Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrifying
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 00:27
Goedemorgen allen!

Zoals zoveel Tweakers ben ik mij momenteel ook aan het orienteren op Zonnepanelen. Ik heb momenteel een 4-tal offertes gehad en om te voorkomen dat dit een wekenlange zoektocht wordt stonden wij eigenlijk op het punt om een offerte te gaan tekenen. Toch leek het mij op de valreep nog even goed om wat advies in te winnen bij mijn medetweakers om te kijken of er wellicht toch nog een betere (met betere spullen), of scherpere deal te verkrijgen is. Ik zoek niet naar de duurste leverancier, maar ook niet perse de goedkoopste. Het uitgangspunt is dat de kwaliteit van zowel de montage als materialen gewoon in orde is.

Ik ga ervan uit dat er ongeveer 9 panelen hier op het dak kunnen. Het budget is ongeveer tot €6000.

Iedereen alvast dank voor het meedenken!! _/-\o_
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vADh4LUV4PSGDwJbNtOgROs7H9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9IQ3QZtOlmII8AmTu5rjOWg.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto is rond 11:00 's ochtends gemaakt
Beschikbare (dak)ruimte
Gemeten met Google Maps:

NO kant: +/- 11,5 meter
ZZW kant: +/- 4 meter tot dakhoek, andere kant van dakhoek: +/- 2 meter

Aan beide kanten is de dakhoek zo rond de 30 Graden.
Schaduw
Ik verwacht weinig tot geen schaduw, los van de op het dak staande schoorsteen en een klein luchtkanaal van de badkamer. Wel zakt de zon altijd achter een gebouw in de avond, waarna ik in de zomer, naar ik schat, na 21:00 geen direct zonlicht meer op het dak heb.
Jaarverbruik
Vorig jaar kwam ik op 3175 Kwh uit. Dit was wel in combinatie met een onzuinig convector kacheltje om mijn kantoor in de wintermaanden te verwarmen. Simpelweg omdat dit onder de streep goedkoper was dan het opstoken van de verwarming met €2,60 per kuub in een slecht geïsoleerd huis.

De verwachting is om op termijn nog wel een keer Multi-split Airco unit te gaan plaatsen met minimaal 2 binnenunits. Dit probeer ik wel mee te nemen in de berekening van het toekomstige verbruik. Er zijn geen plannen voor een elektrische auto of andere ingrepen met een hoog energieverbruik.

Het pand is een jaren 30 woning, weinig tot geen isolatie en nog enkel glas op de bovenverdieping. Naar verwachting wordt het enkel glas boven dit jaar nog vervangen door HR++ glas en verwachten wij dit jaar ook nog Spouwmuurisolatie aan te kunnen gaan brengen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Wij hopen, in ieder geval zolang de saldering nog loopt, 0 op de meter te hebben mbt elektrisch verbruik. Budget denken wij aan ongeveer <6000, uitgaande van ongeveer 9 panelen.
Wie gaat het project uitvoeren
Project wordt professioneel uitgevoerd.
Bijhouden van data
Ik draai zelf Domoticz, dus het zal erg prettig zijn om het een en ander aan informatie binnen Domoticz te krijgen. Momenteel zit ik bij een ANWB Energie (Dynamisch) en misschien kan het in combinatie met de negatieve energieprijzen nog wel eens lonen om de hele set gewoon uit te schakelen. Dit zal met Domotica wel eenvoudig moeten kunnen door gewoon een fysieke switch te maken die de groep uit kan schakelen bijvoorbeeld (ik weet niet in hoeverre dit digitaal te realiseren is).
Reeds verkregen offertes
Ik heb reeds 4 offertes binnen gehad. Op basis van mijn onderzoek lijkt een parallel geschakeld systeem mij het beste, ook omdat 2 van de 4 offertes een groot deel van de panelen op de Noordoost kant wil leggen, simpelweg vanwege de beschikbare ruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aV-iLMSDiQk3SKNZs2AJugiG2lA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NGYS9gBihrQ2mCWx0vm0edCZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4AmUqyuR0R4onV5EMHsF9TLmz8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vw7sX7zlO9D5qzhcCmuHjrXD.png?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGtsJvAhPQM91KVn_qtKytEzJvE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hT6M8WPAZyhG32dyIT0D5hzY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLdruQZtOH9qiWgevH2MRL4YMz0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FQpzi6x9RFsFntJx76oW2s8a.png?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BanxlKVqsR-875iBulc_jUZCdK8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ko5X6DflecGWdBMY9LFyLJbf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGEJuCq5dXzl6dWNbaIubfhiLQY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Avsv3aXPGzoIZquewNPyRmSH.png?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28Krk4Q8xyvWs9fYtLG7zsAP1qc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VMQcHUbPvXTl8EMkqI2S24uK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjHjlJIwLytw97Ew2DljHyI5bqk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vSUHXoEciNdgRgtyBDxl60Jg.png?f=fotoalbum_tile
Regio
Regio Utrecht

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
Puur op basis van de offertes de hoymiles. De rest vind ik behoorlijk duur voor het gebodene.

Maar ik heb onvoldoende indruk van de afmetingen van het dak en daarmee of de voorgestelde legplannen wel optimaal zijn.

Je geeft zelf 4 meter aan voor het linker deel van het dak, maar op basis van de installateurs lijkt het minder… echt heel vol met 3x114cm.

Daklengte is erg afhankelijk van en dakhelling en de lengte over de grond die je op satelliet ziet…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrifying
Hi Ronald,

Thanks voor je input! Uit de offerte maak ik echter op dat hetgeen met de Hoymiles een seriële verbinding is. Ik zie in andere topics toch ook best vaak voorbij komen dat een seriële verbinding aangeraden wordt.

Op papier lijkt dit meer nadelen dan voordelen tov Parallel te hebben. Klopt dat?

Wat zal een gemiddelde gangbare all-in prijs zijn voor mijn wensen?

Ik zal even kijken of ik een dakpan opgemeten krijg, dan kan de precieze afmetingen wel berekenen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Electrifying op 23-06-2023 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-05 14:08
Hoymiles is een systeem met micro-omvormers. Op de HMS-1600-4T zitten aansluitingen voor 4 zonnepanelen en het ding heeft 4 MPPTs:
https://www.hoymiles.com/...er/hms-1600-1800-2000-eu/

Ik heb zelf de HMS-2000-4T (2 stuks voor 8 panelen) en ben er goed over te spreken. Ik heb dus de 2000 Watt versie en voor mijn 2 x 4 x 420wp panelen is dat natuurlijk nooit een bottleneck. De kans dat 1600 of 800 versie jouw panelen aftopt omdat ze 430wp zijn, is zeer gering. Met Enphase heb je dat probleem ook overigens.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
We rekenen in €/Wp (dat heb ik bij bekijken van de opties alleen ruw in hoofd gedaan).

Dat mag iets hoger zijn voor kleine systemen - het werk van dak naar meterkast is niet systeem afhankelijk

Micro omvormer systemen zijn duurder, zeker Enphase. Hoymiles is een minder gebruikt Chinees micro systeem. De meest gebruikte serie omvormers, GoodWe/Growatt zijn ook Chinees)

De hoymiles offerte is competitief in prijs met serie systeem

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrifying
Dank Ronald!

Wellicht onterecht hoor, maar bij die chinese spullen ga ik me dan toch automatisch afvragen wat de kwaliteit van het spul is. Daarbij is wat langere garantie op het geheel natuurlijk ook wat waard. Bij de offerte van Soly (€5600) wordt 10 jaar montagegarantie geleverd en zit op het overige spul 25 jaar garantie.

Ik stond eigenlijk op het punt om de offerte van Soly te tekenen, maar omdat je aangeeft dat het vrij prijzig is, heb ik nog niet getekend. Wat is wijsheid? Persoonlijk vind ik een fluctuatie van €500 euro nog wel "in de marge" vallen, vergeleken met de Hoymiles offerte en die van Soly dan.

Ik lees veel dat Sunpower spul een beetje de Roll-Royce onder de PV is, maar wat is Enphase dan, kwalitatief gezien? Ik vind het niet erg om iets meer te betalen als de kwaliteit van het aangeschafte daarmee ook beter is.

Ik ga nog even een dakpan opmeten en laat dat hier nog weten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrifying
Dakpannen heb ik net opgemeten. De hoogte is 32cm, de breedte is 30. Daarmee kom ik ruwweg op de volgende metingen voor het dak. De pijlen geven exact het gebied aan wat ik berekend heb voor die specifieke afmeting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dc9henfECPjSBLVHvp0K0lvUvG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKfvgnT3AyCVejuy6oHwpSc6.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik via Zonatlas de volgende weergave qua zonlicht gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpCYBtkFFkHJ__oIOgbgv74ppa4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nvK6hM6gwkeFHOI16NiD2w5s.png?f=user_large

Uiteraard is er een voorkeur voor zoveel mogelijk panelen op het Zuidwesten, maar zal het heel veel schelen als nog wat panelen aan de noordoost kant geplaatst worden?

Dank voor jullie reacties. Ik ben mij nog aan het verdiepen dus ik begrijp nog niet alles qua configuraties. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Electrifying op 27-06-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:51
Gisteren artikel in de Telegraaf.

[ Voor 86% gewijzigd door Taatort op 29-06-2023 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:51
Gisteren artikel in de Telegraaf.
Zonnepanelen fors goedkoper: 'Afkoeling naar laagste niveau ooit' Productie in Jiangsu in China op volle kracht terug na coronapandemie. Amsterdam - De prijzen van zonnepanelen koelen in hoog tempo af. De inkoopkosten zijn gezakt tot het niveau van voor de Russische inval in Oekraïne.

Ik weet dat wachten ook minder opbrengst betekent, maar wellicht gaan installateurs nu ook wel met de prijzen naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrifying
Thanks. Ik had het artikel gezien inderdaad. Maar wat is wijsheid? Zullen de prijzen de komende weken dan nog (flink) gaan zakken of niet?

Soly heeft mij gisteren telefonisch aangegeven dat de prijs van de Gateway inmiddels flink gestegen is en dat de prijs van de totale offerte daarmee tot 6000 stijgt. Lijkt me erg sterk. Ik ben zelf niet zo gevoelig voor dat soort trucs, dus het doet me niet heel veel.

In welke range qua Prijs per Wattpiek zal je nu een goede deal hebben in combinatie met een Parallel systeem?

Verder heb ik gelezen dat een seriesysteem, al dan niet met optimizers een hogere opbrengst kan hebben door minder beperkingen in de opzet van het systeem. Is een seriesysteem gezien mijn opstelling het ook nog waard om naar te kijken?

Van een Parallel systeem lijkt het mij makkelijk om de prestaties en werking van individuele zonnepanelen te kunnen inzien, al ben ik me wel bewust dat de micro-inverters wel de zwakste schakel in een dergelijk systeem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dit is de duurste versie van de enphase gateway: https://www.solar-outlet.nl/enphase-iq-gateway-metered.html

€400 meer vragen?
Ik zou ze die link sturen en ze een heel prettige dag wensen... Ik houd heel erg niet van dat soort ge***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrifying
Thanks Ronald,

Ik heb Soly laten verlopen. Ik merk toch dat ik mij toch nog wat beter in wil lezen. Daarbij ben ik benieuwd wat de prijsval zoals Taatort postte wellicht ook nog gaat doen met de prijzen.

Zal een String systeem, wellicht met optimizers ook passen in mijn situatie? Goedkoper en iets efficiënter tov Micro-inverter zover ik heb kunnen lezen. Uit de meeste andere topics hier op Tweakers merk ik wel dat jouw voorkeur daar voornamelijk naar toe gaat tov die vaak duur-verkochte Micro-inverter systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je hebt niet het meest makkelijke dak, maar inderdaad, voor veel daken is een string systeem de optimale oplossing.
Ik zou de presentatie die ik recent als sollicitatie gedaan heb eens op het forum moeten gooien ;)

@AUijtdehaag wil voor jouw regio nog wel eens roepen: vraag Patrick van zonnekompas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronald
Via de waybackmachine dan... :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@AUijtdehaag zijn website gaat wel van kwaad tot erger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrifying
Your PHP installation appears to be missing the MySQL extension which is required by WordPress.
Moet die website het wel doen :p

Hebben jullie wellicht nog andere suggesties voor goede bedrijven? Het lastige van het uitvragen van offertes is dat er zoveel zonnepaneel-boeren zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet en eigenlijk ook niet echt weet waar je nou precies goed aan doet….
Pagina: 1