Goedemorgen allen!
Zoals zoveel Tweakers ben ik mij momenteel ook aan het orienteren op Zonnepanelen. Ik heb momenteel een 4-tal offertes gehad en om te voorkomen dat dit een wekenlange zoektocht wordt stonden wij eigenlijk op het punt om een offerte te gaan tekenen. Toch leek het mij op de valreep nog even goed om wat advies in te winnen bij mijn medetweakers om te kijken of er wellicht toch nog een betere (met betere spullen), of scherpere deal te verkrijgen is. Ik zoek niet naar de duurste leverancier, maar ook niet perse de goedkoopste. Het uitgangspunt is dat de kwaliteit van zowel de montage als materialen gewoon in orde is.
Ik ga ervan uit dat er ongeveer 9 panelen hier op het dak kunnen. Het budget is ongeveer tot €6000.
Iedereen alvast dank voor het meedenken!!
:strip_exif()/f/image/E9IQ3QZtOlmII8AmTu5rjOWg.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze foto is rond 11:00 's ochtends gemaakt
NO kant: +/- 11,5 meter
ZZW kant: +/- 4 meter tot dakhoek, andere kant van dakhoek: +/- 2 meter
Aan beide kanten is de dakhoek zo rond de 30 Graden.
De verwachting is om op termijn nog wel een keer Multi-split Airco unit te gaan plaatsen met minimaal 2 binnenunits. Dit probeer ik wel mee te nemen in de berekening van het toekomstige verbruik. Er zijn geen plannen voor een elektrische auto of andere ingrepen met een hoog energieverbruik.
Het pand is een jaren 30 woning, weinig tot geen isolatie en nog enkel glas op de bovenverdieping. Naar verwachting wordt het enkel glas boven dit jaar nog vervangen door HR++ glas en verwachten wij dit jaar ook nog Spouwmuurisolatie aan te kunnen gaan brengen.
Zoals zoveel Tweakers ben ik mij momenteel ook aan het orienteren op Zonnepanelen. Ik heb momenteel een 4-tal offertes gehad en om te voorkomen dat dit een wekenlange zoektocht wordt stonden wij eigenlijk op het punt om een offerte te gaan tekenen. Toch leek het mij op de valreep nog even goed om wat advies in te winnen bij mijn medetweakers om te kijken of er wellicht toch nog een betere (met betere spullen), of scherpere deal te verkrijgen is. Ik zoek niet naar de duurste leverancier, maar ook niet perse de goedkoopste. Het uitgangspunt is dat de kwaliteit van zowel de montage als materialen gewoon in orde is.
Ik ga ervan uit dat er ongeveer 9 panelen hier op het dak kunnen. Het budget is ongeveer tot €6000.
Iedereen alvast dank voor het meedenken!!
Foto's
:strip_exif()/f/image/E9IQ3QZtOlmII8AmTu5rjOWg.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze foto is rond 11:00 's ochtends gemaakt
Beschikbare (dak)ruimte
Gemeten met Google Maps:NO kant: +/- 11,5 meter
ZZW kant: +/- 4 meter tot dakhoek, andere kant van dakhoek: +/- 2 meter
Aan beide kanten is de dakhoek zo rond de 30 Graden.
Schaduw
Ik verwacht weinig tot geen schaduw, los van de op het dak staande schoorsteen en een klein luchtkanaal van de badkamer. Wel zakt de zon altijd achter een gebouw in de avond, waarna ik in de zomer, naar ik schat, na 21:00 geen direct zonlicht meer op het dak heb.Jaarverbruik
Vorig jaar kwam ik op 3175 Kwh uit. Dit was wel in combinatie met een onzuinig convector kacheltje om mijn kantoor in de wintermaanden te verwarmen. Simpelweg omdat dit onder de streep goedkoper was dan het opstoken van de verwarming met €2,60 per kuub in een slecht geïsoleerd huis.De verwachting is om op termijn nog wel een keer Multi-split Airco unit te gaan plaatsen met minimaal 2 binnenunits. Dit probeer ik wel mee te nemen in de berekening van het toekomstige verbruik. Er zijn geen plannen voor een elektrische auto of andere ingrepen met een hoog energieverbruik.
Het pand is een jaren 30 woning, weinig tot geen isolatie en nog enkel glas op de bovenverdieping. Naar verwachting wordt het enkel glas boven dit jaar nog vervangen door HR++ glas en verwachten wij dit jaar ook nog Spouwmuurisolatie aan te kunnen gaan brengen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Wij hopen, in ieder geval zolang de saldering nog loopt, 0 op de meter te hebben mbt elektrisch verbruik. Budget denken wij aan ongeveer <6000, uitgaande van ongeveer 9 panelen.Wie gaat het project uitvoeren
Project wordt professioneel uitgevoerd.Bijhouden van data
Ik draai zelf Domoticz, dus het zal erg prettig zijn om het een en ander aan informatie binnen Domoticz te krijgen. Momenteel zit ik bij een ANWB Energie (Dynamisch) en misschien kan het in combinatie met de negatieve energieprijzen nog wel eens lonen om de hele set gewoon uit te schakelen. Dit zal met Domotica wel eenvoudig moeten kunnen door gewoon een fysieke switch te maken die de groep uit kan schakelen bijvoorbeeld (ik weet niet in hoeverre dit digitaal te realiseren is).Reeds verkregen offertes
Ik heb reeds 4 offertes binnen gehad. Op basis van mijn onderzoek lijkt een parallel geschakeld systeem mij het beste, ook omdat 2 van de 4 offertes een groot deel van de panelen op de Noordoost kant wil leggen, simpelweg vanwege de beschikbare ruimte:![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |