Rioolafvoer schuur - onder niveau drukriool

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-09 14:39
Het is (eindelijk) tijd de schuur hier te voorzien van toilet en douche. Daar is bij bouw al rekening gehouden, er ligt afvoerbuis 125mm in de fundering die naast de schuur onder maaiveld eruit komt.

Echter, daarvandaan moet het omhoog naar de aansluiting op het (druk) riool. Het is minder dan een meter omhoog (eerder 60-80cm) over een lengte van ongeveer 8m.

Ik twijfel tussen pomput met vermaler, opvoerpomp naast de schuur of sanibroyeur in de schuur (en evt voorbereide afvoer 125mm) bypassen.

Iemand suggesties, ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:11
Niet direct vergelijkbaar, dus voor wat het waard is.

Ik heb uit noodzaak tijdelijk een speciekuip met grijswaterpomp in de kelder gehad om water van de keukengootsteen af te pompen.
Ondanks dat ik zo min mogelijk vaste delen in de gootsteen gooide, ging de boel in de speciekuip al gauw schimmelen en stinken.
De plukken schimmel gingen ook bij het rooster van de pomp zitten, dus ik moest regelmatig schoonmaken.

Ik zou in jouw situatie kiezen voor een sanibroyeur. Vooral omdat het permanent moet zijn.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het hangt denk ik van je gebruik af.

Een sanibroyeur kan wat beter tegen minder gebruik vermoed ik. Die staat droog & schoon binnen.
Een pompput moet regelmatig doorlopen om de pompen te laten lopen. De 'shit' staat er mogelijk lang in en kan uitdrogen, verstoppen etc.

Is het een soort B&B dan zou ik voor een pompput gaan, die kan ook bufferen bij een storing en je weet dat je elke maand wel een bezoeker hebt.
Een pompput is ook beter te onderhouden, pomp even eruit om schoon te maken, even een kuubje water erin om door te spoelen etc. Maar de kosten zijn ook vaak hoger
Is het een kantoor/logeerkamer dan is het bij een storing alleen jammer en loop je naar je huis. Een sanibroyeur is dan prima.

Ik zou trouwens de persleiding gewoon door de 125mm buis doen, kun je hem vervangen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stingree69
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-08 09:01
Ik ben benieuwd voor welke oplossing je hebt gekozen. Ik zit met een zelfde verhaal maar hoor telkens dat de afvoer moet aflopen, zelfs bij gebruik van een broyeur. Bij mij is de afstand ca 20 meter en moet het ca. Een meter omhoog. Het gaat om een tijdelijke wc, douche en wasmachine ruimte. Als wc heb ik een sanibroyeur klaar staan, ik dacht dat die wel schuin omhoog kon pompen maar dat was te simpel?

Als ik nou de shit en water eerst 4 meter recht omhoog laat gaan mbv een broyeur, 180 graden bocht erin, dan 4.5 meter recht naar beneden en dan schuin omhoog naar het riool? Dan staat er toch mooie druk op?

Groeten, René

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:51
Maak je nieuwe riool op gewoon afschot richting je gewone riool. Plaats vlak voor waar het samenkomt een pompput met fecaliënpomp erin, en pomp dat op naar je hoofdriool.

Die put kan je zelf maken door een 315mm buis aan 1 kant te voorzien van een deksel, en te voorzien van een 125mm zadel voor je nieuwe riool, die geheel verticaal in de grond te plaatsen op diepte van nieuw afschot. Pomp erin hangen en die op je hoofdriool laten pompen. Kost je met 2e hands materiaal een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
Zo, dat is nog eens een kik van een oud onderwerp....
Hier is er sinds 2023 niks uitgevoerd, er zijn andere keuzes in woonsituatie gemaakt.

Dat gezegd hebbende, ik ga er wsl toch binnenkort weer mee aan de slag. Ik neig naar een sanibroyeur combi voor douche/toilet. Ik dacht dat een broyeur echt wel ook omhoog kan pompen. Volgens mij ook wel in specs terug te vinden. Zal mijn documentatie er weer eens bijzoeken. De oplossing om eerst alles 4m omhoog te pompen lijkt me heel omslachtig en niet nodig. De pomputoplossing van @Spherix is dan makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
martin2005 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:53:
Zo, dat is nog eens een kik van een oud onderwerp....
Hier is er sinds 2023 niks uitgevoerd, er zijn andere keuzes in woonsituatie gemaakt.

Dat gezegd hebbende, ik ga er wsl toch binnenkort weer mee aan de slag. Ik neig naar een sanibroyeur combi voor douche/toilet. Ik dacht dat een broyeur echt wel ook omhoog kan pompen. Volgens mij ook wel in specs terug te vinden. Zal mijn documentatie er weer eens bijzoeken. De oplossing om eerst alles 4m omhoog te pompen lijkt me heel omslachtig en niet nodig. De pomputoplossing van @Spherix is dan makkelijker.
Ik zit toevallig op dezelfde route als het topic ivm het ombouwen van een schuur tot woonruimte. Bij elke broyeurfabrikant kreeg ik te horen dat verticaal omhoog pompen kan tot beperkte hoogte en buisdiameter, maar dat daarna met afschot gewerkt moet worden. Dit heeft met volume van water te maken wat er in 1 lading verpompt wordt. Als je dus over een langer traject met negatief afschot (oplopende leiding) gaat werken, ontstaat er een risico dat het volume dat de broyeur in 1x oppompt, niet genoeg is om de hele leiding 'schoon' te persen, en de boel blijft staan, met kans op bezinksel en verstopping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
Spherix schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:03:
[...]

Ik zit toevallig op dezelfde route als het topic ivm het ombouwen van een schuur tot woonruimte. Bij elke broyeurfabrikant kreeg ik te horen dat verticaal omhoog pompen kan tot beperkte hoogte en buisdiameter, maar dat daarna met afschot gewerkt moet worden. Dit heeft met volume van water te maken wat er in 1 lading verpompt wordt. Als je dus over een langer traject met negatief afschot (oplopende leiding) gaat werken, ontstaat er een risico dat het volume dat de broyeur in 1x oppompt, niet genoeg is om de hele leiding 'schoon' te persen, en de boel blijft staan, met kans op bezinksel en verstopping.
Ik was ook gelijk even aan het doorzoeken en lezen en ik vrees dat je gelijk hebt. Dan kom ik in mijn situatie wsl niet weg met een broyeur. Ik kan echt wel eerst verticaal om hoog om afschot te creeeren, maar dan kom ik niet meer fatsoenlijk ondergronds naar mijn riool. En afvoerbuis bovengronds lijkt me niet wenselijk, als was het maar voor vorstgevaar in de winter.
Terug naar het denkproces en de pompput....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
Dat is precies de cyclus die ik inmiddels doorgaan ben ;-) In de tuin dus op afschot naar het riool, op diepte voor vorst. Wordt dan dus wel straks een pompput van bijna 2 meter diep omdat de tuin aardig dieper ligt dan de woning, maar dat kan ie prima verticaal oppompen.
Pagina: 1