Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• pH73
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Beste tweakers,

Gisteren zijn er 41 zonnepanelen op ons dak geplaatst. Op NO 15 stuks en op ZW 26 stuks. De 26 zouden in 2 strings van 13 panelen geplaatst worden.

Vooraf hebben we geen stringplan ontvangen, maar de monteurs hebben (na herhaald aandringen) ter plaatse ingetekend hoe de bekabeling loopt. Voor de start van de werkzaamheden hebben we ze nadrukkelijk verzocht inductielussen te voorkomen en plus en min voldoende uit elkaar te houden om kans op vlambogen te verkleinen.

Deze afbeelding kreeg ik onder ogen toen ik gisteren uit mijn werk kwam, maar ik kan er geen wijs uit worden. Klopt dit wel? Het lijkt wel of er juist inductielussen zijn gelegd. En ik heb ook geen idee hoe de aarding is aangelegd. Of is de zwarte lijn de aarding? Eerlijk gezegd weet ik er zeer weinig van af. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoB8rWYBAN83W5Grg8VmkbUAng0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1C2wCHag1L8okojvGduiMwGw.jpg?f=fotoalbum_large

Er komt vandaag of morgen iemand van het bedrijf langs om nog een aantal zaken door te spreken en begin volgende week wordt de omvormer aangesloten. Ik zou jullie input heel erg waarderen zodat ik weet wat ik aan moet kaarten.

[ Voor 7% gewijzigd door pH73 op 23-06-2023 13:11 . Reden: foutje in tekst ]

PV: 16.81kWp O/W + SMA STP10.0-3SE-40 + Elwa 2; WP: ME PUD-SHWM100YAA + EHSD-VMD2.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
Op basis van de tekening is niet te zeggen of aan je vragen voldaan is.

Panelen worden onderling gekoppeld.
Voor minimaliseren inductie lus dient de retour kabel langs alle panelen van die string gelegd te worden

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 23-06-2023 13:12 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-11 09:35
Ik denk dat dit wel goed zit qua inductielussen, zoals ik de tekening lees..

Ik denk dat de rode lijnen de losse enkele kabels zijn die van het uiterste paneel, 'meelopen' met de aaneengesloten stukken kabels van de panelen zelf, om inductielussen te voorkomen.
De paneel-naar-paneel-bekabeling is hier niet getekend, maar het zou onzinnig zijn om die rode kabel zo in een S-vorm te leggen als ze NIET de inductielussen hebben geprobeerd te verminderen... dan zouden ze veel eerder gewoon de kortste weg gepakt hebben..

De rechterstring begint helemaal rechtsonder, en loopt met de paneel-naar-paneel-bekabeling mee naar dat paneel midden-onder met het bolletje, van waaruit een rode en zwarte kabel naar je dakdoorvoer (??) gaat, helemaal linksbovenin de hoek.

Bij de linkerstring ongeveer hetzelfde... die begint linksbovenin (bij de dakdoorvoer?), en er ligt een rode kabel parallel aan de paneel-naar-paneel-bekabeling, tot aan het bolletje midden-boven, van waaruit er weer een rode en zwarte kabel naast elkaar naar de dakdoorvoer gaan...

Zo lijkt het tenminste op de tekening...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• pH73
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
@Ronald en @BrainCrash bedankt voor jullie reacties. De opmerking over S-vorm stelt me enigszins gerust.

Er zijn in het begin een aantal dingen niet goed gegaan, waardoor ons vertrouwen in het bedrijf een behoorlijke deuk heeft opgelopen. Dan ga je op een gegeven moment aan alles twijfelen.

Ik zal navraag doen hoe ze het precies hebben aangelegd.

PV: 16.81kWp O/W + SMA STP10.0-3SE-40 + Elwa 2; WP: ME PUD-SHWM100YAA + EHSD-VMD2.