Goeiemorgen, mijn vrouw wil me een nieuwe PC cadeau doen, en dat grotendeels met centen die ze "moet" besteden in natura als gevolg van een opdracht. Bijgevolg heb ik een budget van rond de 2K, wat ik normaal niet zou besteden om op 1440p te gamen. Ik ben een gamer uit de C64-tijd, en het mag allemaal wat meer casual.
Ik speelde tot de vorige PC overleed op 900p
, en hoewel 1440p niet moet voor me, kàn het nu wel. Een nieuwe monitor moet dus ook in het lijstje. De games die ik speel zijn veelal singleplayer adventures (kan er iemand iets maken dat me The Witcher 3 doet vergeten??), en ook wel mmorpg. Shooters waren m'n ding, maar een pijnlijke hand werkt tegen nu
Naast gamen zal ik er nog veel meer op zitten surfen en werken - dus stilte is een ding voor me. De PC gaat naast het bureau staan.
Ik heb een voorkeur voor AMD als basis, omdat ik hun filosofie fijn vindt. Ook voor de GPU kies ik AMD omdat het gedrag van Nvidia me niet erg zint. Ik heb een lijstje gemaakt op basis van AM5, hoewel ik AM4 serieus overwoog. Maar een 5800X3D zou de GPU al kunnen bottlenecken (spreek me gerust tegen) dus neem ik er de AM5-meerkost bij.
Voor de CPU heb ik de 7700X genomen. Het hoge verbruik en de temperatuur staat me niet geweldig aan, dus dacht ook aan 7700 maar heb gedacht: stel dan de power limits in (en wees niet bang dat uit te vissen). Ik ga 'm zelf bouwen, en wil (laten) bestellen bij één winkel. Azerty, Alternate, Megekko, in die volgorde.
Dit is de startlijst, die zoals dat dan gaat voor gamers vertrokken is van de dikste GPU die in het budget gaat:
De CPU-koeler is een placeholder, ik zou voor een Peerless Assassin gaan, die is buiten categorie blijkbaar.
Ik ben heel benieuwd naar jullie input:
- sanity check
- kast: kan ik eindeloos over blijven rondlezen. Alternatieven uitvoering: Fractal Design Define 7 Compact Zwart en uitvoering: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid of kan zelfs een uitvoering: be quiet! Pure Base 500 Zwart ?
- RAM staat (nog) niet op QVL van het mobo. Mag ik er gerust in zijn?
- scherm: de vaak aanbevolen uitvoering: LG UltraGear 27GP850P-B Zwart heeft me te veel slechte reviews. Aantrekken of niet, alternatieven?
alvast bedankt!
Ik speelde tot de vorige PC overleed op 900p
Naast gamen zal ik er nog veel meer op zitten surfen en werken - dus stilte is een ding voor me. De PC gaat naast het bureau staan.
Ik heb een voorkeur voor AMD als basis, omdat ik hun filosofie fijn vindt. Ook voor de GPU kies ik AMD omdat het gedrag van Nvidia me niet erg zint. Ik heb een lijstje gemaakt op basis van AM5, hoewel ik AM4 serieus overwoog. Maar een 5800X3D zou de GPU al kunnen bottlenecken (spreek me gerust tegen) dus neem ik er de AM5-meerkost bij.
Voor de CPU heb ik de 7700X genomen. Het hoge verbruik en de temperatuur staat me niet geweldig aan, dus dacht ook aan 7700 maar heb gedacht: stel dan de power limits in (en wees niet bang dat uit te vissen). Ik ga 'm zelf bouwen, en wil (laten) bestellen bij één winkel. Azerty, Alternate, Megekko, in die volgorde.
Dit is de startlijst, die zoals dat dan gaat voor gamers vertrokken is van de dikste GPU die in het budget gaat:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700X Boxed | € 327,99 | € 327,99 |
| 1 | Moederborden | ASRock B650M PG Riptide | € 177,89 | € 177,89 |
| 1 | Videokaarten | ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC | € 879,- | € 879,- |
| 1 | Behuizingen | Lian Li Lancool 216 Zwart | € 96,01 | € 96,01 |
| 1 | Monitors | Iiyama G-Master GB2770QSU-B5 Zwart | € 298,80 | € 298,80 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev.C | € 59,90 | € 59,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 111,90 | € 111,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 750W | € 116,42 | € 116,42 |
| 1 | Solid state drives | WD Black SN770 2TB | € 107,61 | € 107,61 |
| Totaal | € 2.175,52 | |||
De CPU-koeler is een placeholder, ik zou voor een Peerless Assassin gaan, die is buiten categorie blijkbaar.
Ik ben heel benieuwd naar jullie input:
- sanity check
- kast: kan ik eindeloos over blijven rondlezen. Alternatieven uitvoering: Fractal Design Define 7 Compact Zwart en uitvoering: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid of kan zelfs een uitvoering: be quiet! Pure Base 500 Zwart ?
- RAM staat (nog) niet op QVL van het mobo. Mag ik er gerust in zijn?
- scherm: de vaak aanbevolen uitvoering: LG UltraGear 27GP850P-B Zwart heeft me te veel slechte reviews. Aantrekken of niet, alternatieven?
alvast bedankt!