Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magerhert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:21
Beste tweakers,

Ik zoek een TV voor o.a.: HD films via PC(4k kijk ik amper), Prime video en gamen(PC).

Ik zoek een?
De beste oled/qled TV voor af en toe gamen. Games die ik af en toe zal spelen zijn bijvoorbeeld Assassin Creed, Fallout 76 en Far Cry. Voornamelijk zal ik altijd gamen vanaf mijn PC

Wat is je budget?
Max 1000 euro. Ik zou zelf heel graag tot rond de 700 euro gaan, zodat ik mijn GTX 2070S misschien(?) ook nog kan upgraden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Heb op dit moment geen TV, maar wil er wel weer een gaan hebben.
Ik ben een PC gamer en dit is mijn huidige pc build uit 2020:

-Ryzen 5 3600
-GTX 2070S
-X570 elite
-corsair vengeance rgb pro 32GB DDR4 3200c16
-wd-blue-sn550

Mijn gemiddelde FPS op High is 70-120 (vanaf 80 FPS wordt de gpu 82 graden en 100% fans stoort mij, daarom blijf ik rond de 70fps meestal)

Wat heb je zelf al gevonden?
Na het lezen van reviews is dit dan ook mijn start punt geworden: OLED48C16LA en C2 serie want die prijs is bijna identiek.
Vanwege: 120Hz, low response tijd, dolby vision etc. wil ik LIEVER niet veel concessies gaan doen aan mindere specs. Tenzij jullie andere hierover denken

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik denk de volgende 2 opties te hebben:
1.Beste TV waarmee ik nog wat jaartjes door mee kan gaan ook als ik mijn GPU/CPU ga upgraden de komende jaren.
2.Goede Game TV die goedkoper is!, zodat ik ook budget over houd voor ook meteen een GPU UPGRADE bijv. 3060/3070.

Alvast bedankt en zeg mij gerust wat je denkt ;)

[ Voor 0% gewijzigd door magerhert op 23-06-2023 10:03 . Reden: type fout ]

Beste antwoord (via magerhert op 23-06-2023 20:25)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:34

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je OLED wilt en OLED is het beste voor spelamusement, maakt dan een keus tussen de A2 en B2 en de S95B is zover afgesprijsd dat zelfs die te overwegen wordt. De C2 is natuurlijk beter dan de A2 en B2, maar dan ga je wel heel ver over budget. De B2 moet je hebben voor de 120Hz, maar let wel dat je GTX2070 geen HDMI 2.1 heeft, dus moet je je afvragen hoe belangrijk die 120Hz nu echt is. Omdat OLED zeer geschikt is voor spelamusement is een A1/A2 vaak veruit te prefereren boven een 120Hz LCD.

Wil je richting 700 euro doen moet je pijnlijke compromissen sluiten. OLED is dan definitief buiten bereik. Je moet dan kiezen tussen een VA- en IPS-paneel. In gamingmonitoren worden vaak IPS-panelen toegepast omdat ze snellere reactietijden hebben. Ook de kijkhoeken zijn beter. VA heeft betere zwartwaarden en het kijkhoekprobleem kan ondervangen worden met een diffusiefilter. De duurdere televisies met VA-paneel hebben een diffusiefilter.

Wellicht zou een Samsung QN85A voor dit doel te overwegen zijn, IPS-paneel gecombineerd met miniled. In een donkere ruimte is deze TV vanwege IPS minder ideaal. Voor VA de QN90A. Is dat nog te duur dan raakt weinig concessies doen ver buiten beeld. Wellicht kan dan de Sony X85J en X85K bekeken worden en kun je naar de Chinese merken kijken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je OLED wilt en OLED is het beste voor spelamusement, maakt dan een keus tussen de A2 en B2 en de S95B is zover afgesprijsd dat zelfs die te overwegen wordt. De C2 is natuurlijk beter dan de A2 en B2, maar dan ga je wel heel ver over budget. De B2 moet je hebben voor de 120Hz, maar let wel dat je GTX2070 geen HDMI 2.1 heeft, dus moet je je afvragen hoe belangrijk die 120Hz nu echt is. Omdat OLED zeer geschikt is voor spelamusement is een A1/A2 vaak veruit te prefereren boven een 120Hz LCD.

Wil je richting 700 euro doen moet je pijnlijke compromissen sluiten. OLED is dan definitief buiten bereik. Je moet dan kiezen tussen een VA- en IPS-paneel. In gamingmonitoren worden vaak IPS-panelen toegepast omdat ze snellere reactietijden hebben. Ook de kijkhoeken zijn beter. VA heeft betere zwartwaarden en het kijkhoekprobleem kan ondervangen worden met een diffusiefilter. De duurdere televisies met VA-paneel hebben een diffusiefilter.

Wellicht zou een Samsung QN85A voor dit doel te overwegen zijn, IPS-paneel gecombineerd met miniled. In een donkere ruimte is deze TV vanwege IPS minder ideaal. Voor VA de QN90A. Is dat nog te duur dan raakt weinig concessies doen ver buiten beeld. Wellicht kan dan de Sony X85J en X85K bekeken worden en kun je naar de Chinese merken kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magerhert
Dank je @dmantione toch nog wat vraagjes.

- Vanwaar de S95B?, daar deze een start prijs heeft van 1139 euro.
- Waarom zou ik voor de QN85A kiezen als de OLED48C16LA (de 55 inch is rond 930 c1 of c2) maar enkele tientjes duurder is?
- Ook de C2 is onder de 1000 euro op tweakers, zoeken we verschillend van elkaar?
- Kan ik wel 100-120Hz behalen als ik niet op 4K speel met GPU HDMI 2.0b? (dacht dat 4.1 enkel nodig was voor 4k @120Hz.)

Ps. ik hoor verschillende geluiden over mini-led, moet daar dan nog even extra over nadenken.

[ Voor 4% gewijzigd door magerhert op 23-06-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuceboss
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:22
*Knip*
Dit valt ook onder spam.

[ Voor 90% gewijzigd door FeaR op 23-06-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
magerhert schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:10:
Dank je @dmantione toch nog wat vraagjes.

- Vanwaar de S95B?, daar deze een start prijs heeft van 1139 euro.
LG heeft zijn prijzen verhoogd, Samsung verlaagd. Dit leidt tot de situatie dat de meerprijs van de S95B t.o.v. de B2 nog maar 4 tientjes is. Op de S95B valt het één en ander aan te merken omdat het een eerstegeneratieproduct is, maar zijn technische evenknie om hem tegenover te zetten is de G2. Nu hij in het prijsbereik van de B2 (en C2) komt verandert dat het landschap.
- Waarom zou ik voor de QN85A kiezen als de OLED48C16LA (de 55 inch is rond 930 c1 of c2) maar enkele tientjes duurder is?
Beeldmaat. De 55" C1/C2 is aanzienlijk duurder dan de QN85A. Maar ik begrijp dat je niet persé een 55" wilt en dat hoeft ook niet, op 48" valt prima te spelen.
- Ook de C2 is onder de 1000 euro op tweakers, zoeken we verschillend van elkaar?
Ja, wederom, appels met appel vergelijken, dus 55" met 55", is het plaatje anders.
- Kan ik wel 100-120Hz behalen als ik niet op 4K speel met GPU HDMI 2.0b? (dacht dat 4.1 enkel nodig was voor 4k @120Hz.)
Dat is juist.
Ps. ik hoor verschillende geluiden over mini-led, moet daar dan nog even extra over nadenken.
Het brengt LCD dichter bij OLED, maar het blijft uiteindelijk LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magerhert
@dmantione Fijn dat u de tijd neemt om zo uitgebreid te antwoorden, ik ga eens goed in u adviezen duiken.
Ben nog wel nieuwsgierig naar uw volgende mening, dat zou mijn zoektocht iets makkelijker maken.

Als u in mijn schoenen stond zou u dan:
1. Gaan kijken naar een TV van laten we zeggen rond de 700 euro en een gpu UPGRADE doen.
of
2. Betere TV kopen vanaf 700+ tot 1000 euro en dan dus GEEN gpu upgrade.

Als de betere schermen rond de 900 euro liggen en ik nog prima uit de voeten kan met mijn GTX 2070s, dan denk ik dat ik spijt ga krijgen als ik over 1 of 2 jaar een gpu upgrade ga doen en dan tot de conclusie kom ik niet een beest van TV heb gekocht :-)

[ Voor 3% gewijzigd door magerhert op 23-06-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou dan beslist voor de betere TV gaan, omdat een televisie een apparaat is dat veel langer actueel is. Een GPU is hooguit twee jaar actueel, daarna nog een jaar of 3 goed te gebruiken en dan verouderd. Een televisie vervang je na +/- 10 jaar, soms langer. Dus stel je zou nu een GPU kopen en een televisie van 700 euro, dan zou je de GPU waarschijnlijk na 5 jaar vervangen, of sneller, want die GTX 2070 heb je ook nog geen 5 jaar.

Nu een mindere televisie kopen betekent dat je er 10+ jaar tegen mindere beeldkwaliteit aankijkt. En bovendien is de geef je aanzienlijk minder uit aan de duurdere televisie dan aan een mindere televisie én een high-end GPU.

De RTX4000-serie is nu zo'n 9 maanden op de markt. Over uiterlijk een jaar liggen de opvolgers in de winkel. Zo lang mag je RTX2070 het nog wel uithouden, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magerhert
@dmantione Dank je. Zeer heldere uitleg en weet waar ik aan toe ben.
Mijn build is overigens uit juni 2020 en ik mag niet klagen vind ik. Ik laat je weten welke TV het is geworden. Ciao
Pagina: 1