Handleiding voor aura sync van Asus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 13:41
Hallo allemaal!

Ik heb sinds kort een tweedehands Asus ROG Strix LC radeon RX 6800 XT OCE. (Hele mond vol). Zie deze link.

Ik ben er best blij mee :)

Na wat inbouw perikelen (wat een bakbeest) en gedoe met de PSU (650 Watt bleek toch zijn beperkingen te hebben en Asus raad zelf ook 750 watt aan) en wat hitte problemen (bleek de PSU te zijn, niet de gpu of cpu) moet ik zeggen dat het leuk werkt.

Hij zit op een moederbord van Asus, namelijk de tuf gaming B550M-E in combinatie met een Ryzen 5600x. En draait best lekker! Zie ook deze link.

De kaart heeft wat RGB kerstverlichting, alsmede de fans op de waterkoeling. Die rgb van de fans zijn aangesloten op de GPU zelf, maar je kan de stekkertjes ook los halen. Nu beschikt mijn mobo over 2 aura RGB headers en 2 aura adressable gen 2 headers.

Nu komt de vraag. Weet iemand waar ik wat fatsoenlijke documentatie kan vinden over de aura sync RGB headers?? En over de fanconnectII headers op de GPU zelf??

En dan bedoel ik met name hoe je het aansluit en niet hoe je de software gebruikt (die software ben ik minder lyrisch over). Of gewoon algemene ervaring hoe je de boel aansluit? Laat je alles aan de kaart zitten, of haal je de stekkers van de fans los en hang je het aan de headers van het moederbord? En moet je de fanconnectII headers aansluiten (waar aan?) of hoeft dat niet?

Ik kan wel wat stom lopen gaan prikken, maar ik wil weten wat ik doe.

Het valt me op dat de handleiding van zowel moederbord als de GPU op dit gebied bijzonder weinig zegt. Jammer. Ook levert Google niet veel op. Mooie plaatjes met ledjes en veel uitleg over 'armory crate', 'GPUtweak' en 'AISuite' (software die toch echt beetje tegenvalt), maar weinig over hoe je de boel correct aansluit.

De kaart heeft wat RGB kerstverlichting, alsmede de fans op de waterkoeling. Die rgb van de fans zijn aangesloten op de GPU zelf via twee aura adressable gen2 stekkers, maar je kan de stekkertjes ook los halen. Nu beschikt mijn mobo over 2 aura RGB headers en 2 aura adressable gen 2 headers.

Ik hoor het graag. De werking van de kaart in games is het belangrijkste (en die is goed), maar zou toch leuk zijn als de RGB ook wil!

Nog een laatste nabrander betreft aansluiting. Op de kaart zitten twee PCIe connectors. Ik heb op iedere connector een separate 6+2=8 pins stekker aangesloten. Dus twee losse kabels, niet doorgelust. Nu zie ik in het boekje echter een voorbeeld staan waarin er 1x een 6+2=8pins stekker en 1x een 6 pins stekker is aangesloten. Waarom zou je dat doen?? Is 2x8 teveel??

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
Hoi!

Op het gevaar af geen reactie te krijgen...

Ik heb wat verder geklooid en geleerd over Aura sync en de ledjes op mijn kaart en fans. Ik moet zeggen dat ik niet zo heel enthousiast ben over Aura sync, maar niet zo goed weet waar ik dan terecht kan...

Het 'probleem': aura sync kan alleen de leds in de fan zien en aansturen. De leds op de gpu zelf niet. Ik snap niet waardoor dat komt en wat ik er aan kan doen.

Op dit moment zitten de leds van de fan aangesloten op de GPU zelf. Moederbord zou ook kunnen, maar ik dacht dat het slim was om de setup te houden zoals hij in de doos zat.

De LEDs op de gpu heb ik welgeteld één keer aangekregen, daarna nooit meer. Hoe zet ik die suffe Leds op de gpu aan? Heeft armory crate of aura creator misschien last van AI suite?

Wie heeft hier ervaring mee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMobile
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-09 14:17
Ooit in een verleden had ik ook Aura, 't was niet geweldig maar dat is geen enkele RGB software. Die gedachte scheelt wellicht al.

Ik meen dat je uitgevogeld hebt hoe je de RGB-connectors aan moet sluiten maar even in het kort:
4-pin is voor "domme" leds, die een kleur tegelijk kunnen aannemen.
3-pin is voor ARGB, "slimme" addressable RGB.

Je videokaart zou een aparte tab in aura moeten zijn, die je, onder andere, kunt syncen met het moederbord. Een kennis heeft een Strix videokaart die in dat opzicht ook zelden lekker heeft willen werken.

edit: zelf nooit gebruikt maar je zou naar een opensource programma kunnen kijken, openRGB vm.

[ Voor 8% gewijzigd door TMobile op 15-08-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
Bedankt voor je reactie. Het lijkt er op dat alle rgb programma's, dus inclusief signal rgb, open rgb, armory crate enz... Allemaal hetzelfde hebben. De fans ledjes (aangesloten op de kaart) zijn te besturen. De ledjes op de gpu zelf niet.

Ik heb voor de grap geprobeerd om de fan ledjes los te koppelen en aan de headers van het bord te hangen. Dan kan ik ze besturen. De gpu blijft zichtbaar in armoury crate, maar de ledjes reageren niet op mijn input...

Ik kan er niet echt bij. Zit er een verborgen switch op de kaart? Zitten de ledjes vast met een stekker die los zit?

Ik begin me af te vragen of dit wel een software verhaal is.

Is er trouwens een manier om de bios te resetten van je gpu? Dan kan ik dat nog eens proberen...

[ Voor 12% gewijzigd door Cageman1984 op 16-08-2023 15:39 ]