTGUIPiOuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70b8KZwwaKc4MRRKmPfACKXH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb naar mijn mening allerlei soorten smoesjes gehoord: de banen op de wand komt mogelijk door de schilder, jullie hebben felle kleuren waardoor oneffenheden meer opvallen, de schilder heeft tussendoor niet geschuurd, je zal altijd wel wat zien met licht etc etc. Het is niet zo erg als sommige anderen die ik op dit forum voorbij heb zien komen, maar naar mijn idee is dit ook niet acceptabel. Een scheur onder de vensterbank kan ik nog wel accepteren, maar wanden die door de schilder niet strak te krijgen zijn, niet. We hebben plafondlampen opgehangen en 's avonds met het licht aan vallen de oneffenheden nog steeds op. Ben ik te kritisch en verwacht ik te veel? Volgens de stukadoor mag je het alleen vanaf minimaal 1 meter beoordelen aangezien dat een van de richtlijnen zijn volgens hem. Zit er zelf aan te denken om een andere stukadoor te zoeken voor een second opinion, maar dan ben je ook weer een tijdje verder. Iemand misschien nog advies?

[ Voor 3% gewijzigd door Dimitri_Klokov op 23-06-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:34

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Dimitri_Klokov toch even een eigen topic voor jouw eigen casus :)

Als het schilderklaar opgeleverd is dan zou het toch wat strakker moeten zijn, met behangklaar is een lichte golfbeweging niet uitgesloten. Nu zie je ieder oneffenheid dat ligt niet in de lijn van jouw verwachting.

Is er nog enige bereidheid van de stukadoor dit te herstellen?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri_Klokov
tweakduke schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:30:
@Dimitri_KlokovIs er nog enige bereidheid van de stukadoor dit te herstellen?
Ze zijn zoals gezegd al drie keer terug gekomen met een plamuurmes, maar de oneffenheden over de gehele wand zijn op deze manier natuurlijk niet weg te krijgen. Ze zijn niet bereid de hele wand te doen en zijn ook van mening dat het zo goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:47

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Over het golven, geloof het op niet, maar zet er een lat van 2m op, de tolerantie gaat tot 5mm.
Ook voor de vlakheid bestaan er toleranties of toelaatbare afwijkingen: bij normale een afwerkingsgraad, metende met een lat van 20 cm is dit 2 mm. Wanneer je meet met een lat van 2 meter is dit 5 mm.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Wij hebben destijds gedoe gehad met de vloer. Hebben we een ander met een goede reputatie gevraagd of ze tegen betaling eens wilde komen kijken en hun mening wilde geven. Misschien ook een idee voor jou? Kies eventueel iemand die wat verder weg van jouw stuc woont.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En dan nog: soms kun je beter gaan schuren in plaats van nog een laagje smeer er overheen. Met schuren haal je de oneffenheden er ook uit. Met een goede giraffe zou dat beter op te lossen zijn dan iedere keer wat dingen lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Vermoed dat er butsen in hun gereedschap zitten of dat er klontjes in het aantebrengen stuck zaten.
Normaal als het bv onder behang zit niet heel erg.

Zou eens vragen wat er gebruikt is roodband, geelband of goldband.

U kan het oplossen door zelf over de heen te schuren met een gebruikt grof schuurpapier.
Daarna zelf met een fijn vulmiddel en schoon gereedschap het glad maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:23
sypie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:38:
En dan nog: soms kun je beter gaan schuren in plaats van nog een laagje smeer er overheen. Met schuren haal je de oneffenheden er ook uit. Met een goede giraffe zou dat beter op te lossen zijn dan iedere keer wat dingen lappen.
Dit is de enige optie als ze niet alles opnieuw willen doen. Korrel 180 of 240 en goed alles schuren.

Heb je een vlakschuur? Dan kan je een klein stukje zelf doen om te kijken of dat goed genoeg wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01:03
Strijklicht laat vaak zelfs een muur die er normaal prima uitziet bij daglicht er verschrikkelijk uitzien en wordt daarom ook niet toegepast bij de beoordeling. Dat de schilder nog wat moet plamuren en schuren is ook normaal bij schilderklaar. (Geen dagen natuurlijk)

Is er nog iets meer afgesproken dan alleen "schilderklaar"? (is dat in Nederland een omschreven definitie? Of woon je in België?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri_Klokov
JT schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:06:
Wij hebben destijds gedoe gehad met de vloer. Hebben we een ander met een goede reputatie gevraagd of ze tegen betaling eens wilde komen kijken en hun mening wilde geven. Misschien ook een idee voor jou? Kies eventueel iemand die wat verder weg van jouw stuc woont.
Dat is wel een goed idee ja. We hadden al een andere stukadoor gevraagd maar die heeft het helaas te komende tijd te druk.
onno oliver schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:58:
Zou eens vragen wat er gebruikt is roodband, geelband of goldband.

U kan het oplossen door zelf over de heen te schuren met een gebruikt grof schuurpapier.
Daarna zelf met een fijn vulmiddel en schoon gereedschap het glad maken.
Ze hebben goldband gebruikt. Het type dat bij de Karwei ook te koop is. Weet niet of het hier ook aan kan liggen?
FitTiv schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:40:
[...]

Dit is de enige optie als ze niet alles opnieuw willen doen. Korrel 180 of 240 en goed alles schuren.

Heb je een vlakschuur? Dan kan je een klein stukje zelf doen om te kijken of dat goed genoeg wordt.
Daar kunnen we wel aan komen. Ik ga dat ook maar eens proberen.

Groningerkoek schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:27:

Is er nog iets meer afgesproken dan alleen "schilderklaar"? (is dat in Nederland een omschreven definitie? Of woon je in België?)
Er hangen wel bepaalde eisen aan vast ja. Wat deze precies zijn geen idee. Ik heb met de stukadoor overlegd dat de schilder eventueel kleine reparaties dient uit te voeren en licht moet opschuren (schilderklaar dus). Maar als de schilder vervolgens aangeeft dat hier niet tegen op te schuren valt, en de stukadoor terugkomt voor herstelwerkzaamheden om vervolgens de halve muur te plamuren, heb ik mijn bedenkingen bij de kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:11
ff een schuurapparaat huren en je bent er volgens mij...

Tis idd niet spiegelglad, maar zeggen dat dit niet te redden is tenzij het helemaal opnieuw wordt gedaan is echt onzin.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja iets met penny wise pound foolish. Had deze stukadoor wel meteen tijd voor je en konden ze meteen komen? Bedenk dat de goede lokale schilders en stukadoors vaak voor een klus als jij omschrijft een jaar vooruit vol zitten. Gebruik bij voorkeur een stukadoor die je kent of die de schilder aanbeveelt.
Zeker voor een klus zoals jij omschrijft neem een hele goede of kies verf met een korrel.
Bedenk vooral dat glad stucwerk echt vakmanschap nodig heeft en oudere huizen niet recht en strak zijn, dat is pas gekomen met de betonbouw.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23

Barrycade

Through the...

Een ding triggerde me uit je verhaaltje, stukadoor geeft aan dat je het minimaal van een meter afstand zou moeten bekijken.

Zit jij op minder dan een meter met een lampje te speuren? Dan zal je met stucwerk altijd wat vinden. Wij hebben betonbouw, ziet er strak uit, maar als ik op 50 cm ga zitten turen dan is het bij mij ook niet zo glad als een spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:54
Ik weet hoe het is om te stuccen (hobbybob) en hoe het is om te laten stuccen (wordt nu gedaan hier thuis), maar ondanks dat het in beginsel handwerk is en je dus geen spiegelglad resultaat kan verwachten, mag het wat mij betreft wel strakker.

Als ik zelf gestuct heb, schuur ik alles na. Eerst voel ik met de hand waar oneffenheden zitten en schuur die dan met 180 -240 weg. Als er hele bulten zijn, dan kan je niet schuren maar dat wordt krabben.

Bij veel kleine putjes, probeer eens rhinotop finisher

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri_Klokov
Frogmen schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:39:
Tja iets met penny wise pound foolish. Had deze stukadoor wel meteen tijd voor je en konden ze meteen komen? Bedenk dat de goede lokale schilders en stukadoors vaak voor een klus als jij omschrijft een jaar vooruit vol zitten. Gebruik bij voorkeur een stukadoor die je kent of die de schilder aanbeveelt.
Zeker voor een klus zoals jij omschrijft neem een hele goede of kies verf met een korrel.
Bedenk vooral dat glad stucwerk echt vakmanschap nodig heeft en oudere huizen niet recht en strak zijn, dat is pas gekomen met de betonbouw.
Ik moest zo'n maand tot anderhalve maand wachten tot ze hier aan de slag konden gaan. Een jaar vind ik toch echt overdreven. In weinig vakgebieden moet je zo lang wachten (zelfs de nieuwe kozijnen hier werden binnen vier/vijf maanden geplaatst). Tenzij het een buitenschilder is, dan snap ik het. Maar als jij een jaar bereid bent te wachten op een stukadoor, veel succes..
Barrycade schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:50:
Een ding triggerde me uit je verhaaltje, stukadoor geeft aan dat je het minimaal van een meter afstand zou moeten bekijken.

Zit jij op minder dan een meter met een lampje te speuren? Dan zal je met stucwerk altijd wat vinden. Wij hebben betonbouw, ziet er strak uit, maar als ik op 50 cm ga zitten turen dan is het bij mij ook niet zo glad als een spiegel.
Ja dat doe ik natuurlijk om sneller de oneffenheden te vinden. Maar ik beoordeel het wel van een redelijke afstand en dan ziet het er op bepaalde plekken gewoon niet uit.

Ik ga maar eens zo'n wandschuurmachine huren. Het is alleen jammer dat je voor schilderklaar betaalt maar dan vervolgens nog eens extra tijd en geld moet steken in het schuren met elektrische apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Goldband heeft inderdaad een ruw structuur na opdrogen. Roodband heeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:39
Dimitri_Klokov schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Ik moest zo'n maand tot anderhalve maand wachten tot ze hier aan de slag konden gaan. Een jaar vind ik toch echt overdreven. In weinig vakgebieden moet je zo lang wachten (zelfs de nieuwe kozijnen hier werden binnen vier/vijf maanden geplaatst). Tenzij het een buitenschilder is, dan snap ik het. Maar als jij een jaar bereid bent te wachten op een stukadoor, veel succes..

[...]

Ja dat doe ik natuurlijk om sneller de oneffenheden te vinden. Maar ik beoordeel het wel van een redelijke afstand en dan ziet het er op bepaalde plekken gewoon niet uit.

Ik ga maar eens zo'n wandschuurmachine huren. Het is alleen jammer dat je voor schilderklaar betaalt maar dan vervolgens nog eens extra tijd en geld moet steken in het schuren met elektrische apparaten.
Dat laatste is zeker jammer. Wij hebben hier voor de zolder gekozen om het niet schilderklaar te laten maken. Ik kan de rest namelijk prima zelf. Het zag er bij ons al veel strakker uit dan bij jou. Ik heb zelf op enkele plekken wat met knauf pasta bijgewerkt, maar het was zo goed als vlak. Ook met lampen erop. Het enige wat jammer was, is dat ze niet alle hoeken ingesneden hebben. Ik zou hier ook niet vrolijk van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:30

paQ

Het heeft ook geen zin om hele muren met een plamuurmesje te komen 'bijwerken'.
Trek er een pasta overheen en/of schuur de hele muur, dan ben je die lastig stukken bij aanzetten aan de randen ook kwijt.

Ik heb hier de schilder laten schuren voor het spuitwerk. Alle putjes die hij tegen kwam met schuren heeft ie gemarkeerd met een stickertje, en die heb ik snel nagetrokken met pasta. Dat was eigenlijk een uitstekende oplossing.

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 26-06-2023 10:17 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1